PREVIEW: MINI John Cooper Works GP

0
384

Două locuri, 160 kW/218 CP, frâne sport, jante de 17 ţoli, din aliaj, suspensie reglabilă elemente aerodinamice suplimentare,  acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 6,3 secunde, viteză maximă 242 km/h, cel mai bun timp pe un tur al buclei Nordschleife de la Nürburgring: 8m23s – acesta este cel mai rapid MINI construit vreodată. Premiera oficială va fi la Salonul Auto de la Paris 2012 – urmând a fi produs într-o ediţie limitată de maximum 2.000 de unităţi, cu începere din 2012. Debutul pe piaţa din România este anunţat la sfârşitul acestui an, preţul de început fiind de 34 285 Euro, fără TVA.

Automobil de stradă produs în ediţie limitată cu tehnologie dezvoltată în motorsport, MINI John Cooper Works GP este cel mai sportiv şi cel mai rapid model de producţie fabricat vreodată sub emblema acestei mărci premium din Marea Britanie. Premiera mondială va avea loc în cadrul Salonului Auto de la Paris (va avea loc între 29 septembrie şi 4 octombrie 2012), iar producţia acestei ediţii limitată la doar 2.000 de unităţi va demara spre finalul acestui an. Vast echipat cu tehnologie John Cooper Works din motorsport, acest model cu două locuri se bucură de performanţe remarcabile care sunt la acelaşi nivel cu aspectul distinctiv. Motorul turbo cu patru cilindri, supus unor numeroase modificări şi care acum dezvoltă 160 kW/ 218 CP, suspensia reglabilă, sistemul de frânare sport foarte performant, jantele din aliaj specifice modelului şi pneurile sport asigură o manevrabilitate de excepţie şi o bucurie remarcabilă a condusului. Disponibile standard, pneurile sport cu tracţiune ridicată oferă o aderenţă incredibilă în viraje, o reacţie impecabilă la frânare şi performanţe impresionate. Şi pentru a completa toate acestea, cu o masă proprie de 1.160 de kilograme, MINI John Cooper Works GP este una dintre cele mai uşoare maşini sport din categoria ei.

Echilibrul dintre motor, suspensie şi aerodinamică au fost reglate cu fineţe pe parcursul testelor intensive ce au avut loc pe bucla Nordschleife de la Nürburgring, unde MINI John Cooper Works GP a înregistrat 8m23s pe cel mai bun tur al său – infinit mai bine decât multe maşini sport importante din segmentele superioare. Cu un sprint de la 0 la 100 km/h în 6,3 secunde şi o viteză maximă de 242 km/h, GP aduce sentimentul autentic de maşină de curse în traficul cotidian.

MINI John Cooper Works GP este ultima întrupare a tradiţiei sportive care datează de peste 50 de ani, atunci când legendarul designer de maşini sport John Cooper a dezvoltat o versiune a clasicului Mini ce avea să devină maşina de serie care oferea cea mai mare plăcere a condusului. Automobilul şi-a creat şi o carieră de succes în motorsport, unde a reuşit să câştige de trei ori raliul Monte Carlo şi a fost una dintre maşinile care au dominat raliurile acelor vremuri. MINI din zilele noastre a continuat această tradiţie: produsele şi modelele John Cooper Works, care au o strânsă legătură cu micuţul automobil premium originar din Marea Britanie, continuă să fie sinonim cu un nivel înalt al ingineriei din motorsport. Cea mai impresionantă întruchipare de până acum a acestei pasiuni comune pentru motorsport a fost modelul din 2006, MINI Cooper S, echipat cu kitul de tuning John Cooper Works GP. Şi acel model a fost produs într-o ediţie limitată la 2000 de unităţi şi imediat a fost transformat într-o piesă râvnită de colecţionari.

Prin acest automobil deosebit de sportiv, marca John Cooper Works, acum un sub-brand MINI, a ridicat standardul încă o dată – noul model a redus cu 18 secunde cel mai bun timp realizat de predecesorul său pe bucla Nordschleife de la Nürburgring.

Răspunsul deosebit de prompt şi capacitatea excelentă de a urca în ture ale motorului de 1,6 litri cu patru cilindri MINI John Cooper Works GP, sunt reflectate şi de performanţele impresionante. Acest caracter fervent este evidenţiat şi de pachetul ingineresc de avangardă şi de transferul masiv de tehnologie din motorsport. Printre punctele de atracţie sunt carterul din aluminiu şi prinderile lagărelor, pistoanele armate, chiulasa mai rezistentă, arborele-cotit cu masă redusă şi supapele de evacuare umplute cu sodiu. Turbocompresorul twin-scroll produce un nivel ridicat al presiunii de încărcare, iar injecţia directă pe benzină asigură o furnizare precisă a combustibilului. Totodată, gestiunea integral variabilă a supapelor – bazată pe tehnologia VALVETRONIC patentată de BMW Group – contribuie la maximizarea reacţiei şi eficienţei motorului.

Propulsorul revoluţionar reacţionează instantaneu la comenzile acceleraţiei şi furnizează un cuplu maxim de 260 Nm de la 1.750 rpm. Pentru un impuls suplimentar în momentul accelerării, vârful curbei de cuplu poate fi urcat, pentru o scurtă perioadă, la 280 Nm de la 2 000 rpm, graţie funcţiei Overboost. Puterea maximă de 160 kW/218 CP este disponibilă la 6 000 rpm. Aceasta este transferată spre roţi prin intermediul unei transmisii manuale cu şase trepte care este adaptată cu precizie la caracteristicile de performanţă ale motorului.

Cuplul impresionant permite ca MINI John Cooper Works GP să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 6,3 secunde. Reprizele sunt şi ele impresionante, timpul pentru a ajunge de la 80 la 120 km/h – în treapta a cincea – este de 5,9 secunde. Viteza maximă este de 242 km/h. Motorul cu turbocompresor furnizează şi o eficienţă remarcabilă. Aceasta este îmbunătăţită suplimentar de pachetul MINIMALISM, prin care consumul mediu reuşit de MINI John Cooper Works GP în ciclul de testare EU este 7,1 l/100 km, cu un nivel al emisiilor CO2 de 165 grame per kilometru.

Tehnologia exclusivă a suspensiei MINI John Cooper Works GP se bazează foarte mult pe motorsport. În premieră pentru un model MINI, acesta dispune de suspensie cu arcuri elicoidale reglabile independent, ceea ce permite ca garda la sol să fie redusă cu până la 20 de milimetri. Printre altele, aceasta înseamnă că reglajul suspensiei poate fi ajustat cu fineţe în funcţie de condiţiile circuitului, ori de câte ori MINI iese pe circuit.

Amortizoarele faţă sunt montate invers în tub, tija pistonului efectuând cursa în jos pentru a spori rigiditatea longitudinală şi laterală.

Unghiul de cădere al roţilor faţă a fost mărit în comparaţie cu versiunea obişnuită MINI John Cooper Works, astfel încât potenţialul de performanţă al pneurilor sport – care diferă semnificativ de cauciucurile de stradă – să poată fi utilizat la maximum, fără penalităţi pentru subvirarea timpurile, care duce inevitabil la uzura pneurilor. Alte particularităţi sunt convergenţa redusă a roţilor faţă şi unghiul de cădere crescut pentru puntea spate, ceea ce modifică transferul spre în faţă al masei pentru a oferi o viteză mai mare şi un caracter mai neutru al direcţiei atunci când se pilotează la limită. În acelaşi timp, convergenţa redusă îmbunătăţeşte agilitatea în viraje.

Performanţele remarcabile de frânare sunt oferite de sistemul de frânare MINI John Cooper Works GP derivat din curse, care dispune de discuri de frână – ventilate în faţă – cu etriere cu şase pistoane fixe. Discurile faţă au diametrul de 330 de milimetri şi o grosime de 25 mm, în timp ce discurile de la roţile spate măsoară 280 mm (diametru) x 10 mm (grosime). Din nou exclusiv pentru MINI John Cooper Works GP, jantele cu masa redusă – 17 ţoli, din aliaj – sunt echipate cu pneurile sport 215/40 R17 cu tracţiune ridicată. Opţional, pe aceleaşi jante sunt disponibile şi pneurile cu dimensiunea standard, 205/45 R17, ceea ce oferă un bun echilibru sportiv între performanţe şi manevrabilitatea bună în condiţii de umezeală sau temperaturi joase. Jantele 7.5 x 17 H2 ET45, care au fost special dezvoltate pentru MINI John Cooper Works GP, sunt derivate de la modelul de curse MINI Challenge şi dispun de contururi uşoare pe muchii.

La MINI John Cooper Works GP, sistemul de control al stabilităţii (DSC / Dynamic Stability Control) nu este combinat DTC, aşa cum ar fi cazul în mod normal, ci cu un mod special pentru curse GP. La conducerea brutală, pilotul poate deseori să nu dorească intervenţia ASC (reducerea puterii motorului), aşa că acest sistem oferă în schimb frânare ASC, bazată pe subfuncţia EDLC (control electronic al blocării diferenţialului). Programul EDLC frânează roţile pe interiorul virajului, iar puterea care ar fi fost irosită cu aceste roţi este redirecţionată spre roţile exterioare, unde forţele de contact sunt mai mari.

Datorită aspectului său vizibil şi distinctiv, MINI John Cooper Works GP are chiar din start un avantaj al performanţelor. Caroseria este vopsită în culoarea exclusivă Thunder Grey metalizat, cu roşu pentru conturul prizei de pe capotă, precum şi pentru capacele oglinzilor retrovizoare exterioare şi prizele de aer laterale de pe eleronul faţă. Emblema John Cooper Works apare pe priza de aer inferioară şi pe hayon. Dovada supremă a identităţii este oferită de benzile laterale dintre pasajele roţilor faţă şi cele spate, pe care este înscris “GP”. Echiparea standard MINI John Cooper Works GP include faruri xenon cu carcase negre, proiectoare de ceaţă, geamuri cu protecţie solară, aer condiţionat, DSC cu mod special GP şi buton Sport. Componentele aerodinamice ale caroseriei, precum eleroanele mari în faţă şi în spate, pragurile laterale atractive şi spoilerul pentru acoperiş specific modelului, nu numai că oferă o apariţie interesantă, ci joacă şi un rol important în controlarea fluxului de aer. Difuzorul spate, panourile de dedesubt şi spoilerul de la marginea acoperişului reduc forţa de ridicare a punţii spate cu 90%, ceea ce oferă o manevrabilitate impecabilă chiar şi în virajele abordate la viteze mari sau când se rulează la limită.

Reducerea cu şase procente a forţei de rezistenţă este reflectată în îmbunătăţirea vitezei maxime şi a economiei de combustibil. Curentul de aer din jurul părţii frontale a maşinii a fost îmbunătăţit semnificativ cu ajutorul unui eleron masiv şi al etanşeizării aerodinamice complete a părţii inferioare de la compartimentul motor. Acest scut aerodinamic nu numai că reduce forţa de rezistenţă şi ridicarea punţii faţă, dar îmbunătăţeşte şi curentul de aer prin compartimentul motor. Fantele din zona centrală a scutului contribuie la eliminarea aerului de la intercooler. Aceste fante sunt plasate în zona curentului rapid de aer şi a forţei ridicate de vid, astfel că aerul este aspirat din compartimentul motor, ceea ce face ca intercoolerul să aibă performanţe mai bune.

Sentimentul de maşină de curse este sporit o dată în plus de ambianţa interioară care, parţial datorită absenţei banchetei, pune accentul integral pe cerinţele pilotului şi ale “copilotului”, ambii putând să se bucure la maximum de performanţele MINI John Cooper Works GP graţie scaunelor sport Recaro cu înscrisul GP brodat.

În situaţii de condus sportiv, bagajele aflate în portbagaj nu pot aluneca în faţă datorită sistemului de protecţie cargo. Volanul John Cooper Works, cu ramă groasă şi îmbrăcat în piele, şi levierul schimbătorului cu inel cromat şi diagramă roşie a vitezelor permit ca pilotul să simtă mai bine maşina. În cele din urmă, cu dotări precum tapiţeria antracit a acoperişului, suprafeţele interioare şi mânerele uşilor de culoare negru pian, cadranele turometrului şi vitezometrului de culoare antracit, interiorul contribuie la îmbunătăţirea atenţiei pilotului şi concentrarea asupra drumului.