Categoric vara aceasta anumiti constructori auto sunt intr-o campanie efervescenta de prezentare de noi modele, iar pe aceasta lista se alatura si Renault. Nici nu s-au stins bine reactiile aferente lansarii noului model crossover Renault Kadjar si avem o noua premiera de la producatorul francez, Renault Talisman, adica noua sa berlina de clasa medie-mare, menita sa inlocuiasca deopotriva modelele Renault Laguna si Latitude.
Preluand o mare parte din fisa tehnica a noului Renault Espace, cu care de altfel imparte si platforma tehnica, noua berlina Renault mizeaza in fata competitiei acerbe de pe piata berlinelor de clasa medie pe spatiul interior generos si pe sistemul de suspensie si directie sofisticate, sperand intr-o revenire in topul berlinelor medii dupa o generatie Laguna III nu foarte apreciata pe piata, in principal din cauza design-ului mai putin inspirat.
Si tocmai pentru a marca ruptura fata de predecesorii sai, in special ultimele doua generatii Laguna dar si Latitude, Renault a decis sa foloseasca o denumire noua, Renault Talisman, sperand ca aceasta ii va purta noroc. Dar dincolo de un nume nou, Renault a recurs si la alte elemente de atractivitate si sarm pentru a isi recistiga locul sau in segment, in fata noului Ford Mondeo, a noului Volkswagen Passat dar si a lui Peugeot 508 care reuseste o a doua parte a carierei convingatoare datorita unui facelift foarte reusit.
Ruptura fata de trecut e in primul rind stilistica. Similar cu Citroën C5 generatia a doua lansat in 2007, Renault Talisman prezinta o silueta care pare sa sugereze un model in trei volume, care coroborata cu un gabarit impozant ne face sa avem de-a face cu unul din modelele cele mai mari din segment (4,85 metri lungime si 1,87 metri latime fata de 4,69 metri si 1,82 metri pentru Laguna III). In jurul calandrului gigant, ornat de un romb care nu inceteaza parca sa creasca, privirea sugerata de farurile cu led este severa, amintindu-ne de ultima generatie VW Passat, in vreme ce partea din spate este putin mai rafinata, datorita unor stopuri cu efect 3D care se prelungesc delicat catre rombul central si tevilor de esapament integrate in spoilerul spate. Partile laterale usor evazate vor sa sugereze niste coapse care sa confere putina senzualitate liniei generale.
In interior, regasim tableta tactila de dimensiuni generoase deja regasita pe Renault Espace pe post de consola centrala. Pozitionata de o maniera mai conventionala (spre deosebire de conceptul “flotant” de pe Renault Espace), aceasta integreaza functiile multimedia si de navigatie a sistemului R-Link dar de asemenea si interfata Multisense care permite personalizarea masinii in privinta setarilor de raspuns al acceleratiei, asistenta a sistemului de directie, duritate a suspensiei sau setarilor generatorului de sunet. La prima vedere, similar cu Espace, finisarea interiorului pare de foarte buna calitate, desi design-ul ne duce putin cu gandul la Peugeot 508. De altfel, Renault Talisman va fi produs pe aceleasi linie de fabricatie cu Renault Espace in uzina din Douai.
Spatiul interior este anuntat ca fiind printre cele mai generoase din categorie (datorita unui ampatament de 2,81 metri) iar portbagajul atinge recorduri absolute cu capacitatea sa de 608 litri VDA, devansand noul Skoda Superb cu ai sai 595 litri. Versiunea Break, care va fi prezentata in Septembrie la Salonul de la Frankfurt, va avansa probabil o valoare si mai mare. Renault s-a preocupat in mod deosebit de tapiteria scaunelor. Pe langa optiunea scaunelor ventilate, incalzite si prevazute cu masaj, scaunele din fata inaugureaza o structura botezata « Cover Carving Technology » mai subtire pentru a permite reducerea greutatii dar si oferirea unui spatiu mai mare pentru genunchii pasagerilor din spate.
In privinta motorizarilor, cei care sperau sa vada un nou varf de gama al producatorului francez echipat cu motoare cu sase cilindri vor fi dezamagiti: virful de gama va fi reprezentat de motorul de 1,6 litri pe benzina de 200 CP deja regasit sub capota lui Renault Espace si a lui Clio RS, insotit de o versiune de 150 CP a aceluiasi motor. Ambele vor putea fi combinate cu o cutie manuala cu 6 trepte sau o cutie EDC cu dublu ambreaj cu 7 trepte. In privinta motorizarilor diesel, vom regasi, ca si pe Renault Espace, versiunea mai puternica, lansata recent, a motorului 1.6 dCi care in configuratie biturbo ofera 160 CP (disponibila numai cu o cutie EDC cu dublu ambreiaj cu 6 trepte) si deja traditionalul dar excelentul 1.6 dCi de 130 CP (fie cu o cutie manuala cu 6 trepte sau o cutie automata EDC cu dublu ambreiaj cu 6 trepte). De asemenea, un model de baza a gamei echipat cu motorul 1.5 dCi de 110 CP va anunta un nivel de emisii de 95 g de CO2 (de asemenea cu cutie manuala cu 6 trepte sau EDC cu 6 trepte). De vazut cum se vor comporta aceste motorizari cu cilindreea limitata la 1.6 litri pe o masina cu un gabarit atit de mare, la momentul la care totusi majoritatea competitorilor ofera si motorizari de 2 litri sau, in cazuri e drept tot mai rare, si mai mult.
Astfel, Renault Talisman adopta o strategie total diferita fata de noua Alfa Giulia care a ales sa se prezinte initial numai in versiunea de varf “powered by Ferrari” avand un motor 3.0 V6 pe benzina turbo de 510 CP si practic isi asuma faptul ca nu va stirni vise sau pasiuni prin nobletea sau vigoarea motorizarilor sale. Nu se stie nimic nici despre o eventuala versiune hibrida la acest moment, in vreme ce Volkswagen poate sa se mindreasca cu cei 219 CP la un consum teoretic de 1,6 litri/100 km pentru noul sau model hibrid plug-in Passat GTE.
Aproape ca ajungem sa regretam faptul ca motorizarile nu pot pune in valoare la maximum sistemele de suspensie si directie, de asemenea imprumutate de la Espace. In echiparile de varf, avem de-a face cu sistemul de directie 4Control (directie integrala, pe toate rotile, sistem regasit deja pe Laguna 3) precum si o suspensie pilotata care promite o agilitate deosebita si un confort regal, cu atit mai mult cu cit centrul de greutate este mai coborit decit in cazul lui Renault Espace.
Tot ca si in cazul lui Renault Espace, Renault Talisman va acorda o atentie aparte aspectelor declarate premium: sistem de sunet Hi-Fi Bose, sisteme de asistenta a conducerii (sistem cruise control adaptiv, sistem de parcare automata, afisaj Head-up Display) si va oferi o finisare Initiale Paris foarte luxoasa.
Renault Talisman va fi prezentat pe 15 septembrie la salonul de la Frankfurt atit in versiunea berlina cit si intr-o versiune break si va fi comercializat incepand cu luna noiembrie in Europa, la preturi care nu sunt inca cunoscute pentru moment.