Salt la continut


Fotografie
- - - - -

COUNTERSTEERING!


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Alllexandru

    Membru senior

  • VIP Members
  • PipPipPipPipPip
  • 792 Mesaje:
Inregistrat: 17-iunie 04
  • Marca:.....
  • Model:.....
  • Motorizare:....

Scris 14 iunie 2007 - 06:58

Preluare de la altii care stiu mai bine :)


Pana la urma ce este countersteering-ul ?

Intrebarea asta se repeta mereu si ridica tot felu de discutii. Oameni noi in motociclism ridica intrebarea, unii mai vechi dar care nu au studiat destul se ataca si nu cred ca se poate intampla asa ceva, drept urmare am decis ca merita sa descriu putin ce se intampla. Bineinteles asta e doar o opinie deoarece nu am facut experimente necesare ca sa demonstrez ca exact asa se intampla, am mers doar cu motocicleta si vorbesc din experienta. Cele de mai jos se aplica in mod egal atat la motociclete cat si la biciclete, desi, e mai greu sa constientizezi countersteeringul la bicicleta datorita greutatii sale extrem de mici.
#
Astea fiind spuse hai sa vedem care este ideea countersteeringului, la un vehicul pe doua roti. Cand mergeti in linie dreapta, ghidonul este centrat, si ca sa luati o curba trebuie sa intoarceti ghidonul prima data in directia opusa ca sa aplecati motocicleta iar apoi ghidonul revine la pozitia normala si se manevreaza in mod obisnuit pentru a evita sa culcati motocicleta pe jos. Partea in care manevrati motocicleta in directia opusa curbei se numeste "countersteering".

De ce este asa de important countersteeringul? Deoarece este singurul mod de a lua curba cu un vehicul cu 2 roti. Daca o faceti inconstient sau mutand greutatea corpului sau apasand pe scarita e ineficient. Daca constientizati ce trebuie facut veti manevra motocicleta cu o viteza si cu o siguranta mult mai mare iar acestea ar putea sa va salveze viata intr-o zi.

Miscarea pe curbe
Cand motocicleta se afla in miscare sunt o serie de factori care o tin in pozitie verticala si se va deplasa pe o linie dreapta. Inclinarea furcii va alinia implicit roata din fata pe directia de mers. Daca va ganditi la rotile cosurilor de cumparaturi din supermarket, o sa va amintiti ca rotile se aliniaza implicit pe directia de mers. Data viitoare sa va uitati, la punctul de prindere, nu este vertical cu centrul rotii ci intr-un anumit unghi. De asemenea, rotile sub actiunea fortei giroscopice ele vor vrea sa stea pe directia de mers. Cum puteti testa un giroscop: luati o roata de bicicleta si tinand-o de ax, o rotiti cu viteza ca si cum ar fi montata pe bicicleta si merge pe directia inainte. Acum incercati sa miscati roata in stanga/dreapta si veti simtii o forta care vrea sa puna din nou roata pe directia initiala de mers. Daca motocicleta ar merge para pasager pe un drum drept nu ar cadea pana cand ar incetinii sau ar lovi ceva. Daca incetineste prea mult ea va cadea deoarece la viteza mica, fortele care o mentin la verticala sunt si ele mult mai mici si la un moment dat, greutatea asimetric repartizata pe motocicleta o va dezechilibra.

Ca sa obligati motocicleta sa iasa de pe linia dreapta pentru a coti, trebuie sa stricati balanta oferita de fortele care o mentin. Nu conteaza cat va inclinati sau iesiti in afara motocicletei, fortele care o tin in pozitie verticala sunt mult mai puternice. Daca cotiti ghidonul intr-o directie sau alta, motocicleta va isi va pierde echilibrul imediat. Sa presupunem ca aveti curba la stanga, si rotiti initial ghidonul spre dreapta. Forta centrifuga va crede ca vreti sa luati curba la dreapta si va impinge inspre stanga. Din moment ce rotile sunt bine ancorate pe asfalt, doar aveti cauciuc aderent, motocicleta va pivota in jurul rotilor si se va inclina inspre stanga. Acum intoarceti ghidonul inapoi pe directia curbei pentru a nu lasa motocicleta sa cada pana la asfalt. Actiunea se desfasoara atat de repede incat pana sa realizati ce se intampla deja sunteti inclinat pe curba.

Oricum, fara sa experimentati nu o sa credeti niciodata, asa ca data viitoare cand o as mergeti pe un drum fara trafic cu o viteza peste 50 km/h incercati sa impingeti in fata un capat al ghidonului, ca si cum ati coti. Trebuie as fiti relaxat si fluent in miscari, nu bruscati motocicleta - si sa fiti pregatiti ca motocicleta se va inclina in directia de unde ati impins de ghidon (daca ati impins din stanga se va inclina in stanga). Acum apasati de ghidon din cealalta directie si motocicleta va reveni la verticala. Asta e esenta countersteeringului.

Unii vorbesc despre countersteering ca si cum ar fi singurul lucru din lume care trebuie sa il stii pentru a manevra motocicleta pe curba. Nu e adevarat, folosesti countersteering pentru a inclina motocicleta, pe urma o manevrezi in mod normal odata asezat pe curba. Countersteeringul te va ajuta sa te apleci pe curba intodeauna. La viteze destul de mari va trebuii sa folosesti countersteering pe toata durata curbei deoarece datorita vitezei motocicleta are tendinta de a se ridica. Cu cat e viteza mai mare, cu atat fortele care vor sa tina motocicleta pe verticala sunt mai puternice.

La viteze mici
Chiar daca mergeti incet (cu 10 km/h) toate cele scrise mai sus se aplica. Odata aflati in miscare ca sa luati curba trebuie sa inclinati motocicleta - foarte putin la viteza mica, dar totusi trebuie inclinata altfel forta centrifuga va impinge motocicleta inspre exteriorul curbei.

La viteza mica aveti doua posibilitati: puteti sa folositi contravirajul sau puteti sa folositi greutatea corpului. Puteti sa inclinati motocicleta miscand corpul intr-o parte deoarece la viteza mica, forta gravitationala care actioneaza asupra corpului tau este mai mare decat fortele descrise mai sus. Tineti minte ca fortele descrise cresc in intensitate odata cu viteza si scad la viteze mici.

Countersteeringul functioneaza si la viteze mici. Puteti incerca intr-o parcare in treapta intaia aproape de relanti si o sa vedeti ca functioneaza. Unii oameni asociaza counterstiringul doar vitezelor ridicate deoarece la viteza mica folosesc greutatea corpului pentru a manevra motocicleta, dar procedeul functioneaza si cand mergi incet.

Pornirea de pe loc
Presupunand ca vrei sa pleci de pe loc mai tare, direct intr-o curba, trebuie sa inclini motocicleta dar de data asta nu ai cumsa folosesti countersteering. Ideea countersteeringului e de a muta motocicleta de la verticala intr-o pozitie inclinata. La pornire de pe loc poti sa inclini motocicleta folosindu-te de muschii picioarelor inainte de pornire. Dupa ce ai pornit, manevrezi motocicleta pe viraj in mod obisnuit. Prin urmare coutersteeringul nu are sens la pornire de pe loc ci doar in momentul in care esti in miscare.

tot nea countersteering asta te va ajuta in situatii critice in care vei lua o curba cu viteza prea mare si, in loc sa franezi sa fuga spatele/blokeze fata sau mai rau sa iei curba "din ghidon" vei contra ghidonu adik esti aplecat pe curba dreapta si simti ca te duci de pe trasa in loc sa iei curba dreapta impingi maneru drept ca si cum ai vrea sa faci stanga.....strange huh? , la mine mi-a fost de mare folos de cateva ori pe serpentine cand aproape am facut cunostinta cu automobile

  • 0

#2 mol

    Addicted

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6.444 Mesaje:
Inregistrat: 17-august 05
  • Location:est...
  • Marca:M3 Power by...
  • Model:Gillette
  • Motorizare:1,5 v

Scris 14 iunie 2007 - 07:25

Pentru o persona care nu prea a avut tangenta cu doua roti informatiile pe care le-ai scris pot parea mult prea searbade,putintel academice dar,felicitari pentru initiativa.

Primul lucru pe care i l-as spune unuia care urca pentru prima oara pe un motor ----Sa aiba foarte mare grija cu primele viraje luate cu viteza!!!

Vad c-ai patit-o si tu...

Si eu am avut cele mai mari palpitatii ,pana acum, la un viraj pe care-l voiam sa-l fac accelerand...
  • 0

#3 Alllexandru

    Membru senior

  • VIP Members
  • PipPipPipPipPip
  • 792 Mesaje:
Inregistrat: 17-iunie 04
  • Marca:.....
  • Model:.....
  • Motorizare:....

Scris 14 iunie 2007 - 07:36

Vezi ca postul nu este al meu, l-am preluat cu totul de pe alt forum pentru a citi si a invata :)

Aceasta postare a fost editata de Alllexandru: 14 iunie 2007 - 07:36

  • 0

#4 mol

    Addicted

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6.444 Mesaje:
Inregistrat: 17-august 05
  • Location:est...
  • Marca:M3 Power by...
  • Model:Gillette
  • Motorizare:1,5 v

Scris 14 iunie 2007 - 08:04

Ooooh,dar nu te supraestimez in asa hal incat sa fi crezut c-ar fi scris de tine....(mai am frustrari de la dracii din urma...).
Am lasat asta impresie?
Ti-am laudat initiativa de-al pune si aici...Pierd multisor timp pe alelalte forumuri(moto,adica) ... :P :beerchug:
  • 0

#5 Alllexandru

    Membru senior

  • VIP Members
  • PipPipPipPipPip
  • 792 Mesaje:
Inregistrat: 17-iunie 04
  • Marca:.....
  • Model:.....
  • Motorizare:....

Scris 14 iunie 2007 - 08:05

Ma refeream la ultimul post cu curbele care ai crezut ca este al meu.
Incearca sa nu mai fi asa acid :P
  • 0

#6 mol

    Addicted

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6.444 Mesaje:
Inregistrat: 17-august 05
  • Location:est...
  • Marca:M3 Power by...
  • Model:Gillette
  • Motorizare:1,5 v

Scris 14 iunie 2007 - 08:11

Asa-i!
Am crezut ca ultimile comentarii iti apartin deci, ai dreptate.

Tu n-ai avut ,inca, ,,emotii'' la unele curbe?
  • 0

#7 Alllexandru

    Membru senior

  • VIP Members
  • PipPipPipPipPip
  • 792 Mesaje:
Inregistrat: 17-iunie 04
  • Marca:.....
  • Model:.....
  • Motorizare:....

Scris 14 iunie 2007 - 08:14

Nu , incerc sa merg in limita a ceea ce stiu in cei 3.000 km facuti si sa nu intru tare in curba si nici sa accelerez in forta la iesire sau pe curba.
  • 0

#8 mol

    Addicted

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6.444 Mesaje:
Inregistrat: 17-august 05
  • Location:est...
  • Marca:M3 Power by...
  • Model:Gillette
  • Motorizare:1,5 v

Scris 14 iunie 2007 - 08:29

Am facut un ,,efort'' si ti-am recitit,de fapt ,citit impresiile dupa numarul ala de kilometrii si-am ramas placut surprins.Emana maturitate.
Foarte bine scris,punctat. Esti un model,d-le. Nu-i bascalie.La cat mai multi km fara incidente. :beerchug:

P.S.---pe mine ma mai mananca,atat cu masina cat si cu moto...dar m-oi maturiza si io...

--aste comentarii ,de dupa ,,preluare'',daca strica ,,aspectul'',ar putea fi sterse.

Aceasta postare a fost editata de mol: 14 iunie 2007 - 08:32

  • 0

#9 masterblaster

    Addicted

  • Moderators
  • 6.376 Mesaje:
Inregistrat: 30-octombrie 05
  • Location:Bucuresti
  • Marca:Hyundai / Dacia
  • Model:Accent / 1310
  • Motorizare:1.5 CRDI / 1.4

Scris 14 iunie 2007 - 08:53

countersteering explicat si exemplificat (sariti peste primul minut):

un alt filmulet folositor al aceluiasi user pt cine nu a mai mers cu motocicleta (nu e cazul vostru :P)

are mai multe filmulete explicative misto, chiar daca e un pic sarit de pe fix :D
alt exemplu:

sper ca nu am fost prea offtopic :D
  • 0
www.kinderu.wordpress.com
He who wants too much from life ends up losing everything! But he who wants too little ends up not having anything at all!

#10 Alllexandru

    Membru senior

  • VIP Members
  • PipPipPipPipPip
  • 792 Mesaje:
Inregistrat: 17-iunie 04
  • Marca:.....
  • Model:.....
  • Motorizare:....

Scris 14 iunie 2007 - 09:36

Primul video este f.clar explicat :thumb:
  • 0

#11 Alllexandru

    Membru senior

  • VIP Members
  • PipPipPipPipPip
  • 792 Mesaje:
Inregistrat: 17-iunie 04
  • Marca:.....
  • Model:.....
  • Motorizare:....

Scris 15 iunie 2007 - 09:13

Si mai clar

http://www.youtube.c...h?v=C848R9xWrjc


http://www.youtube.c...Wb3lGjF928&NR=1



http://www.youtube.c...xM_GU7W-dE&NR=1

Aceasta postare a fost editata de spining: 15 iunie 2007 - 04:59

  • 0

#12 petterZ

    Nou venit

  • Members
  • Pip
  • 6 Mesaje:
Inregistrat: 08-martie 08
  • Marca:Alfa Romeo
  • Model:159
  • Motorizare:1.9 JTDM

Scris 09 martie 2008 - 02:59

o observatie, din ce am experimentat eu:
- mergand in linie dreapta cu orice vehicul pe doua roti (motocicleta, bicicleta), in momentul in care se impinge inainte de manerul din dreapta pentru a lua curba la stanga (corpul ramanand in pozitie dreapta) vehiculul se va inclina spre dreapta foarte mult, existand riscul foarte mare de a cadea si de asemenea cand vom impinge manerul stang inainte spre a lua curba la dreapta vehiculul se va inclina spre stanga foarte mult.
  • 0
Casca ochii si urechile pentru ca altii nu o vor face pentru tine

#13 mol

    Addicted

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6.444 Mesaje:
Inregistrat: 17-august 05
  • Location:est...
  • Marca:M3 Power by...
  • Model:Gillette
  • Motorizare:1,5 v

Scris 09 martie 2008 - 04:58

,,Experimentul'' asta il poti face doar ,,mergand la pas''!

Cand viteza este ceva mai maricica se poate aplica,cu succes,doar tehnica descrisa de Alllexandru.
  • 0




0 useri citesc subiectul

0 membri, 0 vizitatori, 0 utilizatori anonimi