General Motors va prezenta primul airbag frontal central din industria auto: un sistem proiectat pentru a asigura protectia soferului si a pasagerilor din fata in cazul unui impact lateral in care ocupantul scaunului de pe partea opusa impactului este cel afectat.
Airbagul frontal central va fi montat pe autovehiculele crossover de dimensiuni medii Buick Enclave, GMC Acadia, si Chevrolet Traverse, an model 2013. Aceasta noua functie de siguranta va fi inclusa in dotarea standard a modelelor Acadia si Traverse prevazute cu scaune cu reglare electrica, precum si pentru toate modelele Enclave.
Airbagul frontal central este declansat din partea dreapta a scaunului soferului si este amplasat intre scaunele din fata, aproape de partea centrala a autovehiculului. Acest airbag tubular are rol de retinere in cazul impacturilor laterale atunci cand soferul este singurul ocupant din fata, absorbind in acelasi timp energia de impact dintre sofer si pasagerul din fata in cazul unor impacturi laterale din ambele parti. Airbagul poate asigura, de asemenea, o protectie optima in cazul accidentelor soldate cu rostogolirea autovehiculului.
Analiza GM cu privire la baza de date a Sistemului de raportare a victimelor accidentelor rutiere apartinand Administratiei nationale a sigurantei traficului pe autostrada a indicat faptul ca impacturile laterale, situatii pentru care a fost proiectat airbagul frontal central, au produs 11% din numarul total al victimelor asezate pe scaunele din fata, care purtau centura de siguranta, in cazul accidentelor care nu s-au soldat cu rasturnarea autovehiculului, in perioada 2004 – 2009, in care au fost implicate autovehicule an model 1999 sau mai recente. Victimele coliziunilor laterale, in care pasagerul in cauza se afla pe partea opusa impactului, reprezinta 29% din totalul victimelor asezate pe scaunele din fata, care purtau centura de siguranta in momentul coliziunii.
„Montarea airbagului frontal central nu reprezinta o prevedere a legislatiei federale si niciun alt airbag din dotarea autoturismelor existente in prezent pe piata nu asigura nivelul de retinere si protectie oferit de acest airbag pasagerilor din fata,” a declarat Scott Thomas, inginer sef in cadrul departamentului Sisteme avansate al GM.
Se estimeaza ca airbagul frontal central va contribui la cresterea performantelor autovehiculelor in cadrul testelor de impact in care este implicata si o a treia persoana. Editiile an model 2012 ale modelelor crossover de dimensiuni medii au obtinut punctajul maxim de 5 stele pentru impacturile laterale si per ansamblu in cadrul Programul de evaluare a autovehiculelor noi al NHTSA si au fost incluse in topul celor mai sigure autovehicule 2011 de catre Institutul de asigurari pentru siguranta traficului pe autostrada.
„Airbagul frontal central are un adevarat potential de salvare a vietilor umane in cazul impacturilor laterale”, a declarat Adrian Lund, presedintele Institutului de asigurari pentru siguranta traficului pe autostrada. „Companiile GM si Takata trebuie laudate pentru spiritul inovator.”
GM si furnizorul de tehnologie Takata au dezvoltat airbagul frontal central in decurs de trei ani, testand mai multe designuri pentru a obtine forma adecvata si nivelul corespunzator de retinere si amortizare pentru diverse tipuri de impacturi si pozitii ale ocupantilor. Performanta deosebita se datoreaza numeroaselor elemente de design ale acestui sistem de retinere, cu patent detinut de ambele companii, luand in considerare in acelasi timp si dimensiunile ocupantilor.
„Deși nicio tehnologie de siguranta nu poate proteja toate partile corpului sau preveni toate leziunile posibile, airbagul frontal central este proiectat pentru a functiona impreuna cu celelalte airbaguri si cu centurile de siguranta din autovehicul in vederea asigurarii unui sistem de protectie cat mai complet”, a declarat Gay Kent, director executiv GM pentru siguranta autovehiculului si comportamentul la impact. „Aceasta tehnologie reprezinta o dovada in plus a angajamentului deplin al companiei GM de a asigura o protectie permanenta ocupantilor inainte, in timpul si dupa producerea unei coliziuni.”
Via | Chevrolet