Aberatiile fiscale romanesti
Bugatti-ul de 1,7 milioane de dolari al lui Casuneanu, impozitat ca o dubita Volkswagen veche de 10 ani
Adrian NICULAE | 03 mai 2007 Ziarul GANDUL
REGELE ASFALTULUI, Costel Casuneanu, si-a tras masina noua. Si pentru ca obrazul subtire al abonatului la lucrari platite din bani publici cu cheltuiala se tine, automobilul este unicat in Romania: un superb Bugatti Veyron cu motor in 16 cilindri si pret de catalog de 839.285 de lire sterline (aproximativ 1,67 milioane de dolari). Pana aici toate bune: cata vreme organele de ancheta nu au nimic de zis cu privire la afacerile lui Casuneanu, omul e liber sa-si cheltuiasca banii cum crede de cuviinta.
Problema e insa ca statul, prin noul Cod Fiscal, nu face altceva decat sa incurajeze acest gen de cheltuieli extravagante facute de imbogatitii tranzitiei: in loc sa impoziteze la sange asemenea bunuri, asa cum se intampla in tari precum Franta sau Germania, Romania are mare grija ca bietii milionari sa nu ofteze prea tare cand isi achita darile.Poate parea incredibil, dar impozitul pentru supermasina lui Casuneanu se calculeaza fix dupa aceeasi grila ca si cel pentru o dubita Volkswagen veche de vreo 10 ani!
Tot ce-au putut gandi finantistii nostri in materie de impozite este un sistem stupid, care tine cont doar de capacitatea cilindrica a vehiculului. Asadar, pretul de catalog al masinii si vechimea, care dau de fapt valoarea unui automobil, nu conteaza catusi de putin pentru statul roman. Pur si simplu, pentru orice masina al carei motor depaseste capacitatea cilindrica de 3.000 de centimetri cubi, se platesc 120 de lei pe fiecare grupa de 200 de centimetri cubi.
Veyronul nou-nout cu motor de 8.000 de centimetri cubi cu care Casuneanu va putea alerga cu 400 de kilometri la ora pe vreo pista privata si Volkswagenul Transporter vechi de 10 ani, cu motor diesel de 3.200 de centimetri cubi, masina favorita a buticarului si transportatorului roman, fac parte, dupa mintea finantistilor romani, din aceeasi categorie: cea a masinilor cu motor peste 3.000 de centimetri cubi. Ce daca Veyronul e unicat in Romania, costa aproape 1,7 milioane de dolari si serveste doar ca simbol al statutului social?
Practic, aceasta masina reprezinta un mod prin care Casuneanu a scapat de impozitul datorat pentru banii respectivi. Va avea de platit anual doar 4.800 de lei, adica nici macar 2.000 de dolari, respectiv 0,11% pe an. Mai ieftin de atat iesea doar daca ingropa banii in curte, pentru ca orice altceva ar fi facut cu ei impozitul era mai mare. Si asta in conditiile in care masina respectiva este un veritabil obiect de colectie, fabricat pana acum in nici 200 de exemplare, si a carei valoare nu scade in timp.Pe de alta parte, posesorul unei clasice dube cu motor diesel de 3,2 litri, care mai valoreaza abia 3-4.000 de euro in cazul unei vechimi mai mari de 10 ani, are de platit 1.920 de lei impozit, adica 564 de euro, aproape 20% din valoarea vehiculului.
http://www.gandul.in..._de_10_ani.htmlNu cred ca mai e nevoie sa precizam despre cine e vorba?
In concluzie....nici asta nu e mai breaz....Baselu :tomato: