INTRO
Versiunea hibrida plug-in a modelului Mitsubishi Outlander, si anume Mitsubishi Outlander PHEV, este cel mai vandut vehicul electric sau hibrid in Europa la jumatatea anului 2015, totalizand o cota de piata de 17 %. In 2014, versiunea Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) a reprezentat 51.7% din vanzarile modelului Outlander in Europa.
Prin acest model hibrid, Mitsubishi a oferit pe piata practic primul model 4×4 cu propulsie hibrida reincarcabil din lume.
Avand in vedere oferta tot mai larga de vehicule hibride si electrice precum si interesul crescand al clientilor pentru acest gen de vehicule, am fost curiosi sa testam si noi cel mai vandut model din segment in Europa si sa intelegem motivele succesului sau, iar importatorul Mitsubishi in Romania, M Car Trading, ne-a inlesnit contactul cu acest vehicul foarte interesant, motiv pentru care le multumim.
EXTERIOR
Actuala generatie a modelului Mitsubishi Outlander, lansata in 2012 tocmai beneficiaza de un facelift major de design exterior conceput pe baza unei noi filozofii de design botezata “Design Shield” (inaugurata de concept car-ul din 2014, Mitsubishi Outlander PHEV Concept-S), practic al doilea facelift al modelului dupa un facelift minor intervenit in 2014. Doua facelift-uri la in 6 ani de la lansare – asta inseamna de regula faptul ca modelul initial nu a avut un design prea bine reusit sau prea bine primit. In cazul actualei generatii de Outlander, ceea ce i s-a putut reprosa in materie de design a fost o linie prea banala si cuminte, prea clasica, intr-o lume in care detinerea unui model SUV sau crossover vine de regula si cu dorinta de a epata, de a stirni invidii.
Filozofia Mitsubishi e destul de diferita, fiind mai degraba orientata spre calitatatile intrinseci ale modelelor sale, fara a intoarce neaparat priviri in trafic. Totusi, noul facelift “Design Shield” vine cu o infatisare mai dinamica si mai agresiva, ca raspuns la criticile pietei. De asemenea, imbunatatiri semnificative sunt aduse la capitolul calitatii asamblarii, a calitatii materialelor, a insonorizarii, a setarii suspensiei si a echipamentelor moderne si high-tech (incluzand forward collision warning, lane departure warning si adaptive cruise control). Modelul Mitsubishi Outlander PHEV testat de noi era o versiune cu facelift-ul anterior, din 2014. Noua nu ni s-a parut o masina cu design prea sters, ci doar o masina mai clasica si traditionala in infatisare – ceea ce nu intodeauna e un lucru rau (in definitiv un design clasic poate imbatrini mai bine decit unul foarte modern si care sa rupa gura targului). Liniile sunt rectangulare, cu rotunjiri discrete in zona farurilor si stopurilor si parca se potrivesc mai bine unui model SUV decit grila jet fighter a faceliftului generatiei precedente. Stilul aminteste de design-ul bio al anilor 1990, sigur, cu niste tuse fine de actualizare la zi, insa drept rezultat nu poti spune ca e vorba de o masina relativ noua, asa cum probabil peste niste ani, nu vei putea spune ca e un design care arata obisnuit. E consensual cu stilurile si gusturile si consensual si in timp.
INTERIOR
Si in interior, ruptura fata de generatia precedenta a modelului Outlander este majora. Rezultatul de asemenea risca sa nu fie pe placul tuturor. Japonezii au decis sa ofere o consola centrala in prelungirea tabloului de bord pe care sunt grupate sistemul de navigatie si comenzile de climatizare. Este o dispunere tipica multor modele SUV, crossover si 4×4 ale producatorilor americani – aproape ca te astepti sa vezi si un schimbator de viteze pe coloana volanului! Probabil ca Mitsubishi a gandit acest interior avand in vedere in principal piata americana. In orice caz insa, calitatea fabricatiei si a finisarii este mult imbunatatita fata de modelul precedent.
Habitaclul este foarte spatios, inclusiv in aceasta versiune hibrida, care nu impieteaza deloc asupra spatiului disponibil pentru pasageri. Dimpotriva avem ceva mai mult spatiu pentru pasagerii din spate, datorita lipsei tunelului central care adapostea axul cardanic. Daca versiunea diesel a lui Mitsubishi Outlander este disponibila si intr-o varianta cu 7 locuri, in cazul versiunii PHEV aceasta optiune nu este disponibila datorita plasarii bateriilor si centralei de comanda a sistemului hibrid sub podeaua portbagajului si a habitaclului. Portbagajul are o capacitate de 463 litri in cazul versunii hibride (fata de 519 litri pentru versiunea cu 5 locuri diesel). Nu exista roata de rezerva, in locul ei fiind amplasat un compresor si un kit de pana ce contine o solutie de reparatie rapida a anvelopei. Tot sub podeaua portbagajului regasim bateria normala care a fost relocata in spate precum si un spatiu special in care poate fi depozitat cablul de încarcare.
Forma relativ clasica si mai patratoasa a caroseriei are un avantaj evident la capitolul vizibilitate care este foarte buna, comparativ cu modelele de tip SUV si crossover recente pe care am avut ocazia sa le testam.
DINAMICA
In privinta motorizarii, Mitsubishi Outlander PHEV are ca si motor “clasic” un propulsor pe benzina, aspirat, de 2.0 litri cilindree, dezvoltand 121 CP si 190 Nm, care consuma carburantul dintr-un rezervor relativ limitat, de 45 litri (fata de 60 litri la versiunea clasica de Outlander). Daca o serie de modele hibrid prefera schema in care motorul clasic, cu aprindere prin scanteie (benzina) sau aprindere prin compresie (diesel) motorizeaza rotile din fata iar motorul electric pune in miscare rotile din spate (este de exemplu solutia aleasa pentru SUV-urile hibride Lexus), Mitsubishi Outlander are doua motoare electrice, cate unul pentru fiecare axa. Fiecare din cele doua motoare dezvolta o putere de 82 CP insa cel din spate dezvolta mai mult cuplu (195 Nm fata de 137 Nm pentru cel din fata), deoarece trebuie sa propulseze singur rotile din spate in vreme ce motorul electric din fata munceste impreuna cu motorul pe benzina. Puterea combinata maxima a sistemului hibrid nu rezulta insa din insumarea puterilor tuturor motoarelor (ca si la alte modele hibride), functionarea acestora fiind optimizata de calculatorul sistemului hibrid pentru o valoare maxima de 203 CP.
Aceasta valoare poate parea una destul de sanatoasa pentru un SUV de clasa medie, dar asta pana luam in calcul greutatea modelului hibrid, de 1810 kg – cu 315 kg mai mult fata de modelul clasic Outlander 2.2 diesel de 150 CP, diferenta fiind data in principal de greutatea bateriilor. Bateriile sunt montate central, intre cele doua axe, protejandu-le de deteriorarea in caz de accident si limitand efectul de reducere a capacitatii portbagajului (463 litri fata de 519 litri la modelul clasic Outlander 2.2 diesel). Mitsubishi sustine ca Outlander PHEV poate sa parcurga 52 km in regim “full” electric. Noi am reusit in conditiile unui august canicular sa parcurgem 40 km in oras in regim exclusiv electric (exceptand o accelerare mai puternica necesara pentru a ne incadra in trafic). Avand in vedere temperatura ridicata si functionarea continua a aerului condiitonat, consideram aceasta valoare ca fiind foarte interesanta. Practic, daca aveti o priza acasa sau la birou, sunt sanse mari sa puteti parcurge cam tot traseul zilnic in oras in regim exclusiv electric (100 % electric). In principiu, in acest regim de functionare exclusiv electric, care poate fi mentinut la acceleratii usoare si cita vreme viteza de rulare nu depaseste 120 km/h, fiecare din cele doua motoare electrica foloseste jumatate din puterea totala, rezultand o putere cumulata de 82 CP.
Atunci cand bateriile incep sa ramana fara energie, sau la o accelerare mai puternica sau urcarea unei pante, motorul termic poate actiona ca un generator, pentru a le incarca, in regim hibrid-serie, atita vreme cit nu se depaseste viteza de 120 km/h. In acest regim, sistemul foloseste practic toata puterea motoarelor electrice, deci in aceste conditii Outlander PHEV poate beneficia de un maximum de 164 CP. Functionarea motoarelor electrice la putere maxima presupune consumarea rapida a energiei din baterie, de unde necesitatea de a fi pus in functiune motorul pe benzina cu rol de generator.
In cazul in care bateria este aproape complet descarcata sau se merge cu viteze de peste 120 km/h sau se apeleaza la acceleratii puternice, intra in functiune modul hibrid-paralel. Motorul pe benzina devine motor de tractiune. La viteze medii (intre 65 km/h si 120 km/h) motorul pe benzina poate satisface si functia de generator de curent (incarcand bateriile). Cita vreme bateria are un nivel suficient de incarcare, motoarele electrice functioneaza si ele, in ajutorul motorului pe benzina. La viteze de peste 120 km/h, motorul pe benzina are doar rol de tractiune, iar cele doua motoare electrice sunt in cea mai mare parte a timpului oprite. Daca bateriile sunt suficient de incarcate si se accelereaza puternic peste 120 km/h, intervine si motorul electric din spate pentru a ajuta motorul termic si a mai reduce consumul de combustibil, caz in care puterea totala atinge 203 CP (121 CP ai motorului termic plus cei 82 CP ai motorului electric din spate). Astfel, dincolo de viteza de 120 km/h, cind motorul termic propulseaza singur masina, si mai ales o data si cu golirea bateriilor, Outlander PHEV incepe sa gifaie si sa dea semne de submotorizare, motorul de 121 CP trebuind sa duca o masa de 2 tone (cu pasageri si bagaje). Raportul greutate/putere depaseste in acest caz 16 kg/CP (fata de 11 kg/CP la Outlander-ul 2.2 diesel, in conditii similare de incarcare). Reprizele devin mai lente iar consumul capata valori ridicate. Pina la 120 km/h insa masina se misca suficient de rapid, fara efort, cu conditia sa te obisnuiesti cu vuietul motorului pe benzina aruncat sus in ture de cutia cu variatie continua (CVT).
La cat de complex e mecanismul de functionare al sistemului hibrid, descris mai sus, surprinde foarte placut modul de functionare foarte placut si silentios, cu treceri line, pe nesimtite, intre diferitele moduri. Cele trei motoare intra in functiune se combina si se opresc intr-o coordonare fara cusur. Intrarea in functiune a motorului termic nu se face puternic auzita (spre deosebire de hibrizii Toyota). Este de salutat faptul ca Mitsubishi, un producator fara indoiala cu renume, istorie si apetit pentru tehnologie, dar nu un producator gigant, a reusit sa dezvolte un astfel de sistem, propriu, si cu o functionare atit de lina. Livrarea puterii se face in liniste desavarsita si foarte lin, in modul electric iar atunci cand motorul termic intra in functiune, acest lucru se realizeaza destul de putin intruziv, momentul fiind marcat sonor ca o usoara dregere a vocii mai degraba decit cu fanfara specifica altor modele hibride, si ne gandim aici in special la modelele de la Toyota si Lexus. Nu este un ansamblu de propulsie foarte charismatic dar pentru un SUV de familie este suficient de manierat – poate altfel ar fi stat situatia daca aveam de-a face cu un coupe sport. Cei 203 CP combinati ajuta masina sa se miste vioi fara a fi lenta, cel putin pana la viteze de 120 km/h, fara insa a fi un SUV sport sau orientat spre performanta. Oricat de silentios ar fi insa trenul de rulare si ansamblul propulsor, linistea habitaclului este insa intrerupta de cascada de sunete de la diversele sisteme de protectie, cum ar fi “Lane Departure System”, indemnandu-i pe unii sa le dezactiveze inca de la pornirea motoarelor.
Suspensiile destul de moi genereaza un ruliu destul de pronuntat, dar previzibil si gradual, aparand de o maniera destul de controlata, astfel incat platforma provenita de la Mitsubishi Lancer se comporta si se conduce bine pentru o masina atit de mare si de grea.
Se poate rula la viteze de autostrada in modul electric cu putina atentie dar poate fi mai rational sa se ruleze in aceste conditii pe baza motorului termic si sa se salveze energia electrica ramasa in baterii pentru situatii ulterioare de trafic urban.
La baza schimbatorului de viteze se afla doua butoane care comanda moduri speciale ale sistemului hibrid, butonul Save, care face tocmai ce spuneam mai sus, conserva energia din baterie pentru mai tirziu si butonul Charge care comanda un mod de functionare in care motorul termic este folosit atit pentru propulsie cit si pentru incarcarea bateriei electrice prin folosirea motorului electric fata ca generator – caz in care consumul mediu creste cu aproximativ 1 litru/100 km.
BUGET
Mitsubishi Outlander PHEV are un pret de pornire de lista de 45.496 EUR cu TVA in versiunea de echipare Intense+. Versiunea testata de noi, Instyle Navi, are un pret de lista de 49.588 EUR cu TVA. Sunt preturi care poate parea mari, la prima vedere, avand in vedere clasa non-premium in care este plasat Mitsubishi Outlander – in definitiv sunt apropiate de preturile pentru modelele SUV de clasa medie ale producatorilor premium. Totusi, se cuvin facute doua precizari. Mai intii, pretul poate fi justificat prin echiparea de serie foarte completa, inaltul continut tehnologic al sistemului hibrid (inclusiv costurile pentru baterii) precum si prin avantajele acestui sistem.
Cealalta precizare este legata de faptul ca fata de preturile de lista de mai sus, Mitsubishi Romania, in dorinta de a isi promova modelul, obisnuieste sa ofere discount-uri care reduc preturile lui Outlander PHEV cu aproximativ 2.500-4.000 EUR plus TVA (depinzand de varianta). Iar in cazul achizitiei prin programul Rabla, se beneficiaza pe langa reducerea de 6.500 lei aferenta tichetului Remat de ecobonusurile speciale de 750 lei (pentru masini cu emisii CO2 sub 100 g/km) si de 2.500 lei (pentru masini cu tehnologii avansate plug-in hibrid dar si de un beneficiu suplimentar de 16.250 lei oferit de importatorul M-Car Trading. Astfel, pretul versiunii testate de noi, cea de virf, poate scadea pana la aproximativ 40.000 EUR cu TVA, aproprindu-se destul de mult de pretul de circa 36.000 EUR cu TVA al variantei diesel de top. Alegerea versiunii hibride in detrimentul celei diesel se justifica in cazul in care proprietarul poate sa incarce zilnic masina la domiciliul sau si/sau la birou, caz in care poate sa parcurga cea mai mare parte din traficul urban din timpul saptamanii in regim full-electric. Asa cum am mai mentionat, noi am reusit in conditiile unui august canicular sa parcurgem 40 km in oras in regim exclusiv electric (exceptand o accelerare mai puternica necesara pentru a ne incadra in trafic), cu un consum de carburant in ziua respectiva de 1.7 litri/100 km, nu departe de consumul mixt anuntat de Mitsubishi pentru Outlander PHEV de 1.9 litri/100 km. Un “plin” de baterie electrica costa aproximativ 3 Euro. In situatia cea mai putin defavorabila in care nu se incarca deloc bateria la priza, aceasta încarcându-se doar sporadic, în perioadele de decelerare și când motorul termic are rol de generator, situatie care corespunde unui drum lung in afara orasului, consumul inregistrat de noi a ajuns la valori de aproximativ 11 litri/100 km, ceea ce e departe de valoarea teoretica de consum anuntata de 5.8 litri/100 km si e peste consumul mediu real al variantei diesel, practic amortizarea diferentei de pret fata de versiunea diesel nerealizandu-se niciodata. Intr-un scenariu de rulaj mediu de 20.000 km pe an cu trasee parcurse atit in regim strict electric (in timpul saptamanii in oras), in regim hibrid combinat (cu bateria incarcata de la priza si functionare si a motorului termic – la sfarsitul de saptamana) cit si in regim hibrid cu bateria descarcata (de exemplu in vacante), estimam ca se poate obtine o economie de carburant anuala de aproximativ 1.000 EUR fata de versiunea diesel ceea ce inseamna o amortizare a diferentei de pret in 4-5 ani (depinzand de varianta de echipare).
Cu totul altfel poate sta situatia in cazul in care posesorul lui Outlander PHEV traieste intr-o tara in care pe langa accesul facil la infrastructura de incarcare a bateriei electrice, legislatia specifica ofera facilitati fiscale, precum primele oferite de stat la cumpararea unor modele ecologice si scutirile de taxe, caz in care aceste facilitati pot compensa costul supimentar al modelului hibrid.
Garantia oferita de Mitsubishi este de 5 ani sau 150.000 km, impartita in doua etape: primii 2 ani fara limita de kilometri iar urmatorii trei ani sub conditia limitei de 150.000 km, depinde care are loc mai întii.
VERDICT
Mitsubishi Outlander PHEV obtine pe scala noastra de testare 4 stele din totalul de 5 disponibile. Sistemul hibrid este foarte armonios in functionare, integrat fara cusur si nu impieteaza asupra caracterului practic al modelului. Functionarea in regim complet electric in oras este reala, iar modelul cu cel de-al doilea facelift vine cu un interior mai calitativ si cu niste recalibrari de functionare a motoarelor electrice care imbunatatesc performantele de demarare cu doua secunde de la 0-100 km/h, ceea ce nu are darul decit de a face si mai atractiv acest hibrid. Intelegem astfel de ce Outlander PHEV este cel mai bine vandut model hibrid si electric din Europa pentru un nou an la rind.
sistem hibrid avansat, spatiu interior, suspensie confortabila
pret ridicat, sistem multimedia lent, design sters
DATE TEHNICE
Mitsubishi Outlander PHEV | |
Motorizare | 2.0 benzina plus doua motoare electrice |
Cilindree (cc) | 1.998 |
Numar cilindri | 4 |
Numar supape | 16 |
Raport compresie | 10,5:1 |
Putere maxima motor termic (CP DIN) tr/mn | 203 CP/4.500 |
Cuplu maxim motor termic (Nm) tr/mn | 190 Nm/4.500 |
Putere maxima motoare electrice (CP DIN) | 82 CP + 82 CP |
Cuplu maxim motoare electrice (Nm) | 137 Nm + 195 Nm |
Putere maxima combinata (CP DIN) tr/mn | 203 CP/4.500 |
Cuplu maxim combinat (Nm) tr/mn | 385 Nm/4.500 |
Carburant | benzina |
Norma de poluare | EURO 6 |
Cutie de Viteze | CVT |
Rezervor (l) | 45 |
Portbagaj (l) min. | 463 |
Viteza maxima (km/h) | 170 |
0 – 100 km/h (sec) | 11.0 |
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) | 1.7 |
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) | 11.0 |
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) | 8.7 |
Consum Mixt oficial (l/100km) | 1.9 |
Masa proprie (kg) | 1.810 |
Lungime x Latime x Inaltime (mm) | 4.655/1.800/1.680 |
GALERIE FOTO
no images were found