Familistii au in general trei optiuni atunci cand vine vorba achizitionarii unei masini: break, monovolum sau SUV. Dintre acestea monovolumul pare a oferi cel mai bun compromis, iar Renault Grand Scenic reprezinta o propunere interesanta, dupa cum veti vedea in continuare.
- Spatiul interior
- Ergonomia habitaclului
- Nivelul de echipare
- Pretul relativ redus
Ce nu ne-a placut?
- Consumul destul de ridicat
- Feedback-ul redus al directiei
- Instrumentarul amplasat central
- Doar 5 scaune pentru 1.5 dci
Cum arata?
In trecut nu te puteai uita la un monovolum si sa declari ca te incanta vizual, dar in prezent constructorii auto dau importanta designului si in aceasta clasa. Bineinteles ca Renault nu a neglijat acest aspect, constructorul francez fiind recunoscut pentru artificii de design. In cazul lui Scenic si, implicit, a versiunii Grand Scenic nu se poate vorbi totusi despre nonconformism in ceea ce priveste aspectul exterior, dar incadrarea in actualul limbaj de design Renault a insemnat o revolutie fata de precedenta generatie.
Privit din semi-profil fata Renault Grand Scenic inspira dinamism, gratie liniilor imprumutate de la actuala generatie Megane. Pe masura ce avansam spre posteriorul monovolumului Renault senzatia de dinamism se reduce, trebuind mentionate totusi linia plafonului si stopurile, al caror design poate fi apreciat cel mai bine pe timp de noapte.
Cum te intampina in habitaclu?
Habitaclul este poate cel mai important aspect al unui monovolum, astfel ca Renault s-a concentrat pentru a crea un spatiu confortabil si propice calatoriilor lungi alaturi de familie. Prima senzatie pe care o ai atunci cand urci la bordul unui Renault Grand Scenic este aceea de spatiu si ospitabilitate. Si nu este o senzatie eronata, deoarece Grand Scenic ofera spatiu mai mult decat suficient atat ocupantilor locurilor din fata, cat si pasagerilor din spate.
Portbagajul ofera un volum de 645 de litri (2.050 de litri cu scaunele spate rabatate), alaturi de o podea plata si o gura de incarcare joasa. In acelasi timp habitaclul abunda in spatii de depozitare, inclusiv o cotiera foarte incapatoare ce culiseaza in intregime pentru a oferi o pozitie confortabila soferului si a spori spatiul destinat pasagerului din centru-spate. In acest sens Renault a eliminat tunelul median ce poate fi deranjant pentru ocupantul acestui loc. Daca tot am mentionat locurile posterioare, trebuie sa spunem ca acestea sunt de tip individual si pot culisa. In acelasi timp ocupantii locurilor din spate beneficiaza de doua masute rabatabile in spatarele scaunelor din fata, utile pentru calatoriile lungi. Si pentru ca nivelul de confort sa fie la cote ridicate, sistemul de climatizare prezinta doua guri de ventilatie in montantii B, iar usile posterioare beneficiaza de jaluzele retractabile. De asemenea un detaliu interesant ce merita mentionat este prezenta unei prize de 12V sub scaunul din centru-spate.
Pozitia la volan este una inalta dar nu deranjanta, scaunul soferului oferind, in cazul modelului de test, reglaje electrice cu trei pozitii memorabile. Acestea din urma faciliteaza utilizarea lui Grand Scenic de catre o familie, in care fiecare membru doreste setari diferite. De asemenea scaunele ofera un suport lateral acceptabil, fara a compromite confortul. Volanul si schimbatorul de viteze imbracate in piele sunt preluate de la gama Megane si ofera o priza buna.
Renault a pastrat solutia avangardista pentru instrumentarul de bord, acesta fiind complet digital. Practic toate informatiile (turatie, viteza, nivel de combustibil, consum, kilometraj, etc.) sunt afisate pe un display LCD, existand mai multe optiuni pentru designul acestuia. Ecranul este amplasat central, fapt ce se poate dovedi obositor pentru unii soferi. Personal prefer pozitia clasica, in spatele volanului, indiferent de modul de afisare.
La dreapta instrumentarului de bord regasim display-ul sistemului GPS ce integreaza serviciul TomTom pentru analiza traficului. Acesta analizeaza cate apeluri sunt efectuate intr-un anumit sector de drum si estimeaza astfel densitatea traficului din zona respectiva, oferind indicatii in consecinta. Din pacate clientii din Romania nu pot beneficia de acest serviciu, deoarece TomTom nu a semnat parteneriate cu operatorii de telefonie mobila din tara noastra. Controlul sistemului de navigatie se realizeaza prin intermediul unui joystick amplasat pe cotiera fata, o solutie ergonomica.
Cum se conduce?
Renault Grand Scenic este un model de familie prin excelenta, astfel ca performantele dinamice nu au fost puse in prim plan. Dar constructorul francez a reusit sa ofere o tinuta de drum foarte buna pentru clasa din care face parte Grand Scenic. Ruliul este sesizabil, dar mai redus decat te-ai astepta, iar inaltimea monovolumului nu afecteaza semnificativ stabilitatea pe viraje.
Pot spune ca am fost placut impresionat de modul in care pot fi abordate virajele cu Grand Scenic, tinand cont ca destinatia modelului are mai multe in comun cu confortul decat cu sportivitatea. In acest sens suspensiile filtreaza bine denivelarile, atat pe cele ample, cat si pe cele mici, fara ca setarea acestora sa determine un comportament nesigur pe viraje. Directia este suficient de precisa, desi feedback-ul oferit nu este tocmai la cel mai inalt nivel. Totodata schimbarea treptelor de viteza se realizeaza precis, iar levierul schimbatorului are o cursa relativ scurta. Vizibilitatea este buna, cu exceptia montantilor C care obtureaza linia vizuala a soferului, aceasta problema fiind rezolvata prin intermediul senzorilor de parcare.
Grand Scenic este oferit in Romania cu trei motorizari, doua diesel (1.5 dci de 110 CP si 1.9 dci de 130 CP) si una pe benzina (1.6 16V de 110 CP). Noi am avut ocazia de a testa propulsorul 1.5 dci, care dezvolta o putere maxima de 110 CP la 4.000 rpm si un cuplu motor maxim de 240 Nm la 1.750 rpm. Acesta face posibil sprintul de la 0 la 100 km/h in 12.5 secunde si ii permite lui Grand Scenic sa atinga o viteza maxima de 180 km/h.
La viteze de pana in 100 km/h propulsorul 1.5 dci se arata vivace, fiind ajutat si de demultiplicarea cutiei de viteze. Dar la viteze mai mari si in cazul depasirilor, treptele scurte un mai pot salva situatia si masa de 1.410 kg isi face simtita prezenta, la aceasta adaugandu-se rezistenta aerodinamica generata de forma de monovolum. La un stil de mers linistit si in regim urban nu pot reprosa nimic propulsorului diesel Renault, dar trebuie sa mentionez ca cei care abordeaza un stil dinamic si doresc mai multa siguranta in depasiri ar trebui sa se orienteze spre versiunea 1.9 dci de 130 CP (sau, in scurt timp, spre noul 1.6 dci). Aceasta din urma este cu 2.250 de euro (TVA inclusa) mai scumpa, dar ofera doua locuri suplimentare ce se pliaza in podeaua portbagajului.
Asadar Grand Scenic prezinta o tinuta de drum sigura, dar fara veleitati sportive, si in acelasi timp ofera un grad de confort potrivit pentru un model de familie. Iar propulsorul 1.5 dci ofera performante decente, ajutat de transmisia cu 6 trepte etajate scurt.
Cat consuma?
Renault anunta un consum mixt de 5.2 litri/100 km si un nivel al emisiilor de CO2 de 135 g/km. Din pacate in cei 630 km parcursi alaturi de Grand Scenic un am reusit sa obtinem un consum sub 6 litri/100 km, decat pe unele portiuni extraurbane mergand constant cu viteze sub 100 km/h. Consumul inregistrat in regim extraurban, in conditiile unui parcurs in regim normal, a fost de 7 litri/100 km, la finele testului computerul de bord indicand un consum mediu de 7.7 litri/100 km.
In ciuda cutiei de viteze cu 6 trepte, unitatea 1.5 dci nu ofera un consum scazut din cauza masei apreciabile si a formei de monovolum. Acestea din urma, coroborate cu lipsa de resurse a propulsorului diesel la viteze mari, penalizeaza sever consumul de combustibil la viteze de 120-130 km/h.
Cat costa?
Renault comercializeaza Grand Scenic la preturi incepand cu 17.100 de euro (TVA inclusa). Pentru aceasta suma primiti propulsorul pe benzina de 1.6 litri si nivelul de echipare Expression, ce cuprinde toate dotarile absolut necesare. Versiunea 1.5 dci Privilege, pe care am testat-o, costa 20.600 de euro (TVA inclusa) si aduce in plus: sistem de climatizare cu doua zone, guri de ventilatie pentru locurile spate, senzori de parcare, keyless entry&start, jante din aliaj de 16 toli, ESP, tempomat si limitator de viteza, senzori de lumina si de ploaie, oglinzi laterale rabatabile electric si airbaguri cortina.
Pe langa dotarile standard pentru echiparea Privilege, modelul de test era echipat cu faruri cu Xenon (524 de euro), tapiterie din piele “brun chocolate” & scaune fata incalzite (1.209 euro), Radio CD MP3 Arkamys cu conectivitate Bluetooth si USB (202 euro) si sistem de navigatie “Carminat TomTom” (476 de euro). Renault ofera o garantie de 24 luni de producator + 12 luni gratis prin Renault Adagio in limita a 100.000 km. Cei care doresc, pot prelungi termenul de garantie cu inca 12 luni contra sumei de 378 de euro, dar limita de km ramane aceeasi.
Astfel Renault Grand Scenic este o oferta demna de luat in calcul prin prisma pretului redus in comparatie cu media segmentului.
Concluzii
Constructorul francez a reusit sa vina pe piata cu o oferta tentanta in segmentul monovolumelor, confortul ridicat, volumul portbagajului si ergonomia habitaclului recomandandu-l pe Renault Grand Scenic ca o optiune cu adevarat viabila pentru familisti. La toate acestea se adauga pretul destul de redus pentru aceasta clasa, ce poate face diferenta in alegerea unei masini de familie cu un buget limitat.
Pentru mai multe detalii despre echipari si preturi va invitam sa accesati urmatorul link.
TomTom-ul integrat in sistemul Carminat functioneaza decent?
Comments are closed.