Pe ska nu-l bag in seama ca el este clapar, adica mizeaza totul pe o singura craca...
Lexus, io schiez de cand ma stiu iar de mai ai simtul umorului, citeste ( pe un forum de schiori, io, tot cal breaz, fiind banat de n ori, dar si atragand multe like-uri)... :
,,Istoria’’ schiatului propriu si personal:
Actiunea se petrece in jurul anilor ‘’80…
1.Doaga
Marca inregistrata, foarte polulara in cercurile in care ma invarteam. Avea multiple valente, de element structural al butoiului, combustibil solid, element de alcatuire al unui gard, precum si pentru sport, ca schiu.
Avea diferite lungimi, latimi, grosimi, miresme…
Legatura (sarma, curelusa) prinsa prin cuie putea fi montata mai in fata, pentru un schiat agresiv sau ceva mai in spate pentru o flotabilitate crescuta. Fiind mai mult decat concave, schiurile, n-aveai nici o sansa sa te impotmolesti in vreun mal de omat.
N-am avut bucuria de a detine in proprietate asemenea schiuri, dar pe ele m-am initiat, imprumutandu-le. Veneau la pachet cu claparii, impermeabili, din material respirabil ( cizme din cauciuc, rupte pe alocuri) captusite bio, cu polar-ul acelor vremuri, soseata din lana. Evident era un material cu memorie, fiind atat de ud iti lua forma piciorului, zbarcindu-i degetele. Flexul era reglabil, in functie de lungimea cizmei.
Cred ca freestyle-ul/ powder-ul era vocatia acestor schiuri.
2.Schiuri hand-made, ,,Cutezatorii’’
Ei, astea mi-au marcat ,, evolutia’’. Gasind o schita in Cutezatorii, rugand un prieten mai mare, ne-am apucat de treaba. Lemnul de salcam, fiind la tot pasul, cu noduri, cioate-pentru a obtine curbura varfului-a fost alesul. S-au folosit barda, gealaul.
Pentru accentuarea curburii varfului, apa clocotita precum si-o scula specializata. Varful schiului, scos din apa clocotita, era introdus intre doua scanduri de gard, schiul fiind apoi tras/tinut de coada pentru accentuarea curburii varfului.Operatia necesita repetare, specializare.
Peste schiu am pus o placa de inaltare (cred ca, ulterior, m-au copiat si altii), prinsa prin cuie de schiu, pe care am montat legaturile. Legaturile erau formate din ,,balot de sarma’’, piele, cablu.
Schiurile le-am vopsit cu negru, probabil fiind singura vopsea pe care am putut-o sterpeli.
Pe talpa le-am facut un santulet longitudinal.
Nu mai retin raza, mai exact multitudinea de raze, geometria, dar stiu ca musai trebuia un drept si-un stang (coraspunzator ,,claparilor’’) , obtinandu-se astfel un plug natural. Punandu-le altfel intrai in spagat.
Construiam trambuline din/cu zapada. Eram nascut winner. Cei cu doage si le cam pierdeau in aer din cauza algoritmilor gresiti calculati la prinderea sosonilor.
Erau destul de usoare fata de cele din prezent, cu flex soft-medium longitudinal, medium-stiff torsional, un tip rocker mic, metal in ele, multiple radius-uri.
Se vedea progresul, fiind orientate catre park .
Sunt schiurile ,,flash’’ din cashketa mea, vizualizandu-le orice centrimetru de imperfectiune si acum la mai bine de 30 de ani. Acum vreo trei ani existau inca, sper sa nu fi fost puse pe foc.
3.Schiuri albastre, de Reghin, cu arc, polivalente.
Astea existau la scoala, fiind folosite la P.T.A.P( cred ca asa se chema).
A trebuit sa dau ceva damigene cu vin (tata lucrand la I.V.V) pentru a le obtine.
Deja nu mai stateam la taclale cu oricine. Ma uitam intai la ale lui incaltari, schiuri si concluzionam. Nu trebuia sa dialoghez.
Ii ,,citeam’’.
Erau folosite pentru downhill, cross-country, ski jumping…
Dupa revolutie, statistica, Volkl, Atomic, Kastle plus altele inchiriate, imprumutate…
Deci, cum sa nu-ti permiti, cu masina noua, RS sau tocmai d-aia? Daca ai reusit sa ,,pacalesti'' un medic (io consider meseria cea mai cea din lume), te duce bostanul...
Musai echipament propriu sau macar o parte( io am complet, incepand cu casca si terminand cu ce vrei...). Da, nu este un sport ieftin, cerand cateva milioane pe zi...Juniorul meu are echipament complet si sper ca in ast an sa-l invat mai multe...Visez la ziua in care sa merg cu ambii tanci la schiat...
Fiecare cu ,,viciile'' lui, pentru mine schiatul, moto fiind principalele.
Moto imi luasem in 2007 tot in urma unor probleme cu soata, am vrut si anul trecut , dar, sunt copiii, capul nu ma prea duce iar riscurile sunt enorme, desi un chopper imi tot surade si...cred ca mi-l voi lua... , desi mersul pe bicicleta este mult mai sanatos...
Aceasta postare a fost editata de mol: 09 septembrie 2013 - 10:31