Dupa aparitia unor fotografii din surse neoficiale, BMW a dat publicitatii astazi primele informatii si fotografii oficiale cu noua generatie, a saptea, a modelului sau BMW Seria 5. In bunul sau obicei in cazul ultimelor lansari majore, BMW a preferat sa nu aduca noua Serie 5 la Salonul de la Paris, lasand conceptul BMW X2 Concept sa fie vedeta standului sau dar mentinand atentia publicului printr-o serie de teasere discrete. Unii jurnalisti auto au avut ocazia, in vara, sa testeze versiuni de incercari ale noului model, dar imbracate de camuflaj. Acum, dupa ce discutiile in urma Salonului s-au racit, e momentul ca intreaga lume automobilistica mondiala sa discute despre noul BMW Seria 5.
Putem spune ca in privinta infatisarii, noul BMW seria 5 nu aduce multe suprize. Precedenta generatie, a sasea, a fost un succes la public si s-a vandut foarte bine pana in ultimul moment, datorita unui amestec savant dozat de eleganta si sportivitate fara a neglija capitolul confort. Fideli principiului de a nu repara ceva ce nu e stricat, inginerii si designerii BMW au procedat inca o data la o abordare evolutiva, in care practic noua generatie, cu nume de cod G30, preia o pletora de elemente de design si hightech de la fratele mai mare, BMW Seria 7, imbunatatind la toate aspectele prestatiile precedentei generatii.
La exterior, partea frontala capata farurile pe toata latimea si grila radiatorului cu cei doi rinichi mai mari, inaugurate de BMW Seria 7. Din punct de vedere al gabaritului, masina este mai mare in toate dimensiunile (lungimea ajunge la aproape 5 metri), ceea ce ar trebui sa se reflecte si in privinta spatiului interior. Caroseria afiseaza un coeficient aerodinamic record in gama BMW de 0.22, o reducere cu 10 % fata de precedenta generatie (futuristul BMW i8 avand un coeficient de 0.28). Acest rezultat este obtinut in parte si datorita flapsurilor active din spatele grilei radiatorului, care impiedica intrarea aerului in spatiul motorului daca nu este necesar.
De asemenea, in privinta greutatii, BMW a facut un efort important de reducere a acesteia, astfel incat, in anumite specificatii, noul BMW seria 5 este cu pana la 100 kg mai usor decat generatia precedenta. Acest rezultat e cu atat mai impresionant cu cat, spre deosebire de noul BMW Seria 7, nu s-a recurs la tehnologia Carbon Core cu fibra de carbon, imprumutata de fratele mai mare de la gama i. Reducerea greutatii s-a realizat in cazul noului BMW Seria 5 prin recurgerea la o combinatie de aluminiu, oteluri cu rezistenta ridicata si magneziu.
Principalele modele si motorizari disponibile la lansare si in perioada urmatoare sunt:
- 530i, cu tractiune spate sau xDrive, motor de 2 litri turbo pe benzina, patru cilindri, 252 CP si 350 Nm, acceleratie 0-100 km/h in 6.2 secunde (6.0 secunde cu xDrive), consum mediu anuntat 5.4 litri/100 km (5.7 litri/100 km cu xDrive). Pentru puristi, “30i” reprezinta un indicativ legendar, care trimite la motoarele cu 6 cilindri in linie aspirate, insa acum e de vazut cum se va descurca acest motor pe benzina turbo pe o masina atat de mare.
- 540i, cu tractiune spate sau xDrive, motor de 3 litri turbo pe benzina, cu 6 cilindri, 340 CP si 450 Nm, acceleratie 0-100 km/h in 5.1 secunde (4.8 secunde cu xDrive), consum mediu anuntat 6.5 litri/100 km (6.7 litri/100 km cu xDrive)
- 530e, cu tractiune spate, hibrid benzina-electric, 252 CP putere combinata, 420 Nm, anuntat pentru un consum mediu de 2 litri/100 km si emisii de 46 g/km. Va putea merge in mod full electric pana la 45 km si va fi disponibil ulterior, din martie 2017.
- M550i xDrive, model MPerformance cu tractiune xDrive, motor V8 de 4.4 litri, 462 CP si 650 Nm, demaraj 0-100 km/h in doar 4 secunde – actualul BMW M5 avand un demaraj declarat de 4.3 secunde! – si acest M550i xDrive va fi disponibil ulterior, din martie 2017.
- 520d, cu tractiune spate sau xDrive, motor de 2 litri turbodiesel, patru cilindri, cu 190 CP si 400 Nm, acceleratie 0-100 km/h in 7.7 secunde (7.6 secunde cu xDrive), consum mediu declarat 4.1 litri/100 km (4.0 litri cu xDrive). Este singura versiune care in varianta cu tractiune spate este echipata standard cu cutia manuala cu 6 trepte, toate celelalte versiuni beneficiand de cutia automata cu 8 trepte Steptronic.
- 520d EfficientDynamics Edition, cu tractiune spate, motor de 2 litri turbodiesel, patru cilindri, cu 190 CP si 400 Nm, emisii de CO2 de 102 g/km si consum mediu de 3.9 litri/100 km. Aceasta versiune va fi disponibila ulterior, din martie 2017.
- 530d, cu tractiune spate sau xDrive, motor de 3 litri turbodiesel cu 6 cilindri in linie, 265 CP si 620 Nm, acceleratie 0-100 km/h in 5.7 secunde (5.4 secunde cu xDrive), consum mediu 4.5 litri/100 km (4.7 litri/100 km cu integrala). Probabil in continuare “sweet-spot”-ul gamei.
Ca si la Seria 7, se vor putea alege diverse configuratii de platforma, suspensie, tractiune si directie, inclusiv suspensia adaptiva si directia integrala, care poate fi comandata si impreuna cu tractiunea integrala xDrive. Spre deosebire de noul Seria 7, BMW nu a retinut suspensia adaptiva la toate rotile pentru noul BMW Seria 5, desi noul Mercedes E-Class o ofera si ea va fi disponibila se pare si pe viitorul A6. Motivul este, conform inginerilor BMW, faptul ca suspensia pneumatica ar fi adaugat la greutatea noului Seria 5 in conditiile in care nu este necesara, suspensia adaptiva fiind suficienta pentru a obtine mixul confort-sportivitate dorit.
Si interiorul este destul de asemanator cu cel de la fratele mai mare BMW Seria 7, atat sub aspectul infatisarii cat si al tehnologiei oferite. O varietate de sisteme de asistenta sunt prezente în noul BMW Seria 5 pentru a oferi susţinere deplină conducătorului – nu doar în momentele critice, ci şi în situaţiile mai puţin solicitante de la volan, precum ambuteiaje, trafic lent sau porţiuni monotone de autostradă. În acest scop, automobilul este echipat cu o cameră stereo, la care se adaugă informaţiile obţinute de la senzorii opţionali de radar şi ultrasunete pentru a monitoriza zona din jurul maşinii. Noile dotări ale BMW Seria 5, alături de asistentul de evitare prin schimbarea benzii şi avertizarea la trafic transversal, sunt asistentul pentru schimbarea benzii (Lane Change Assistant) şi asistentul pentru menţinerea benzii (Lane Keeping Assistant) cu protecţie activă în caz de coliziune laterală. Acesta din urmă urmăreşte marcajele benzii de circulaţie şi zona din jurul automobilului şi ajută conducătorul în mod activ să evite posibilele coliziuni prin efectuarea unor mişcări corective asupra direcţiei.
De asemenea, noul BMW Seria 5 face un nou pas spre condusul autonom prin funcţii extinse pentru sistemul opţional Active Cruise Control (ACC / tempomat activ) şi asistentul pentru menţinerea direcţiei şi a benzii Steering and Lane Keeping Assistant. Acestea includ adoptarea restricţiilor de viteză, pe care asistentul inteligent de viteză (Intelligent Speed Assist / dotare opţională) le comunică sistemului tempomat (conducătorul poate ajusta aceste date cu +/-15 km/h faţă de viteza maximă legală). De la staţionare până la 210 km/h, automobilul poate prelua manevre de acceleraţie, frânare şi direcţie, în funcţie de setări. Funcţia inteligentă Auto Start Stop îşi ajustează reacţiile în funcţie de condiţiile de pe traseu şi din trafic şi astfel oferă un confort mai mare al condusului.
Noul BMW Seria 5 este echipat cu cea mai nouă generaţie a sistemului iDrive, cu ergonomie semnificativ îmbunătăţită. În versiune de top, acesta afişează funcţiile de navigaţie, telefon şi entertainment, precum şi pe cele ale automobilului pe un ecran high-resolution de 10,25 inci (26,04 cm). Sistemul poate fi operat cu ajutorul controlerului iDrive cu touch, prin comandă vocală sau prin gesturi, dar şi prin funcţia touch a ecranului central iDrive. Icoanele din ecranul principal (pentru sistemul de navigaţie, funcţii entertainment, setări automobil, BMW Connected Drive etc.) sunt acum panouri active şi afişează informaţii precum harta sistemului de navigaţie în timp real. Acum ele pot fi aranjate după preferinţe utilizatorului. Cea mai recentă generaţie a BMW Head-Up Display integral color are o suprafata de proiecţie care este mai mare cu 70% faţă de versiunea anterioară şi afişează semnele de circulaţie, lista de apeluri telefonice, posturile radio, piesele muzicale, instrucţiunile de navigaţie şi avertizările sistemelor de asistenţă.
Printre multitudinea de aplicatii oferite de noua iteratie a sistemului BMW ConnectedDrive, mentionam Car-to-X, care permite masinii sa comunice cu alte masini BMW, transmitandu-si informatii privind traficul si starea vremii. Scopul acestei aplicatii, pe langa usurarea drumului spre birou al fiecaruia, este de a pregati terenul pentru conducerea complet automata, sistem care in viitor se va baza foarte mult pe comunicarea intre masini.
Ca si fratele mai mare, BMW Seria 7, noul BMW Seria 5 poate fi echipat cu Remote Control Parking – e vorba de telecomanda prin care se poate controla masina din exterior, ceea ce permite parcarea in locuri stramte. Farurile cu LED sunt oferite standard.
Productia noului BMW Seria 5 incepe in noiembrie, iar primele masini vor fi oferite la vanzare pe 11 februarie 2017. Versiunea Touring va fi prezentata in primavara, iar viitorul model M5 va aparea la sfarsitul anului 2017.