Salt la continut


Fotografie
* * * * * 1 Voturi

F1-discutii diverse


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 MikeTekRacing

    tifoso Ferrari

  • Global Moderators
  • 8.314 Mesaje:
Inregistrat: 22-august 03
  • Location:Bucuresti
  • Marca:Subaru
  • Model:Impreza WRX Sport Wagon
  • Motorizare:2.5 T >260cp

Scris 13 iunie 2007 - 08:31

Ok...la o buna sugestie a colegului mol, deschid topicul acesta unde sa discutam despre tehnologia din spatele bolizilor de F1

Despre motoare in primul rand....
Propulsoarele prin f1 au avut diferite configuratii/capacitati cilindrice/ solutii aspirate sau turbo de-a lungul anilor.
In acest moment regulamentul prevede urmatoarele:

motoarele au o capacitate de 2.4 litri
aspirat
configuratie V8
turatie maxima 19000rpm
motorul trebuie sa tina 2 grandprixuri (sambate si duminici, vinerea e permis alt motor pt teste)...in total undeva pe la 900-1000km viata.

toate cele mai de sus sunt reglementate de FIA...in plus mai exista restrictii mari asupra materialelor ce pot fi folosite, exista si restrictii tehnice o groaza (tot felul de inaltime pt arborele cotit, centrul de greutate al motorului etc..) dar acestea sunt detalii pentru proiectanti. foarte important, dezvoltarea motoarelor este INGHETATA. cu alte cuvine, cu ce motor ai inceput acest an il si termini, poti aduce doar modificari pt fiabilitate si mai sunt niste zone pe la care poti umbla.

in urma cu cateva sezoane motoarele erau de 3 litri aspirate, fara limita de turatie...primul pas a fost micsorarea capacitatii la 2.4 (turatia maxima era totusi libera, maximele trecand de 20-21.000 in calificari)
motivele inghetarii si a reglemnetarilor dure sunt de natura financiara. pana pe la inceptul anilor 2000 in materie de motoare se investea imens, exista motoare montate pe masini DOAR pentru calificari (cateva ture !!)...s-a reglementat apoi 1 motor pt weekend, crescand la 2 weekenduri cu acelasi motor
derogarea pt ziua de vineri (atunci ai voie motor de teste) s-a facut din ratiuni comerciale, oamenii nu veneau vinerea sa vada masinile pe circuit pt ca masinile nu ieseau pe pista decat foarte putin, incercand sa protejeze motoarele...


ca valori de performante...se obtin in configuratia actuala undeva pe la 750cp la 19000rpm, un cuplu maxim sub 300 Nm (da stiu, nu e impresionant ca la TDI :D)

relantiul e pe la 5.000rpm, daca la turatia de relanti in viteza 1 ridici brusc de pe ambreiaj moare (ca sa va faceti idee ce cuplu are la turatia aia).

ca performante dinamice....0-100 cam 2 secunde, 0-200 undeva pe la 5 secunde
e foarte greu de masurat, la nivelul acesta e greu sa pui toata puterea la sol
consumul (estimat de la TV :lol: ) este pe undeva pe la 75-80% (marisor ;))


cam atat despre motoare...o sa revin cu discutii despre restul capitelolor (sasiuri, frane, aerodinamica, costuri, anvelope..) in masura in care subiectul va prezenta interes...astept feedback....
  • 0
Felipe trebuie sa castigi cea mai importanta batalie a ta de pana acum!

#2 mol

    Addicted

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6.444 Mesaje:
Inregistrat: 17-august 05
  • Location:est...
  • Marca:M3 Power by...
  • Model:Gillette
  • Motorizare:1,5 v

Scris 13 iunie 2007 - 08:55

Ma bucur ca aste date se vor cumula aici prin munca-ti sustinuta...Din lene,plus ca o parte din informatii e posibil sa fie ceva mai grelut de gasit,nu stiam ,,detaliile'' astea. Toate aceste date tehnice,precum si ,,regulile'' unei curse de F1 vor atrage mai multi ,,privitori''.
Am ramas mirat cand ,cei doi comentatori de F1,se cam ,,incurcau'' in detalii...Cine naiba i-or fi punand acolo,n-am idee,dar e jalnic sa nu stie regulile dupa care se desfasoara o cursa de F1...
Per ansamblu(exceptand recenta),o cursa de F1 poate parea monotona(pentru neavizati)dar,stiind regulile jocului,capata o alta valoare.

In trecut,stiu ca aparuse diferente uriase intre monoposturi,motiv pentru care podiumul era ,,rezervat'' si ,presupun ca aceasta monotonie a dus la aparitia multor limitari.

Deci, care ar fi ,,plaja'' pe care se pot intinde inovatiile? Se tinde a uniformiza materialul de concurs,valoarea reiesind doar din pilotaj?
  • 0

#3 MikeTekRacing

    tifoso Ferrari

  • Global Moderators
  • 8.314 Mesaje:
Inregistrat: 22-august 03
  • Location:Bucuresti
  • Marca:Subaru
  • Model:Impreza WRX Sport Wagon
  • Motorizare:2.5 T >260cp

Scris 13 iunie 2007 - 09:09

diferentele uriase sunt si vor tot aparea. cauza o reprezinta banii. oricat ar limita intr-o parte sau alta FIA, cine are mai multi bani va cheltui mai multi bani
un buget de 200mil euro cat are o echipa competitiva va fi cheltuit pe ceva...nu merge pe motoare? ne axam pe aerodinamica.....s-au redus zielele de teste? lucram 24/24 in tunelul aerodinamic si investim kile de bani in simulatoare etc
facem aripi care flexeaza in curent (chiar daca e interzis...le facem sa treaca testul fia si apoi in viata reala sa se indoaie ca la balamuc)....si tot asa
e un razboi continuu, niciodata nu are finalitate...

schimbarile continue de regulament au mai multe cauze
1) se vrea o micsorare a costurilor...ok, ai 200mil, ii vei cheltui pe oglinzi pana la urma, ca restul va fi greu de imbunatatit...si o sa dai 200mil sa ai 0.005 pe tur de la oglinzi mai bune....
2) se incearca o domolire a performantelor. vitezele prin viraje ating limitele corpului, nu prea mai poti creste viteza fara sa se resimta pilotii. e un risc mare, mult prea mare
3) schimbarile majore permit o oarecare egalizare a sanselor, macar intre echipele cu bani. daca se pleaca de la o foaie alba tot avantajul pe care l-ai dobandit in sezoanele precedente (avantaj tehnologic, etc) se cam pierde.

e un sport complicat, nu s-a vrut niciodata circ si cursele mai mereu a fost destul de plictisitoare. toata lumea se plange ca nu sunt depasiri insa, cum spunea si coulthard, daca pui cea mai rapida masina in fata si pe cea mai lenta la coada e greu sa te astepti la multe depasiri..
problemele f1 legate de depasiri sunt in mare masura de origine aerodinamica, masinile care sunt "in spate" nu au apasare destula in viraje, sunt obligate sa pastreze oarecare distanta si, evident, cand incepe linia dreapta sunt mult prea in spate pt a incerca ceva.
  • 0
Felipe trebuie sa castigi cea mai importanta batalie a ta de pana acum!

#4 Spining

    om

  • Administrators
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 3.342 Mesaje:
Inregistrat: 09-iunie 02
  • Location:bucuresti / berceni
  • Marca:Volkswagen
  • Model:T4
  • Motorizare:1,9L

Scris 14 iunie 2007 - 01:43

mike, msi de info, urmaresc topicul cu interes!
cred ca-l facem si articol de e-zine. :)
  • 0
<!--sizeo:2--><!--/sizeo-->Daca te trezesti dimineata si nu vezi soarele... trage draperia!<!--sizec--><!--/sizec-->

#5 MikeTekRacing

    tifoso Ferrari

  • Global Moderators
  • 8.314 Mesaje:
Inregistrat: 22-august 03
  • Location:Bucuresti
  • Marca:Subaru
  • Model:Impreza WRX Sport Wagon
  • Motorizare:2.5 T >260cp

Scris 14 iunie 2007 - 09:15

pt e-zine il mai aranjam un pic :)
  • 0
Felipe trebuie sa castigi cea mai importanta batalie a ta de pana acum!

#6 Sandman_

    software engineer

  • Members
  • PipPipPip
  • 163 Mesaje:
Inregistrat: 21-martie 05
  • Location:Viena
  • Marca:Renault
  • Model:Megane 2 CC
  • Motorizare:2.0 16v 136CP

Scris 20 iunie 2007 - 04:39

consumul (estimat de la TV :) ) este pe undeva pe la 75-80% (marisor :))


Si asta e departe de tedeiuri...

Frumoasa introducerea. Tu ai facut retrospectiva, eu voi adauga o scurta avancronica:
reintroducerea motoarelor turbo din 2011, cu o posibila reducere a capacitatii; probabil renii vor folosi motorul de pe R26 de strada, McLaren un 200 Kompressor, insa cel mai greu le va fi celor de la Ferrari, care n-au facut de 50 de ani motoare asa mici (2L) :D

Din pacate, asa cum spunea si Mike, avem o gramada de limitari in F1, majoritatea introduse in ultimii 8-10 ani, lucru oarecum paradoxal pentru un sport care presupune atingerea performantelor maxim-posibile. Pe de alta parte, e interesant de vazut cine obtine performante fara resurse nelimitate. Ar fi interesanta o limitare directa a bugetelor (dar foarte utopica), din care am ajunge la obtinerea a 10s/cursa din diferenta de camera de hotel sau material folosit la fabricarea saltelei pe care doarme pilotul sambata noaptea.
  • 0
Renault Megane 2 Coupe-Cabriolet: 2,0 16v 136CP
and the best is still to come...

#7 MikeTekRacing

    tifoso Ferrari

  • Global Moderators
  • 8.314 Mesaje:
Inregistrat: 22-august 03
  • Location:Bucuresti
  • Marca:Subaru
  • Model:Impreza WRX Sport Wagon
  • Motorizare:2.5 T >260cp

Scris 20 iunie 2007 - 05:25

nici o sansa pt limitarea bugetelor..nu vei putea limita decat bugetele echipelor mici (culmea...)
nu vei stii niciodata cat cheltuie un mamut ca BMW in spatele programului de f1...
  • 0
Felipe trebuie sa castigi cea mai importanta batalie a ta de pana acum!

#8 Sandman_

    software engineer

  • Members
  • PipPipPip
  • 163 Mesaje:
Inregistrat: 21-martie 05
  • Location:Viena
  • Marca:Renault
  • Model:Megane 2 CC
  • Motorizare:2.0 16v 136CP

Scris 21 iunie 2007 - 09:31

teoretic poti limita bugetul alocat direct dezvoltarii si testelor, insa vei da nastere la cheltuieli de genul celor descrise de mine (presupunem ca se controleaza cumva si fabricarea oblinzilor si a prezoanelor). Pana la urma, asa cum spuneai si tu, atata timp cat o echipa are 400M, nu va cheltui doar 200 pt ca i-a spus nenea Bernie...
  • 0
Renault Megane 2 Coupe-Cabriolet: 2,0 16v 136CP
and the best is still to come...




0 useri citesc subiectul

0 membri, 0 vizitatori, 0 utilizatori anonimi