Peugeot 308 1.6 e-HDi STT Active – Sah la Golf

0

Intro

Peugeot ne-a obisnuit in ultima vreme cu o ofensiva produs foarte sustinuta de lansare a unor noi modele, ultimele realizari ale producatorului din Sochaux fiind surprize foarte placute din punct de vedere al mixului intre aspectele practice si placerea de a conduce. Dupa modelul de clasa mica Peugeot 208 si cross-over-ul de clasa mica spre compacta Peugeot 2008, Peugeot a prezentat si lansat recent noua sa propunere in clasa compacta, care se numeste, oarecum surprinzator… tot Peugeot 308 – este primul model din gama producatorului francez care poarta acelasi indicativ numeric ca si predecesorul sau! Acum toata gama are denumiri care se termina in cifra 8, si Peugeot a considerat de preferat sa pastreze denumirea incheiata cu cifra 8 si pentru noua sa compacta – intuim ca aceasta alegere are legatura si cu ofensiva grupului PSA (Peuge0t-Citroën) pe piata chineza, ori in China cifra 8 este asociata cu prosperitatea.

Noul Peugeot 308 este insa suprinzator din multe puncte de vedere, fiind practic o masina schimbata total, avind doar numele in comun cu precedentul model de clasa compacta al lui Peugeot. Poate ca saltul foarte mare facut de noua compacta franceza ar fi meritat totusi un nume diferit. La invitatia importatorului in Romania al marcii Peugeot, Trust Motors, caruia ii multumim pentru oportunitate, am avut ocazia sa participam la evenimentul de lansare pentru presa din Romania a noului Peugeot 308, ocazie cu care am condus versiunea Peugeot 308 1.6 e-HDi STT Active de 115 CP, probabil cea mai potrivita motorizare din gama de motoare oferite la lansare, si ne-am convins de argumentele cu care leul compact porneste la cucerirea unui loc cit mai aproape de podiumul clasei compacte. Un loc pe care l-ar merita cu prisosinta, pentru ca Peugeot 308 este, alaturi de Peugeot RCZ, cel mai bun Peugeot pe care am avut ocazia sa il conducem.

F87A0820 small

Exterior

Design-ul exterior al noului Peugeot 308 este foarte diferit de cel al predecesorilor sai. Peugeot 307 si prima generatie 308 aveau un design destul de diferit fata de competitorii din clasa compacta, mizind pe forme rotunjite, pe un profil mai inalt si aratind altfel. In cazul noului model 308, Peugeot a ales un profil mai putin inalt, cu linii de design destul de conformiste, bazate pe linii drepte si un profil conturat din volume rectangulare, care amintesc de Golf 7, dar pe care le-a combinat cu artificiile de design specifice noului limbaj de design inaugurat o data cu Peugeot 208 si 2008, si anume grila fata cromata cu efect usor tridimensional, farurile si stopurile alungite cu detalii fine de design precum virgula crestata in profilul lor sau pliul pronuntat de-a lungul portierelor.

Personal, noua ne place design-ul exterior al noului 308, apreciind atit eleganta generala a liniei cit si detaliile de design pe care le-am admirat si pe 208 si 2008, insa putem intelege si perspectiva celor care ar fi dorit un design mai diferentiat, mai special, mai aparte. E o chestiune de gusturi si preferinte, pina la urma urmei. Masinii ii sta foarte bine pe alb, asa cum a fost si exemplarul testat de noi.

F87A1333 small

Interior

Daca design-ul exterior al noului 308 are o anumita doza de conformism, nu acelasi lucru putem sa il spunem despre interior. Cei dornici de ceva novator vor fi pe deplin satisfacuti o data urcati la bordul compactei franceze, care vine cu un tablou de bord diferit de toata productia auto de la acest moment, fiind aproape de ceea ce pina acum citava vreme ar fi putut fi imaginat ca bord al unei mici nave spatiale. Ai putea zice ca interiorul si exteriorul masinii sunt opera unor echipe total diferite de ingineri.

Ce este atit de diferit la interiorul lui 308? Pai avem mai intii cadranele impinse spre baza parbrizului, vizionate pe deasupra unui volan mic, ca de cart, care poate sa aminteasca unora si de o mansa de avion, si care va fi pe placul celor care prefer un sofat sportiv – parca am fi preferat sa fie chiar si mai gros putin, in maniera volanelor BMW M. Argumentul lui Peugeot pentru aceasta asezare este ca soferul poate sa vizioneze cadranele de bord si ecranul dintre aceasta fara sa mai aiba nevoie de o ajustare a distantei focale in raport cu privirea orientata spre drum, iar aceste cadrane sunt botezate “Head up Display“, insa fara a avea nimic de-a face cu sistemele existente la modelele premium germane sau chiar cel de la Peugeot 3008. Fata de 208 si 2008, primele modele care au prezentat acest artificiu, Peugeot a reusit la 308 sa rezolve lucrurile mai bine, beneficiind si de profunzimea mai mare a bordului, astfel incit nu mai exista senzatia aceea conform careia volanul iti sta cumva efectiv in poala, fiind practic pozitionat prea jos. Spre deosebire insa de 208 si 2008, Peugeot a instalat in 308 un turometru cu scala in sens anti-orar – aspect care coroborat cu design-ul usor strimb al acelor ceasurilor de bord, este destul de derutant la inceput si necesita putina acomodare.

Insa cu adevarat spectaculoasa este consola centrala, care practic cuprinde numai 6 butoane, toate celelalte sisteme si comenzi ale masinii fiind accesabile doar prin intermediul unui touch-screen de 9.7 inci. Acesta gestioneaza sistemul audio, de climatizare şi computerul de bord. În plus, începând cu anul viitor, clienţii vor putea accesa aplicaţii dedicate, incluzind aici accesul la internet, informatii privind privind punctele de interes de pe traseul navigatiei şi multe altele. Cam ceea ce ofera si sistemul R-Link de la Renault. Daca sistemul celor de la Renault este putin mai avansat din perspectiva localizarii aplicatiilor si a ergonomiei generale, i-Cockpit-ul lui Peugeot (va aduce aminte de ceva acest nume?) are avantajul de a elimina complet multitudinea de butoane de pe consola centrala, grupind 6 touch-shortcut-uri capacitive de o parte si alta a touch-screen-ului de o maniera similara cu butoanele capacitive de pe telefoanele cu Android si care permit accesul la zone distincte ale sistemului (setari, muzica, informatii computer de bord etc.).  Ca o impresie generala, consola centrala e foarte frumoasa, si indrazneala lui Peugeot de a crea un interior atit de simplu si aerisit este impresionanta, mai ales avind in vedere ca pina de curind produsele firmei din Sochaux erau echipate cu console centrale foarte incarcate cu butoane mici si destul de greu de actionat rapid (a se vedea spre exemplul testul de acum doi ani cu Peugeot 508). Pentru uzul curent, comenzile esentiale ale sistemului audio sunt grupate pe volan, iar satelitul cu comenzile sistemului cruise control si limitatorului de viteza este plasat in stinga coloanei volanului.

Pe masura folosirii masinii, tot atingind touch screen-ul, am inceput sa atingem si diversele materiale ale bordului, majoritatea moi si placute la atingere, justificind pretentiile premium ale noii compacte a lui Peugeot. E drept insa ca zonele mai putin vizibile sau predispuse la atingere sunt realizate in cazul versiunii de echipare intermediare Active din plastice mai ieftine si mai tari, insa inspectind putin un model de virf, Allure, am remarcat ca in cazul acestuia materialele sunt in mod omogen de calitate buna, placute si moi la atingere. De altfel, Peugeot incearca sa pozitioneze modelele sale cu echipari de virf ca un competitor de tip “good value for money” pentru modelele din zona premium.

Pe ansamblu, interiorul este placut, asamblat solid, si creaza o impresie de calitate persistenta. Levierul schimbatorului de viteze finisat metalic este foarte frumos si estetic, dar intr-o dimineata rece poate fi neplacut de utilizat in primele minute. Pozitia la volan poate fi reglata foarte bine pentru orice sofer, dar unele persoane in functie de configuratia corpului ar putea totusi avea probleme in a vedea complet cadranele peste volan. Scaunele sunt configurate sport, si sunt destul de tari, putind sa deranjeze in cazul unui parcurs mai indelungat, desi sunt botezate ca fiind scaune comfort.

Vizibilitatea este buna in fata si lateral (cu un plus pentru montantii fata destul de subtiri si pozitionati in avantajul vizibilitatii), dar in spate luneta esta cam mica si montantii C destul de mari, ceea ce diminueaza putin vizibilitatea catre spate. fata de modelele Peugeot mai vechi, exista mai multe spatii de depozitare utile, chiar daca nu foarte mari. In schimb, portbagajul este realmente impresionant, de departe cel mai spatios de la nivelul clasei compacte cu ai sai 470 litri, si asta in conditiile in care masina este echipata cu o roata de rezerva temporara destul de lata. Acest portbagaj foarte mare pare sa fi fost conturat oarecum in detrimentul spatiului la picioare pentru pasagerii din spate, spatiu care nu este printre cele mai generoase din segment. In plus, datorita liniei mai scunde a geamurilor si a ingustarii usoare a acestora catre spate, si vizibilitatea la nivelul acestor pasageri nu este foarte buna.

F87A1273 small

Dinamica

Noul Peugeot 308 este construit pe o platforma noua, modulara, a grupului PSA, platforma care permite inclusiv derivate de tip SUV si pe baza careia Peugeot vrea sa dezvolta 5 noi modele. Este vorba de platforma EMP2 (Efficient Modular Platform 2) inaugurata de noul Citroën C4 Picasso. Masina are capota si aripile fata din aluminiu, precum si o serie din componente ale suspensiei din aluminiu, in vreme ce usa portbagajului este din plastic compozit.

Ca rezultat, noul 308 are cu pina la 140 de kilograme mai putin decit modelul echivalent al precedentei generatii 308 – ceea ce inseamna ca avem de-a face practic cu cea mai usoara compacta din piata, furind de putin acest titlu tripletei germane Golf/Leon/A3. Acest lucru se reflecta pozitiv in manevrabilitatea masinii, care e foarte buna, chiar daca nu mai avem de-a face cu o suspensie multi-link pe spate – din motive de reducere a costurilor Peugeot optind pentru o solutie cu suspensie spate semi-independenta (solutie adoptata si de compactele din grupul VAG pentru modelele cu putere mai mica). Intr-o utilizare normala, nu se resimte nici un fel de neajuns al acestei suspensii semi-rigide, insa la limita sau pe denivelari suspensia semi-independenta va tinde să piardă aderența destul de repede, insa in mod previzibil si usor de controlat. Totusi, parca modelul de Seat Leon FR pe care l-am testat, echipat tot cu suspensie semi-independenta, reusea sa “ascunda” mai bine limitarea acestei solutii tehnice in conditii de conducere la limita pe un drum virajat. Poate si pentru ca era vorba de o versiune orientata spre sport, in vreme ce Peugeot a setat noul 308 spre un mix cit mai reusit intre confort si sportivitate, cu accent pe confort, in urma evaluarii asteptarilor clientilor de modele compacte.

Iar la aspectul confortului, noul 308 se achita mai mult decit exemplar. Masina este confortabila pe orice tipuri de denivelari, si asta fara sa aiba ruliu pronuntat pe curbe, rezolvind ecuatia mix-ului intre sportivitate, tinuta de drum sigura si confort foarte bine. Suntem departe de rigiditatea experimentata in cadrul testului cu Peugeot 508. Totusi, zgomotele suspensiei care lucreaza sunt resimtite in interior destul de tare, cu atit mai mult cu cit masina este bine antifonata.

Servodirectia electrica este precisa si foarte usor de actionat, contribuind la manevrabilitate, dar parca ne-am fi dorit mai mult la aspectul feedback-ului in volan – cele mai recente modele de sisteme cu servodirectie electrica reusind sa dea un minim necesar de feedback pentru sofer.

Schimbatorul cutiei de viteze cu 6 trepte cade in mina perfect iar timoneria cutiei este cea mai buna din cite am intilnit la modelele Peugeot pe care le-am condus. Poate o cursa mai scurta ar fi fost de preferat in linie cu sportivitatea fina a masinii, dar oricum, cutia este foarte placuta in utilizare, nu agata si nu prezinta nici un fel de rezistenta sau recul in levierul sau. De altfel combinatia intre comanda cutiei de viteze si cea a ambreiajului este placuta in utilizare, fiind pe placul unei soferite (pe testate!). Motorul 1.6 e-HDi de 115 CP se achita bine de orice sarcini, incluzind aici parcurgerea unor trase rutiere si autorutiere cu reprize si depasiri. In ture mici, pina la 2.000 turatii pe minut, se dovedeste mai elastic decit versiunea aceluiasi motor testata pe Peugeot 208. Motorul este foarte silentios si rafinat in functionare, fiind printre cele mai performante la categoria 1.6 litri diesel (ajutat si de masa redusa a masinii) dar mai are pina la performantele unui 1.6 dCi de 130 CP de la Renault si necesita retrogradarea a 2-3 trepte daca se doreste o depasire in forta pornind de la 90-100 km/h. In regim de croaziera este foarte placut, putind rula foarte jos in ture, cu un consum extrem de mic.

In concluzie, Peugeot 308 este foarte placut de condus, si asteptam cu mare interes viitoarele motorizari Euro 6 anuntate pentru acest model ce vor fi lansate la anul (pe benzina: 1.2 e-THP de 110 CP cu cutie manuala, 1.2 e-THP de 130 CP cu cutie manuala sau automata si diesel: 1.6 BlueHDi de 120 CP cu cutie manuala si 2.0 BlueHDi de 150 CP cu cutie manuala si automata), care suntem convinsi ca pot sa adauge si mai multa placere la conducere pentru leul compact din Sochaux. Pina atunci insa, speram sa putem avea ocazia sa testam si versiunea pe benzina 1.6 THP de 125 CP, echipata cu un derivat al motorului dezvoltat in comun de BMW si PSA.

F87A1188 small

Buget

Peugeot 308 porneste de la un pret de 10.900 EUR + TVA pentru modelul 1.2 VTi Acces (pret de lista 11.585 EUR + TVA din care se scade reducerea de lansare de 850 EUR inclusiv TVA). Modelul testat de noi, Peugeot 308 1.6 e-HDi STT Active, are un pret de lista de 19.784 EUR (15.955 EUR + TVA) la care Peugeot ofera o reducere de lansare de 1.100 EUR inclusiv, rezultind astfel un pret de 18.684 EUR (15.068 EUR + TVA). E un pret foarte competitiv pentru o compacta diesel echipata generos, printre echipamentele incluse in nivelul de echipare intermediar Active, putind mentiona: Bancheta spate rabatabila 1/3-2/3, Geamuri fata actionate electric, secventiale si geamuri spate actionate electric, airbag-uri frontale, laterale fata si airbag-uri cortina fata + spate, Sistem ISOFIX, Faruri diurne cu LED, ABS, ESP, Oglinzi retrovizoare exterioare reglabil electric si incalzite, Servofrana + Asistenta la franarea de urgenta, Computer de bord, Inchidere centralizata cu telecomanda, Aer conditionat automat BI-ZONA cu comenzi integrate in ecranul tactil, Regulator + limitator viteza, Faruri cuaprindere automata + Stergatoare parbriz automate, Oglinda interioara electrocromata, Schimbator de viteze imbracat in piele, jante de aliaj de 16 inci, roata de rezerva temporara, Cotiera centrala fata, Plafoniere (fata + spate) cu LED, Volan imbracat in piele, Bare in culoarea caroseriei, Ecran tactil+6 Boxe+Comenzi audio pe volan+USB/jack+Bluetooth, Scaun sofer cu reglaj lombar.

Daca doriti sa adaugati diverse optionale la aceasta configuratie, suficient de bogata in opinia noastra, o sa fiti bucurosi sa aflati ca pretul acestora este foarte accesibil, Astfel, sistemul de navigatie plus port suplimentar USB costa 484 EUR, jantele aliaj 17 inci sunt 242 EUR iar senzorii de parcare spate sunt 177 EUR.

Versiunea de virf, Allure, permite accesul la o serie de echipamente  high-tech, precum farurile full-LED in echipare standard (nu sunt disponibile optional pe celelalte versiuni de echipare), Driver Pack-ul optional la 322 EUR (Regulator viteza inteligent + sistem alerta coliziune + frana automata pentru reducerea vitezei cu maxim 20 km/h fata de viteza initiala), Detectorul de unghi mort optional la 500 EUR. Ne-ar fi placut sa putem testa si o versiune dotata cu aceste echipamente. Pretul unei astfel de versiuni de virf, cu motorul 1.6 e-HDi STT de 115 CP este de 21.310 EUR cu TVA (incluzind si reducerea de lansare).

Consumul oficial anuntat de Peugeot pentru noul 308 1.6 e-HDi STT este de 4.4 litri/100 km in parcurs urban, 3.5 litri/100 km in regim extraurban pentru un consum mixt de 3.8 litri/100 km. In realitate noi am obtinut un consum mediu de 6 litri/100 km, cu 4.7 litri/100 km consum la drum lung si un virf de 7.2 litri/100 km in scurtul parcurs urban. In oras, sistemul start-stop oferit de Peugeot contribuie si el la reducerea consumului, fiind unul din cele mai rafinate sisteme de pe piata – practic masina opreste motorul la viteze sub 20 km/h, iar repornirile la demarare sunt foarte line.f87a1285-smallVerdict

4 out of 5 stars (2)

Peugeot 308 1.6 e-HDi STT Active primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 disponibile datorita design-ului exterior elegant, a interiorului inovator la nivelul intregii productii auto, a noii platforme tehnice si a motorizarii eficiente si rafinate. La capitolul elementelor care ne-au placut mai putin, putem mentiona spatiul mai restrins pentru pasageri in spate si cadranele de bord care necesita obisnuinta (turometrul cu scala pozitionata invers, in sens anti-orar, fiind cel mai dificil de acomodat). Noua ne place design-ul noului 308, dar putem intelege si opiniile care il pot considera ca fiind poate putin prea cuminte.

Lipsa la momentul actual din oferta a unor motoare, in special diesel, mai puternice precum si a versiunilor cu cutie automata ii limiteaza deocamdata intregul potential de a ataca piata modelelor compacte, unde avem convingerea ca acest nou 308 va putea juca un rol important, fiind practic un competitor serios si real pentru cele mai bune oferte ale pietei, si anume fratii VW Golf/Seat Leon si Ford Focus. Fata de Golf/Leon, Peugeot 308 vine cu o oferta diesel la nivelul cilindreei de 1.6 litri mult mai ofertanta din punct de vedere putere, rafinament si cutie de viteze, iar fata de Focus are avantajul interiorului care e la ani lumina fata de bordul tip robotel incarcat de butoane al acestuia. Este cel mai bun Peugeot al ultimilor ani, iar eforturile marcii din Sochaux merita sa fie incununate de succes. Ofensiva de produs a lui Peugeot e impresionanta, si daca in vara am apreciat crossover-ul 2008, considerindu-l o alternativa la un model compact, acum Peugeot ridica stacheta la un nivel si mai sus, pentru ca din punct de vedere estetic si dinamic acest 308 nu are cum sa fie ignorat de oricine intra intr-un showroom al unui dealer Peugeot si de oricine este in cautarea unei compacte competitive.

PLUS - garajul.ro interior de calitate si inovator, portbagaj foarte spatios, motorizare eficienta si rafinata

MINUS garajul.rospatiu pentru pasageri in spate, configuratia bordului si a ceasurilor necesita obisnuinta, design exterior prea cuminte

Opinie Victor Georgescu – Redactor Sef

Peugeot 308  este mai in forma ca niciodata iar versiunea 1.6 e-HDi STT Active este una dintre cele mai buni optiuni din gama. Designul exterior proaspat, puternic revizuit fata de generatia precedenta, se mandreste cu un farmec aparte, cu toate ca proportiile si formele sunt mult mai echilibrate si mai putin avangardiste decat in trecut. La interior insa avem o mica revolutie sub forma unui delicios exces de simplitate: butoanele sunt atat de putine ca la o prima vedere nici nu le observi, majoritatea functiilor masini fiind controlate prin intermediul ecranului touchscreen. Aceasta configuratie a permis desenarea unor forme placute iar ceasurile de bord sunt mai lizibile decat la 208. Surprizele placute vin si in ceea ce priveste tinuta de drum riguroasa, precizia directiei si feedbackul sistemului de franare. Motorul diesel de 1.6 litri, cu ai sai 115CP, reuseste sa asigure o dinamica placuta si performante foarte bune, in conditiile unui consum destul de timid.”

Date Tehnice

Peugeot 308 1.6 e-HDi STT Active
Motorizare 1.6 HDi
Cilindree (cc)  1.560
Numar cilindri  4
Numar supape  16
Raport compresie 16,0:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  115 CP/3.600 rpm
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  270 Nm/1.750 rpm
Carburant motorina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze manuala/6 trepte
Pneuri  205/55 R16
Rezervor (l)  53
Portbagaj (l) min.  470
Viteza maxima (km/h)  196
0 – 100 km/h (sec)  10.2
Consum Urban (l/100km)  4.4
Consum Extraurban (l/100km)  3.5
Consum Mixt (l/100km)  3.8
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  7.2
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  4.7
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  6.0
Emisii CO2 (g/km)  100
Masa proprie (kg)  1.160
Lungime x Latime x Inaltime (mm)  4.253×1.863×1.457

Galerie foto