PROIECT Poliţia spune nu, CSM găseşte �erori�, Ministerul Transporturilor nu se predă
Guvernul insistă să le confişte maşina celor care depăşesc viteza legală
de Gabriela ŞTEFAN, Dan CARBUNARU, Adrian BĂRBULESCU | 07 OCTOMBRIE 2009
Rom�nia va avea o Strategie Naţională pentru Siguranţa Rutieră, care a fost amendată de CSM şi de Poliţia Rutieră
Poliţia Rutieră se opune, CSM a formulat observaţii, Ministerul Transporturilor nu retrage �nsă proiectul care prevede �nfiinţarea ANCA - agenţia care poate confisca maşini şi intra �n conturile rău-platnicilor.
3 foto 0 audio 0 video 0 alte fisiere
Agenţia de Colectare a Amenzilor la v�nătoare de rău-platnici /// Foto:Octav Ganea
Proiectul Hotăr�rii de Guvern pentru aprobarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră intră �n linie dreaptă. Ministerul Transporturilor nu pare impresionat de instituţiile care contestă actul normativ. Printre cele mai stranii prevederi se numără eliminarea instituţiei martorului din procedura contravenţională, testarea alcoolemiei indiferent de motivul pentru care şoferul e oprit de poliţie, confiscarea autoturismului �n cazul depăşirii cu 50km/h a vitezei maxime legale. Prin aceeaşi hotăr�re, se va naşte ANCA - Agenţia Naţională de Colectare a Amenzilor, care va avea dreptul să �ţi intre direct �n cont pentru a reţine amenda, să revoce permisul de conducere sau, prin hotăr�re judecătorească, să aresteze rău-platnicul la un "centru de arest".
Ce prevede actul normativ
Un şofer implicat �ntr-un accident rutier nu �şi va putea dovedi nevinovăţia prin declaraţiile martorilor oculari. De asemenea, un şofer care nu a achitat o amendă rutieră se poate trezi, �n cel mai bun caz, cu contul micşorat ca urmare a faptului că amenda i-a fost reţinută direct din contul bancar. �n varianta rea, şoferul s-ar putea trezi cu maşina confiscată sau chiar cu puţin arest. De asemenea, toţi şoferii opriţi �n trafic la controalele poliţiei rutiere ar putea fi testaţi pentru stabilirea alcoolemiei. Toate acestea nu sunt ipostaze din filme horror ci ar putea deveni reale �n Rom�nia dacă Executivul va adopta o Hotăr�re de Guvern privind aprobarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2009 - 2013. Proiectul acesteia este publicat deja pe pagina de web a Ministerului Transporturilor iar o serie de instituţii şi ministere au fost solicitate să se pronunţe asupra textului prin acordarea sau nu a avizului prevăzut de lege.
CSM a găsit erori
Consiliul Superior al Magistraturii(CSM) a formulat o serie de observaţii la Proiectul de Hotăr�re de Guvern privind aprobarea Strategiei pentru Siguranţă Rutieră 2009 - 2013. Astfel, CSM susţine că "nu se poate elimina instituţia martorului din procedura contravenţională şi nici obligativitatea efectuării analizei de s�nge pentru stabilirea alcoolemiei". De asemenea, avizul favorabil al CSM mai este condiţionat şi de remedierea altor aspecte.
"Strategia" abordează şi �mbunătăţirea legislaţiei rutiere, enumer�nd c�teva modificări care pot fi avute �n vedere. Cele mai aberante dintre aceste modificări sunt: l eliminarea instituţiei martorului din procedura contravenţională, ceea ce �nseamnă că un şofer implicat �ntr-un accident rutier nu �şi va putea dovedi nevinovăţia prin declaraţiile martorilor oculari l mutarea responsabilităţii săv�rşirii contravenţiei de la şoferul care a condus vehiculul la proprietarul vehiculului, ceea ce �nseamnă că, dacă nu este identificat şoferul implicat �ntr-un accident rutier, atunci amenda va fi plătită de proprietarului autoturismului chiar dacă acesta nu se afla la volan l testarea alcoolemiei de către agenţii de poliţie de fiecare dată c�nd aceştia opresc autovehiculele, ceea ce ar �nsemna că, indiferent de motivul pentru care eşti oprit de poliţie, automat trebuie să sufli �n alcoolmetru l eliminarea obligativităţii analizei de s�nge, ceea ce �nseamnă că stabilirea gradului de alcoolemie se va face doar prin metoda contestată a alcoolmetrului.
De asemenea, va exista o Agenţie Naţională de Colectare a Amenzilor(ANCA), care se va ocupa de procesarea, administrarea şi colectarea de amenzi. �n Strategie se arată că "�n cazul amenzilor neplătite p�nă la data scadenţei, ANCA investighează cazul şi determină ca plata amenzii să fie făcută prin emiterea unui ordin de plată direct din contul bancar al plătitorului. �n cazul �n care această procedură eşuează, ANCA recurge la un executor judecătoresc. Dacă şi acesta eşuează �n procedura de colectare, ANCA dispune �n continuare de un număr de alte metode de constr�ngere, cum ar fi �n cazul amenzilor de trafic revocarea permisului auto, confiscarea autoturismului sau chiar (printr-un ordin judecătoresc) arestarea plătitorului la un centru de arest pe o perioadă determinată de tribunal pe l�ngă obligaţia de a-şi achita amenda".
Berceanu spune că strategia nu-i aparţine, dar merge cu ea mai departe
�ntrebat de G�ndul cum comentează proiectul �n contextul obiecţiilor CSM, ministrul transporturilor a răspuns: "Proiectul va sta �n dezbatere publică at�t c�t prevede legea, adică 30 de zile de la data postării lui pe site. Problema siguranţei rutiere are o parte de rezolvare �n bani, care merge p�nă la 90%, şi altă parte �n cheltuirea cu folos a acelor bani", a declarat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Numai că proiectul e �n dezbatere pe site de c�teva luni. Direcţia Informare Publică şi Comunicare din cadrul Ministerului Transporturilor susţine că ministerul a promovat strategia dar că aceasta nu-i aparţine: "Propunerea privind proiectul Strategiei Naţionale de Siguranţă Rutieră aparţine Consiliului Interministerial pentru Siguranţa Rutieră. Propunerea a fost promovată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii doar pentru că M.T.I. asigură secretariatul Consiliului Interministerial pentru Siguranţa Rutieră. Textul propunerii de Strategie de Siguranţă Rutieră sintetizează discuţiile şi propunerile din Delegaţia Permanentă a Consiliului Interministerial pentru Siguranţa Rutieră". Oficialii ministerului nu au comentat obiecţiile CSM şi nici nu au dat de �nţeles că vor modifica sau retrage proiectul.
Poliţia Rutieră nu este de acord
"Poliţia Rutieră a fost consultată �n acest domeniu dar consultarea a fost �n sensul �n care ne-au trimis documentul gata făcut. Nu este normal. Poliţia Rutieră răspunde de siguranţa rutieră şi am decis să nu avizăm acest proiect. El trebuie revizuit şi discutat la nivel de experţi. Documentul conţine foarte multe erori. Cele două exemple scoase �n evidenţă de CSM sunt doar c�teva. Nici noi nu suntem de acord cu eliminarea martorului din procedura contravenţională şi nici cu eliminarea obligativităţii efectuării analizei de s�nge pentru stabilirea alcoolemiei", a declarat pentru G�ndul comisarul-şef Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere. Exemplele oferite de cei de la Poliţia Rutieră nu se opresc aici. "Ei propun acum să se dea examen din nou pentru redob�ndirea dreptului de a conduce pentru mai multe categorii de abateri rutiere. O altă propunere este ca, la depăşirea vitezei cu peste 50 km la oră, să fie confiscată maşina contravenientului".
[email protected],
[email protected],
[email protected]http://www.gandul.in...-legala-4966645
calator prin timp si spatiu...