CONTACT: Noul Ford Focus – FOCUS PE SPORTIVITATE

0
880

Ford Romania a lansat oficial si in tara noastra ce-a de-a treia generatie a modelului compact de succes, Focus. Am luat contact cu noul model in cadrul unui test oficial, avand la dispozitie motorizarile 1,6l TDCi 115 CP si 1,6l EcoBoost 150 CP.

Noul Focus beneficiaza de un design dinamic, cu aspiratii globale, menit sa atraga noi clienti, dar si sa sublinieze performantele imbunatatite si sportivitatea accentuata a noii generatii.

Daca multi constructori lanseaza masini din ce in ce mai grele, uneori ajungand la mase de-a dreptul ridicole, Ford isi pastreaza directia de dezvoltare corecta si face exact opusul. Astfel, noul Focus se lauda cu o masa totala similara sau mai mica cu cea a generatiei anterioare, in functie de nivelul de echipare, in ciuda elementelor de confort si siguranta suplimentare, dar si cu o aerodinamica atent studiata, cu un coeficient de top pentru modelul cu 4 usi (0,27) si pentru cel cu 5 usi (0,29).

Care este prima impresie pe care mi-a facut-o noul Focus dupa un drum pana la Mamaia si retur? Este cu siguranta unul dintre cei mai seriosi concurenti la titlul de rege al clasei compacte, un automobil polivalent si complet, ce ofera un mix excelent intre sportivitate si siguranta. Motorul EcoBoost de 150 cai trage oricand si oricum, aproape in orice treapta si are o plaja de turatii ce pleaca foarte de jos, ca la un diesel, dar care parca nu se mai termina, spre deosebire de versiunea TDCi, care se plafoneaza mult mai rapid. Pana la 4000 de ture este rapida, dar liniara si confortabila. Peste 3500-4000rpm forta gravitationala incepe sa te infiga serios in scaun… ajunsesem la 5000 de ture si valul de forta bruta nu dadea semne de oboseala. Suspensia este precisa, cu o suficienta doza de sportivitate, fara sa fie prea rigida. Poti atinge viteze ametitoare, mult peste limitele legale, fara sa iti dai seama. De ce? Fiindca noul Focus este extrem de bine antifonat, iar trenul de rulare echilibrat trece elegant si eficient peste orice denivalare sau groapa din minunata infrastuctura autohtona. Singurul sunet pregnant din habitaclu este cel al motorului EcoBoost, un zgomot gutural, ce da dependenta, sesizabil insa doar la turatiile potrivite, alese cu multa grija de inginerii Ford.

Ce nu mi-a placut? Plasticul ieftin, din care era facuta telecomanda, zgariata deja, desi masina era practic noua si avea doar 70km parcursi (nivelul de echipare Titanium are ca dotare standard pornirea fara cheie, de la un buton Start/Stop, iar pt 350euro se poate comanda si functia Keyless, ca sa nu mai te deranjezi sa incui/descui portierele). M-am calmat dupa ce mi-am gasit imediat pozitia ideala la volan, m-am acomodat parca instantaneu cu proportiile masinii, am reglat rapid tot ce mai era de reglat si in doar cateva secunde am reusit sa si resetez consumul din multiplele functii ale computerului de bord. Totul e extrem de intuitiv si la indemana soferului.

Am testat si sistemul semi automat de parcare, produs de Valeo. Pentru 900 euro in plus, pachetul optional contine senzori de parcare fata si spate, sistemul de asistenta la parcare, oglinzi pliabile electric si oglinda retrovizoare heliomata. Nu stiu daca merita cu adevarat aceasta suma, mai ales in detrimentul unei posibile motorizari superioare sau a altor elemente de confort, insa un lucru e clar, sistemul e distractiv si chiar functioneaza! Soferul trebuie sa aiba grija de acceleratie si frana, in functie de indicatiile primite, in timp ce sistemul controleaza automat volanul si directia.

Vede cu usurinta posibilul loc liber si reuseste sa faca o parcare laterala, sigur si eficient, intr-un timp foarte scurt. Ma asteptam sa aiba nevoie de mai mult spatiu de manevra, insa sistemul reuseste sa parcheze Focus-ul in spatii foarte inguste, unele poate prea inguste pentru un sofer obisnuit. Mi-a placut si reprezentarea grafica reusita a senzorilor de parcare pe displayul situat intre ceasurile de bord.

Interiorul beneficiaza de un design complet nou, inspirat de cel al recentelor concepte Iosis Max si B-Max, calitatea finisarii fiind mult imbunatatita. De remarcat sistemul HMI (Human Machine Interface) care, prin intermediul celor doua comenzi multifunctionale plasate pe volan, permite accesul la principalele comenzi ale masinii fara ridicarea mainilor de pe volan. Sistemul controleaza meniurile reprezentative celor doua afisaje digitale: cel din centrul tabloului de bord si cel pozitionat in partea superioara a consolei centrale. Portbagajul de 360 litri este suficient de incapator pentru nevoile unei familii obisnuite, insa doar in cazul versiunilor fara roata de rezerva normala, o dotare care rapeste un spatiu semnificativ, mai ales in comparatie cu vechea generatie.

Promovat ca \’\’Masina Inteligenta\’\’, noul Ford Focus beneficiaza de o lunga lista de inovatii tehnologice, aflate pe lista de dotari standard sau optionale: Torque Vectoring Control, prezent pe toate versiunile, cu exceptia motorizarilor aspirate pe benzina de 1.6 litri, distribuie inteligent cuplul intre cele doua roti motoare din fata, in functie de nevoie si are rolul de a imbunatati stabilitatea si agilitatea in viraje, Low Speed Safety, disponibil in premiera pentru un autoturism Ford, actioneaza automat frana in cazul unui impact iminent, la viteze de pana la 30 km/h, Active Park Assist (asistenta la parcarea laterala), Lane Departure Warning (avertizare la parasirea benzii de rulare), Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition (recunoasterea semnelor de circulatie), Auto High Beam (iluminare automata pentru faza lunga), Driver Alert (avertizare sofer) si Adaptive Cruise Control (pilot automat adaptiv).

In Romania, noul Focus este comercializat in patru versiuni de echipare: Ambiente, Trend, Sport si Titanium, iar preturile pornesc de la 16.000 de euro (TVA inclus), pentru versiunea Ambiente – 1.6 Ti-VCT 105 CP, si ajung la 23.750 de euro (TVA inclus), in cazul versiunii Titanium – 2.0 TDCi 163 CP DPF – Powershift/6. Pentru doar 500 euro este oferit pachetul extra-garantie FordProtect 4 ani/100.000 km.

Care este concluzia primului contact cu noul Ford Focus? Sportiv, puternic, economic, rafinat, silentios, practic – sunt atribute greu de alaturat, mai ales in cazul unei masini de familie. Si totusi, noul Ford Focus reuseste sa le mixeze intr-un mod extrem de placut, rezultatul fiind unul dintre cele mai reusite si competente modele de clasa compacta.