Scoala de pilotaj auto
#76
Scris 01 iunie 2008 - 10:00
#77
Scris 03 iunie 2008 - 12:18
Extremero,dupa vorba pari a te invarti in lumea raliurilor?
Am o oarecare legatura, dar e nerelevanta pt acest topic.
Dupa port,(Focus) nu prea?
Sa inteleg ca dupa logica ta Jiji at trebui sa fie parintele motorsportului din RO din spatele covrigului de la Maybach?
Urmarindu-ti posturile de cativa ani incoace mi-au lasat un gust cinico-poetico-filozofic, nicidecum de snob.
Iar ca sa torn gaz peste foc, imagineaza-ti ca am fost destul de idiot ca dupa un Focus sa-mi iau altul aproape identic.
Iar masina mea de suflet ramane Super 5-ul de 60 cai batani si bolnavi, care zace in garaj in asteptarea zilei in care va merge la tinichigiu.
Si mai nasol e faptul ca azi mi s-a pus pata pe un Austin Mini 1000 care din motive necunoscute nu porneste, cu toate astea mai rumeg problema.
Ce sa fac.... daca ar fi sa-mi fac vreodata rate, as prefera ca acestea sa fie pt un Maxi Turbo sau pt Eleonor decat pt un Q7 sau un M5.
7 ani.Ai performat ,in tinerete, la carting?
Se scrie cu "k" in ciuda faptului ca dex-ul te induma catre "c".
Bafta la dezvoltarea potentialului.
Mitsubishi Outlander | 2.2 Instyle Navi | 2008 | JEEP Cherokee [KJ] | 2.8CRD | 2004 | Renault Super 5 | 1.4i | 1988
#78
Scris 03 iunie 2008 - 11:20
dar e simpatic
tu nebuno tu, zapacito, te sparg, te-ndoi ... m-am sucit ... si tot sugi si tot bagi si tot sugi ... daca nu e tare, cred ca o frec degeaba ... de meserie sunt frumoasa. si sunt modesta, dar vreau sa se stie .. înaltă, blondă și cu sânii mari ... sunt cu mașina la spălătorie.
despre fotografie
#79
Scris 03 iunie 2008 - 03:27
De fiecare data cand incerc sa duc o activitate de la stadiul de "cotidiana" sau "amatoare" spre cel "profesional" constat ca se schimba complet datele problemei.
De ex fotografia: mi-am luat un point-and-shot, am facut cateva mii de poze si am zis "ok, am depasit stadiul asta, acum trec la SLR". Mi-am luat SLR si mi-am dat seama cat sunt de varza si ce poze de sunt prost faceam si fac in continuare.
Am inotat ani de zile si pe la suprafata si pe sub apa si cand am incercat sa fac scuba diving prima reactie a fost panica. Ma rog, aici mi-am revenit repede
Muzica am ascultat de mic, acum am peste 20000 de melodii, dar cand e sa vorbesc de "scule", Sony, Panasonic, combine, etc sunt jucarii.
Si asa mai departe ...
Si binenteles, nici condusul nu e o exceptie...
Ne orientam toti dupa cai putere, cutii de viteza, ESP, RS, GTI, coupe, hatcback, AWD si cand intrii in contact cu un Stefan Vasile ti se duce tot respectul de sine cu care ai venit la curs. Constati ca de fapt 245 CP nu inseamna nimic, ca de fapt simetria tractiunii subaru e putin mai mult decat zero, ca ce-mi e MT, ce mi-e AT tot aia e si mai ales constati ca nu faceai nimic bine pana acum. Desi tu erai foarte multumit de tine si de cat de tare ai mers.
Cred ca putini din noi (si zic "putini" ca sa fiu dragutz, altfel as zice "zero") sunt cei care isi exploateaza mai mult de 30% din potentialul masinilor. Si procentul scade odata cu cresterea potentialului.
Cursul e ok, te aduce din stadiul de inconstientizare a incompententei in cel de constientizare a ei.
De aici mai ai 3 pasi de facut: sa devii competent, sa constientizezi ca esti competent si, pasul final, sa fii compentent fara sa fii constient de asta. Adica sa fii atat de bun incat sa faci totul automat si fara sa mai pierzi timpul gandindu-te la asta.
2 zile e putin, e foarte putin, iar combinatia dintre Dacie si camp nu e cea mai potrivita avand in vedere ca toti venim de pe niste masini care nu comunica cu soferul lor la fel de clar si brutal.
Apoi cursul mi se pare cam scump pt cine il face doar pt hobby. Adica 12 mil pt 4 ore de teorie (cam atat se face in prima zi) si inca una de practica (in ziua 2, cam atat timp petrecut efectiv in masina revine per cursant) parca e cam mult. Pe de alta parte, nici sportul cu motor nu e foarte banos, nu stiu nici care sunt costurile cu intretinerea acelei masinii si daca am fost de acord sa dau banii aia inseamna ca a fost decizia mea si nu o regret.
Ce mi-ar placea mie: un curs pe strada/circuit, cu lectii "on the fly", cu sfaturi si best practices, 2 ore pe zi, 2 zile pe sapt, timp de 2 luni.
Adica s-o iei incet, sa inveti cate putin, sa cristalizezi ce-ai invatat, sa practici ce-ai invatat apoi sa treci la capitolul urmator.
Insa traim in Romania unde un trai decent inseamnca sa ia ce manca si deci nu avem acces la astfel de resurse.
Apropo, cica in Germania se fac cursuri pt mersul pe autostrada. Lux, tata!
http://florinpanait.wordpress.com
#80
Scris 03 iunie 2008 - 03:54
vezi, de asta spuneam eu ca nu ma consider sofer bun. stiu cum "arata" un sofer bun si ala e la ani lumina de ce vedem pe strazi, probabil 2xani lumina fata de astia care nu stiu cum isi mai iau carnet azi. eu vad zilnic ca 99% nu stiu sa ia de volan la 40, pur si simplu nu sunt capabili sa ia de volan cum trebuie.
vezi ca orice activitate necesita un efort, dedicatie, perseverenta si in ultimul/primul rad, suport nativ. pt foto, te poti documenta, poti experimenta, iti poti forma cat de cat ochiul. pt muzica cam la fel (stai linistit, ca eu m-am cacait sa iau niste scule bune de vreo 10 ani. mereu mi se pare ca ma costa prea mult, iar in timp, din pacate timpul a cam disparut si acum ascult la casti pe laptop - lamer), la apa stau prost, probabil ca dupa 5 minute ma duc la fund automat.
in germania se face si scoala de pilotaj pe circuit asa cum trebuie, desigur nu niste luni de zile, dar parca 8 zile si am impresia ca e cateva mii de euro. probabil exista si alte cursuri. apoi pt a conduce pe strada trebuie sa inveti si alte chestii, care nu le preda la scoala de pilotaj. deja e un pas mai sus. multi piloti de curse au avut accidente grave pe strada, nu pe pista.
deci esti un om cat se poate de normal.
tu nebuno tu, zapacito, te sparg, te-ndoi ... m-am sucit ... si tot sugi si tot bagi si tot sugi ... daca nu e tare, cred ca o frec degeaba ... de meserie sunt frumoasa. si sunt modesta, dar vreau sa se stie .. înaltă, blondă și cu sânii mari ... sunt cu mașina la spălătorie.
despre fotografie
#81
Scris 03 iunie 2008 - 04:25
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#82
Scris 03 iunie 2008 - 05:31
scump tata, dar sunt pana la 7-10zile in locatii "adevarate" cu profesori "adevarati"
http://www1.bmw.de/b...g/de/index.html
http://www.mercedes-...p;topitem=intro
happiness is not around the corner. happiness is the corner.
#83
Scris 03 iunie 2008 - 06:34
tu nebuno tu, zapacito, te sparg, te-ndoi ... m-am sucit ... si tot sugi si tot bagi si tot sugi ... daca nu e tare, cred ca o frec degeaba ... de meserie sunt frumoasa. si sunt modesta, dar vreau sa se stie .. înaltă, blondă și cu sânii mari ... sunt cu mașina la spălătorie.
despre fotografie
#84
Scris 03 iunie 2008 - 08:12
#85
Scris 03 iunie 2008 - 09:36
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#86
Scris 03 iunie 2008 - 09:46
recunosc ca orice metoda de a invata sa stapanesti masina e buna in cele din urma, dar trebuie sa exersezi mult.
tu nebuno tu, zapacito, te sparg, te-ndoi ... m-am sucit ... si tot sugi si tot bagi si tot sugi ... daca nu e tare, cred ca o frec degeaba ... de meserie sunt frumoasa. si sunt modesta, dar vreau sa se stie .. înaltă, blondă și cu sânii mari ... sunt cu mașina la spălătorie.
despre fotografie
#87
Scris 03 iunie 2008 - 10:10
parerea mea.
eu zic ca un curs facut calumea merita toti banii.
happiness is not around the corner. happiness is the corner.
#88
Scris 03 iunie 2008 - 10:28
Citez:
"Desfasurare:
Cursurile se desfasoara pe suprafete acoperite cu iarba pentru invatarea mai usoara a tehnicilor de pilotaj cat si pentru menajarea masinilor.
Hobby
Grupa: 5-7 persoane
Durata: 2 zile
Descriere:
Ziua 1
Pozitie corecta la volan
Folosirea coracta a volanului
Conducere defensiva
Tehnici de pilotaj:
- Modalitati de abordare viraje
- Tehnici de franare
- Transferul de mase
Ziua 2
Analiza zilei precedente
Alegerea corecta a anvelopelor
Diferenta intre conducere pe asfalt si zapada
Tehnici de pilotaj:
- Tehnici de derapaj controlat
- Folosirea franei de mana
- Franare cu stangul
- Tehnica de abordare a virajelor pe asfalt
- Tehnica de abordare a virajelor pe suprafete cu aderenta scazuta
Pret:
350 Euro - cu masina scolii"
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#89
Scris 03 iunie 2008 - 11:25
Ok, e de inteles ca pe iarba masina e menajata si se simuleaza mai usor anumite situatii, insa majoritatea circulam pe asfalt, nu? Cu ce ma incalzeste ca stiu cum se controleaza o masina in derapaj pe iarba cand aceeasi masina, pe asflat, se comporta incomparabil diferit?
Si, de asemenea, sa faci cursurile pe o masina atat de diferita de cea pe care o conduci diminueaza din efectul scontat. Eu, de ex, ma mai jucam intr'o curba, in drum spre casa: intram cu viteza de 40-50km/h (cam 30 km/h e viteza de abordare in siguranta a curbei respective) si trageam brusc de volan, ca sa'mi plece spatele. Invatasem cam cand trebe sa trag de volan si cand sa iau invers de volan. Si asta mergea frumos, de fiecare data, atat cu Daciile, cat si cu Renault'ul. Intr'o seara insa am incercat cu Cee'd'ul aceeasi treaba. Si desi aveam 50km/h (ma asteptam sa plece mai greu de spate), m'am trezit ca masina pur si simplu nu a derapat ... iar eu eram pe o traiectorie spre o masina parcata pe dreapta. Ce am vrut sa zic cu asta? Doar o mica exemplificare a faptului ca, in conditii asemanatoare, desi practica pana atunci imi demonstrase ca masina ar trebui sa se comporte intr'un fel, niste cauciucuri mai late si o suspensie mai ferma au schimbat totul.
Iar de la Dacie pe camp la Subaru pe asfalt diferenta e sigur si mai mare.
Nu zic ca aceste cursuri nu si'ar avea rostul, insa concluziile trase de salesman ar trebui sa le retinem cu totii ...
@salesman ... in ce privinta te'a ajutat pe tine acest curs de pilotaj? In afara de faptul ca ti'a deschis ochii, consideri ca acum stapanesti mai bine condusul?
Noi, lenesii, cand murim, mergem in Rai sau vine cineva dupa noi?
#90
Scris 03 iunie 2008 - 11:32
si aceeasi masina poate avea alta limita in functie de incarcatura, temperatura..nu mai zic de umezeala/zapada ca e evident
un curs bun te invata sa citesti bine o masina inainte sa iti plece si sa reactionezi decent daca iti pleaca......cand pleaca fiecare masina depinde de mult prea multe chestii ce nu pot fi acoperite in nici un curs
un pilot invata circuitul la perfectie cu pct de franare si de acceleratie....insa masina se schimba non stop, benzina scade in rezervor tur de tur si gumele se uzeaza tur de tur...mai variaza si temperatura un pic...ce te faci daca ar gandi ca tine? turul trecut a trecut ok la 50 la ora, acum o sa treaca la fel....teapa....
#91
Scris 04 iunie 2008 - 08:39
tu nebuno tu, zapacito, te sparg, te-ndoi ... m-am sucit ... si tot sugi si tot bagi si tot sugi ... daca nu e tare, cred ca o frec degeaba ... de meserie sunt frumoasa. si sunt modesta, dar vreau sa se stie .. înaltă, blondă și cu sânii mari ... sunt cu mașina la spălătorie.
despre fotografie
#92
Scris 04 iunie 2008 - 08:52
Ok, e de inteles ca pe iarba masina e menajata si se simuleaza mai usor anumite situatii, insa majoritatea circulam pe asfalt, nu? Cu ce ma incalzeste ca stiu cum se controleaza o masina in derapaj pe iarba cand aceeasi masina, pe asflat, se comporta incomparabil diferit?
Dar un curs pe ciscuit cu o masina gen M3 sau ceva puternic, cu ce te ajuta? Te ajuta mai mult asa sau o Dacie preparata cum trebuie, ca sa traga ca lumea, pe iarba? Sau de fapt multi se duc la aceste cursuri in speranta unei descarcari masive de adrenalina?
Aseara vorbeam cu un bun prieten si mi-a propus sa iau in drive test un WRX STi. Am refuzat! De ce? Imi e "frica" de monstrul ala. Inca nu ma simt pregatit pentru asa ceva, nu vreau sa sar niste etape (cursuri de condus/pilotaj, chiar si pe "iarba cu dacia", alte cursuri, condus masini din ce in ce mai puternice dar fara salturi brutale de putere etc). Cati ar fi facut ca mine? 2%? Asta vorbeam cu el aseara, este fix ce vedem la moto... Tineri care abia au luat permis se suie pe motoare superputernice... Nu vreau sa pornesc o polemica, dar prea multa lume crede ca daca stapaneste bine o masina de 100-150CP, atunci se va descurca de minune si la 200-250... Eu sincer cred ca putini sunt nascuti cu asa ceva in sange... Na, v-am dat apa la moara sa ma tocati bucatele
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#93
Scris 04 iunie 2008 - 09:30
si ce daca e wrx sti? daca ii conduci cu cap, nu vad care e pb si sa ai 500cp...
happiness is not around the corner. happiness is the corner.
#94
Scris 04 iunie 2008 - 09:40
Aceasta postare a fost editata de VIPER: 04 iunie 2008 - 09:40
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#95
Scris 04 iunie 2008 - 09:54
Aceasta postare a fost editata de adytzu: 04 iunie 2008 - 09:54
#96
Scris 04 iunie 2008 - 09:55
Si revenind la topic: cum inveti mai mult, pe circuit cu o masina puternica, sau pe o pista amenajata cu o masina normala?
Aceasta postare a fost editata de VIPER: 04 iunie 2008 - 09:57
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#97
Scris 04 iunie 2008 - 10:29
Ce-am invatat eu la curs (si incerc sa aplic cat de cat in fiecare zi):
- in primul rand mi-am reglat pozitia la volan din una comoda in una corecta (spatele cat mai drept, picioarele la distanta corecta de pedalier si bratele la unghiul corect fata de volan). Nu intru in amanunte ce e aia corect ca ar inseamna sa scriu prea mult. Pozitia nu e comoda (aduce cu cea in care stau femeile la volan ), dar cred ca odata obisnuit cu ea o sa fie ok. Plus ca ramane mai mult loc in spate
- in al doilea rand incerc sa imi tin ambele mainile pe volan TOT TIMPUL si sa le misc corect in viraje. Cel mai greu e in trafic cand pur si simplu stau pe loc, dar cu mainile pe volan. Fac asta pt ca vreau sa devina obisnuinta.
- in al treilea rand incerc sa atac/abordez virajele dupa principiul explicat si exemplificat la curs (cel al transferului maselor).
Deocamdata atat.
De ce e important sa se tina cursul pe pamant/iarba: pt caracterul DIDACTIC al mediului, adica pt ca atunci se simte cel mai bine (pt cursantul neexperimentat) transferul maselor. Cred ca doar in conditiile astea (de aderenta precara) simti efectiv cum pierzi masina daca nu ataci virajul corect. Doar asa simti si intelegi de ce e important sa franezi inainte de a trage de volan, de ce nu trebuie sa accelerezi inainte de jumatatea virajului, etc.
Este la fel cum programarea se invata in PASCAL (desi nimeni nu mai lucreaza in el), pt ca apoi toata lumea sa treaca la Visul C (sau ce mai e acum...).
Cred ca asa cum PASCALUL este foarte bun din punct de vedere didactic, la fel este si combinatia pamant + iarba...
Parerea mea este ca ar trebui ca ultima parte a cursului (de ex o a 3-a zi) sa se faca si pe asfalt. Adica dupa ce ai observat principiu, sa il simti oarecum si in realitate.
Andrei:
Principiul transferului maselor (sau tehnica de abordare a virajelor) e acelasi si la dacie si la subaru si la kia si asa mai departe. Numai ca daca il/o intelegi gresit, gresit vei practica.
Ca sa intelegi principiul asta, trebuie sa il simti pe corpul tau. Si nu il simti pe corpul tau daca efectul lui e preluat de suspensii elastice, scaune moi, ABS, ESP, etc. De-aia cred ca se face cursul cu Dacia aia bruta si nu pe masina cursantului.
Si la fel nu poti sa il simti daca nu duci masina la limita. Si de-aia cred ca se face pe pamant cu iarba - ca aici e mai usor sa ajungi la limita masinii IN CONDITII DE SIGURANTA, s-o simti si sa incerci sa nu o incalci. S-ar putea ca pe asfalt incalcarea limitei sa coincida rasturnarea masinii
Masina in derapaj se comporta la fel si pe iarba si pe asfalt. Numai ca pe iarba intra in derapaj (sa zicem) la 40 km/h, pe asfalt intra la 80 km/h. Asa ca timpii de reactie sunt mult mai mici si efectele negative pot fi mult mai mari. Si cu singuranta tu ca elev nu mai apuci sa simti/observi/intelegi/inveti nimic...
Pe mine cursul m-a ajutat sa inteleg principiul si sa incerc sa il aplic. Nu, nu stapanesc mai bine condusul acum, dar stiu de unde sa incep sa incer sa invat (vorba alora de la Parazitii)
Viper, pot sa iau eu STI-ul in drive-test?
http://florinpanait.wordpress.com
#98
Scris 04 iunie 2008 - 10:41
O fi nene... Dar nu uita, voi veniti de pe AWD si de pe masini mai puternice... Eu unul asa vad lucrurile: "step by step"...
Si revenind la topic: cum inveti mai mult, pe circuit cu o masina puternica, sau pe o pista amenajata cu o masina normala?
Pai ti-ai si raspuns: step by step sau incet - incet.
Si cum "incet" si "circuit" nu prea merg in aceeasi propozitie rezulta ca invatatul se face pe o pista amenajata cu o masina care sa iti transmita foarte bine ce se intampla cu ea. Si mai e necesara simularea situatiilor nasoale (adica alea cand scapi masina din cauza ca ai intrat prea tare intr-un viraj) la viteze mici, deci e nevoie de o aderenta precara, adica paman si iarba.
Acum ia zi, cum facem cu STI-ul ala?
http://florinpanait.wordpress.com
#99
Scris 04 iunie 2008 - 10:45
Cat despre cealalta intrebare, imi pare rau dar nu te pot ajuta...
"Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success." - Henry FordMondeo Mk3 2.0TDCi 2002 Superchipped
Flickr - pozele mele
#100
Scris 04 iunie 2008 - 11:13
Masina in derapaj se comporta la fel si pe iarba si pe asfalt. Numai ca pe iarba intra in derapaj (sa zicem) la 40 km/h, pe asfalt intra la 80 km/h. Asa ca timpii de reactie sunt mult mai mici si efectele negative pot fi mult mai mari. Si cu singuranta tu ca elev nu mai apuci sa simti/observi/intelegi/inveti nimic...
Pana la acest punct al post'ului tau sunt complet de acord, insa aici, dupa parerea mea, nu mai ai dreptate.
Intr'adevar, pe camp/iarba atingi mai repede limitele aderentei decat pe asfalt, iar o greseala nu e la fel de drastic sanctionata. Insa afirmatia "Masina in derapaj se comporta la fel si pe iarba si pe asfalt" mi se pare un pic departe de adevar. Eu, cand eram inca incepator, m'am dat intr'o iarna, pe zapada, vreo ora intr'o parcare acoperita de zapada. Si la sfarsit invatasem destul de bine cu ce viteza si cand trebuia sa iau de volan pentru a ma da de'a latul pe latimea parcarii respective. Insa de'atunci pana am invatat si pe asfalt cam cum sta treaba (vorba vine ... ca de fapt nu am incercat decat mici derapaje, nici nu ma pot gandi sa derapez pe distantele pe care o faceam pe zapada) mi'a trebuit ceva antrenament (fara sa am insa pretentia acum ca as sti, de fapt - mi'a dovedit'o KIA )
Da, e adevarat ca la un derapaj, indiferent de suprafata pe care esti, sunt anumite reguli de baza care trebuiesc aplicate pentru a il controla, insa asta nu inseamna ca masina se comporta la fel
Cat despre intrebarea lui Viper, e clar ca pentru un incepator, e indicat sa o ia incet'incet, insa ideal ar fi ca, in functie de aprecierea instructorului, sa ai posibilitatea de a utiliza si masini mai puternice.
Poate ca pe viitor va aparea si la noi in tara posibilitatea de a urma cursuri de pilotaj mai cuprinzatoare si la sfarsitul carora sa poti spune ca ai dobandit ceva mai mult decat niste noi intrebari
Salesman, cand ai timp, poate descrii totusi un pic care e pozitia care ti'a fost tie indicata. Descrierea "aduce cu cea in care stau femeile la volan" mie'mi aduce in minte rasul care ma bufneste cand le vad pe unele doamne care stau la 2 cm de volan, spatarul scaunului inclinat spre volan, daca e posibil, iar bratele zici ca's prinse in gips pe langa corp, pur si simplu limitandu'le miscarile. Eu pur si simplu nu inteleg cum reusest respectivele doamne sa ia mai mult de juma de tura de volan.
Noi, lenesii, cand murim, mergem in Rai sau vine cineva dupa noi?
2 useri citesc subiectul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi