BMW 420d Coupé versus Mercedes E350 BlueTEC Coupé – Exceptionalii

0
3249

 

Intro

Cu ocazia lansarii noii familii de modele de clasa medie, BMW a decis sa alinieze numerologia de desemnare a gamei sale din clasa medie cu solutia deja utilizata in cazul clasei mari, adica modelul cu numar de serie impar desemneaza modelele mai clasice, mai orientate spre practicalitate (berlina, touring, Gran Turismo) iar modelul cu numar de serie par, mai mare cu 1 unitate, desemneaza modelele cu orientare (si) mai sportiva (daca putem spune asa la o marca a carei imagine este construita pentru orisice model pe ideea de sportivitate) – ne referim aici la modelele coupé, cabrio si Gran Coupé. Drept urmare, ca noua versiune coupé bazata pe Seria 3 a primit numele de Seria 4. Daca in cazul lui Seria 5 si Seria 6, BMW a optat pentru o estetica complet diferita a partii fata si spate, in cazul Seriei 4, rudenia cu Seria 3 este mai evidenta, insa diferentele sunt reprezentate de diverse detalii fine, iar centrul de gravitatie cel mai jos din toata gama de modele BMW (mai jos si decit roadster-ul Z4) promite o dinamica de exceptie, asa cum am avut ocazia sa verificam in urma testului cu modelul BMW 420d Coupé. 

Aceasta dorinta de a transcende peste tiparele clasei sale, dovedita de Seria 4, se prefigureaza si in cazul lui Mercedes E-Class Coupé. Acest model al producatorului din Stuttgart merge pina acolo incit uzurpeaza direct apelativul modelului superior, de clasa mare, desi este construit pe platforma lui C-Class, iar la nivelul estetic prezinta un design mult mai dinamic decit cel clasic al limuzinei E-Class. De aici, ideea de a testa aceste doua Coupé-uri care nu scutesc nici un efort pentru a oferi o experienta estetica exceptionala si promit o dinamica de exceptie, ne-a aparut firesc, de la sine, pentru a vedea in ce masura teoria Exceptionalilor lui Malcom Gladwell se aplica si in cazul unor campioni ai pietei auto.

Garajul.ro a fost intodeauna promotorul testelor comparative in online, pentru ca asta e ceea ce cititorii presei auto, inclusiv online, ne-au spus ca isi doresc. Totusi, de multe ori e greu sa aliniezi planetele pentru testul comparativ perfect, avind in vedere disponibilitatea diferitelor modele in parcurile de presa ale importatorilor auto, carora le multumim de altfel pentru toata sustinerea de pina acum. In cazul de fata, la aspectul motorizare cele doua modele se aliniaza intr-un comparativ inegal, in care BMW 420d vine cu un foarte performant 2.0 turbo diesel de 184 CP si 380 Nm, dar care nu are cum sa tina piept la toate capitolele in fata motorizarii 3.0 V6 turbo diesel de 252 CP si 620 Nm oferita pe modelul Mercedes E350 BlueTEC pe care l-am avut la test. Totusi, am incercat sa tinem cont la comparatia de motorizari si performante de aceste diferente si de asemenea, am profitat de oportunitate pentru a vedea ce motorizare se potriveste cel mai bine unui astfel de automobil – este suficient de performant si rafinat un patru cilindri de 2 litri, chiar daca e cel mai performant din piata, sau rafinamentul si suflul unui 3 litri cu 6 cilindri ramine o optiune greu de refuzat?

IMG_20131126_101740

Exterior

Daca Seria 6 vine cu un design exterior cu totul diferit fata de Seria 5, mai dinamic, iar Seria 2 este si ea diferita la design fata de Seria 1 abordind un design mult mai placut si consensual, in cazul perechii Seria 3/Seria 4 BMW a ales ca infratirea intre Serii sa fie evidenta la nivelul detaliilor de design in special in partea din fata si cea din spateCu toate acestea, proportiile lui Seria 4 coupé sunt semnificativ modificate si nici un element de caroserie nu este comun cu limuzina Seria 3. Proportiile ideale de coupé se regasesc prin ampatamentul lung cu console scurte, capota lunga si curbata, silueta joasa, portierele fara rame la geamuri, habitaclul dus in spate si volumele arcuite impinse catre inapoi, catre rotile care asigura propulsia, punind in evidenta latimea umerilor in dreptul pasajelor rotilor spate, care marcheaza cel mai lat punct al masinii si îl accentueazã.

Partea din fata marcheaza inrudirea cu noua Serie 3 (inclusiv prin conexiunea între faruri şi grila radiatorului), dar cu un tratament mai sportiv, grila centrala fiind mai lata, mai joasa si mai inclinata. Fata de limuzina Seria 3, apar fantele laterale in aripi, asa numitele Air Curtain, pe care le-am regasit prima data pe Seria 3 Gran Turismo, si care nu au doar un rol de design ci si unul functional in cadrul tehnologiei BMW EfficientDynamics, de a directiona aerul de admisie spre exteriorul roţilor – curentul de aer “îmbrăţişează” pasajele roţilor, asigurând o curgere aerodinamică optimă şi contribuind la reducerea frecărilor. In final, proportia generala a caroseriei cu o linie a acoperisului mai curbata catre partea din spate fata de fosta generatie Seria 3 coupé,  cu un geam lateral spate mai alungit, o capota a portbagajului sensibil mai scurta si umerii lati in dreptul rotilor spate creaza o infatisare unica, aparte, de un dinamism accentuat, care a atras privirile pretutindeni pe parcursul testului nostru. Perspectiva din spate sau spate-lateral ilustreaza umerii conturati de o maniera foarte reusita si senzuala, oferind din punct de vedere stilistic o rezolvare demna de modele mult mai scumpe si chiar de modele din zona de pret a supercarurilor – este daca vreti elementul estetic cel mai pregnant al “exceptionalului” Coupé BMW Seria 4. Modelul de test era configurat in linia de design Luxury Line, caracterizata printr-o serie de detalii rafinate precum: grila radiatorului cui 11 bare cromate, prizele de aer „Air Breather” finisate in crom, elemente de design high-end cromate pe spoilerele faţă şi spate, pe ramele geamurilor laterale şi pe finisajele nişei de retragere a geamului, precum şi pe ornamentul ţevii de eşapament.

IMG_20131126_101300

Mercedes E-Class Coupé vine dupa un facelift semnificativ, in care a beneficiat de tratamentul aplicat si la nivelul modelului E-Class limuzina si T-Model. Mercedes este intr-un proces de redefinire a design-ului modelelor sale, interior si exterior, in care practic in gama sa actuala coexista modelele cu linii mai rotunjite si consensuale si cele orientate spre un stil de design cu linii mai drepte, mai angulare. Fiind bazat pe E-Class din punct de vedere al design-ului (nu si al platformei, dupa cum am mentionat anterior), E-Class Coupé a abordat o linie initiala bazata pe linii clare, drepte, inmuiate insa fata de limuzina cu usoare arcuiri aferente dozei de sportivitate specifice unui Coupé. Dupa facelift, modelul a primit o injectie de dinamism in design conturata in special prin noile faruri cu doua linii de leduri si noua configurare a partii din fata precum si noile stopuri spate cu led, oferind o linie generala mult mai cursiva. Cu ajutorul pachetului AMG prezent pe masina de test, Mercedes E-Class Coupé facelift vine practic cu combinatia perfecta intre rigoarea unui design angular care sade bine unei productii teutone si detaliile de dinamism si sportivitate necesar unui model de tip coupé. Un element de senzatie este si lipsa montantului central la geamuri, pe linga geamurile fara rama specifice unui model Coupé – geamurile din spate coboara si ele complet in caroserie, creand din lateral o impresie vizuala nobila si exclusivista, exceptionala in sine si de mare efect.

IMG_20131126_101340

La capitolul design, consideram ca cele doua modele sunt deopotriva de reusite si ca avem de-a face doar cu o chestiune de gust in privinta preferintei pentru unul sau altul dintre ele, marcind un prim rezultat de egalitate.

Interior

Daca la exterior, noua Serie 4 Coupé prezinta totusi, asa cum am vazut, niste elemente proprii de design care o diferentiaza fata de limuzina Seria 3, la interior avem de-a face cu acelasi interior ca si la Seria 3, ceea ce nu e neaparat un lucru rau. Aici BMW reia reteta de la perechea Seria 1/Seria 2 Coupé, in vreme ce modelele mai mari Seria 5 si Seria 6 beneficiaza de interioare diferite, in completarea design-ului exterior complet diferit. Modelul testat de noi beneficia de linia de design Luxury Line, care este diferentiata printr-un tratament specific reprezentat de benzile de protecţie ale pragurilor portierelor, ce au logo-ul „BMW Luxury”, insertiile interioare din lemn fin în Antracit Fineline, cu accente în Crom Pearl-Gloss si benzile decorative ale portierelor, în acelaşi stil şi în Crom Pearl-Gloss. În plus, mai există o serie de detalii specifice gamei Luxury Line precum ornamentele cromate ale consolei centrale şi din jurul butoanelor de control pentru aerul condiţionat automat şi pentru radio si cheia automobilului cu detalii în Crom Pearl-Gloss. Pozitia de conducere este mai joasa decit cea din limuzina Seria 3, si ca de obicei la modelele producatorului din Munchen, este foarte ajustabila permitind obtinerea pozitiei perfecte la volan pentru orice gabarit. Volanul sport gros M invelit in piele fina este, ca si la alte BMW-uri pe care le-am testat, foarte placut in utilizare. Instrumentele sunt simple, sistemul iDrive, a carui ergonomie este perfecta, permitind un layout simplu si curat, aerisit, modern, dar ca o nota personala parca mi-as dori ca BMW sa mai renunte la iluminatul portocaliu al cadranelor de bord – stiu, este o referinta istorica dar mie mi se pare obositor si invechit. In plus, unele elemente de plastic mai putin vizibile ar putea fi dintr-un material mai bun (bratele intinzatoare pentru centuri, spatiul de depozitare intre pasagerii spate), desi finisarea per ansamblu este fara cusur si ca de obicei la BMW ansamblul solid promite sa imbatrineasca foarte bine. Spatiul interior la nivelul pasagerilor spate este suficient de bun, doi pasageri putind lua loc pe bancheta din spate fara probleme, cu conditia sa nu fie foarte inalti. Portbagajul are o capacitate de 445 de litri, cu doar 35 litri mai putin decit Seria 3 limuzina, suficient pentru bagajele a patru pasageri.  Vizibilitatea este buna datorita atit suprafetelor vitrate generoase cit si oglinzilor laterale si retrovizoare.

IMG_20131126_093709

Mercedes E-Class Coupé este, alaturi de E-Class limuzina si T-Model si GLK, unul din putinele modele Mercedes care mai pastreaza linia de design angular, care se continua si la interior. Daca la exterior o astfel de abordare poate sa cadreze cu imaginea teutona, la interior opinam ca solutia unui bord masiv si patratos si a unor portiere dominate de linii drepte, clare, se potriveste mai bine unui model SUV precum GLK sau unei limuzine clasice precum E-Class, si mai putin unui model de tip Coupé. Sigur, aceasta solutie are si avantajele sale, cum ar fi integrarea mai reusita si armonioasa a ecranului sistemului Command in interiorul bordului, care ni se pare de preferat solutiei cu ecranele gen tablete care par atasate aftermarket pe care o regasim la noile modele de platforma compacta (A-Class, B-Class, CLA, GLA) precum si la noul C-Class (solutie care probabil va fi generalizata la toate modelele viitoare Mercedes). Finisarile si materialele sunt de foarte mare calitate, impresia generala la bord fiind aceea a unui rafinament mai mare decit in cazul Seriei 4 Coupé. Este elementul “exceptional” cel mai pregnant in infatisarea acestui E-Class Coupé (pe linga profilul fara montant central) – practic, calitatea interiorului lasa impresia ca te afli intr-o masina de doua ori mai scumpa.  Maneta cutiei de viteze automate este pozitionata in stilul specific Mercedes pe coloana de directie, eliberind un spatiu suplimentar pe consola centrala. Ergonomia este mai putin inspirata decit in cazul rivalului bavarez, avind de-a face cu mai multe butoane mici si cu un sistem Command a carui logica generala de utilizare si rezolutie a ecranului incepe sa isi arate virsta in fata ofertei de la BMW. Vizibilitatea este buna in fata si lateral, dar mai redusa catre spate datorita montantilor spate mai voluminosi. Spatiul pentru pasagerii spate este mai mic atit la picioare cit si la cap, practic subsemnatul neputind lua loc in spatele scaunului sofer reglat pentru un pasager de gabarit similar – exercitiu reusit fara efort la Seria 4. Poziţia la volan este buna, iar scaunele Multicontour din pachetul AMG oferă un nivel ridicat de confort. Portbagajul oferă o capacitate de 450 de litri, puţin mai mare pe hirtie decât Seria 4 Coupé, dar forma accesului nu permite accesul obiectelor foarte voluminoase.

IMG_20131127_145550

In final, BMW Seria 4 Coupé puncteaza prin design-ul modern si aerisit si ergonomia foarte buna iar Mercedes E-Class Coupé prin finisarile si materialele foarte bune, dar avind in vedere spatiul interior util mai mare si mai bine structurat al modelului bavarez, consideram ca BMW Seria 4 este cistigatorul capitolului viata la bord.

Dinamica

In cadrul testului cu noua generatie F30 a Seriei 3 de la BMW, intr-o versiune BMW 320d echipata cu suspensia adaptiva M, am fost impresionanti de compromisul siderant reusit de noul model intre un confort foarte bun inclusiv intr-o versiune echipata cu jante mari, pe 18 inci, si dinamica pe un drum virajat. Fata de modelul limuzina Seria 3, Seria 4 Coupé se simte putin diferit, pozitia la volan si centrul de greutate mai joase permitindu-i soferului (sau, sa ii spunem pilot?) sa simta masina mai bine, mai inchegata in jurul lui, cu puntea spate mai aproape de sofer si sa fie incurajat sa mearga mai tare si sa testeze limitele de aderenta (care, vom vedea mai tirziu, sunt foarte ridicate). Din pacate, in cazul modelului BMW 420 Coupé testat de noi, avantajul dat de pozitia la volan si centrul de greutate mai joase si de masina mai strinsa in jurul soferului este partial anihilat de absenta sasiului adaptiv M. Suspensia standard clasica este setata de o maniera foarte orientata spre confort, fiind realmente chiar trepidanta pe un drum virajat care se intimpla eventual sa mai fie si putin denivelat. Suspensia standard a fostei generatii Seria 3 E90-E92 era din acest punct de vedere setata mai sportiv si se dovedea suficient de confortabila daca drumul nu era foarte denivelat. Din aceasta perspectiva, opinam faptul ca pentru cei interesati o experienta sportiva la volanul noilor modele Seria 3 si Seria 4, sasiul adaptiv M este o optionala de luat in considerare, daca nu chiar un “must have“, cu atit mai mult cu cit permite soferului sa beneificieze la maximum de centrul de greutate jos, de motorul vanjos si de tractiunea excelenta a sasiului realizat de inginerii bavarezi, care chiar si in conditiile suspensiei usor trepidante refuza sa piarda aderenta iar sistemul DSC intervine foarte putin si foarte rar. Motorul de 2 litri turbodiesel cu 184 CP si 380 Nm in combinatie cu cutia automata Steptronic cu 8 trepte se dovedeste si de aceasta data un agregat foarte dinamic, facind pereche excelenta cu cutia si oferind acceleratii si reprize foarte rapide in conditiile unui consum care refuza sa sara peste 8 litri/100 km, si dovedindu-se si mai bine insonorizat decit in cazul noii Serii 3, insa cu toate acestea zgomotul acestui motor diesel poate deranja intr-o masina de peste 60.000 EUR – exista dieseluri cu patru cilindri mai rafinate in functionare. Pentru cine are o limita de buget (in achizitie sau de exploatare), acest motor cu patru cilindri este arhi-suficient. Directia este precisa si reuseste sa ofere si un feedback suficient pentru o directie cu asistenta electrica, dar parca am fi dorit totusi un volan mai ferm in modul Confort in vreme ce in modul Sport directia devine destul de greoaie. Modelul testat dispunea de opțiunea Direcţie sport variabila (316 EUR cu TVA) care imbunatateste manevrabilitatea la parcari sau in oras fara sa impieteze asupra utilizarii directiei la viteze mari sau pe un drum virajat. Frinele sunt foarte bune, avind feeling bun, progresivitate si rezistenta buna la fading.

Mercedes E-Class Coupé vine cu o suspensie standard mai bine rezolvata – este vorba de asa numita suspensie Agility Control, o suspensie cu efect adaptiv obtinut in mod mecanic (efect botezat de Mercedes “adaptive damping system“), pe baza solutiei amortizoarelor Koni FSD. Este vorba de un amortizor care are doua circuite interne si cu ajutorul unei valve, fluxul de fluid in interiorul amortizorului este modificat de la o cale scurta la una mai lunga astfel incit atunci cind frecventa de compresie este mare, rezistenta in amortizor sa fie mica (pe un drum denivelat), iar cind frecventa de compresie este mica, rezistenta in amortizor sa fie mare, limitnd ruliul (pe un drum de calitate, virajat, parcurs in viteza). Drept urmare, masina abordeaza traseele virajate, chiar si pe drumuri mai deteriorate, ca pe sine, cu o mare stabilitate si generind o puternica impresie de siguranta, sustinuta si de directia parametrica (electrica), care adapteaza asistarea la viteza, si pe care am gasit-o foarte naturala in utilizare. Asistarea directiei e mai usoara si demultiplicarea parca mai lunga, dar comunicativitatea si precizia sunt similare. Totusi, tinuta de drum foarte buna precum si performantele arhisuficiente ale generosului motor V6 turbodiesel sunt din pacate partial anulate de reactia brusca a electronicii – practic tractiunea si aderenta au limite localizate mai jos decit in cazul Seriei 4 si inainte ca masina sa piarda aderenta (sub presiunea celor 620 Nm cuplu motor) sau la cel mai mic semn de pierdere a tractiunii, electronica sistemului ESP intervine destul de brusc si taie mult din putere si cuplu. Aceasta reactie orientata spre siguranta cu orice pret poate fi frustranta pe un parcurs virajat, mai cu seama ca spre deosebire de BMW (unde exista modul Sport+ care inseamna DSC decuplat si doar DTC activat, si asupra caruia se poate interveni cu DSC complet off), in cazul lui E-Class sistemul ESP nu se poate deconecta complet, practic el revenind in actiune la prima apasare a frinei. Opinam ca e vorba de o optiune conceptuala a producatorului din Stuttgart pentru securitate cu orice pret, si nu de unul din acele cazuri in care electronica ESP-ului taie puterea pentru a masca un sasiu insuficient rezolvat. Adaptindu-ne rigorii sistemului si incercind sa nu bruscam Coupé-ul E-Class si sa adoptam un parcurs mai cursiv, mai omogen, obtinem viteze de trecere bune si timpi buni pe un traseu virajat, mai putin in curbele strinse. Frinele sunt mai putin progresive decit in cazul Seriei 4, poate si datorita masei mai mari as masinii, insa discurile mari perforate isi fac datoria de a opri la timp modelul din Stuttgart. Motorul V6 de 3 litri cu 252 CP si 620 Nm este foarte rafinat si trage ca un bivol, intr-un sound foarte placut si cultivat, lasind impresia ca nu oboseste niciodata, chiar daca strict vorbind de cifrele seci de acceleratii si reprize, modelul cu 4 cilindri al rivalului din Munchen reuseste sa fie cu doar aproximativ o secunda in spate la acceleratia 0-100 km/h si repriza 80-120 km/h. Cutia 7G-Tronic Plus, o prezenta deja veterana in segment, schimba treptele foarte placut si pe nesimtite dar ezita putin in conditii de kick-down, caz in care poate fi ajutata de o apasare de 2 secunde pe padela de retrogradare, ceea ce pune cutia in treapta optima pentru repriza maxima la depasire. Suntem convinsi ca viitoare cutie 9G-Tronic va relansa lupta cu Steptronic-ul de la BMW. Modalitatea de schimbare intre modurile de functionare a cutiei (Eco, Sport si Manual) de la un buton destul de mic pe consola centrala, ca de obicei la Mercedes, nu e cea mai fericita, si aici solutia schimbatorului de tip joystick de la BMW e imbatabila. BMW  nu are functia de retrogradare la treapta optima de repriza la o apasare mai lunga pe padela de retrogradare dar trecerea cutiei in modul Sport ofera un kick-down instantaneu fara lag perceput de utilizator.

Tragind linie, capitolul Dinamica este destul de disputat. Daca BMW-ul ar fi fost echipat cu sasiul adaptiv M, probabil ca Mercedes-ul n-ar fi avut nici o sansa, dar asa, inclinam sa acordam un nou verdict de egalitate. BMW are cutia automata mai rapida, tractiunea mai buna si simti masina mai bine, dar suspensia standard e trepidanta, iar Mercedes are o suspensie Agility Control foarte buna cu un ruliu mai controlat si confort excelent, dar este mai rapid in a pierde tractiunea si sistemul sau ESP intervine prea des si prea repede. Comparatia e incompleta datorita lipsei motorizarilor comparabile, insa avind in vedere ca motorul cu 4 cilindri de la BMW este foarte aproape de cifrele de acceleratii si reprize ale V6-ului din Stuttgart, intuim ca o comparatie intre motorizari egale (420d versus E250 CDI sau 430d versus E350 BlueTEC) ar da probabil cistig de cauza bavarezului.

IMG_20131126_111055

Buget

BMW 420d Coupé are un pret de pornire de lista de 32.900 EUR fara TVA (40.796 EUR cu TVA). E un pret mai mare cu aproape 4.000 EUR cu TVA decit cel al lui BMW 320d, care are un pret de pornire de lista de 36.828 EUR cu TVA. Printre optionalele recomandate mentionam cutia automata Steptronic cu 8 trepte, care are un pret destul de piperat de 2.263 EUR cu TVA. Versiunea xDrive costa cu 2.100 EUR plus TVA mai mult (2.604 EUR cu TVA cu tot). Un BMW 430d Coupe costa 42.100 EUR fara TVA (52.204 EUR cu TVA). Modelul 420d Coupé testat de noi avea un pret de lista de 60.844 EUR cu TVA, beneficiind de o lista intreaga de dotari optionale cuprinzind linia de design Luxury, interior din piele maro, scaune incalzite, cu reglaj electric si cu memorie, volan M imbracat in piele, sistem de navigatie Professional, sistem audio Professional, senzori de parcare fata si spate, pilot automat si limitator de viteza, comenzi pe volan, computer de bord, oglinzi rabatabile, senzor de ploaie, senzor de lumina, faruri adaptive cu LED. O configuratie cu echipare satisfacatoare se poate realiza la un pret de aproximativ 56.000 EUR cu TVA pentru 420d Coupé si de aproximativ EUR 64.000 cu TVA pentru 430d Coupé.

Mercedes E350 BlueTEC Coupé are un pret de pornire de 45.060 EUR fara TVA (55.874 EUR cu TVA), modelul fiind echipat standard cu cutia de viteze automata cu 7 trepte 7G-TRONIC PLUS. Un Mercedes E250 CDI Coupé costa 39.780 EUR fara TVA (49.327 EUR cu TVA), la care se adauga costul cutiei automate 7G-Tronic Plus, pe care o recomandam, de 2.666 EUR cu TVA. Modelul testat de noi avea un pret de peste 80.000 EUR cu TVA, fiind dotat foarte bogat inclusiv cu pachetul AMG, sistemul Command si o gramada de alte optionale. O configuratie cu echipare decenta duce la un pret de lista de peste 65.000 EUR cu TVA pentru E350 BlueTEC Coupé. Un E250 CDI Coupé  echipat similar are un pret de lista de aproximativ 60.000 EUR cu TVA.

Asadar la pretul de achizitie, meciul este cistigat cu putin de BMW, chiar si tinind cont de diferentele de motorizari intre modelele pe care le-am avut la test si introducind in ecuatie modelele care pot fi corect comparate.

Consumul declarat de BMW pentru BMW 420d Coupé echipat cu cutie automata este de 5.4 litri/100 km in mediu urban, 4.1 litri/100 km in extraurban si 4.6 litri/100 km in ciclu mixt iar pentru BMW 430d Coupé care vine standard cu cutie automata valorile sunt 5.7/4.5/4.9 litri/100 km pentru consumul urban/extraurban/mixt. In testul nostru, BMW 420d Coupé a refuzat sa consume mai mult de 9 litri/100 km in oras, media consumului incluzind traseele extraurbane stabilindu-se sub 8 litri/100 km, iar consumul extraurban poate cobori chiar sub 7 litri/100 km la un rulaj economic, ceea ce e un rezultat excelent avind in vedere faptul ca in general am rulat destul de sportiv si foarte putin in modul Eco Pro.

De partea cealalta, Mercedes anunta pentru Mercedes E350 BlueTEC Coupé un consum mediu de 6.8 litri/100 km in mediu urban, 4.7 litri/100 km in extraurban si 5.4 litri/100 km in ciclu mixt. Mercedes E250 CDI Coupé cu cutie automata are un consum oficial de 5.8/3.9/4.6 litri/100 km pentru consumul urban/extraurban/mixt. In testul nostru, consumul mediu inregistrat a fost de 10.6 litri/100 km in conditii de trafic urban aglomerat si respectiv trasee extraurbane parcurse destul de rapid, cu un minim in rularea extraurbana de 7.5 litri/100 km daca se ruleaza de o maniera economica. In ambele cazuri valoarea buna consumului este ajutata de existenta sistemelor de tip Stop-Start, ca parte a pachetelor de tehnologii orientate spre reducerea consumului si a poluarii (botezate EfficientDynamics la BMW si BLUEEfficiency la Mercedes).

La capitolul garantie, ambele marci ofera o garantie de 2 ani fara limita de km, aceasta putind fi extinsa, prin intermediul unor pachete de garantie extinsa flexibile, atit la BMW cit si la Mercedes, cu preturi mai convenabile in cazul producatorului din Stuttgart. Totusi, BMW ofera gratuit pachetul BMW Service Inclusivecare cuprinde 5 ani de verificari si revizii in service-urile marcii si intretinere gratuita (schimbarea uleiului de motor, inclusiv a filtrului, inlocuirea filtrului de aer, a microfiltrului, a bujiilor si lichidului de frina). La Mercedes, exista o serie de pachete de revizii contra cost.

Avind in vedere toate elementele de mai sus, meciul la categoria buget este cistigat de BMW Seria 4 datorita in principal avantajului dat de pachetul BMW Service Inclusive cit si de pretul de achizitie putin mai mic.

IMG_20131126_102222

Verdict

4.5-stars-out-of-5

BMW 420d Coupé

Noua generatie a berlinei BMW 320d ne-a siderat pur-si-simplu prin incredibila combinatie de dinamism, agilitate si economicitate. In aceste conditii, era de asteptat ca versiunea Coupé, botezata acum Seria 4, sa impinga si mai departe aceasta combinatie aparent imposibila, prin centrul sau de greutate foarte jos, prin amprenta la sol mai larga si prezenta mai inchegata in jurul pilotului, la care adauga o doza semnificativa de farmec irezistibil prin detaliile de design si indeosebi prin coapsele late in dreptul rotilor spate, farmec insa care se cere platit cu un pret cu aproximativ 10 % mai mare. In plus, masina este si suficient de practica pentru utilizarea de zi cu zi, iar zgomotul motorului diesel e mai bine temperat decit la 320d, desi este loc de si mai bine. Suspensiile standard sunt mai putin dinamice decit la precedenta Serie 3 Coupé, asa ca alegerea sasiul adaptiv M se impune. In final, BMW 420d Coupé primeste de la noi primeste de la noi 4 stele si jumate din totalul de 5 stele posibile.

PLUS - garajul.ro designul exterior, cutia automata,  volanul sport M

MINUS garajul.ro zgomotul motorului diesel, suspensiile trepidante, pret ridicat fata de Seria 3

4.5-stars-out-of-5

Mercedes E350 CDI Coupé

Coupé-ul intre clase al lui Mercedes, cu aspiratii de clasa mare dupa design si nume si cu platforma de clasa medie ne-a impresionat foarte placut prin design-ul exterior a carui piesa de rezistenta este profilul lateral fara montant central, care prin coborirea ambelor geamuri, de la portiera si de la locurile din spate, ofera un profil de senzatie. De asemenea, am fost incintati de finisarea de mare calitate a interiorului, de forta si onctuozitatea motorului V6 turbodiesel si de suspensia standard Agility Control. Masina este insa mai putin practica atit la capitolul vizibilitate, cit si in ce priveste spatiul pentru locurile spate sau portbagaj, iar sistemul Command incepe sa isi arate virsta. Electronica este foarte invaziva, iar frinele sunt puse la incercare de masa mai mare. Mercedes primeste si el de la noi 4.5 stele din totalul de 5 posibile, pentru ca elementele de farmec si atractivitate sunt in masura sa faca uitate micile defecte.

PLUS - garajul.ro motorizare rafinata, design general si finisaje interior, compromisul suspensiei

MINUS garajul.ro spatiu pentru locurile spate, ergonomia sistemului multimedia,  interventia prea invaziva a electronicii

In final, dincolo de scorurile egale in sistemul de punctare pe care il practicam, acest test comparativ este cistigat de BMW 420d Coupé care este oferta mai moderna, mai rationala, mai dinamica si mai economicoasa. In final, chiar daca e sa punem laolalta motorizarile corect comparabile, remarcam faptul ca cei doi producatori germani vin cu niste oferte care nu se concureaza direct, fiind mai degraba destinate a fi preferate de cumparatori in functie de criteriile primordiale de achizitie si de ceea ce cauta fiecare la o masina. BMW Seria 4 este un model orientat in mod evident spre sportivitate, reusind sa atinga multe baze si sa fie si suficient de practic in utilizarea cotidiana, dar este un model care te indeamna sa il alegi cu un motor mai mare, eventual pe benzina, asa cum veti vedea intr-un viitor test al nostru. De cealalta parte, E-Class Coupé e un model mai degraba orientat spre stilul Gran Turismo, un Coupé elegant care te imbie la o balada cursiva, cu viteze mai mici, dar nicidecum reduse, in care sa admire frumusetea peisajelor de pe acelasi drum virajat pe care BMW-ul te indeamna sa il parcurgi ca si pentru un record. Nicicind parca vreodata clientul de modele Coupé nu a mai fost rasfatat ca in prezent cu o paleta de optiuni din care sa aleaga atit de atractiva si de larga.

Opinie Victor Georgescu – redactor sef

“BMW 420d nu putea fi decat o surpriza extrem de placuta, la fel ca si berlina din care a fost derivat. Designul este foarte reusit, cu o culoare bine aleasa pur si simplu te indragostesti de aceasta masina, iar excelentul motor de 2 litri cuplat la cutia ZF in 8 trepte asigura acestui model un caracter sportiv destul de pronuntat, pe alocuri chiar comparabil cu al lui E-Klasse coupe care vine cu un motor de 3 litri V6 cu considerabil mai multi cai putere. Interiorul la BMW este identic cu ce gasim la Seria 3 – materialele sunt de buna calitate, asamblarea precisa insa culorile alese creeaza o atmosfera destul de terna. E-Klasse in schimb este o prezenta mai rafinata, liniile elegante la exterior si finisarea impecabila a interiorului facand diferenta. Tinuta de drum, ca intotdeauna, la Mercedes este setata dupa alte valori decat la BMW, E-Klasse fiind confortabil si docil la un stil de condus echilibrat, chiar daca cei 252CP ai motorului V6 trag viguros caroseria relativ grea si asigura performante foarte interesante inclusiv pe traseele virajate. Diferenta de pret intre cele doua modele nu este neaparat un argument in cazul unei achizitii, insa Mercedes este sesizabil mai scump chiar daca este mai luxos, mai opulent. BMW in schimb vine cu un raport calitate/pret/performante excelent fiind si mai economic la consum, mai ieftin la impozit si cu o lista de optionale parca mai relaxata. Daca vorbim insa de 430d – care ar fi practic echivalentul lui E350 BlueTEC, socotelile sunt foarte similare. In definitiv clientul trebuie sa stie ca Mercedes E350 BlueTEC Coupe este o referinta daca vorbim de confort si lux iar BMW 420d cu trenul de rulare adaptiv este un sportiv desavarsit si o optiune mai avantajoasa.”

Date Tehnice

ModelBMW 420d CoupéMercedes E350 BlueTEC Coupé
Motorizare2.0 turbo diesel3.0 turbo diesel
Cilindree (cc)1.9952.987
Numar cilindri46
Numar supape1624
Raport de compresie16,5:115,5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn184/4.000252/3.600
Cuplu maxim (Nm) tr/mn (valoarea * cu overboost)380/1.750-2.750620/1.600
Carburantmotorinamotorina
Norma de poluareEURO 6EURO 6
Cutie de Vitezeautomata 8 trepteautomata 7 trepte
Rezervor (l)5766
Portbagaj (l) min.445450
Viteza maxima (km/h)232250
0 – 100 km/h (sec)7,36,4
Consum Urban oficial
5,8l/100km7,0l/100km
Consum Extraurban oficial
4,1l/100km6l/100km
Consum Mixt oficial
4,7l/100km5,6l/100km
Consum Urban Garajul.ro9,0l/100km10,6l/100km
Consum Extraurban Garajul.ro6,5l/100km7,5l/100km
Consum Mixt Garajul.ro7,8l/100km9,0l/100km
Emisii CO2 (g/km)124149
Masa proprie (kg)1.4501.805
Lungime x Latime x Inaltime (cm)4638x1825x13624698x1786x1397

 

Galerie