Peugeot 208 Allure 1.6 e-HDi 115 CP
Am mai discutat cu ocazia testelor noastre trecute despre istoria modelelor Peugeot. Pe linga reputatia sa in domeniul limuzinelor de clasa medie, cladita pe baza modelului 405 si a modelelor succesoare, Peugeot a avut un cuvint important de spus si in domeniul modelelor de clasa mica. Istoria moderna a modelelor de clasa mica Peugeot incepe cu modelul Peugeot 205, model declarat masina decadei de catre Car Magazine UK in 1990.
Acest model a fost produs intre 1983 si 1998 intr-un total de 5.3 milioane de exemplare (3 usi, 5 usi si cabrio – contrar opiniei generale doar versiunea cabrio fiind desenata de Pininfarina), dovedindu-se un succes formidabil de vinzari datorita conceptiei moderne, bunei utilizari a spatiului interior, usurintei de a conduce, confortului remarcabil, tinutei de drum excelente cit si versiunilor sportive foarte reusite (1.6 GTI si 1.9 GTI). Peugeot 205 a stralucit si in raliuri, si s-a dovedit efectiv modelul pe care s-a bazat succesul Peugeot in perioada anilor \’80 si \’90.
Succesorul lui 205 a fost Peugeot 206, lansat in 1998, la presiunea pietei de a oferi un inlocuitor direct pentru 205 – Peugeot intentionase initial sa nu ofere un succesor direct ci sa inlocuiasca modelul 205 prin perechea Peugeot 106 (model intre clasa mini si mica) si Peugeot 306 (model de clasa compacta). Declinat in mai multe variante de caroserie decit 205 (3 si 5 usi, coupe-cabrio, SW si 4 usi), Peugeot 206 a fost produs intre 1998 si 2010 (2009 in Europa) in 6.8 milioane de exemplare (cel mai de succes model al lui Peugeot din toate timpurile din punct de vedere al numarului de exemplare vindute) si mai este inca disponibil pe multe piete ca model de buget sub denumirea 206+, cu o parte fata si spate asemanatoare cu cele ale succesorului sau, Peugeot 207.
Peugeot 207 a fost lansat in 2006 si a fost produs pina in 2012, vinzindu-se destul de bine dar fiind criticat pentru cresterea in dimensiuni si in greutate in raport cu predecesorii sai, aspectul greutatii influentind de altfel si performantele si tinuta de drum. Prin noul Peugeot 208, Peugeot doreste sa revina la valorile sale de greutate redusa si placere in conducere (Peugeot 208 fiind in medie cu 110 kg mai usor decit 207 si oferind un spatiu interior mai mare). Avind in vedere aceste lucruri, am fost si noi foarte curiosi sa testam noul Peugeot 208, unul din cele mai asteptate modele de clasa mica ale acestui an, pentru a vedea daca intr-adevar acesta se poate ridica la statutul de “Sacré Numéro” atribuit predecesorilor sai Peugeot 205 si 206.
Peugeot 205 – Quel sacré numéro!
Design
La capitolul design noul Peugeot 208 se prezinta cu o infatisare substantial diferita fata de predecesorul Peugeot 207, care parea mai degraba un facelift al lui Peugeot 206. Peugeot continua prin 208 procesul de redefinire a imaginii marcii inceput cu 508, fara insa a copia in intregime solutiile stilistice ale limuzinei de clasa medie. Partea din fata prezinta o asemanare cu 508 la nivelul farurilor, insa masca cromata prezinta un tratament mai sofisticat, tridimensional, de cel mai mare efect.
Atentia la detalii continua si la linia laterala, unde remarcam pliul de-a lungul portierelor care se continua cu un mic detaliu de design la nivelul stopurilor spate. Partea din spate este cea care aminteste cel mai mult de predecesorii 207 si 206, iar elementele de noutate sunt reprezentate de design-ul elaborat al stopurilor si de bara de protectie de dimensiuni foarte mari, care urmareste sa adauge dinamism ansamblului.
Concluzionind, design-ul exterior ni se pare o reusita, atit din perspectiva aducerii unui suflu nou cit si a construirii unei imagini noi de marca, insa in conditiile in care masina este recunoscuta imediat ca fiind un Peugeot. Peugeot 208 are un aspect mai compact si mai fin fata de predecesorul 207 (de altfel dimensiunile sunt mai mici, asa cum vom detalia in capitolele urmatoare). Cei de la Peugeot au dreptate in acest sens cind vorbesc despre o “regenerare” a modelelor Peugeot din seria 2. Pe parcursul testului nostru, am remarcat faptul ca micul leu atrage privirile pe strada, aspect influentat probabil si de culoarea modelului testat, Blossom Grey.
Habitaclu
Daca exteriorul reprezinta o schimbare semnificativa fata de 207, la interior putem vorbi de o adevarata revolutie! Impresia generala este a unui habitaclu foarte spatios si aerisit, impresie la care contribuie in cazul modelului pe care l-am avut la dispozitie si plafonul panoramic de mari dimensiuni, care este insa fix. Aerisit este si bordul, pentru ca Peugeot a avut indrazneala de a aplica doua solutii novatoare.
Mai intii, cadranele ceasurilor de bord au migrat sus pe bord, aproape de baza parbrizului, pentru a permite vizualizarea lor pe deasupra volanului fara a refocaliza privirea fata de drum – daca vreti, este aproape de ergonomia de vizualizare a unui sistem Head-Up Display. Pentru a permite soferilor de toate gabaritele sa vada cadranele de bord pe deasupra volanului fara probleme, Peugeot a micsorat volanul de bord – practic este cel mai mic volan pe care eu l-am vazut de cind urmaresc piata auto. Dupa etapa initiala de acomodare, care dureaza probabil 5-10 minute, am ajuns sa apreciez atit plasarea ecranelor, cit si volanul de mici dimensiuni, care permite o manevrare foarte usoara atit pe stradute in oras cit si in cazul unei conduceri sportive pe un drum virajat.
Al doilea element de noutate este reprezentat de ecranul tactil de 7 inci care domina consola centrala a bordului. Disponibil ca element standard de la nivelul al doilea de echipare (Active), ecranul tactil este de tip rezistiv, solutie aleasa in fata tehnologiei capacitive pentru a putea functiona bine in orice conditii de temperatura si a putea fi folosita si cu minusi. Ecranul permite accesul centralizat la o serie de functii: radio, muzicã, navigatie, setãri vehicul (lumina ambientalã, stergãtorul spate conectat la marsarier). Datorita conexiunii prin Bluetooth sau prin mufa USB, noul Peugeot 208 se poate conecta la un dispozitiv portabil (telefon, tabletã, player multimedia), ce poate fi controlat cu ajutorul ecranului sau a comenzilor integrate pe volan pentru a asculta muzicã, a afisa imagini stocate, sau a primi/efectua apeluri telefonice.
Implementarea acestui ecran tactil a permis realizarea unei console centrale foarte aerisite, cu putine comenzi si butoane clasice, pentru ca multe din comenzi cum ar fi cele ale radio-ului sunt acum accesibile prin interfata tactila. Pentru a usura si mai mult design-ul consolei, si CD-Changer-ul a migrat in torpedou. Aceasta interfata tactila a primit premiul “Confort Innovation of the Year” cu ocazia expozitiei “Automotive Interiors Expo” in luna Iulie a acestui an, la Stuttgart. In utilizare, am apreciat aceasta interfata tactila din punct de vedere al noutatii si usurintei in utilizare, desi poate am fi sperat la o reprezentare grafica mai intuitiva uneori, insa oricum pasul inainte marcat de Peugeot este remarcabil.
Materialele utilizate in habitaclul lui 208 sunt de buna calitate, marcind un alt progres fata de predecesorului sau. Mânerele interioare ale portierelor, braţul central al volanului şi gurile de aerisire sunt finisate în crom negru. Design-ul elaborat de la exterior se regaseste si in habitaclu, unde ceasul de bord si panourile portierelor prezinta elemente angulare, dar bordul in ansamblul sau contrasteaza printr-o curbura generala armonioasa. Pozitia scaunului se poate regla amplu pentru soferii de toate gabaritele, insa solutia cu volanul de mici dimensiuni si cadranele de bord pozitionate sus la baza parbrizului pare sa limiteze putin amplitudinea reglarii pe inaltime a volanului. Cu toate astea, eu unul mi-am gasit o pozitie foarte buna, si nu sunt deloc un gabarit chiar mignion (1.89 :)). Desi Peugeot 208 este mai mic cu 7 centimetri decât vechiul 207, noul leu de clasa mica este mai spatios, oferind 5 centrimetri in plus pentru pasagerii spate – practic patru adulti pot calatori fara probleme. Portbagajul are si el o valoare foarte buna, de 311 litri, cu 15 litri mai mult decit 207, si poate fi extins prin rabatarea banchetei pina la 1.152 litri. Sunt caracteristici care amintesc de valorile inregistrate de modelele compacte pina acum citiva ani.
Dinamica
Noi am avut la test modelul 1.6 e-HDi echipat cu versiunea de 115 CP a motorului 1.6 turbo-diesel, in combinatie cu cutia de viteze manuala cu sase trepte. Propulsorul este unul care trage foarte viguros peste 2.000 rpm, oferind micului leu niste performante impresionante, care il recomanda fara retinere pentru o utilizare extraurbana si autorutiera. Pe parcursul testului, am reusit sa tinem piept unor masini diesel cu motoare semnificativ mai mari si mai puternice. In plus propulsorul nu se plafoneaza o data trecut de 4.000 rpm tragind puternic pina spre 5.000 rpm. Reversul pentru puterea litrica importanta si performantele peste 2.000 rpm este insa faptul ca sub 2.000 rpm reprizele sunt foarte anemice, pina la a fi chiar deranjante in traficul de oras, atunci cind coloana pe care o urmam incetineste si vrem de exemplu sa ne strecuram agil pe coloana alaturata fara a incomoda masina care vine din spate. Suntem curiosi daca versiunea de 92 CP a acestui motor 1.6 e-HDi este mai placuta la condus in ture mici. Oricum, motorul functioneaza foarte rafinat si silentios, si coroborat cu buna insonorizare, un pasager neavizat nu poate spune ca avem de-a face cu o motorizare diesel.
Cu 208 Peugeot urmareste, asa cum am mentionat, sa revina la valorile de masina mica, agila si dinamica, valori oarecum estompate la predecesorul sau, 207. Sub aspectul tinutei de drum, masina tine serpentinele foarte bine, avind un sasiu sanatos, previzibil si progresiv, interventia sistemului ESP nefiind necesara nici macar la un parcurs mai in forta. La drum lung, pe un parcurs in linie dreapta, masina se simte la fel de stabila si sigura ca un model de clasa mai mare. Directia electrica este precisa insa relativ lipsita de feeling si are o anumita hipersenzitivitate in zona punctului central, care necesita putina acomodare. In schimb, suspensiile sunt foarte rigide pe un drum cu gropi si denivelari, si mai ales pe denivelarile ample, zguduind pasagerii si afectind in ultima instanta chiar tinuta de drum, tinzind practic chiar sa arunce masina de pe traiectorie. Suntem foarte placut impresionati de tinuta de drum pe drumuri bune, dar opinam ca ea putea fi obtinuta fara o asemenea rigiditate a suspensiei, mai ales pentru un astfel de model de clasa mica. Am intilnit, chiar in gama Peugeot, modele sportive cu un compromis mai bun al suspensiei. Soferii din Europa de Vest probabil nu vor avea ocazia sa constate prea des aceasta rigiditate dar in Europa de Est acest aspect conteaza.
Peugeot 208 a fost testat de EURONCAP anul acesta, obtinut un calificativ de 5 stele.
Consum
Consumul oficial mediu anuntat de Peugeot pentru 208 1.6 e-HDi 115 Cp este de 3.8 litri/100 km pentru un nivel al emisiilor de CO2 extrem de redus, de 99 g/km!. Consumul urbam anuntat este 4.6 litri/100 km de iar cel extraurban e de doar 3.3 litri/100 km.
Pe parcursul testului nostru, am inregistrat un consum mediu de 6.2 litri/100 km, incluzind aici si parcursul urban prin aglomeratia Bucurestiului dar si niste trasee virajate abordate in forta. Practic, oricit am incerca, nu putem sa-l facem pe micul leu sa consume semnificativ mai mult de 6 litri/100 km, iar daca se merge mai lejer, valori ale consumului de 4.5-5 litri/100 km sunt usor de obtinut. Performantele de consum sunt sustinute si de sistemul Start-Stop, care e unul din cele mai bune, precise si mai rafinate in functionare din cite am intilnit. Micul leu tine astfel cu bugetul, iar performanta din punct de vedere al consumului este absolut remarcabila, considerind si sanatatea celor 115 CP.
Buget
Daca la capitolul consum, Peugeot 208 Allure 1.6 e-HDi 115 CP are numai vesti bune pentru bugetul posesorului sau posesoarei, nu la fel stau lucrurile in ceea ce priveste pretul de achizitie. Motorul de 115 CP este oferit numai in combinatie cu echiparea de virf Allure si cu cutia manuala cu 6 trepte, pentru un pret de lista al versiunii cu 5 usi de 18.290 EUR cu TVA! Reducerea oferita de Peugeot cu ocazia lansarii in valoare de 992 EUR cu TVA desi buna la casa omului, nu schimba mult datele problemei – 17.298 EUR cu TVA pentru un model de clasa mica este un pret mult prea mare, chiar daca masina este reusita – practic acest pret cu reducere este similar cu pretul de lista pentru modelele din grupul VAG (VW Polo, Skoda Fabia) echipate cu 1.6 TDI 105 CP in versiunile cele mai scumpe de echipare. De asemenea, la acest nivel de pret se pot cumpara modele compacte precum Renault Megane, Kia cee\’d si Hyundai i30 cu motoare similare 1.6 CRDi de 110-115 CP si nivele de echipare indestulatoare.
Daca va place Peugeot 208 (si va intelegem, pentru ca si noua ne-a placut foarte mult) si vreti neaparat un diesel, recomandarea noastra este sa va orientati catre motorul 1.6 e-HDi in versiunea de 92 CP, care poate fi achizitionat si in versiunea de echipare intermediara Active pentru un pret de lista de 15.356 EUR cu TVA din care scazind reducerea de 744 EUR cu TVA obtinem un pret de 14.692 EUR cu TVA, mai competitiv in spectrul competitiei din clasa mica la momentul actual, insa va trebui sa va multumiti cu o cutie de viteze cu 5 trepte. Sau daca nu rulati foarte mult, puteti opta pentru un model pe benzina Active echipat cu motorul 1.4 VTi de 95 CP si cutia de 5 trepte, pentru 12.544 EUR cu TVA (13.288 EUR cu TVA pret de lista minus reducerea de 744 EUR cu TVA). Probabil unul din cei mai importanti competitori pentru Peugeot 208 va fi noul Clio de la Renault, care ofera modelul Expression 1.5 dCi Energy de 90 CP la 13.800 EUR cu TVA intr-o versiune intermediara de echipare foarte bine dotata, iar la pretul pentru 208 Active 1.4 VTi ofera Expression 0.9 TCe de 90 CP, cu un motor turbo probabil mai placut in exploatare. Peugeot inca nu a implementat politica de downsizing si turboalimentare a motoarelor pe benzina la baza gamei.
Ca si la celelalte modele, garantia oferita de Peugeot in mod standard este de 2 ani fara limita de kilometri, dar importatorul Peugeot in Romania, ofera niste pachete interesante de garantie extinsa, prin care se poate extinde garantia pina la 5 ani in limita a 150.000 km. Pentru mai multe detalii referitoare la promotii, echipari si preturi pentru modelul Peugeot 208 va invitam sa accesati configuratorul oficial.
Verdict
Peugeot 208 este un model de clasa mica foarte reusit, nascut bine si gata sa puna umarul la regenerarea marcii Peugeot. Agil, cu o tinuta de drum dinamica si o stabilitate demna de o masina de clasa mai mare, rafinat si economic, 208 marcheaza un retur in forta la valorile promovate de Peugeot 205 si 206, la care se adauga economia si rafinamentul in utilizare, precum si progresele in calitate si design. Ne-ar fi placut o suspensie putin mai confortabila si un pret putin mai mic, insa gama 208 ofera si modele mai ieftine mai bine pozitionate in raport cu concurenta din cadrul clasei mici.
Date tehnice
Peugeot 208 1.6 e-HDi MT 115 CP | |
Motorizare | 1.6 e-HDi 115 CP |
Cilindree (cc) | 1560 |
Numar cilindri | 4 in linie |
Numar supape | 16 |
Raport compresie | 16:1 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 115/3600 |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 285/1750 |
Tip injectie | directa de tip common-rail |
Carburant | motorina |
Norma de poluare | Euro5 |
Cutie de Viteze | CVM6 |
Pneuri | 185/65 R15 (standard) |
Rezervor (l) | 50 |
Portbagaj (l) min. | 311 |
Viteza maxima (km/h) | 190 |
0 – 100 km/h (sec) | 9.7 |
Consum Urban | 4.6 |
Consum Extraurban | 3.4 |
Consum Mixt | 3.8 |
Emisii CO2 (g/km) | 99 |
Masa proprie (kg) | 1090 |
Lungime x Latime x Inaltime (mm) | 3962-1739-1460 |
Comments are closed.