Mazda a lansat “i-ELOOP”, primul sistem de franare regenerativa care utilizeaza un capacitor electric

0
476

Mazda a dezvoltat primul sistem de franare regenerativa din lume, destinat unui automobil, care foloseste un capacitor. Acest sistem revolutionar, denumit de Mazda “i-ELOOP” (intelligent Energy Loop), va fi introdus pe modelele de serie ale constructorului incepand cu anul 2012. Numele “i-ELOOP” este o adaptare a expresiei “Intelligent Energy Loop” (circuit inteligent de energie) si reprezinta intentia Mazda de a eficientiza fluxul de energie intr-o maniera inteligenta.

In conditiile de condus de zi cu zi, cu accelerari si franari dese, “i-ELOOP” imbunatateste consumul de combustibil cu aproximativ 10%. Franele regenerative de la Mazda sunt unice pentru ca folosesc un capacitor, o componenta electrica ce poate stoca temporar o cantitate mare de energie electrica. Comparativ cu bateriile, capacitoarele pot fi incarcate si descarcate rapid si in plus sunt rezistente la un numar mare de cicluri de incarcare-descarcare. “i-ELOOP” transforma eficient energia cinetica a automobilului in energie electrica, in timp ce acesta franeaza si foloseste curentul stocat in capacitor pentru a alimenta sistemele de climatizare, audio si alte componente electrice.

Sistemul de franare regenerativa creste in notorietate ca tehnologie destinata economisirii combustibilului. In general, acest sistem foloseste un motor electric sau un alternator pentru a genera electricitate pe masura ce vehiculul decelereaza, recuperand astfel o parte din energia cinetica a vehiculului. Sistemele de franare regenerativa din vehiculele hibride folosesc in general un motor electric de mari dimensiuni si o baterie dedicata. Mazda a studiat procesele de accelerare si decelerare ale automobilului si a dezvoltat un sistem foarte eficient care recupereaza rapid o cantitate mare de electricitate de fiecare data cand vehiculul decelereaza.

Spre deosebire de hibride, sistemul Mazda nu necesita un motor electric si o baterie dedicate. “i-ELOOP” integreaza un alternator cu tensiune variabila de 12-25V, un capacitor electric cu doua straturi si rezistenta redusa si un convertor curent continuu/curent continuu. “i-ELOOP” incepe sa recupereze energia cinetica din momentul in care soferul ridica piciorul de pe pedala de acceleratie si vehiculul incepe sa decelereze. Alternatorul genereaza electricitate pana la 25V pentru o eficienta maxima, inainte sa il trimita catre capacitor (EDCL) pentru stocare. Capacitorul, care a fost dezvoltat pentru a fi utilizat intr-un autovehicul, poate fi incarcat la nivel maxim in decurs de cateva secunde. Convertorul transforma energia electrica din 25V in 12V, inainte ca aceasta sa fie distribuita direct componentelor electrice ale vehiculului. Sistemul incarca, de asemenea, bateria automobilului, daca este necesar. “i-ELOOP” intervine ori de cate ori masina decelereaza, eliminand astfel situatia in care motorul consuma combustibil in plus pentru a produce electricitate. In consecinta, in conditii de trafic intens, consumul de combustibil este imbunatatit cu aproximativ 10%.

“i-ELOOP” functioneaza de asemenea impreuna cu sistemul unic Mazda “i-stop” care extinde perioada in care masina este oprita automat in trafic. Mazda lucreaza în directia maximizarii eficientei automobilelor cu motoare cu combustie internă prin intermediul tehnologiei revolutionare SKYACTIV. Combinand-o cu i-stop, i-ELOOP şi alte elemente electrice care îmbunătăţesc consumul de combustibil prin eliminarea consumului inutil, Mazda depune eforturi pentru a livra vehicule cu performante de mediu excelente.

Sistemul “i-ELOOP” isi va face debutul mondial la Salonul Auto de la Tokio, inglobat in modelul concept TAKERI, un model de clasa medie de generatie viitoare, care integreaza tehnologia SKYACTIV si limbajul de design KODO – sufletul miscarii.