dupa 2 zile de somn, sint gata sa va scriu si eu niste impresii. dupa ce le lamurim, o sa le mut in topicul mare de "drumuri europene"
so... sa incepem.
in cele 2 nopti dinaintea plecarii am dormit doar cite 4 ore. plecare din bucuresti: simbata pe la 14:00, in ideea de a ajunge la viena duminica dimineata. am plecat pe dn1, stiind ca pe pitesti e jale. am mers destul de incet, aglomeratie pina la brasov, pauza in azuga, per total am plecat extrem de prost, obositi si nervosi. semn de mirare mare, NU faceti asa !
bun... am trecut fin de brasov, ne-am intins la drum cu toti dementii spre arad. am ajuns in vama pe la 1 noaptea, pe o furtuna de mai mare dragul. am iesit rapid, dar la intrare coada era de 5+ km. am trecut prin ungaria ca rata prin apa, nici urma de politie sau evenimente, dar dupa budapesta n-am mai rezistat si am tras pe dreapta intr-o parcare, unde am dormit fin 2 ore. n-am inteles nimic din ungaria, autostrada aproape tot drumul. la granita cu austria, surpriza: coada de 5+ km pe sensul spre romania. ne gindeam cu groaza ce ne asteapta la intoarcere... dar i-am dat talpa. am ajuns in viena la 6:00, cazarea fiind de la 12:00. nici la Prater nu ne-au primit, in parcare
asa ca am bagat o vizita matinala la Schonbrunn.
austria m-a socat. este exact cum era germania acum 5-10 ani: toata lumea extraordinar de prietenoasa, atit pe trotuar cit si pe sosea. toti zimbesc, te ajuta cu placere. daca gresesti drumul, e suficient sa semnalizezi si toti iti fac loc. pe autostrada, nu te preseaza nimeni, nu claxoane, nu flashuri, e un vis ! am fost 100% incintati. ce mi-a placut, cind s-a pus galben la semafor (inainte de verde, dar galbenul tine maxim 0.5 sec), toata lumea pleaca. toata coloana se misca instantaneu, si ajunge la 50km/h foarte repede. nu stai dupa toti adormitii nostri, eventual sa iti mai iei si injuraturi ca trec 2 masini pentru ca ei se uita in jur sau sub bancheta. recunosc, am stat de 2 ori la un semafor (eu fiind prima masina) pentru ca ma holbam pe harta si nu ma asteptam sa dea verde asa de repede. pina m-am prins eu, s-a facut iar rosu. credeti ca s-a auzit vreun sunet din spate ? vreun claxon ? vreun nene nervos care sa-mi care pumni in geam sau in fatza, picioare in usa ?
dupa 3 zile, inapoi in masina, directia munchen. cum am trecut granita la nemti, dupa citiva km de lucrari, mult asteptatul semn: "sfirsitul tutoror restrictiilor". ce-mi aminteam eu din germania anului 2000, pare sa se fi schimbat. in continuare, neamtul se lipeste de tine la 50 cm si ii da talpa pina te dai sau accelerezi corespunzator, DAR... schimbari:
- austriecii au in germania comportament de romani: proiectoare aprinse, flashuri la greu, claxoane si degete pe geam. sigur nu erau romani, ca erau prea multi si aveau fete de vestici.
- nemtii nu semnalizeaza deloc nici depasirea, nici revenirea. foaaaarte rar un singur clic cind revin pe banda, asta daca au chef sa revina. am intilnit multi care mergeau pe banda de viteza, desi nu duceau mai mult de 200 si in spatele lor era coloana. consecinta, destul de multe depasiri pe dreapta, chestie pe care nu credeam sa o vad vreodata in germania. poate sa fie zona de sud altfel (eu am stat in nord in 2000), sau sa se fi ticnit si astia dupa modelul estic, nu stiu. mi s-a parut foarte periculos faptul ca se baga in depasire brusc, chiar daca pe banda de viteza vine cineva cu viteza MULT mai mare. ei simt nevoia sa se bage in ultima clipa, trag de volan si se baga. revenirea, la fel de brusca, peste cel depasit. cu toate astea, nici un eveniment rutier, probabil sint atit de obisnuiti incit nu isi fac mari probleme unii altora.
- in orase se circula corect, dar daca ai gresit cumva drumul sau trebuie sa schimbi banda ca sa faci dreapta, nu te lasa NIMENI. n-ai decit sa te descurci, mergi inainte si te intorci, sau pur si simplu opresti pina se da rosu si se opreste coloana.
- masini puternice si scumpe, in general cu soferi la 60+ ani
- culmea, oamenii ni s-au parut mai prietenosi decit in austria, cind nu sint la volan
ce sa va mai zic... am parcat masina la hotel in germania in felul urmator: am intrat cu ea intr-un lift, am fost dus la subsolul #2, apoi plimbat cu niste platforme astfel incit TOT locul de parcare era umplut cu masini. am ramas prost, am cerut voie sa fac poze si aia se uitau la mine ca la neanderthal. in a doua parcare de acest tip am gasit si foaia cu instructiuni si cu data de fabricatie... 1992 !
per total, am aflat inca o data ca sintem absolut inapoiati fata de ei, atit la nivel tehnic cit si social. nu avem absolut nici un motiv sa fim "integrati", noroc ca exista alte interese care duc la asta. este trist, dar este adevarat.
la intoarcere, ne-am apropiat de granita austria-ungaria cam cu teama, dar nu era nici o masina la coada. la nadlac iarasi am avut noroc, 3-4 masini. ne-a prins bine, caci de la szeged pina aproape de nadlac ne-a fugarit in conditii extreme un dement cu un TIR, foarte deranjat de faptul ca toata coloana circula cu 50 in localitati, el depasind tot ce misca (noapte, ploaie torentiala, vizibilitate aproape zero).
am observat si la intoarcere acelasi lucru: masinile de austria aveau un comportament foarte romanesc de indata ce ieseau de la ei din tara. despre soferii de TIR ce sa mai zicem, merg pe banda de viteza, depasiri din scurt, zero politete sau bun simt. din nou, nici o urma de politie.
o data intrati in romania, inca o surpriza: si la noi sint parcarile pline de masini cu geamurile aburite, lumea doarme la greu. a, am aflat ca si in germania si in austria este permis sa dormi in masina in parcarile de pe autostrada, probabil de aia se si numesc "raststation"
dupa ce ne-am reobisnuit cu zgomotele felurite pe care le scoate masina in functie de modelul de gropi, am ajuns cu chiu cu vai la sibiu. am luat un mic dejun, iar eu am clacat
am pus sefa la volan, am tras un pui de somn si m-am trezit pe niste serpentine unde se facuse o coloana kilometrica in spatele unor basculante rupte care nu puteau sa urce decit cu 1 km/h, dar stateau lipite unele de altele. deja ne intrasem in forma si ne puteam feri de desteptii cu masini scumpe sau cu numar cu W care depaseau in curba si se bagau in fata, sau de cine mai stie ce alte romanisme. am mai facut vreo 5 ore pe dn1 pina acasa, dupa care am dormit 2 zile
de atunci sintem deprimati. e trist sa te intorci "acasa" si sa observi in ce cocina ai venit. dupa 24 ore nici nu imi mai gaseam masina sub stratul de praf, iar in 12 zile "afara" n-am spalat-o deloc si nici nu era necesar.
concluzia... vreau inapoi !
http://www.garajul.r...tyle_emoticons/default/256.gif
am facut cam 1400 poze, urmeaza
Bleib am Leben. Geh vom Gas.
A physics truck just turned over outside! There's physics everywhere!