Mai intai trebuie facute cateva precizari importante:
- acest test si review reprezinta punctul meu personal de vedere. Voi fi subiectiv deoarece sunt un om normal, nicidecum pilot de teste sau angajat al vreunei reviste de specialitate (cel putin nu inca, la ambele)
- am rugamintea sa discutam pe marginea testului in sine in acest topic, pentru alt fel de discutii legate de masina, model, dealeri etc. vom discuta in zonele respective.
- sa nu uitam ca masina testata este o masina de familie, din clasa compacta, fara veleitati sportive sau de alta natura, de aceea sa tratam informatia tinand minte acest aspect.
Mica vacanta de 1 Mai a fost un moment foarte bun pentru a pleca in teste cu Noul Ford Focus. Multumirile pentru aceasta oportunitate merg catre B.D.T. Vest. cu care am avut o discutie preliminara inca de la lansarea noului model. Aceasta discutie s-a concretizat miercuri 30.04 dupa-amiaza cand am sosit la sediul B.D.T. pentru a lua in primire modelul de test. Am avut bucuria sa ma reintalnesc cu masina testata la lansare (descrisa aici http://www.garajul.r...showtopic=15761 ), si anume New FOCUS Titanium, 2.0 TDCi - 136 CP, 4 usi. Doar ca acum masina terminase rodajul si era pregatita de drum lung. Am atasat fisa modelului testat unde veti regasi atat dotarile standard cat si cele suplimentare, impreuna cu pretul:

Acest review va fi structurat in 2 parti. Prima parte va descrie etapele drumului, a doua parte va intra un pic in amanunte legate de masina in sine.
Traseul pe care l-am avut in plan a fost destul de lung pentru 4 zile. Dar cel mai important, a fost un traseu foarte variat ca tip de sosea: Bucuresti � Pitesti � Rm. Valcea � Sibiu � Sebes � Brasov � Poiana Brasov � Cheia � Valenii de Munte � Bucuresti.
PARTEA 1
Etapa 1: Bucuresti � Sebes � Rapa Rosie.
Asa cum va spuneam si aici http://www.garajul.r...showtopic=15820 , in perioada 1-4 Mai 2008 a avut loc la Sebes (jud. Alba), a 8-a editie Rapa Rosie, o intalnire de modelism si nu numai. Asa ca in dimineata zilei de 1 Mai am plecat, muncitoreste, la drum. Va spun sincer, am avut emotii initial din cauza portbagajului, fiind obisnuit cu o gura de incarcare foarte mare de la modelele hatch. Surpriza a fost placuta, am reusit sa introduc fara probleme o valiza uriasa (ma pot mandri cu o valiza care este ilegala pe orice linie aeriana din cauza dimensiunilor). Ba chiar am avut destul loc sa pun si multe alte materiale sau genti pe langa ea. Am pornit spre Pitesti pe o vreme inchisa ce anunta si ceva ploi. Despre mersul pe autostrada nu pot spune prea multe decat ca la 170km/h, in treapta a 6-a de viteze, avea cam 3000rpm. Maxim. Daca e bine sau nu, judecati voi, eu am fost multumit pentru ca nivelul de zgomot era suficient de scazut incat sa putem asculta muzica si sa ne si intelegem intre noi. Asta il trecem la plusuri. Desigur, la acest nivel de zgomot scazut au contribuit si gumele Michelin Pilot Premacy care, pe tot parcursul testului, s-au dovedit foarte bune. Iar acest lucru il spun cu greutate, deoarece eu personal nu suport acest producator



Dupa Pitesti a inceput partea interesanta, cu Valea Oltului si drumul Sibiu � Sebes care este foarte bun pentru a testa toate treptele cutiei, suspensiile, franele si directia. Daca tot am zis de directie, am apreciat la maxim posibilitatea de a seta directia intre Standard / Confort / Sport. In prima faza am mers pe Confort dar dupa autostrada am trecut pe Sport si asa a ramas pana la finalul testului. Diferenta a fost clar vizibila, directia a raspuns mult mai precis comenzilor mele. Existenta ESP-ului mi-a dat ceva incredere si am inceput sa "imping" masina mai cu curaj. Am avut cateva situatii aproape de limita pe Valea Oltului (nu create de mine) dar nu am simtit nici o emotie fiind ajutat perfect de cuplu / suspensii / directie. Pe serpentine Focusul s-a comportat admirabil si nu a avut deloc balans lateral. Inca un plus important. Sa facem o scurta pauza pentru o sedinta foto pe Valea Oltului:





Am ajuns si la Sebes � Rapa Rosie unde am intrat si pe portiuni de drum neasfaltat. Din nou totul OK, poate suspensiile sa fi fost un pic prea tari dar nici drumul nu era foarte lin










Etapa 2: Rapa Rosie � Sebes � Sibiu - Brasov � Poiana Brasov
Sambata la pranz am plecat spre Brasov. La ora 17 trebuia sa ajung la biserica unde urma sa se cunune cel mai bun prieten al meu. Am montat GPS-ul si am pornit la drum. Auzisem ca drumul Sibiu � Brasov e "cu peripetii" dar speram sa nu fie asa... Ei bine, a fost... Si cum am plecat destul de tarziu, si cum GPS-ul imi arata ca ora aproximativa de sosire in centrul Brasovului 16:45, a inceput o cursa contra-cronometru. Iar cand zic cursa, nu exagerez deloc. Cu toate acestea am incercat sa stau in limitele legale, nefiind totusi cu masina mea. Daca am reusit sau nu vom vedea in lunile urmatoare

Pentru cei care nu stiu, pe drumul Sibiu � Brasov se lucreaza. Si se lucreaza mult si urat. Apoi, am tot dat de camioane. Si ca sa fie totul perfect, am avut si ploaie, de la usoara la torentiala. Drumul in sine e plin de sicane in adevaratul sens al cuvantului. Adica zone de sosea in lucru care sunt ocolite cu bucati provizorii (asfaltate). Si aceste sicane sunt destule. Cum timpul era foarte scurt, si cum masina incepuse sa ceara, am hotarat sa folosesc frana cat mai putin posibil. Pe drum drept au fost destui care au incercat sa tina trena Focusului, dar pierdeau imediat in sicane sau curbe. Inca imi suna in urechi scartaitul cauciucurilor la intrarea si iesirea din sicane. Masina a stat impecabil, din nou. Chiar m-am straduit sa fac ESP-ul sa lucreze, dar nu a fost cazul. Suspensiile sunt foarte bine setate pentru o masina "de familie" iar directia pusa pe Sport a facut ca Focusul sa se duca exact cum si unde am dorit.
Am ajuns in Brasov la 16:45, iar la biserica cu 2 minute inainte sa apara mirii. Deci, misiune indeplinita cu succes. Inca un mare plus (care este de fapt o suma de plusuri). Dupa ceremonia religioasa am urcat in Poiana Brasov (va spun sincer, am pe putin 15 ani de cand nu am mai urcat in Poiana). Din nou ploaie... Din pacate drumul mi s-a parut mult prea scurt, serpentinele devenisera deja interesante si Focusul cerea curba dupa curba.
Etapa 3: Poiana Brasov � Brasov � Cheia � Valenii de Munte � Bucuresti
Duminica la pranz am plecat din Poiana spre casa, cu parere de rau ca trebuia sa terminam acest traseu. Nu am facut-o insa inainte de o alta mica sedinta foto:







Am hotarat sa mergem prin Cheia � Valenii de Munte deoarece DN1 era aglomerat (oare cand nu e?) si pe ruta asta peisajele sunt superbe. Am ales foarte bine, vremea a fost super, peisajul la fel, drumul o placere pentru condus. Va pot spune cu mandrie (atat pentru Noul Focus cat si pentru mine) ca, in afara de inconstienti si zmei, nu ne-a depasit nimeni. Si asta nu pentru ca am mers cu 20km/h, ci pentru ca nu se puteau tine dupa noi. Indiferent de tipul tractiunii (FWD, AWD, RWD), pur si simplu nu puteau depasi decat, eventual, in linie dreapta unde pe noi nu ne interesa oricum partea de viteza. Din pacate multi au luat acest fapt ca pe un afront personal si au facut depasiri extrem de riscante, pe linie continua sau in curbe fara vizibilitate, ceea ce eu nu am facut si nu voi face niciodata. Am reusit in sfarsit sa fac beculetul de ESP sa clipeasca de cateva ori. Dar corectia facuta de ESP a fost minora, nu a fost nevoie de o corectie brutala.
Din pacate momentul intrarii pe Ploiesti � Bucuresti a cam insemnat sfarsitul placerii. De aici drumul a decurs monoton, plictisitor si uneori enervant. Va suna cunoscut? Am ajuns OK acasa, iar luni dimineata am luat traficul inferal de Bucuresti in piept si am dus masina inapoi la B.D.T. Vest. Drumul Titan � Crangasi a durat fix 1 ora si jumatate (90 de minute, 1h30')... Bine am revenit acasa...
PARTEA a 2-a
Am sa incerc sa iau masina "din bara in bara" si sa spun ce mi-a placut si ce nu (ei bine, da, am si cu "ce nu mi-a placut"

1. Design: imi place noua fata a lui Focus. Seamana cu un Mondeo Mk4 mai mic. (De altfel in Poiana Brasov era parcata la Sura Dacilor si cand ne-am intors spre masina, un grup de vreo 10 persoane se "certau" daca este Noul Mondeo sau Noul Focus. Asta pana au vazut si spatele unde era inscriptionat modelul.) Spatele este si el un pic modificat, in special in partea de jos a barei. Poate de aceea mi s-a parut prea inaltata de spate.
2. Motor: cu toate ca motorul era identic cu cel de pe Mondeo Mk4 pe care l-am testat anul trecut ( http://www.garajul.r...showtopic=15073 ), Focusul a fost clar mai sprinten. Cel mai probabil datorita diferentei de kg. Nu are sens sa spun ca fata de Mk3 al meu pare o racheta

3. Frane: Foarte bune, foarte elastice si foarte prietenoase. La Mondeo Mk4 am cam muscat din volan pana m-am obisnuit cu ele, la Focus ne-am imprietenit din prima clipa. Singurul "impediment" este ca trebuia sa franez cu un ochi in oglinda retrovizoare pentru a nu avea surprize din spate

4. Directie: fara cusur. Nu am incercat setarea "Standard". Cea "Confort" mi s-a parut prea moale dar multora le va placea cu siguranta, fiind foarte buna in oras. Dar setarea "Sport" te face sa simti masina mult mai bine si sa o controlezi exact cum vrei.
5. Suspensii: un pic prea tari, dar asa ii sta bine unei masini moderne care ar trebui sa ruleze pe sosele moderne. Nu au fost probleme de balans pe nici o axa.
6. Cutie de viteze: Foarte precisa. Ca si la Mondeo Mk4, imi place cum intra in viteze, parca simte unde vrei sa schimbi si te ajuta. Am ratat doar de cateva ori viteza a 6-a (eu am 5 pe Mondeo) dar am invatat repede si a fost OK.
7. Lumini: foarte bune, chiar daca nu a avut faruri cu xenon. Au luminat foarte bine inclusiv noaptea, pe ploaie, pe drumuri intunecate.
8. Climatizare: AC-ul a fost pornit permanent, temperatura a fost setata separat stanga � dreapta, totul a fost OK.
9. Geamuri: toate 4 geamurile au fost electrice, cu impuls. Aici e un minus si anume partea de impuls este foarte neprietenoasa. La Mondeo Mk4, la Mk3 din dotare sau la fosta Astra nu am avut probleme in a deschide geamurile atat cat am dorit. Poate este doar o chestiune de obisnuinta.
10. Oglinzi: cea interioara suficient de mare, cele exterioare imense! M-au ajutat enorm, se vede perfect in ele. Iar semnalizarea din carcasele oglinzilor este foarte vizibila si utila.
11. Audio: sistemul Sony cu MP3, 8 difuzoare si comenzi pe volan a sunat slab pe unele posturi de radio (dar nu e vina lui) si a prins viata pe CD-urile audio pe care le-am avut la drum. Poate la bass s-ar mai putea lucra un pic... Oricum, are multe setari si se poate regla sa sune OK. Un mare minus pentru forma si pozitionarea comenzilor audio. Pentru o masina aparuta in 2008 ma asteptam ca aceste comenzi sa fie pe volan, nu langa volan. Ar fi fost perfect daca s-ar fi "importat" volanul de pe Mondeo Mk4.
12. Interior: foarte multe spatii de depozitare, peste tot. In spate lipsesc buzunarele din usi dar sunt inlocuite de cate 2 spatii de depozitare in stanga si dreapta banchetei si de suport pentru 2 pahare / sticle in cotiera banchetei. Cotiera din fata este extrem de generoasa si are inclusiv o priza suplimentara de 12V. La interior si cu mare minus o sa trec insa lipsa de pe capacul portbagajului a oricarei variante de inlesnire a inchiderii capacului. Nu este nici o adancitura in care poti pune mana, nici o chinga, nimic. Iar daca masina este murdara, asta inseamna automat sa pui mana pe capac pentru inchidere, ceea ce nu este deloc placut.
13. Volan: Aratos, elegant. Prefer insa varianta cu 4 spite dispuse la orele 3, 5, 7 si 9. Este o parere personala.
14. Pedalier: normal.
15. Scaune fata: Suficient de comode si cu reglaje bune. Personal as fi preferat o sustinere laterala mai pronuntata. Iarasi la minus trec culorile si textura tapiteriei. La echiparea Titanium m-as fi asteptat la un velur sau ceva asemanator.
16. Bancheta spate: un mare plus este posibilitatea de rabatare a spatarului banchetei. In rest, in spate se sta OK, si am avut inclusiv pasager de 1.85m care a incaput foarte bine.
17. Computer de bord: foarte multe informatii, foarte multe setari, foarte usor de setat si accesat. Aveti poze cu toate ecranele sale si cu bordul:

















18. Senzor de ploaie: am avut si pe Astra H, vad ca si pe Focus are aceeasi problema: daca stergatoarele prind viteza din cauza ploii, si ploaia se mai domoleste, stergatoarele raman pe viteza normala spre mare. Trebuie oprite si pornite din nou.
19. Alimentare cu combustibil: Plus: sistem fara buson, ca la Mondeo Mk4. Minus: usita de la buson nu se blocheaza odata cu incuierea masinii. Chiar daca teoretic nu se poate introduce nimic in rezervor, mi se pare o scapare destul de neplacuta atat la Focus cat si la Mondeo. Poate in alta tara nu ar putea fi probleme. La noi insa... Ah, si aici mai am o problema la care nu stiu unde sa atribui vina: am facut plinul inainte de plecare. Pompa a facut tzak. Am stat si am continuat apoi sa pun motorina pana cand am fost atentionat de un angajat al benzinariei ca "curge". Ori sistemul de siguranta nu a functionat corect, ori pompa nu s-a oprit, nu stiu ce sa zic. Alimentez numai de la acea benzinarie de 1 an de cand a devenit PetromV si nu am mai avut aceasta problema. O trecem la "raspunsul e in coada de peste".
20. Roata de rezerva: de dimensiuni mici, lasa destul loc in plus in portbagaj. Nu am avut nevoie de ea.
21. Airbag-uri: cred ca sunt OK, nu am avut nevoie de ele si nu doresc nimanui

22. Cheia de contact: eleganta, dupa cum puteti vedea si in poze:




Ultimele poze din drive test arata "scorul final" al testului. Primele 3 poze sunt din fata casei, ultima de la sediul B.D.T.




CONCLUZII:
Daca m-ati intreba "ti-ai lua Noul Focus dupa acest test?" v-as raspunde pe loc "DA". In ce configuratie, asta ar depinde de buget, dar ar fi neaparat hatchback (cu 3 sau 5 usi), ar avea neaparat ESP, directie reglabila, climatizare, parbriz incalzit si alte cateva optionale fara de care nu as mai concepe o masina noua. Desigur, daca ar fi loc, ar trebui sa aiba si sigla ST in spate si sa fie alba cu dungi albastre

In incheiere tin sa multumesc inca o data echipei de la B.D.T. Vest - Dl. Horia Vasile (Director de Vanzari), Dl. Vlad Ionescu (Director de Marketing), D-na Olimpia Cenca (Showroom Supervisor) � pentru acest drive test.
Cine doreste pozele la rezolutie mai mare (1600x1200) este invitat sa acceseze aceasta galerie foto.
Preluare de pe ClubFORD. �2008 VIPER.