EXCLUSIV: Drive Test in Romania cu Dacia Duster!

0

Saptamana trecuta am fost invitati de oficialii de la Dacia sa vizitam uzina de la Mioveni si sa facem un drive-test cu primul SUV al companiei, noul Duster.

Fabrica

In ceea ce priveste vizita in uzina, in masura in care se poate sau exista “porti deschise” la Mioveni, recomand celor interesati sa faca un efort si sa viziteze platforma. Cu siguranta se va diminua drastic numarul celor care se plang ca au mult de lucru, ca sunt obositi sau stresati. Acolo se poate vedea ce inseamna munca. La presa, la banda de montaj. La sudura. Non-stop, incontinuu, furnicute…

Si se mai distruge un mit: nu exista masini fabricate “pentru romania” si “pentru export”. Absolut toate piesele trebuie sa treaca de anumite teste de calitate. Nu trece, rebut. Produsul final este testat la apa, etanseitate, rulaj. Trebuie sa treaca, si nu pe hartie, romaneste, pe bune. Normal ca pentru export sunt echipate masinile cu dotari specifice tarii de destinatie, dar, in esenta, este o masina identica cu cea pentru piata interna.

Prima intalnire

Prima intalnire cu Duster a fost la “prese”, acolo unde luau nastere piesele care, imbinate si sudate de “roboteii” de la “sudura” formau caroseriile. Duster beneficiaza de o linie proprie. Dupa procedurile tehnologice de tratare anticorosiva, vopsire primara, lacuire (mai multe straturi) caroseriile intra pe banda de montaj, in sectia dedicata. Produsul finit este supus unei serii de teste, iar in final e parcat in zona de livrare.

Intalnirea cu cele 8 masini de test a avut loc in “parcul rece\’\’. La test au fost prezente toate motorizarile si toate nivelurile de echipare disponibile in tara noastra.

1.6 MPI on road

Testul a debutat cu un traseu de 20 km on-road. Desi nu eram atras in mod deosebit sa conduc pe sosea, tentatia mare pentru mine fiind sesiunea de off-road, am condus pana la urma si pe asfalt un 1.6 16V 105CP. Motorul trage bine, insa este poate putin prea \’\’relaxat\’\’ pentru gustul meu. Mi s-a parut putin cam zgomotos, iar viteza I scurta, enervant de scurta. Ni s-a recomandat sa plecam cu a II-a. Surprinzator, usor accelerata pleaca foarte bine de pe loc. La 4×4 se recomanda viteza I numai in conditii de teren accidentat, la viteza redusa. Sa nu intelegeti gresit, de fapt motorul de 1.6 litri se comporta onorabil si, asa cum am descoperit mai tarziu, nici 1.5 dCi-ul de 85cp nu se face de rusine. Pentru un utilizator normal, cu un stil de condus benign, toate variantele de motorizare sunt suficiente. Sa nu uitam ca Duster este surprinzator de usor si are o masa cuprinsa intre 1250 si 1290 kg, in functie de motorizare. Un rezultat excelent in comparatie cu un Fiesta TDCi de 1140 kg, de exemplu.

Off-road: suficient de capabil pentru a putea fi luat in serios

Motorizarea de top, dieselul de 1.5 litri si 110cp, este motorul cel mai potrivit pentru cei care chiar au de gand sa faca off-road. Probabil ca nu vor fi multi soferi de Duster care vor ajunge sa urce pe dealuri pline de noroi sau sa atace pante incredibil de abrupte. Iar dintre cei putini care vor iesi in afara drumurilor asfaltate, si mai putini sunt cei care au idee despre ce au de facut, cum se conduce o masina in regim 4×4 sau despre metodele de \’\’negociere\’\’ a fiecarei portiuni de drum accidentat.

Sintetizand, din patru sesiuni de drivetest cu grupe de aproximativ 25 de invitati (doua in saptamana anterioara, una dimineata – noi fiind a patra, dupa-amiaza) eu si inca un coleg am fost singurii care au primit din partea organizatorului aprecieri categorice vis-a-vis de stilul de condus in off-road -cu mentiunea ca intr-o grupa anterioara mai fusese un invitat cu aptitudini apropiate de ale noastre. Se pleca de la premisa ca toti cei invitati sunt au cel putin idee, daca nu chiar si experienta, despre cum se struneste un autoturism in teren accidentat. Si iata ca astfel reiese un procent de 3% care poate utiliza masina la adevarata ei valoare. Pentru ca, fara sa ne mai ascundem dupa degete, masina poate… si poate mai mult decat ar putea crede multi conservatori. Dovada? Am reusit sa urc un deal plin de noroi, fara pic de iarba, echipat cu anvelope all-season, cu trei persoane in masina. Ce am uitat sa mentionez: exact inainte cu doua ore de sesiunea de drivetest a inceput sa ploua. Pe gustul meu, evident. De ce? Fiindca un deal uscat il urci si cu o Dacie 1300.

Apropo de filmele de pe Youtube, postate de unul din cei care au participat in acelasi loc la o alta sesiune de drive-test. Mare e gradina Domnului si exista multi cunoscatori, foarte multi conaisseuri. Sunt situatii in care daca nu stii cum sa conduci o masina in teren, nu va merge si pace. Apoi, sunt situatii in care, oricat de bun sofer ai fi, fara anvelope adecvate nu vei convinge masina sa se miste nici macar un centimetru. Sa filmezi Duster-ul pe o portiune cu sleauri pline ochi de noroi de peste 25 de centimetri si sa spui ca nu poate, este de-a dreptul stupid. Era o portiune dificila unde nu m-as fi incumetat sa urc nici cu off-roader-ul meu profesional, echipat cu MT-uri, low si bateria completa de diferentiale. Poate ca mi-as fi luat inima in dinti si as fi incercat sa razbat, in cele din urma, insa cu certitudinea ca am drept back-up cel putin o alta masina echipata corespunzator, cu MT-uri si troliu.

Dusterul poate sa faca cu siguranta tot ceea ca va face un om obisnuit cu o masina, tocmai fiindca, sincer, nu vad pe cineva sa urce zilnic pe noroaie, pante abrupe, vaduri amenintatoare de apa sau drumuri aproape inaccesibile… mai ales cu un SUV compact.

Pentru un pasionat nu este greu sa-si incate masina cu MT-uri. Se gasesc mai greu pe dimensiunea Dusterului, dar se gasesc. Incaltat cu anvelope corespunzatoare, cu un 4×4 1.5dCi 110CP, m-as incumeta lejer sa merg in 98% din locurile in care de obicei merg cu Pajero-ul meu. Si merg: sase luni pe an, cel putin doua weekend-uri pe luna (si nu ma refer la drumuri forestiere sau \’\’la peste\’\’, pe malul lacului). Ca tot veni vorba, 4×2-ul poate ramane linistit pe sosea, sau poate ajunge fara niciun fel de probleme pe trasee cu un grad mediu de dificultate: drumuri forestiere, ulite de tara sau pe malul baltii.

Ce nu mi-a placut

Nu mi-a placut exact ceea ce nu place nimanui: dispunerea absolut neinspirata a butoanelor geamurilor electrice spate . Nu pot fi ratate in nici un caz de bocancii celor care stau in spate. Cu pozitionarea la fel de deficitara a altor butoane se poate supravietui. Un alt detaliu insuportabil ar fi suportul tetierelor din fata. Daca la tetierele din spate suportii sunt ok, rotunzi si se integreaza bine in scaune, la tetierele din fata suportii sunt patrati si se observa imediat ca “nu sunt de acolo” . Si o ultima observatie: habitaclul este de dimensiuni normale, in timp ce la senzatia de masivitate exterioara a masinii contribuie din plin forma extrem de evazata a aripilor state , fata de care sunt aliniate si pragurile, adica la aproximativ 20 de centimetri fata de scaune. Inevitabil, cand cobori din masina atingi pragul cu cel putin unul din picioare. Desi observasem asta si aveam mare grija sa nu il ating, fiind plin de noroi, tot am \’\’ratat\’\’ de doua ori, tapetandu-mi pantalonii cu urme maronii ce puteau rivaliza oricand cu o opera de arta moderna. Nici nu prevad o rezolvare prea facila a acestei probleme… probabil ca trebuie adoptat un stil special de coborare: \’\’rabatat\’\’ corpul la 90° -stand pe scaun, picioarele pe prag, avansat in pozitia sezut pana la marginea scaunului, pus un picior jos, ridicat corpul, pus al doilea picior jos, extragere corp din masina ajutat de maner.

Toba de esapament e pozitionata putin prea jos pentru a ataca o rampa inclinata. Daca era putin mai lunga si mai ovalizata era mult mai bine. Traseul galeriei de evacuare, pe sub diferentialul spate, ar putea sa sufere diferite lovituri care sa duca la o inlocuire prematura (in cazul in care trecem prin zone care unde putem atinge burta masinii).

Designul, finisarea, materialele utilizate si confortul sunt subiective, probabil ca nu vor fi doua pareri comune referitoare la toate aceste aspecte.

Concluzie generala

Duster este o masina bine facuta, ce va fi pe placul multora, un automobil polivalent si extrem de accesibil, care nu poate fi comparat 100% obiectiv cu nicio alta marca sau tip de autoturism- este unic! Mai mica decat multe crossovere compacte sau SUV-uri traditionale, cu o garda la sol generoasa de cel putin 200mm -cu mult peste ceea ce ofera marea majoritate a posibililor concurenti, cu o paleta de motorizari \’\’blande\’\’, dar suficiente pentru nevoile clientelei tipice, Duster are capacitatea de a face fata oricarui tip de utilizare a unui sofer obisnuit sau cu capul pe umeri, toate acestea fiind cu siguranta premisele unui succes comercial de proportii.

Swiby, membru Garajul.ro