BMW aniversează în aceasta perioada 25 de ani de motoare BMW V12 fiind primul constructor german care a introdus în gamă un propulsor cu 12 cilindri în perioada postbelică.
Modelul care a marcat debutul motoarelor BMW V12 a fost cea de-a doua generație BMW Seria 7, cu nume de cod E32, prezentata în 1986, acesta fiind primul model german de lux, cu propulsor cu 12 cilindri, după o jumătate de secol. In anticiparea noului model, şeful de dezvoltare BMW din acea perioadă a afirmat: “dacă inginerii vor dori să obţină tot ce este mai mult, nu vom face nimic pentru a-i opri“.
În februarie 1987, BMW a pus capăt tuturor speculaţiilor şi a prezentat specificaţiile tehnice ale motorului V12, de la noul BMW 750i, înaintea premierei mondiale de la Salonul Auto de la Geneva, care avea loc luna următoare. Noul motor, avind numele de cod M70, conceput integral de la zero, urma să dezvolte 300 CP si 450 Nm la o capacitate de 5.0 litri, cu carter din aliaj (masa totala de numai 240 kg). Aceste valori pot parea banale astazi, dar la momentul respectiv, mergeau dincolo de orice oferte comparabile, iar avansul era deseori unul categoric. Deschiderea celor două rânduri de cilindri era un unghi de 60 de grade. Prin deschiderea de 60 grade între rândurile de cilindri, motorul V12 se apropia astfel de optimul fizic în privinţa vibraţiilor mai mult decât orice alt propulsor de acest gen. Principalele dimensiuni erau similare cu cele ale motorului de 2,5 litri de la BMW 325i, inclusiv alezajul de 84 milimetri. Cu toate acestea, motorul nu era conceput prin simpla simpla unire a două motoare cu şase cilindri, ci era un propulsor nou, dezvoltat de la zero. BMW experimentase deja de 15 ani diverse prototipuri de motoare V12. După dezvoltarea legendarului motor BMW cu şase cilindri în 1971, la începutul lui 1972 s-a decis realizarea unei activităţi exploratorii pentru un agregat cu 12 cilindri, în cadrul proiectului codat M33. Soluţia evidentă a fost combinarea a două motoare cu şase cilindri, pentru a crea un V12 cu un unghi de 60 de grade. În 1974, era construit primul propulsor, cu capacitate de cinci litri, echipat cu injecţie pe benzină. Dezvolta deja o putere maximă de 300 CP. Totuşi, cu o masă de 315 kilograme, motorul a fost considerat prea greu. De aceea, BMW a început un al doilea proiect de dezvoltare, botezat M66 care se baza pe noul motor cu şase cilindri, mai mic şi mai uşor. Şi M66 era V12 cu deschidere de 60 de grade şi a fost dezvoltat în două versiuni de capacitate, 3,6 şi 4,5 litri. Aceasta din urmă, a cărei putere pe bancul de teste a fost de 275 CP în 1977, era mai uşoară cu 40 de kilograme decât M33. Pe parcurs şi acest proiect a fost abandonat din cauza situaţiei critice în care se afla piaţa mondială a energiei – criza combustibilului nu era cel mai indicat mediu de lansare a unui sedan cu motorizare cu 12 cilindri. Prin 1982, situaţia se ameliorase semnificativ, iar echipa de dezvoltare BMW a reluat discuţiile privind un nou motor V12 ca vârf de gamă al motorizărilor, care sa nu fie creat nu va fi creat prin simpla unire a două motoare cu şase cilindri ci dezvoltat ca propulsor nou, de la zero. Activitatea de design a început la 1 decembrie şi, după mai puţin de un an, la începutul lunii octombrie 1983, primul motor era deja în activitate pe bancul de teste.
Noul motor V12 construit pentru optimizarea procesului de ardere, pentru o eficienţă crescută. Inovator în motorul cu 12 cilindri au fost şi cele două sisteme de control electronic, câte unul pentru fiecare rând de cilindri, care gestionau injecţia şi aprinderea combustibilului. O caracteristică deosebit de avansată a fost interfaţa dintre gestiunea motorului şi celelalte sisteme electronice precum controlul transmisiei şi programele de stabilitate ASC şi MSR. Rafinamentul, nivelul redus de zgomot şi echilibrul deosebit între performanţe şi consum stabileau noi standarde în privinţa designului propulsoarelor. Aceste obiective au fost atinse prin utilizarea unor tehnologii de ultimă oră şi a unor idei inovatoare, care atrag un interes imediat si permit înregistrarea in cursul lunii urmatoare a peste 3.000 de precomenzi chiar înainte de lansarea de la Geneva. Modelul BMW 750i completa astfel cu succes gama celei de-a doua generatii Seria 7 la doar zece luni de la debutul acesteia, din postura unei “nave-amiral”, disponibile in doua variante: 750i şi 750iL, versiunea cu ampatament lung. Grila BMW dublă a radiatorului şi priza de aer de pe capotă erau mult mai late in cazul lui BMW 750i decât la alte modele fiind necesar un flux de aer mai mare pentru răcire si accentuind eleganţa dinamică a modelului V12. Versiunile Seria 7 cu motoare cu 12 cilindri se distingeau fata de cele cu sase cilindri şi prin evacuări, care la 750i erau de formă pătrată, un ecou simbolic al grilei radiatorului din faţă.
Presa auto a avut o reactie foarte favorabila, vorbind despre “categoric, cel mai bun motor construit vreodată de uzina de motoare de la München” si remarcind “puterea fără limite combinată cu funcţionarea cursivă“, functionare ilustrata de o imagine care prezenta “monede, care se aflau în echilibru pe blocul motor şi care rămâneau în poziţie verticală chiar şi atunci când propulsorul funcţiona“.
Varianta 750iL (cu ampatament lung) avea o prezenţă deosebit de distinsă şi elegantă. Avind o lungime mai mare cu 114 milimetri faţă de modelul standard, avea linii mai rafinate şi oferea un acces mai facil si un spatiu mai generos pentru pasagerii spate. Lungimea suplimentară a fost adăugată în zona uşilor din spate, în timp ce consolele faţă şi cele spate au rămas nemodificate, permitind păstrarea aproape neschimbată a distribuţiei maselor între puntea faţă şi cea spate, ca si a manevrabilitatii specifice marcii BMW. Aşa că şi în acest segment BMW, accentul se menţinea pe plăcerea condusului. Cu toate acestea, nici confortul nu a fost ignorat, ci dimpotriva. BMW 750iL era echipat, in serie sau optional, cu multe functii si echipamente exclusiviste la momentul respectiv, bazate pe electronica avansată a gamei Seria 7, mentionind aici transmisia automata cu patru trepte (a se compara cu Steptronic-ul in 8 trepte disponibil optional la momentul actual pornind de la modelele Seriei 1!), suspensia pneumatica cu funcție de autoreglare care menţinea garda la sol constantă în orice moment si cu sistem de control electronic al amortizoarelor (Electronic Damper Control, in premiera mondiala, oferind doua setari, sport si confort), computer de bord, servodirecţie Servotronic (asistarea direcţiei era invers proporţională cu viteza maşinii – spre deosebire de sistemele convenţionale de servodirecţie care se bazau pe turaţia motorului), spălarea sub presiune a farurilor, spălarea cu intensitate mare a parbrizului, inchiderea centralizată cu comandă prin infraroşu, controlul automat al aerului condiţionat, cu variaţie separată a temperaturii pe cele două părţi ale automobilului şi ventilaţie auxiliară preprogramabilă.
In 1994, o data cu schimbarea de generatie a Seriei 7 si trecerea la generatia E38, BMW aduce in atentia pietei auto mondiale un nou 750i – mai puternic, rafinat şi mai eficient. În iulie 1994, cariera primului model BMW Seria 7 cu motor cu 12 cilindri a ajuns la final, după ce primul 750i a fost retras din producţie pentru a face loc unei noi generaţii. Fuseseră vândute aproximativ 50.000 de unităţi (practic fiecare al şaselea BMW Seria 7 fusese echipat cu motor V12). În toamna anului 1994, primul client a intrat în posesia noului BMW 750i, echipat cu motorul M73, dezvoltat pe baza M70, avind o capacitate de 5,4 litri şi o putere maximă de 326 CP. Creşterea puterii nu a fost a fost principalul obiectiv al dezvoltării. Puterea era gestionată de o transmisie automată cu cinci trepte, cu control adaptiv. Mult îmbunătăţit, sistemul DSC, o nouă premieră, oferea control al stabilităţii avansat, opţional era disponibil şi un computer de bord cu navigaţie. Noul sedan dispunea decalităţi excepţionale: confort deosebit, nivel redus al vibraţiilor şi zgomotului, suspensie excelentă şi un interior luxos şi ergonomic.
Al treilea sedan BMW V12 schimba numele din 750i in 760i (corespunzator cresterii cilindreei la 6 litri) si este echipat cu injecţie directă şi suspensie activă, reprezentind virful gamei pentru a patra generatie a Seriei 7, cu nume de cod E65/E66. Vânzările primelor două generaţii 750i/iL cumulasera un total de 73.776 unităţi în momentul în care următorul BMW Seria 7 a fost prezentat publicului în toamna anului 2001. În scurt timp, la finalul anului 2002, a urmat şi o nouă “navă-amiral” cu motor cu 12 cilindri. Este vorba de modelele de top 760i/Li, echipate cu motor V12 de 6,0 litri ce dezvolta o putere maximă de 445 CP, remarcându-se prin primul motor cu 12 cilindri din lume echipat cu injecţie directă. Noul model avea patru supape per cilindru şi gestiune complet variabilă a supapelor VALVETRONIC. Controlerul iDrive, inovator şi intuitiv, şi noul limbaj de design, au confirmat poziţia BMW ca lider în privinţa tehnologiilor şi a inovaţiilor, nici un alt sedan din clasa de lux neoferind oferea o asemenea varietate de opţiuni de personalizare – cel mai înalt nivel de echipare oferind laolalta: motor cu 12 cilindri, transmisie automată cu şase trepte, suspensie activă cu Dynamic Drive, EDC-K Electronic Damper Control (control electronic al amortizoarelor) şi suspensie pneumatică spate.
In 2009, la un an dupa lansarea celei de a cincea generatii a Seriei 7 , cu nume de cod F01/F02, BMW lanseaza noua “nava-amiral” cu 12 cilindri, botezata tot 760i/760Li. Motorul, codificat intern N74, a fost re-dezvoltat complet în 2009, devenind supra-alimentat. Datorită tehnologiei BMW TwinPower Turbo, injecţiei directe pe benzină şi Double VANOS (distribuţie continuu variabilă a axului cu came), acest nou V12 stabileşte noi standarde nu doar în privinţa performanţelor şi a rafinamentului, ci şi al eficienţei remarcabile. Motorul dezvoltă o putere maximă de 400 kW/544 CP la 5.250 rpm, la o capacitate de 5.972 cmc. Cuplul maxim de 750 Nm este menţinut între 1.500 şi 5.000 rpm. Transmisiei disponibilă standard – automată, cu opt viteze, un numar dublu decit cel al primului model cu 12 cilindri, 750i E32 -, BMW 760i realizează sprintul de la 0 la 100 km/h în doar 4,6 secunde, pentru ca viteza maximă să fie limitată electronic la 250 km/h. Cu toate acestea, consumul de combustibil este de numai 12,8 l/100 km, ceea ce corespunde unor emisii CO2 de 299 g/km.
Fiecare aspect al blocului motor din aluminiu a fost conceput să furnizeze rigiditate maximă în combinaţie cu o masă redusă – de exemplu, un design “closed-deck” al carterului, adică chiulasa este prinsă de placa de bază a carterului pentru maximum de rigiditate. Toate acestea au ca rezultat o acustică remarcabilă a motorului. Controlat de sistemul de gestiune a motorului ca funcţie a parametrilor de operare, clapetele evacuării adaptează perfect acustica motorului la situaţia de condus actuală. La turaţii ridicate, de exemplu, sunetul motorului oferă conducătorului răspunsul sonor cu privire la puterea furnizată. Accelerarea deosebit de bruscă este acompaniată de o acustică V12 puternică, care reflectă cu fidelitate caracterul dinamic al motorului BMW cu 12 cilindri.
Pe de altă parte, tehnologia superioară a suspensiei permite ca BMW 760i şi BMW 760Li să furnizeze performanţe dinamice remarcabile împreună cu un confort deosebit. Dotările standard ale ambelor modele includ Integral Active Steering (direcţie adaptivă integrală, cu bracarea punţii spate controlată electronic), Dynamic Damper Control (controlul dinamic al amortizoarelor) cu Driving Experience Control şi stabilizare a ruliului Dynamic Drive. Ca toţi membri actuali ai gamei BMW Seria 7, acest model de top este echipat cu suspensie pneumatică, care include suspensie spate cu funcţie de reglare automată a gărzii la sol. Diferenţierile de ordin estetic faţă de alte versiuni BMW Seria 7 sunt emblemă V12, finisări V12 pe pragurile uşilor, ţevi de eşapament duble pe fiecare parte a barei spate, numeroase decoraţiuni din lemn şi dotări standard bogate.