Scris 24 ianuarie 2007 - 12:18
Dacia lansează o nouă ofensivă pe piaţa vehiculelor utilitare odată cu apariţia Logan VAN
După succesul modelelor Logan berlină şi Logan MCV, Dacia �şi continuă �nnoirea gamei cu un vehicul utilitar, Logan VAN. Modern, robust şi economic, Logan VAN beneficiază din plin de experienţa grupului Renault �n materie de vehicule utilitare. Logan VAN este dotat cu o capacitate de �ncărcare extrem de competitivă, de 800 kg, situată la cel mai bun nivel �n segmentul furgonetelor. Printre variantele de motorizare disponibile pe Logan VAN figurează şi motorul 1.5 dCi, de origine Renault, o veritabilă referinţă �n acest segment de piaţă. Marele atu al Logan VAN constă �nsă, �n special, �n preţul său. Acest vehicul utilitar răspunde aşteptărilor unei categorii largi de clienţi care se află �n căutarea unui mijloc de transport cu o capacitate de �ncărcare c�t mai mare, la cel mai bun preţ. �ncep�nd de astăzi, Logan VAN este disponibil �n Rom�nia şi Bulgaria, urm�nd să fie lansat şi pe alte pieţe internaţionale, spre finalul anului 2007.
Atuuri specifice gamei Logan
O concepţie robustă
Asemeni celorlalte vehicule ale gamei Logan, modelul utilitar Logan VAN a fost dezvoltat pentru a răspunde unor condiţii de utilizare variate şi, adesea, severe. La interior, şoferul va regăsi aceeaşi ambianţă a postului de conducere şi aceleaşi comenzi existente pe versiunea break, Logan MCV.
Planşa de bord, panourile portierelor, tapiţeria, dau o impresie de soliditate şi dovedesc o excelentă rezistenţă la uzura �n timp, ceea ce reprezintă parametri importanţi pentru un vehicul utilitar. La exterior, dispozitivele de protecţie sunt cele existente pe toate vehiculele Logan: protecţia tablei prin injecţia de ceară �n cavităţi, aplicarea unui chit de etanşeitate pe �mbinările la exterior ale habitaclului sau protecţie ranforsată �n partea inferioară a caroseriei.
Logan VAN este dotat cu bandouri de protecţie a portierelor, inaugurate, deja, pe Logan MCV. De asemenea, suspensiile ridicate, garda la sol mai �naltă dec�t media, scutul de protecţie situat sub grupul moto-propulsor, se regăsesc şi pe Logan VAN.
Motorizări moderne
Logan VAN este echipat cu două motorizări pe benzină, 1.4 şi 1.6 8 supape şi o motorizare diesel 1.5 dCi, toate trei fiind deja verificate pe numeroase vehicule din gama Renault. Motorul de 1.4 litri dezvoltă o putere de 55 kW (75 CP) la 5 500 rot/min şi oferă un cuplu de 112 Nm la 3 000 rot/min. Motorul de 1.6 litri afişează o putere de 64 kw (90CP) la 5 500 rot/min şi un cuplu de 128 Nm la 3 000 rot/min. Aceste două motorizări răspund perfect criteriilor de robusteţe şi de uşurinţă a �ntreţinerii care sunt imperative pentru vehiculele utilitare. Acestea se disting printr-un cuplu important la regim jos, disponibil pe o plajă largă de utilizare, de la 3 000 rot/min p�nă la 4 500 rot/min. �n cazul fiecăreia dintre aceste motorizări, primele trei rapoarte ale cutiei sunt scurte şi privilegiază demarajul şi reprizele la viteză joasă sau atunci c�nd vehiculul este �ncărcat. Ultimele două rapoarte privilegiază consumul şi acustica. Astfel, Logan VAN echipat cu motorul 1.4l 8 supape afişează un consum de 7,9 l/100 km �n ciclu mixt.
Adevărată referinţă �n materie de motorizare diesel, motorul 1.5 dCi are la bază o tehnologie modernă. El este echipat cu un sistem de injecţie common rail de a doua generaţie care oferă confort, supleţe �n utilizare şi un consum redus, de numai 5,3 l la 100 km. Acest aspect, dar şi nivelul limitat al emisiilor, de numai 140 g/km de CO2, permit Logan VAN 1.5 dCi să se poziţioneze de o manieră foarte competitivă printre celelalte furgonete diesel de pe piaţă. Motorul 1.5 dCi este nu doar compact ci şi relativ uşor (127 kg �n ordine de mers). Motorul dezvoltă 50 kw (70 CP) la 4 000 rot/min şi un cuplu maxim de 160 Nm la 1 700 rot/min, din care 85 % este disponibil �ntre 1 500 şi 3 500 rot/min. Cutia de viteze mecanică cu 5 trepte este lubrifiată pe viaţă. Pentru a exploata cuplul motorului 1.5 dCi, rapoartele cutiei au fost alungite. Demarajele şi reprizele sunt energice chiar şi atunci c�nd vehiculul este �ncărcat. Consumul său redus, asociat cu capacitatea de 50 de litri a rezervorului �i asigură modelului utilitar Logan VAN o autonomie de referinţă care se apropie de 1 000 de km.
Siguranţa, un imperativ de neocolit
Logan VAN beneficiază de nivelul de siguranţă activă şi pasivă �nt�lnit la Logan MCV. Merită reamintit faptul că �ntreaga familie de modele Logan este concepută pe baza platformei B a alianţei Renault Nissan, platformă pe care o �mparte cu modelele Modus, Clio II, Clio III şi Nissan Micra. Puntea faţă, derivată din cea a modelului Renault Clio II este de tip pseudo Mac Pherson cu braţ triunghiular şi cadru nefiltrat. Puntea spate ranforsată preia conceptul de profil �n formă de H cu epură programată, comun celorlalte vehicule construite pe această platformă. Aceasta este echipată cu arcuri elicoidale şi amortizoare verticale cu cursa de suspensie mărită pentru a permite vehiculului să ruleze chiar şi pe şoselele cele mai dificile. Şasiul dispune, �n echiparea standard, de o bară anti-ruliu �n faţă. Ansamblul asigură Logan VAN un comportament rutier sănătos şi echilibrat �n orice situaţie.
Sistemul de fr�nare a fost redimensionat pentru a lua �n calcul capacitatea de �ncărcare a vehiculului. Astfel, toate versiunile Logan VAN sunt echipate cu discuri ventilate �n faţă şi cu tamburi de 9�� pe spate. Versiunile dotate cu ABS dispun de un sistem Bosch 8.0 de ultimă generaţie cu repartitor electronic al forţei de fr�nare EBV, care este disponibil şi pe modelul Renault M�gane II. �n materie de siguranţă pasivă, Logan VAN este dotat, �n funcţie de versiune, cu airbag frontal şofer şi, opţional, cu airbag frontal pasager. Sistemul de reţinere este compus din centuri de siguranţă dotate cu 3 puncte de fixare. �n paralel, Logan VAN beneficiază de expertiza recunoscută a ingineriei Renault �n domeniul rezistenţei la şocuri şi de disipare a energiei cinetice. �n caz de şoc frontal, amenajarea compartimentului motor favorizează �mbinarea elementelor mecanice. Planşa de bord constituie un element important al dispozitivului de protecţie. Structura sa de tip fagure, din polipropilenă, un material cu o mare capacitate de absorbire a şocurilor, reduce consecinţele impactului asupra genunchilor �n caz de şoc. Ranforsările la nivelul planşeului de sub picioarele şoferului şi pasagerului din faţă protejează membrele inferioare ale acestora. �n caz de şoc lateral, structura montantului central protejează bazinul, complet�nd eforturile care au fost depuse pentru a �ntări rezistenţa laterală a scaunelor şi a elementelor de ranforsare din portiere.
Aptitudini utilitare �n concordanţă cu aşteptările pieţei
Portiere originale
Logan VAN preia design-ul şi dimensiunile Logan MCV. Această sinergie a contribuit la atingerea obiectivului de menţinere sub control a costurilor, care caracterizează �ntregul proiect al familiei Logan. Logan VAN, ca şi Logan MCV, dispune de portiere laterale �n spate de tip VP (� vehicul de persoane �) pe toate versiunile. Aceste portiere permit un acces larg la spaţiul de �ncărcare al vehiculului, at�t prin partea dreaptă, c�t şi prin partea st�ngă, �n condiţiile �n care numeroase vehicule din aceeaşi categorie nu dispun dec�t de o singură portieră de acces lateral. Panourile interioare ale portierelor sunt protejate de material plastic. �n spate, regăsim cele două portiere batante �n proporţie de 1/3 - 2/3. Ca şi �n cazul Logan MCV, aceste două portiere au trei grade de deschidere, la 40�, 90� şi 180�, �n funcţie de necesitate şi de natura �ncărcăturii. Deschiderea �n unghi de 40� permite �ncărcarea �ntr-un spaţiu restr�ns, cum ar fi un garaj sau c�nd un vehicul este staţionat chiar �n spatele Logan VAN. Unghiul de deschidere la 180� se dovedeşte �n schimb foarte util atunci c�nd este vorba de �ncărcături grele şi voluminoase. Fiind vorba de un vehicul utilitar, geamurile laterale spate şi portierele batante spate ale Logan VAN sunt acoperite cu tablă, la fel ca şi geamurile de custodă din spate. Astfel, zona de �ncărcare răm�ne perfect protejată şi ferită de priviri. Toate elementele mobile ale caroseriei au fost supuse la numeroase teste de durabilitate pentru a se asigura că acestea sunt adaptate unei utilizări de tip utilitar. Funcţionarea portierelor din faţă a fost testată la un ciclu de 75 000 de �nchideri, cea a portierele laterale din spate, la un ciclu de 50 000 de �nchideri, �n timp ce portierele batante spate au fost supuse unor teste care redau 100 000 de cicluri deschidere/�nchidere.
O capacitate de �ncărcare remarcabilă
�ncă de c�nd a fost concepută, structura caroseriei modelelor Logan VAN şi Logan MCV a fost dezvoltată �ntr-o optică adaptată at�t vehiculelor de persoane c�t şi celor utilitare. Rezistenţa şi rigiditatea acestei structuri răspund perfect constr�ngerilor pe care le impune un vehicul utilitar, fără a neglija confortul sau comportamentul rutier.
Structura caroseriei permite o capacitate de �ncărcare de p�nă la 800 kg, valoare care se situează la cel mai bun nivel pentru segmentul furgonetelor. Lungimea caroseriei, superioară cu 200 mm faţă de cea a versiunii Logan berlină, asigură variantei Logan VAN o capacitate de �ncărcare pe lungime de 1 936 mm, o valoare inedită pentru această categorie de vehicule utilitare. Astfel, pe l�ngă sarcina utilă importantă, Logan VAN oferă potenţialilor clienţi posibilitatea de a transporta obiecte voluminoase pe lungime. �n ceea ce priveşte volumul de �ncărcare, acesta se situează la 2,5 m3. Lăţimea de �ncărcare se cifrează la 1 420 mm, iar �nălţimea utilă la 940 mm. Pragul de �ncărcare este cobor�t la 582 mm pentru cel mai bun confort de utilizare.
O zonă de �ncărcare simplă şi practică
�n comparaţie cu Logan MCV, Logan VAN dispune de un planşeu specific, �n două părţi care sunt montate pe un cadru sudat de planşeul de origine. Acest lucru permite crearea unei zone de �ncărcare total plată. Tot pentru a asigura o zonă de �ncărcare plată, roata de rezervă a fost instalată �ntr-un cadru accesibil doar din exterior. Toate cablurile sunt protejate faţă de riscul de a fi lovite sau agăţate �n spaţiul de �ncărcare. Astfel, ele sunt implantate fie �n cavităţile caroseriei, fie sunt acoperite cu panouri de protecţie din material plastic. Cabina este separată de zona de �ncărcare printr-un perete din SMC, care garantează o izolare şi o protecţie totală a habitaclului. Opţional, zona de �ncărcare poate fi acoperită cu un covor de protecţie plastifiat.
Logan VAN poate fi echipat cu o gamă largă de accesorii, printre care panouri laterale din plastic şi galerie de pavilion.
Conceptul Logan aplicat la Vehiculul Utilitar
Apariţia Logan VAN marchează �nnoirea completă a gamei Dacia, inclusiv �n segmentul vehiculelor utilitare. Este vorba de al treilea vehicul al gamei Logan, gamă care va număra 6 modele la orizontul Contractului Renault 2009. Logan VAN �şi �ncepe de azi cariera comercială �n Rom�nia şi �n Bulgaria, urm�nd ca din toamna anului 2007 să fie disponibil şi �n restul Europei. Pe piaţa din Rom�nia, Logan VAN �nlocuieşte �n mod avantajos oferta Pick-Up a vechii game Dacia.
Ca şi celelalte modele dezvoltate �n cadrul programului Logan, versiunea utilitară Logan VAN a fost concepută ţin�nd cont de conceptele � carry over � (reutilizarea soluţiilor tehnice de la un proiect la altul) şi � design to cost � (preponderenţa noţiunii de valoare pentru client �n toate alegerile tehnice şi conceptuale). Aceste două principii permit realizarea de vehicule moderne la un preţ extrem de atractiv. Logan VAN a beneficiat �n egală măsură de �ntreaga experienţă a ingineriei Renault �n materie de vehicule utilitare.
Impactul industrial generat de introducerea Logan VAN pe liniile de fabricaţie ale uzinei de la Mioveni a fost minim, av�nd �n vedere că uzina asamblează deja versiunea Logan MCV. Valoarea totală a investiţiilor asociate celor două modele (�tichetul de intrare�) se cifrează la 154 de milioane de euro, din care 110 milioane de euro revin investiţiilor industriale. Capacitatea de producţie maximă estimată pentru Logan VAN este de 200 de vehicule pe zi.
Logan VAN se prezintă drept unul dintre cele mai economice vehicule utilitare de pe piaţă, cu un excelent raport preţ/capacitate de �ncărcare. Gama comerciala Logan VAN este simplă iar etajarea versiunilor este bine demarcată. �n momentul lansării, �n Rom�nia şi Bulgaria sunt disponibile două nivele de echipare. Primul nivel, �Logan�, dispune de motorizările 1.4 MPI şi 1.5 dCi, ambele prezent�nd un cost scăzut de utilizare, datorită consumului şi costurilor de �ntreţinere reduse. Al doilea nivel de echipare, intitulat �Pack Confort �, oferă, pe l�ngă motorizările 1.4 MPI şi 1.5 dCi, propulsorul pe benzină 1.6 MPI. Nivelul � Pack Confort � dispune �n echiparea standard de direcţie asistată, �nchidere centralizată a portierelor şi airbag şofer.
''...Degeaba ai o sabie de samurai daca nu stii ce sa faci cu ea...'' © RELU