Spre exemplu la Megane-ul meu 2, 1.5 DCI,100CP, eu am cuplu maxim 200Nm la 1900 de turatii si puterea de 100 de cai la 4000rpm.
Ideea e ca din cate stiu eu, motorul pt a ramane sanatos un timp mai indelungat e bine sa il tii in jurul turatiei unde are cuplu maxim, pt a-l "obosi cat mai putin".
Insa atunci cand schimbi intr-o treapta superioara nu e bine sa mergi cu turatia mai sus, spre ex 2500-3000 (in cazul meu vorbesc) pentru a realiza un echilibru al cuplului pentru treapta superioara in care schimbi??
Spre ex daca sunt in treapta a 2-a si schimb intre 2500-3000, in treapta a 3-a intru automat la o turatie de aproximativ 2000 rpm.
Cam asta ar fi turatia unde schimbul ar fi optim? Ca daca schimb in jur de 2000 unde am cuplu maxim, in treapta a 3-a as intra cu 1500 sau mai putin.
Si puterea maxima de care se spune ca la mine ar fi la 4000 rpm???? pot merge cu turatia la 4000 in situatii extreme pt a ajunge la puterea maxima sau o omor??
Recunosc faptul ca am mai uitat detaliile legate de fizica...

Astept parerile cunoscatorilor de profil si nu numai....