Stiu ca e neobisnuit sa lauzi si altceva decat supermasini sau limuzine de lux cu sute de caluti naravasi sub capota. Insa, astazi voi face o exceptie de la aceasta regula nescrisa a breslei auto si va voi destanui ceva ce nu imi da pace de cateva saptamani. M-am indragostit de Spark, Chevrolet Spark! Imi place la nebunie \’\’bombita\’\’ americana. Da, e o masina mica si ieftina, insa una practica, simpatica si plina de sex-appeal.
EXTERIOR
In cele cateva zile petrecute la volanului micutului Chevrolet am reusit sa atrag mai multe priviri curioase si interesate, decat daca as fi condus o masina mare si alba… de inghetata. Foarte multi colegi de trafic sau chiar pietoni initial grabiti nu au putut rezista tentatiei si s-au oprit macar cateva clipe pentru a admira jucaria roz. Cine spunea ca trebuie sa iti golesti complet buzunarele si vreo doua conturi secrete din Elvetia pentru a fi in centrul atentiei? E clar ca sex-appeal-ul unei masini nu depinde doar de latura financiara, ci si de puterea ei de a iesi in evidenta in peisajul dominat de nuante reci al unui Bucuresti parca mereu monoton.
Cu un design avangardist, mult mai masculin, ce emana agresivitate prin toti porii, noul Spark rupe orice legatura cu generatia precendenta si devine o masinuta unisex, o jucarie bine proportionata, care imbie la distractie si voie buna si emite pretentii la suprematia clasei mini.
CUM SE CONDUCE
Da, Spark confirma o regula nescrisa veche de cand lumea. Care regula? Cea care spune ca lucrurile bune, pline de caracter, vin intotdeauna in pachete mici si inteligente. Mici, mici, dar voinice. Versiunea testata de noi are sub capota un motor de 1206 cmc si 81 de cai… frumosi. \’\’Piticul atomic\’\’ atinge suta in 12.1 secunde si poate urca pana la 164km/h. Suficient pentru a te duce, mai mult decat onorabil, din punctul A in punctul B.
Surpriza? Motorasul cu patru cilindri care urca rapid in ture si sasiul surprinzator de agil pentru o masina de clasa mini te indeamna sa traiesti senzatii tari demne de pilotarea unui kart si sa faci un mic ocol, trecand si prin punctul D. De la distractie, bineinteles.
Inginerii americani nu au neglijat insa nici confortul. Suspensiile filtreaza excelent imperfectiunile atat de frecvente ale drumurilor autohtone, fara zgomote sau vibratii neplacute, care ar putea deranja rinichii celui de la volan.
Desi nu ofera un feedback perfect, directia e suficient de intuitiva si foarte usor de manevrat, mai ales in habitatul natural al micului Spark, aglomeratia sufocanta a marilor orase. Cutia cu un levier parca exagerat de inalt si cu o etajare destul de lunga a treptelor rapeste putin din feelingul sportiv al micului Chevy, insa este un sacrificiu previzibil, facut pe altarul ecologiei si economiei de carburant. Si daca tot vorbim de autonomie, sa vedem si cateva cifre. Autonomia rezervorului de 35 litri depinde, inevitabil, de talpa soferului, insa exploatat in conditii normale, \’\’micul gigant\’\’ nu e deloc mancacios, in oras consumul mediu fiind de aproximativ 6.5 litri la suta de kilometri. Spark e o citadina veritabila, insa reuseste sa se simta in largul lui si in afara orasului. Izolarea fonica eficienta si suspensiile confortabile te fac sa uiti ca esti la volanul unei masini din clasa mini. Nu ma intelegeti gresit. Nu vreau sa spun ca Spark este un devorator de kilometri care poate lua locul unui break de clasa medie in garajul unui familist \’\’de cariera\’\’, insa Scanteia Roz poate face fata cu o usurinta de invidiat si drumurilor interurbane, permitandu-va sa parcurgeti distante medii fara efort. Si consumul? La drum lung, fara sa menajam pedala de acceleratie, am reusit sa \’\’papam\’\’ in medie 5 litri de benzina la fiecare suta de kilometri parcursa. Probabil ca un sofer cuminte, cu un stil de condus mai relaxat ar fi reusit sa atinga cifre chiar mai impresionante.
INTERIOR
Mai mare si mai spatios, noul Spark este dezvoltat pe o platforma complet diferita de cea a generatiei precedente, fiind mai lung cu 14.5cm, mai lat cu 10.2cm si avand un ampatament mai mare cu 30mm. Interiorul nu este neaparat revolutionar, insa parca e mai incapator ca niciodata. Patru persoane pot calatori in conditii bune pe distante mici si medii, spatiul pentru cap si picioare fiind suficient chiar si pentru locurile din spate. Plansa de bord are un layout modern, tineresc si foarte high-tech. Vitezometrul este clasic, insa turometrul si computerul de bord sunt ingemanate intr-un display apetisant, imprumutat parca direct de la o motocicleta. Consola centrala este aerisita, dar nonconformista, iar butoanele si ecranele mp3 player-ului si climei sunt mari si intuitive. Fata de vechiul model, ergonomia a fost atent studiata, totul fiind la indemana, exact acolo unde te astepti sa fie. Finisarea perfectibila si plasticele de calitate medie atenuaza putin imaginea pozitiva de ansamblu, insa numarul mare al spatiilor de depozitare, scaunele cu un suport lateral si lombar decent si portbagajul ce poate inghiti intre 170 si 568 litri, ne readuc buna dispozitie.
BUGET
Pretul modelului testat nu e deloc mic, insa, in cautarea fericirii trebuie sa facem de cele mai multe ori si mici sacrificii. Spark 1.2 LT este versiunea de top si costa 9.772 de euro cu TVA sau 7.072 prin programul Remat, dar isi merita toti banutii. Lista interminabila de dotari demne de clasa compacta (ESP, aer conditionat automat, 6 airbaguri, geamuri electrice fata si spate, 6 difuzoare, Radio-CD-MP3 cu intrare Aux si USB, computer de bord, volan si schimbator imbracate in piele sau jante de aliaj) si rafinamentul ce transforma micutul Chevrolet intr-un model pe care te poti baza aproape in orice situatie, sunt doar doua dintre motivele ce te fac sa te indragostesti iremediabil de Scanteia Americana. Va puteti configura noul Chevrolet Spark pe www.chevrolet.ro si puteti citi parerile posesorilor de Chevy pe www.gmclub.ro.
VERDICT
Concluzia? Chevrolet a crescut precum Fat-Frumos din lacrima, intr-un an cati altii in 10. Dupa un 2010 excelent, marcat de lansarea noii game de modele si mai ales de triumful din WTCC, anul acesta brand-ul papionului auriu isi celebreaza centenarul si lasa mult in urma, intr-un imens nor de praf, statutul de Cenusareasa a Europei. De la un producator ce oferea pe Batranul continent o linie de masini bune, dar lipsite de stil si personalitate, Chevy sare direct in liga campionilor, prin produse mature si pline de sex-appeal ca Spark, Cruze sau Orlando. Vremurile cand iti luai un Chevrolet fiindca era cel mai ieftin sunt doar o amintire indepartata. Acum iti cumperi un Chevy, nu doar fiindca are raport pret-dotari de invidiat, ci fiindca iti doresti unul cu adevarat si nu poti dormi linistit pana nu stii ca este al tau. Pentru Chevrolet si pentru fanii brandului american viitorul este mai luminos ca niciodata. De acum inainte e clar… DON\’T MESS WITH A CHEVY!
Cristi Stefan
dotari si caracteristici tehnice ale modelului testat
Foto:Octavian Brezean & Garajul.ro
observ ca “piticu atomic” merge la orice masina mica la tine, suna la fel de prost ca “a facut o figura frumoasa”
plasticele de lighean,si “dotarile” indoielnice nu-l apropie de liga campionilor, iar pretul este obscen
Observ ca pupi in fund toti producatori, doar doar mai ajunge vreo masina de calarit cica in test drive prin oras si pe la tine, din parti obiectivitate,
sper sa te cureti repede.
Comments are closed.