Dacia nu a ramas indiferenta la invazia de SUV-uri de pe piata auto europeana si a lansat in 2010 cel mai ieftin SUV compact din lume si totodata primul model de teren din gama si anume Dacia DUSTER.
Duster a fost foarte bine primit de presa de specialitate internationala, testele organizate dupa prezentarea la Salonul Auto de la Geneva scotand la iveala o constructie solida si reale capacitati in teren accidentat. La vremea respectiva criticile au fost foarte putine, majoritatea legate doar de designul si calitatea interiorului preluat de la modelul Logan cu facelift. Foarte apreciat a fost sistemul de tractiune integrala preluat de la Nissan, robustetea suspensiilor si motorul diesel de 1.5 litri si 110 CP. De la bun inceput prin Duster s-a dorit reeditarea in clasa SUV-urilor compacte a succesului inregistrat de Logan, a carui platforma a fost si utilizata. Renault a folosit reteta pe care o stie cel mai bine utilizand componente din banca de organe Renault si concentrandu-se cat mai mult pe aspectele practice. Astfel s-a realizat un automobil 4×4 robust, competent in teren accidentat, cu dotari rezonabile de confort si un pret extrem de accesibil.
Cu toate ca se apropie primul facelift, am dorit sa vedem ce poate oferi Duster la 3 ani de la lansare, si am testat versiunea de varf Laureate cu tractiune 4×4 si 1.5dCi 110 CP.
Exterior
Liniile exterioare sunt masive si simple, nimeni nu si-a dorit ca Duster sa faca senzatie in parcarea vreunui restaurant de lux, insa de multe ori simplitatea si liniile curate aduc ooarescare prestanta. Duster arata bine si inspira robustete, pare o masina construita ca sa reziste la aproape orice. Proportiile sunt bine potrivite iar capota dreapta si inalta creaza o senzatie placuta impreuna cu garda la sol generoasa si consolele scurte. Cand te apropii mai mult sesizezi multe elemente preluate de la Logan/Sandero precum clantele portierelor si chederele geamurilor laterale. Pasajele generoase ale rotilor de 16 inchi te duc cu gandul la inclinatiile off-road ale acestui model, iar blocurile optice simple atat in fata cat si in spate se integreaza bine in designul masiv, lipsit de artificii estetice. Suprafetele vitrate sunt de dimensiunea corecta iar jantele de aliaj sunt au un design aparte pentru Duster. Nu am reusit sa pricepem de ce capacul de la busonul rezervorului este supradimensionat, dar dupa cateva zile te obisnuiesti cu ideea. Ornamentele argintii de pe scuturi si praguri nu sunt pe gustul tuturor mai ales ca nu pot fi asezonate cu culoarea caroseriei, insa din fericire sunt optionale. Oglinzile laterale sunt generoase si nu produc zgomot la viteze ridicate. Am observat ca lufturile de imbinare a elementelor caroseriei sunt ceva mai reduse decat in cazul primei generatii de Logan, ceea ce denota o grija mai mare a constructorului in ceea ce priveste procesul tehnologic de asamblare. Paleta de culori este bine construita, personal preferam Brun Cajou – precum modelul testat, sau Bleu Navy daca doriti o nuanta nemetalizata.
Interior
Preluat de la vechiul Logan, interiorul lui Duster nu prea mai impresioneaza pe nimeni nefiind in linie cu restul modelelor Dacia prezentate in ultima vreme. Asteptam cu interes primul facelift ce probabil va veni in toamna acestui an si va aduce mai mult ca sigur niste actualizari binevenite la interior, in linie cu noua generatie Logan. Facand insa abstractie de restul gamei Dacia si facand referire strict la Duster, interiorul se prezinta simplu si practic. Pozitia la volan este buna, usor inalta dar comoda la drum intins, volanul se regleaza doar pe inaltime la fel ca si scaunul soferului, iar schimbatorul de viteze este usor de manevrat. Butoanele pentru geamurile electrice sunt plasate pe consola centrala, dar sunt suficient de usor de actionat fara a abate privirea de la drum. Consola centrala este simpla, in partea de jos, sub comenzile sistemului de aer conditionat fiind prezent comutatorul pentru tractiunea integrala, iar in partea superioara sub cele doua guri de ventilatie este sistemul audio 1-DIN Blaupunkt ce are doar conexiune AUX-IN. Ceasurile de bord au fost putin stilizate insa layoutul este acelasi de la Logan, cu un display monocrom intre turometru si vitezometru unde se afiseaza informatiile computerului de bord. Ambianta la bord este placuta, materialele folosite sunt simple dar asamblate bine iar ornamentul glossy de pe consola centrala si fetele usilor este de mare efect. Din fericire maro-ul prezent pe masina de test a fost inlocuit acum de un gri inchis la fel de lucios dar mult mai neutru si mai usor de asortat cu nuantele exterioare. Oferta de spatiu este generoasa atat in fata cat si in spate masina fiind suficient de lata pentru ca 4 pasageri sa calatoreasca confortabil. Portbagajul de 440 litri inghite destul de multe bagaje si are o forma regulata cu un acces foarte bun.
Dinamica
Sub capota am gasit un 1.5dCi si pana sa parcurgem primele zeci de km ne-am tot intrebat daca cei 110 CP oferiti sunt suficienti pentru a misca caroseria inalta si musculoasa a lui Duster. Garda la sol de 21 cm si implicit centrul de greutate ridicat te fac sa reduci mult din pretentiile sportive, insa odata ce te asezi la drum intins realizezi ca masa redusa de doar 1369 Kg este un mare atu si cei 110 CP sunt suficienti pentru o deplasare rapida chiar si pe autostrada. Vitezele legale sunt sustinute fara nici cel mai mic efort iar reprizele in zona cea mai des folosita si anume 80-120km/h sunt foarte bune pentru gabaritul masinii. Zgomotul in interior este cam mare la viteze ridicate, peste 140km/h insa stabilitatea foarte buna pe autostrada la viteze ridicate a fost o surpriza extrem de placuta. Calatoria cu Duster va fi confortabila si eficienta chiar si intr-un ritm sustinut cu multe varfuri spre viteza maxima din fisa tehnica. Si pe drumuri nationale virajate Duster a facut impresie buna, caroseria se inclina destul de mult insa directia este precisa si masina per ansamblu foarte usor de controlat. Directia nu ofera un feedback nemaipomenit insa este suficient de precisa. Cutia de viteze cu 6 trepte prezinta o ciudatenie pentru soferii obisnuiti, si anume are prima treapta extrem de scurta – foarte utila in teren accidentat sau in sarcina mare, insa aproape impracticabila in oras la plecarile normale de pe loc. Deci iti va lua ceva vreme pana te vei obisnui sa pleci de pe loc cu treapta a 2-a, insa la primul drum inzapezit sau prima panta plina de noroi unde vei folosi treapta intai vei intelege ca artificiul tehnic folosit de Dacia este foarte util si compenseaza lipsa unui reductor adevarat. Performantele in teren accidentat sunt intradevar ridicate daca tinem cont ca Duster nu este un off-roader veritabil ci un SUV compact. Unghiurile de atac si degajare foarte generoase in combinatie cu cursa destul de lunga a suspensiilor te ajuta sa depasesti obstacole destul de serioase. Cutia de viteze, baia de ulei si elementele suspensiei sunt destul de ferite si se pot monta usor elemente suplimentare de protectie. Tractiunea 4×4 este eficienta si foarte usor de folosit, trebuie doar sa pui comutatorul pe AUTO si sa pornesti la drum.
Buget
Modelul testat de noi, in echiparea de varf Laureate, cu tractiune 4×4 si toate optionalele montate mai putin tapiteria in piele, costa putin peste 18.000 euro cu TVA. Pot parea multi pentru o \’Dacie\’ insa sunt foarte putini pentru un SUV fie el si compact. Concurenta abia reuseste sa ofere la 20.000 euro versiuni 4×2 slab echipate pe benzina. Trebuie mentionat ca un Duster Laureate 4×4 cu motorizarea 1.6 benzina 16v de 105CP costa doar 15.855 euro cu TVA….. Preferam insa versiunea diesel pentru plusul de cuplu si putere oferit si pentru consumul mai redus. La optionale discutia este simpla, noi consideram obligatoriu sistemul ASR-ESP optional la 300 euro si suntem dispusi sa renuntam la volanul imbracat in piele care vine la pachet cu ornamentele argintii exterioare la 450 euro. Consumul lui Duster diesel te va lasa cu gura cascata daca vorbim de drumuri nationale si un condus lejer, in limitele legale, – noi am reusit o medie de 5.5 litri / 100km. Daca introducem in ecuatie si un traseu pe autostrada, un stil de condus mai agresiv si viteze ridicate atunci media ajunge si la 8-8.5 litri / 100km. In oras, cu trafic normal am obtinut 7.5 litri / 100km iar in conditii de aglomeratie nu mai mult de 9 litri / 100km. Raportate la gabaritul si clasa masinii, valorile obtinute sunt foarte bune, mai ales ca cele 6 trepte ale cutiei de viteze sunt destul de scurte si mentin turatia motorului destul de ridicata.
Verdict
Duster primeste de la noi 3 stele si jumatate din totalul de 5 disponibile pentru ca este un model foarte robust si cu reale capacitati in teren accidentat devenind astfel o prima optiune cand cautam un autovehicul bun de pus la munca in diferite domenii. Masa redusa este usor pusa in miscare de motorul 1.5dCi de 110 CP, Duster obtinand valori bune de consum atat in oras cat si in mediul extraurban. Garda la sol mare s-a dovedit foarte utila in off-road si iarna te poate salva din multe situatii, impreuna cu sistemul de tractiune integrala preluat de la Nissan. Nici pe autostrada nu ne-a dezamagit putand rula la viteze destul de ridicate in conditii mai bune de confort decat restul gamei Dacia. In interior am gasit cele mai mari neajunsuri, insa noul model cu facelift sigur va aduce un interior nou, mai frumos, cu materiale mai bune si cu o functionalitate ridicata ceea ce va ajuta in mod clar la obtinerea unei jumatati de stele in plus. Nu recomandam Duster domnisoarelor, insa daca meseria te face sa umblii frecvent pe drumuri desfundate, esti pescar ori vanator in timpul liber, sau pur si simplu vrei sa beneficiezi iarna de o tractiune eficienta si o garda la sol mare, Duster este alegerea ideala. Pe langa cel mai bun pret din segment vei primi un automobil robust si fiabil cu costuri reduse de intretinere.
capacitati off-road, tinuta de drum, pret
calitate interior, dotari siguranta, insonorizare
Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial
“Dacia Duster a fost o noua mutare castigatoare in seria modelelor de succes realizate de grupul Renault prin marca Dacia – solutia de a folosi componente tehnice deja fiabilizate si amortizate din baza tehnologica a grupului Renault, combinate intr-un concept si design ingineresc rational si fara complicatii inutile functionand de minune si in cazul acestui model. Duster reuseste astfel sa atraga clientii pe mai multe cai, atat ca si cel mai accesibil model SUV de pe piata europeana, dar si ca un model 4×4 polivalent si foarte capabil, ales ca si instrument de munca de catre multi utilizatori profesionali. In teren accidentat, este mai capabil decit majoritatea modelelor SUV, ajutat de tehnologia preluata de la Nissan si de masa relativ redusa. Caracterul de cal de povara se vede si in ergonomia utilizarii comenzilor, care necesita o mana destul de virila, si ma refer aici atat la directie cat si la manevrarea cutiei de viteze – aspecte care se potrivesc mai mult cu filozofia off-road decit cu SUV-urile compacte si medii folosite aproape exclusiv in oras. Cutia de viteze necesita o minima acomodare inainte de a obtine performantele cele mai bune din motorul 1.5 dCi de 110 CP, deoarece intre treapta a 1-a foarte scurta, treapta a 2-a etajata precum o treapta 1 la un model obisnuit si treapta a 6-a etajata lung, pentru consum, ramane o plaja de turatii in functionare care e acoperita de mai putine trepte. Asteptam cu interes facelift-ul modelului care va aduce mai mult ca sigur un interior nou cu sistemul de navigatie oferit la Lodgy, Dokker, noul Sandero si noul Logan si, speram noi, poate, si o evolutie la nivel motorizare. Sa indraznim oare sa speram la un 1.6 dCi 130 CP?
Date Tehnice
DACIA DUSTER 1.5dCi 110CP 4×4 | |
Motorizare | 1.5dCi |
Cilindree (cc) | 1.461 |
Numar cilindri | 4 |
Numar supape | 8 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 110/4.000 |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 240/1750 |
Carburant | motorina |
Norma de poluare | EURO 5 |
Cutie de Viteze | manuala/6 trepte |
Rezervor (l) | 50 |
Portbagaj (l) min. | 440 |
Viteza maxima (km/h) | 168 |
0 – 100 km/h (sec) | 12.5 |
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) | 6.5 |
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) | 4 |
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) | 4.5 |
Emisii CO2 (g/km) | 145 |
Masa proprie (kg) | 1.369 |
Lungime x Latime x Inaltime (m) | 4.31×1.82×1.69 |
Galerie foto