Si preturile pentru "separatoarele de trafic" si sensuri giratorii sfideaza orice tarifar de bun simt.
Cu ocazia reluarii de catre Politie a campaniei "Stop accidentelor! Viata are prioritate", Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a prezentat propria campanie de masuri destinate sporirii sigurantei rutiere, botezata "Drumuri sigure-construim pentru viata". Cu un buget total de 540 de milioane de euro, din care 400 de milioane asigurate de Guvern, iar 140 de milioane provenite din fonduri structurale si credite externe, campania ar fi putut produce rezultate notabile, mai ales daca ne gandim la numarul imens al sectoarelor de drum prost semnalizate, al intersectiilor neamenajate sau al trecerilor capcana pentru pietoni. De fapt insa, la CNADNR se pregatesc cateva tunuri colosale, care se vor materializa cel mai probabil prin contracte cu dedicatie catre firmele "baietilor destepti" din domeniu.
Astfel, pentru amenajarea refugiilor centrale la trecerile de pietoni in 500 de locatii s-au alocat 50 de milioane de euro. La 100.000 de euro bucata, fie respectivele amenajari vor fi placate cu marmura si dotate cu indicatoare poleite cu aur curat, fie putem vorbi linistiti despre spagi, comisioane si supraevaluari.
Exact la fel stau lucrurile si in cazul insulelor separatoare de la intrarea si iesirea din localitati: 50 de milioane de euro pentru 500 de locatii. Nici in cazul separatoarelor mediane ale sensurilor de circulatie nu s-a umblat cu jumatati de masura: cu tot cu parapetii de protectie, respectivele amenajari vor usura bugetul proiectului de 60 de milioane de euro. Cum vorbim de 1400 de kilometri de drum, reiese ca plasticurile insirate pe mijlocul drumului, ca pe DN1, vor costa 42857 de euro pe kilometru! O nimica toata insa, daca ne gandim la cele 30 de sensuri giratorii, care vor costa 18 milioane de euro, adica vreo 600.000 de euro bucata.
Evident, am incercat sa aflam de la conducerea CNADNR cum poate compania accepta asemenea preturi. Contactat telefonic, noul director, Mihai Grecu, a declarat initial ca "nu se poate asa ceva, probabil este vorba despre o greseala" si ne-a cerut un scurt ragaz pentru a verifica cifrele. Dupa 30 de minute insa, seful CNADNR schimbase complet placa: "Estimarea pentru refugiile centrale de pe trecerile de pietoni s-a facut pe baza costului celor doua lucrari realizate pana in prezent, la Balotesti si pe DN73". Am aflat astfel ca deja CNADNR are la activ refugii centrale platite cu jumatate de milion de euro bucata si planuieste sa continue pe acelasi drum. Explicatia furnizata de Mihai Grecu pentru aceste costuri halucinante este ca "nu exista firme specializate, asa ca se lucreaza pe subantrepriza, iar costurile cresc foarte mult". Seful CNADNR ne-a declarat cu jumatate de gura ca "vom incerca totusi sa reducem costul", adaugand insa ca "in cazul insulelor separatoare de la intrarea in localitati trebuie luate in calcul si cheltuielile cu largirea drumurilor si reamenajarea santurilor de drenaj". Practic, din cele doua discutii cu noul sef al CNADNR reiese clar ca jocurile sunt deja facute si ca "baietii destepti" din domeniu se pregatesc sa puna mana pe cateva sute de milioane de euro.
http://www.gandul.in...uro_bucata.html
Aceasta postare a fost editata de adrian_r5: 30 aprilie 2007 - 10:57