Relule, stii ca am avut o discutie pe tema asta cand mi-am pus Motul 300v Power 5w40 in masina si m-ai intrebat de ce nu am pus ulei cu specificatie Ford .... ) Inainte am avut Mobil 1 5w50 ), desi "Ford recomanda 5w30"
Eu cred ca trebuie sa intelegi ceea-ce faci, sau ce e recomandat undeva inainte sa aplici cu ochii inchisi.
Eu cred asa:
1. Rolul unui ulei este sa lubrifieze cat mai bine in conditiile in care este folosita masina.
2. Uleiul trebuie sa unga bine si la rece (cand pornesti masina) si la talpa (chiar daca sunt 40 grade afara). Pentru asta s-au inventat uleiurile multigrad, care au o vascozitate la rece si alta la cald.
3. Psihoza reducerii poluarii din ultimii ani a dus la aparitia uleiurilor de top 'eco' / 'fuel economy' (A1/B1), cu o vascozitate la cald scazuta si care opun rezistenta mai mica la miscarea motorului => consum mai mic => poluare mai putina. In categoria asta intra in general vascozitatile de genul 0w20 / 0w30 / 5w20 / 5w30.
4. Pe de alta parte sunt uleiurile care au vascozitatea la cald mai mare (A3/B3etc), 0/5/10/15/20w40/50/60, mentinandu-si pelicula intecta la temperaturi mai mari. Daca te uiti pe bidoane, vei vedea ca in general la cele A1/B1 scrie good fuel economy iar la cele A3/B3 scrie good protection.
6. In functie de tehnologia folosita, sunt uleiurile semisintetice si sintetice, cele din urma putand avea "distanta" mai mare intre vascozitatea la rece si cea la cald, deci o plaja de functionare mai mare. Cele complet sintetice au o gramada de avantaje, printre care faptul ca nu se prea ard.
7. In afara de asta, cam toate uleiurile au diversi adidivi, in diverse cantitati (unele impuse de producatorii de masini pt a accepta "compatibilitatea" cu marca respectiva).
8. Mai mult, dincolo de vascozitate, producatorii de automobile fac dealuri comerciale de genul "Renault recomanda Elf", "Subaru-Motul", "Citroen-Total", "Fiat-Agip", etc... cand sa fim seriosi.... orice producator important de ulei are si uleiuri de rahat si uleiuri excelente. Dar asta-i biznisu'
9. Eu cred ca orice producator de masini, intre a scadea emiisile cu X% si a face motorul sa mearga 500.000km ar alege prima varianta. Poate sunt paranoic, dar asta cred. In plus, niciun producator nu poate recomanda folosirea unui ulei foarte scump pt ca ii ies vorbe... masina ieftina dar uite ce ulei trebe sa bag in ea... vecinu' baga mai ieftin ca asa scrie in cartea masinii lui...
10. In concluzie:
- in romania e mai cald cand e cald decat e frig cand e frig
- deci eu m-as uita mai degraba la vascozitatea la cald (+un HTHS cat mai mare), mai ales in cazul in care tii masina in ture si mergi mult cu ea
- cel mai bun compromis mi se pare un 5w40 (bun!) pt aspirate cu ture multe. Pt masini de turatie mai mica sau turbo, 5w50 sau 10w60.
- in cazul folosirii masinii ca taxi sau in orase foarte mici (mergi cu motorul in permanenta rece), sau in Alaska, as opta pt un 5w30 / 0w30 / 0w20
- depinde si de buget, dar eu as merge exclusiv pe uleiuri sintetice.
Asata e parerea mea.
Daca vreti sa sariti la beregata, be my guest, dar cu argumente, nu cu texte de genul "Ford recomanda 5w30 A1/B1". Dar in mod paradoxal, tot Ford recomanda ca alternativa si 5w40 (A3/B3), numai ca ala costa de 1.5-1.7x mai mult, desi e tot ulei 'original' Ford.
Oare de ce?
Levi,
- Alegerea uleiului pentru un motor anume, tine de particularitatile lui constructive + conditiile de exploatare.
- Noi, utilizatorii, NU avem cum sa alegem mai bine uleiul decit fabricantul, tocmai pentru faptul ca numai el -fabricantul- stie cum a construit acel motor si ce anume ar fi potrivit lui.
- Calitatile uleiului nu au legatura cu cifrele de viscozitate ( pe care le vedem noi cind alegem uleiul ) ci cu aditivii care determina aceste calitati. Calitate reflectata exclusiv in pret.
Un ulei "supralicitat" dpdv cifre de viscozitate nu va face rau ( la aceeasi calitate ) doar va face gaura in buzunarul nostru si va crea pericolul de a merge cu mai putin ulei in cazul in care nivelul scade si nu observam. Situatia asta e foarte des intilnita in motoarele la care proprietarul din exces de zel pune "cel mai bun ulei" ???? Cel mai bun ulei nu exista. Exista cel mai potrivit ulei pentru acel motor care costa cel mai mult ! Pretul reflecta calitatea aditivilor din acel ulei.
Atita timp cit respectam viscozitatea + clasele recomandate de fabricant si alegem un ulei de calitate, avem garantia faptului ca motorul este protejat la maxim.
Daca in graficul din manual am minim 5W e inutil sa pun 0W. Pentru pornirile la rece nu te ajuta o cifra mai mica ci onctuozitatea uleiului ! Caracteristica data de aditivi/calitate a uleiului, pe care nu o vei putea verifica/controla citind ce scrie in descrierile uleiului.
Pentru situatiile cind folosesc masina in conditii grele ( cald ), aleg tot din graficul din manual cifra cea mai mare, dar NU mai mare decit maxima recomandata !!
@Andrei
Nu e deloc gresit sa schimbi mai des uleiul. Faptul ca detergentul spala "gomele" rezultate in urma arderii care se depoziteaza peste tot in motor, nu poate decit ajuta motorul. Un motor "curat" la interior permite o circulatie mai buna a uleiului si o racire mai buna. Implicit o ardere mai inceata a uleiului.
Perfect adevarat ce zici tu, doar ca te limitezi la a alege dintre variantele din manual.
Stim foarte clar amandoi ce inseamna specificatiile unui ulei.
In cazul asata, cum pana mea recomanda un producator pentru un anumit motor o anume vascozitate, aceeasi si pt masina vanduta in Alaska, si pt cea vanduta in Egipt?
Parerea mea: pentru ca trebuie sa le iasa valorile de poluare (si eventual si cele de consum) la fel cu ce au declarat in fisa masinii.
Zica ca: "Daca in graficul din manual am minim 5W e inutil sa pun 0W."
Da, este inutil sa pui 0w in cazul in care zona in care folosesti masina nu va ajunge prea des la plaja de temperatura in care se face diferenta intre 5w si 0w (pour point). Dar daca as sta in Siberia, as ignora ce scrie in manual si as pune 0w.
Ulei pentru motoare in 4 T, benzina sau Diesel, cu o vascozitate scazuta HTHS, conceput pentru curse profesionale, curse de viteza pe distante scurte
Uite ce scrie la Motul ala 0w20. Te inscrii in categoria aia? 'distante scurte' inseamna ca motorul nu apuca sa intre serios in temperatura, mai incolo producatorul declinindu-si 'responsabilitatea'.
Personal merg pe ce a spus Extremero, viscozitatile astea la cald sint aproape o gluma avind in vedere caldurile pe care le vede un motor mers in bucuresti in aglomeratie+AC mai ales ca la o masina ieftina e greu de crezut ca tolerantele sunt asa mici incit sa nu manince un xw20.
Si punctual, avind in vedere graficul si mai ales vorba lui Extremero (bravo) "la noi e mai cald vara decit frig iarna", as merge pe minim 5w30 eventual 0w30(dar e scump) sau 0w40(la fel, e scump). In nici un caz 0w20, in nici un caz 10w40.
Eventual d-asta
http://www.royaloil....lasa/motor-oil/
Daca n-ai auzit de el, vezi testul de uleiuri care l-am pus pe forum.
Am reluat câteva puncte de vedere şi dacă tot discutăm despre ulei, să detaliem puţin şi despre numărul de km versus orele de funcţionare. Şi de ce am ales să ţin cont de ambele.
BMW dă la mine schimb ulei la 30k km şi folosirea 5W-30.
Eu schimb la 10k km cu 5W-40. Pt. mine 10k km înseamnă ±200 de ore de funcţionare, fiind cam viaţa unui ulei în general (puţin peste 200 de ore). Şi 40 pt. temperaturi ridicate, din cauza regimului de mers. BMW ţine cont de el (regim), dar nu mă bazez doar pe asta. Ca fapt divers, la revizia de 30k de pe bord, dn cauza regimului am pierdut 5k km în 20k făcuţi, deci e clar că o face, dar cum nu ştiu foarte exact mecanismul, merg pe lângă el.
Dar de ce am optat pt. km vs ore, ce intervine mai repede şi nu doar una dintre ele? Cum merge
relu de exemplu, mai mult în oraş şi ţinând cont de viteza medie de 30km/h (posibil să fie mai mică în general), orele au trecut după 6k km, cam când face el schimbul.
Totuşi dacă aş face km mai repede, nu aş mai ţine cont de ore, ci aş schimba uleiul în urma regimului mai solicitant pt. el.
Cum se raportează asta la România vs. Europa? De multe ori am spus că în Europa am văzut maşini cu mulţi km (sute de mii), reviziile făcute la timp şi cam atât. Pe când la noi apăreau diverse probleme.
Dacă ne raportăm la viteza medie a lor, cam 100km/h (mixt), orele de funcţionare ar trece după 20k km. Astfel în realitate mulţi schimbă mai repede decât durata de viaţă a uleiului sau, precum BMW, prin luarea în calcul a condiţiilor de exploatare şi a unui ulei specific, pot prelungi puţin (oficial) durata de utilizare, dar nu foarte mult şi nu oricum.
În România viteza medie e mai puţin de jumătate, astfel că poate în mai puţin de 10k km ai "consumat" viaţa uleiului, iar dacă schimbul se face la 15, 20 sau chiar 30k, deja în timp apar probleme. Acum să nu vă imaginaţi că motoarele astea sunt făcute din hârtie şi cad imediat.
Sincer, eu am rămas foarte surprins că Toyota are probleme la motoare din cauza uleiului.
Astea sunt nişte idei cu caracter orientativ, nu imperativ, fiecare le ia cum consideră că e mai bine.