Ministrul Mediului, Rovana Plumb, explica noutatile aduse de timbrul de mediu si Programul Rabla 2013

0
333

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a discutat pe larg despre noua modalitate de calcul a taxei auto, redenumita oficial timbrul de mediu, precum si despre noutatile aduse de editia din acest an a Programului Rabla.

„Timbrul de mediu repară formulele greşite ale taxelor auto din ultimii ani, este prima formulă ce vizează în mod real poluarea şi se adaptează la realitatea din România. Prin noul timbru de mediu, se impune mult mai clar principiul \’poluatorul plăteşte\’. Se taxează mai ales emisiile generate de maşină.” a declarat Rovana Plumb, citata de Agerpres.

Ministrul Mediului a tinut sa lamureasca si problema modalitatii in care sunt taxate masinile, in functie de emisiile de dioxid de carbon si normele de poluare.

„Până acum, în formula de calcul domina capacitatea cilindrică, dar aceasta este oricum taxată deja prin impozitul local. Noul timbru de mediu va fi o taxă de mediu mult mai autentică, pentru că se calculează, în principal, în funcţie de emisia de CO2 (luate în calcul în întregime pentru timbru, faţă de 30% în legea în vigoare), înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Pe scurt, noul timbru menţine cote similare celor din prezent pentru maşinile cu tehnologie Euro 5 (în multe cazuri cotele scad, iar în unele cazuri cresc), şi măreşte cotele pentru maşinile cu tehnologii Euro 4 şi Euro 3. Pentru maşinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 şi non-Euro), pentru că vorbim de maşini mai vechi, cu durată mult mai mică de funcţionare, timbrul de mediu va scădea. Aici este o diferenţă importantă faţă de taxa actuală, care nu includea scăderi importante la acest capitol şi se ajungea ca, pentru maşini foarte vechi, să fie virtual imposibilă vânzarea din cauza valorilor foarte mari ale taxei.” a adaugat Plumb.

O alta problema spinoasa abordata de Ministru a fost amenintarea unei iminente invazii a masinilor second-hand foarte vechi si extrem de poluante.

„Aş vrea să mai spun încă o dată: România nu va fi invadată de maşini second hand foarte vechi (non-Euro), din simplul motiv că acestea reprezintă un procent foarte mic în totalul importurilor de autoturisme second hand din România! Adevăratul pericol de poluare este reprezentat de maşinile Euro 3 şi Euro 4, care vor fi în circulaţie mai mult timp, şi care vor fi taxate mai mult. Pentru maşinile cu tehnologie Euro 6, precum şi pentru maşinile hibride şi electrice, Timbrul este zero! Deci, statul român oferă acest stimulent celor care doresc achiziţionarea de astfel de maşini. Ne-am inspirat din modele funcţionale în spaţiul comunitar, dar am luat în calcul condiţiile specifice României – puterea de cumpărare şi nivelul de trai, în primul rând. Timbrul de mediu este în linie cu reglementările europene, adaptat realităţii româneşti şi ţine cont de toate faţetele acesteia.”

In incheiere, Rovana Plumb a anuntat schimbari ce vizeaza modul de derulare al Programului \’Rabla\’.

„Ne dorim ca Programul \’Rabla\’ să continue şi în anul 2013. În ceea ce priveşte desfăşurarea programului, vrem să-l eficientizăm şi să identificăm soluţii mult mai bune pentru proprietarii de maşini vechi. Desigur, forma finală a programului va fi stabilită doar după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, pentru anul 2013, al Administraţiei Fondului pentru Mediu. Voi prezenta viziunea integrată asupra proiectului atunci când aceasta va fi evaluată din toate punctele de vedere.” a conchis Plumb, citata din nou de Agerpres.

Comentariile de pe site-urile si forumurile auto par sa nu fie in acord cu opinia D-nei Plumb, opinind faptul ca in mare masura noul Timbru de Mediu e “alta Marie cu aceeasi palarie” si evidentiind faptul ca noul timbru reduce valoarea de plata in cazul masinilor vechi, E0-E2 iar in cazul masinilor Euro 3 si Euro 4 de 4-8 ani vechime, care constituie o mare parte din parcul actual, din dorinta blocarii importurilor second-hand, noul timbru de mediu le face practic imposibil de revindut, ceea ce poate fi o bariera si pentru tranzactiile potentiale de buy-back si cumparare de masini noi.

Ca sa iau doar un exemplu din familia unui coleg, un Logan 1.6 MPI Ambition din 2004, cu motor de 90 CP, 1.590 cmc, Euro 3, masina in perfecta stare si avind pina in 40.000 km, va avea un timbru de mediu calculat de 1.758,28 EUR (un calculator pentru timbrul de mediu foarte reusit dupa parerea noastra gasiti aici). Avind in vedere ca valoarea de piata a masinii inainte de acest nou timbru de mediu era probabil de cel mult 2.500 EUR, rezulta ca ar putea sa o vinda cu… 800 EUR? Si uite asa ajungem sa ne gindim la varianta de a da la Remat o masina care e in foarte buna stare, deci sa facem o risipa ca si tara, ca societate, doar datorita minunilor fiscale romanesti. Povestea este insa ca am fi vrut sa mergem sa o dam la buy-back la dealer, si sa mai adaugam ceva bani ca avans pentru un Duster nou…. lucru care bineinteles n-o sa se mai intimple, si uite asa pierde si Dacia un nou client, pierde si dealer-ul niste munca pentru agentul de vinzari, omul de la livrari, cel de la service (revizii) etc.  Masina ar fi putut fi vinduta cu 2500 EUR cuiva care nu avea resursele pentru o masina noua…. Ce va face acea persoana, care poate ar fi cumparat Logan-ul nostru? Se va orienta de exemplu catre un Range Rover din 1996, cu peste 200.000 km la bord, motor 2.5 Turbodiesel, Euro 2, pentru care va plati un pret de 2.450 EUR si un timbru de mediu in valoare de 1.123,65 EUR, deci cu 635 EUR mai putin decit pentru Logan-ul nostru, pentru o masina mult mai uzata, mai veche si mai poluanta. Ce parere are oare Ministerul Mediului despre exemplul acesta?

Voi ce parere aveti? Asteptam cu interes comentariile voastre aici pe site.