Echiparea motocicletelor cu ABS va deveni obligatorie din 2017

0
14

Comisia Europeana doreste cresterea gradului de siguranta a motociclistilor prin introducerea obligativitatii de a echipa motocicletele cu sisteme ABS. Aceasta dispozitie face parte dintr-un proiect de lege ce vizeaza noi prevederi cadru pentru motociclete si se aplica modelelor pe doua roti cu o capacitate cilindrica de peste 125 de centimetri cubi. Aceasta propunere legislativa trece in prezent prin procedura de legiferare a Uniunii Europene si se preconizeaza ca va fi adoptata in cursul anului acesta. Noua lege urmeaza sa fie aplicata incepand cu anul 2017. Pornind de la noua generatie de sisteme de reglare a fortei de franare, Bosch este primul producator care a dezvoltat o linie de produse independenta, destinata exclusiv motocicletelor.

Conform expertilor, sistemul de antiblocare a rotilor reprezinta un mare castig in materie de siguranta. Cu ajutorul acestui sistem de siguranta activa, motociclistii pot frana in conditii sigure chiar si in situatii critice, fara a bloca rotile si a provoca o rasturnare inevitabila. Astfel, distanta de franare se scurteaza vizibil. „Sistemele Bosch ABS 9 pentru motociclete sunt cele mai mici din lume”, a declarat Werner Struth, presedinte al diviziei Sisteme de Control al Sasiului din cadrul Bosch. „In acest mod, sprijinim producatorii sa integreze acest sistem de siguranta, care poate salva vieti, in toate motocicletele echipate cu frane hidraulice.” Productia noului sistem ABS pentru motociclete a inceput la finalul anului 2009.

In anul 2008, in Uniunea Europeana au decedat 5 520 de motociclisti; reprezentand 14 procente din numarul total de persoane ucise in accidente rutiere. In Germania, in acelasi an, s-au inregistrat 656 de decese. Comparativ cu anul 1997, aceasta cifra aproape ca nu s-a modificat, in timp ce numarul conducatorilor auto decedati in aceeasi perioada s-a redus vizibil – o evaluare realizata in 17 state europene indica un regres de 49 de procente pentru aceasta perioada. Conform Consiliului European de Siguranta a Transporturilor ETSC (European Transport Safety Council), in Europa, pericolul de a avea un accident mortal cu o motocicleta este de 18 ori mai mare pentru aceeasi distanta parcursa, decat in cazul unei calatorii cu autoturismul. Chiar daca sistemul de antiblocare a rotilor a fost integrat pentru prima data intr-o motocicleta inca din 1988, in prezent, in Europa, numai 16 procente din totalul motocicletelor, mai exact doar una din sase motociclete, sunt echipate cu acest sistem de siguranta.

Daca pana acum sistemele ABS furnizate de producatori s-au bazat pe o tehnica identica cu cea utilizata in cazul autoturismelor, expertii Bosch din centrul de cercetare din Japonia  au conceput pentru prima data o gama de produse destinata exclusiv motocicletelor. Varianta de baza ABS 9 are un volum redus si o greutate de 0,7 kilograme, fiind astfel mai mica si mai usoara decat modelele anterioare. De asemenea, este cel mai compact sistem existent pe piata. Este eficient din punct de vedere al costurilor, ceea ce constituie o premisa pentru utilizarea pe scara larga la motocicletele echipate cu sisteme de franare hidraulice. La inceputul anului 2010, cel mai mare club automobilistic din Germania, ADAC, a acordat acestui sistem Bosch trofeul Ingerul de Aur la categoria „Inovatie si mediu inconjurator”. Primul sistem ABS pentru motociclete a fost produs de Bosch inca din 1994.

Via: Bosch