TEST: Lexus CT 200h 1.8 VVTi – “Eco” intr-un stil aparte

1
2400

LEXUS CT 200h 1.8 VVTi 136 CP LUXURY

[tab: Intro]

Lexus a patruns in clasa compacta cu o propunere cel putin indrazneata, primul hibrid compact premium. Aceasta idee a luat forma unui hatchback cu aspect dinamic si destul de impunator, ce isi propune sa atraga clientela tanara in cautare de “altceva” si pe acei cumparatori preocupati de nivelul de CO2 pe care il emit in atmosfera cand conduc.

Toyota si, implicit, marca premium Lexus sunt aproape sinonime cu tehnologiile “eco”, astfel ca era de asteptat ca incursiunea intr-un nou segment sa fie facuta cu un exponent al filosofiei ecologice. Cu toate acestea sunt de parere ca CT ar fi mai atractiv daca ar putea fi achizitionat si cu un grup moto-propulsor conventional.

[tab: Design]

Noile modele Lexus reusesc din ce in ce mai bine sa inspire dinamism din orice unghi, fara a neglija statura eleganta cu care ne-a obisnuit constructorul nipon. Exponentul clasei compacte se incadreaza perfect in aceasta noua filosofie si personal il consider unul dintre cele mai reusite hatchback-uri disponibile pe piata.

Partea frontala a lui CT 200h este impunatoare, gratie farurilor cu design angular si a nervurilor capotei ce se prelungesc inspirat pe spoiler-ul fata. Senzatia este amplificata pe timp de noapte de luminile de zi cu tehnologie LED. Din aceasta perspectiva singurul element ce tradeaza caracterul “eco” al modelului nipon este sigla Lexus cu fundal albastru, detaliu subtil regasit si pe “fratele” Auris HSD.

Privita din profil, compacta nipona nu mai emana la fel de mult dinamism si agresivitate, liniile fiind mai degraba cuminti si elegante. Merita mentionata linia geamurilor laterale posterioare, a carui curbura este mai pronuntata decat cea a plafonului trimitand spre silueta unui coupe. CT primeste un plus si pentru jantele din aliaj usor de 17 toli ce vin incaltate cu pneuri de 215/45. Posteriorul poate fi considerat un mix al elementelor prezente in partea frontala si cea laterala, eleronul prezent deasuprea hayonului si design-ul blocurilor optice fiind elementele sportive. Totusi trebuie sa mentionez ca nu apreciez masivitatea spoilerului, care ar fi putut fi mascata prin intermediul unor nervuri similare celor prezente in partea frontala.

[tab: Interior]

Habitaclul lui Lexus CT 200h te intampina cu un design inspirat si materiale de calitate. De cand deschizi portiera observi atentia pentru detalii si reazlizezi imediat de ce acest model este catalogat ca premium.

Bordul are un design fluid, ce este intrerupt doar atunci cand display-ul escamotabil se afla in pozitie verticala, arcul de deasupra instrumentarului de bord fiind imbracat in piele. De altfel pielea este unul dintre materialele ce predomina in interiorul lui CT 200h, de la tapiterie si volan, pana la fetele usilor, cotiera si consola centrala. Aceasta din urma se contopeste practic cu plansa de bord, separand complet cele doua locuri din fata si contribuind la o asezare ergonomica a comenzilor.

Pozitia la volan este una sportiva, iar multitudinea de reglaje disponibile pentru scaun si volan garanteaza gasirea unei configuratii optime. Volanul este profilat in zona superioara pentru o priza mai buna si are un design ce aduce aminte intentionat de supercar-ul LF-A. Sustinerea laterala este perfecta pentru caracterul masinii. Spun aceasta deoarece scaunele sunt suficient de profilate pentru a oferi sustinere in timpul abordarii virajelor cu aplomb, fiind in acelasi timp extrem de confortabile. Astfel caracterul polivalent al hatchback-ului Lexus ti se releva inca de la primii kilometri petrecuti la bord, dar despre acesta voi discuta in sectiunea urmatoare.

Nivelul de echipare Luxury al modelului de test cuprinde cam toate dotarile la care te-ai astepta de la un model premium. Printre aceastea se numara sistemul audio Mark Levinson Premium 7.1 Surround cu 13 difuzoare, HDD de 10 GB, conectivitate USB si CD/DVD changer cu capacitate de 6 CD/DVD-uri. Acesta ofera o experienta auditiva demna de nivelul premium si utilizeaza acelasi display escamotabil de 7 toli folosit de sistemul de navigatie si de sistemul de asistenta la parcarea cu spatele. Controlul acestor functii se face prin intermediul sistemului remote-touch, un fel de trackball intuitiv si placut in utilizare. Bineinteles ca echiparea Luxury cuprinde tapiteria din piele de foarte buna calitate si scaunul soferului cu reglaj electric pe 8 directii, functie de memorie si suport lombar, pe care le-am mentionat anterior.

Spatiul pentru ocupantii locurilor din fata este mai mult decat suficient, dar cei ce calatoresc in spate vor acuza o lipsa de spatiu in zona picioarelor, care pentru persoanele de peste 1.80 m poate deveni o adevarata problema. Lexus CT nu duce lipsa de spatii de depozitare, atat in fetele usilor cat si in consola centrala, dar cei 375 de litri ai portbagajului nu sunt dispusi in cea mai utila forma, inaltimea fiind variabila si destul de redusa. Pentru inaltimea neregulata compenseaza podeaua plata si gura de incarcare aflata la acelasi nivel cu aceasta.

Vizibilitatea este buna, montantii A si B nepunand probleme soferului. Doar montantii C pot pune unele probleme la iesirile cu spatele, dar celelalte manevre sunt inlesnite de camera pentru mersul cu spatele integrata in hayon si de pachetul complet de senzori de parcare. De asemenea oglinzile laterale au dimensiuni apreciabile si previn orbirea soferului pe timp de noapte.

[tab: Dinamica]

In ciuda aspectului exterior, Lexus CT 200h nu este un model sportiv in adevaratul sens al cuvantului. Acestea fiind spuse, propulsorul de 1.8 litri, ce dezvolta 99 CP si este ajutat de cel electric pentru a oferi o putere maxima de 136 CP, nu poate fi considerat unul lenes. Totodata cuplul motor de 207 Nm dezvoltat de motorul electric este disponibil instant, ceea ce faciliteaza sprinturile si elimina emotiile in cazul depasirilor. Acestea se transpun pe hartie sub forma unui sprint de la 0 la 100 km/h realizat in 10.3 secunde si a unei viteze maxime de 180 km/h. Grupul moto-propulsor ofera astfel performante dinamice satisfacatoare, iar cutia CVT (cu variatie continua) garanteaza o rulare lina, lipsita de socuri. Totusi trebuie mentionat ca in cazul accelerarilor prelungite, fie cu pedala la podea fie cu rezerve, sunetul constant al motorului poate deveni usor deranjant, acesta fiind dezavantajul transmisiei CVT.

Sistemul hibrid permite rularea in patru moduri distincte: EV, ECO, Normal si Sport. Selectarea unuia dintre aceste moduri este semnalizata de un indicator luminos si, in cazul modului EV, de display-ul multifunctional. Modul EV (electric vehicle), dupa cum ii sugereaza si numele, activeaza exclusiv motorul electric, rulandu-se practic gratis pe baza energiei recuperate pe perioada de franare. Acest mod este dezactivat automat daca se depaseste viteza de 40 km/h sau atunci cand acumulatorii se apropie de limita minima. Din pacate nu se poate rula foarte mult numai cu motorul electric, dar autonomia este suficienta pentru a reduce semificativ consumul in traficul urban extrem de aglomerat. In modul ECO cele doua propulsoare lucreaza impreuna, dar raspunsul pedalei de acceleratie este adecvat unui stil de condus linistit, optimizand astfel consumul de combustibil. Chiar si asa, grupul moto-propulsor raspunde eficient la nevoie. Modul Normal, activat prin apasarea selectorului rotativ, ofera un raspuns satisfacator al pedalei de acceleratie si un nivel intermediar de asistare a directiei. Insa pentru depasiri si reprize de condus sportiv exista modul Sport. Rotind selectorul in pozitia Sport raspunsul pedalei de acceleratie devine imediat unul prompt si cele doua propulsoare conlucreaza pentru a oferi maximum de performanta. Totodata indicatorul ce in mod normal arata nivelul de utilizare a energiei se transforma intr-un turometru clasic, iar instrumentarul de bord beneficiaza de o iluminare rosie. Pe parcursul testului am utilizat des modul Sport si a ajuns sa-mi intre in reflex activarea acestuia in situatiile in care anticipam nevoia de putere si cuplu.

Directia lui Lexus CT 200h este precisa si ofera un feedback bun, iar suspensiile reusesc cu succes sa reduca ruliul la un nivel acceptabil. La acest comportament contribuie si amplasarea joasa a bateriei de acumulatori, iar pneurile cu dimensiunile 215/45 R17 dimpreuna cu setarea diferita a suspensiei, fac ca modelul Lexus sa subvireze mai tarziu decat “fratele” Auris HSD.

Suspensiile, in pofida setarii destul de rigide, filtreaza bine denivelarile chiar si pe cele mici peste care se ruleaza cu viteza mai mare. Micile pierderi la capitolul confort reprezinta compromisul facut pentru a putea oferi un comportament dinamic mai mult decat satisfacator. Aici trebuie sa mentionez franele eficiente, care ofera un raspuns progresiv la apasarea pedalei.

Asadar Lexus CT 200h face dovada unui caracter polivalent, ceea ce este la mare cautare in prezent. Hatchback-ul premium poate rula in liniste in ambuteiajele din mediul urban si poate “inghiti” rapid putinii kilometri de autostrada din tara noastra, fara a parea din alt peisaj pe un drum virajat.

Ca o mentiune subiectiva, am descoperit in Lexus CT 200h o masina care ma calmeaza in cele mai stresante situatii si la bordul careia sunt predispus sa trec cu vederea lipsa de respect de care dau dovada multi participanti la trafic.

[tab: Consum]

Lexus declara un consum mediu de 3.8 litri/100 km pentru CT 200h. Aceasta valoare nu poate fi atinsa cu usurinta, decat in oras pe distante scurte unde poate fi utilizat suficient de mult motorul electric. Asadar consumul urban poate varia intre 5.5 litri/100 km si 6.8 litri/100 km in functie de aglomeratie si de stilul de condus, implicit si de modul de functionare selectat (ECO sau Sport). In mediul extraurban consumul de combustibil se situeaza intre 5.0 litri/100 km si 6.0 litri/100 km, aceasta in conditiile unui stil de condus preponderent sportiv. Totodata emisiile medii de CO2 declarate sunt de 89 g/km, valoare ce ii va multumi pe ecologisti si care contribuie la reducerea poluarii din mediul urban.

Pot spune ca hatchback-ul hibrid Lexus nu dezamageste in nici un fel in ceea ce priveste consumul in conditii reale de trafic. Valoarea obtinuta depinde de stilul de condus, reprizele de acceleratii si vitezele constante dar peste 130 km/h fiind penalizate corespunzator.  Daca se ruleaza exclusiv economic se pot obtine si valori mai mici de 5.0 litri/100 km in mediul extraurban, in timpul testului obtinand si 4.8 litri/100 km pe unele sectoare.

[tab: Buget]

Avand drept concurenti modele precum BMW Seria 1 si Audi A3 si fiind propulsat de un grup moto-propulsor hibrid, Lexus CT 200h nu este deloc ieftin, dar se incadreaza in segmentul de pret tipic clasei compacte premium.

In echiparea de baza, denumita Eco, CT 200h are un pret de 29.960 de euro cu TVA si vine cu un pachet de dotari ce poate satisface clientii mai putin pretentiosi. Dar in prezent cea mai buna oferta este echiparea Business ce, gratie unei promotii aflata in desfasurare pentru exemplarele din stoc, costa 28.500 de euro cu TVA (o reducere de 4.460 de euro). Dotarile suplimentare fata de echiparea de baza sunt: pachetul Eco, jantele de 16 toli, proiectoarele de ceata, tempomatul, camera video pentru asistenta la parcare cu display integrat in oglinda retrovizoare, scaunele fata incalzite, senzorii de ploaie si sistemul keyless entry.

Lexus a introdus de curand echiparea F Sport, ce se doreste a fi versiunea sportiva a lui CT 200h. Aceasta aduce jante de 17 toli, lumini de zi cu tehnologie LED, geamuri fumurii pentru usile spate si luneta, suspensie si directie revizuite, pachet Business si elemente stilistice F Sport. Daca doriti sa achizitionati versiunea sportiva a hatchback-ului hibrid va trebui sa platiti 36.850 de euro cu TVA.

Versiunea testata de noi, si anume Luxury, costa 41.200 de euro cu TVA la care se adauga 720 de euro cu TVA pentru vopseaua metalizata. Contra acestei sume veti beneficia, printre altele, de sistemul de sunet Mark Levinson Premium 7.1 Surround cu HDD de 10 GB si tapiteria din piele.

Garantia oferita de Lexus este de 5 ani in limita a 160.000 km, ce este formata din garantia completa de 3 ani sau 100.000 km si cea extinsa ce adauga 2 ani si 60.000 km, dar prezinta unele limitari.

Pentru mai multe detalii cu privare la echipari, date tehnice si preturi va invitam sa accesati pagina dedicata a site-ului oficial aici.

[tab: Verdict]

Lexus CT 200h reprezinta o alternativa viabila pentru cei ce doresc altceva de la segmentul premium, datorita versatilitatii de care da dovada hatchback-ul nipon  si a capacitatii acestuia de a atrage atentia.

Sistemul hibrid este unul reusit, oferind un nivel scazut al consumului si fiind usor de exploatat. Cat timp pretentiile in regim sportiv nu sunt deplasate, CT 200h se adapteaza foarte bine starii soferului din fiecare moment. Daca adaugam nivelul de confort oferit si senzatia de relaxare care te cuprinde atunci cand te afli la volanul unui Lexus CT, obtinem un pachet atragator pentru cei ce sunt in cautarea unui hatchback premium.

Cu toate acestea performantele dinamice nu il recomanda ca un model sportiv, fiind dezavantajat in fata rivalilor germani. Dar cum concurentii reali (versiunile hirbride) nu si-au facut inca aparitia pe piata, CT 200h se bucura de exclusivitate in segmentul sau.

Cred ca experienta mea cu Lexus CT 200h este un rezumat elocvent al caracterului acestuia. Pe parcursul testului am avut ocazia de a conduce un model mult mai sportiv si, desi fiecare viraj imi punea un zambet larg pe buze, la sfarsitul zilei preferam sa conduc relaxat la volanul lui CT 200h.

_______________

Foto: Cyno Studio

[tab: D. tehnice]

LEXUS CT 200h 1.8 VVTi 136 CP LUXURY
Motorizare 1.8 VVTi Hybrid
Cilindree (cc)1798
Numar cilindri4
Numar supape16
Putere maxima motor electric (kW)
60
Putere maxima CP (kW)/rpm
99(73)/5200
Cuplu maxim Nm/rpm
142/4000
Cuplu maxim motor electric (Nm)
207
Carburantbenzina
Norma de poluareEuro5
Cutie de Viteze CVT
Pneuri215/45 R17
Rezervor (l)45
Portbagaj (l) min.375
Viteza maxima (km/h)180
0 – 100 km/h (sec)10.3
Consum Urban3.7
Consum Extraurban3.7
Consum Mixt3.8
Emisii CO2 (g/km)87
Masa proprie (kg) 1410
Lungime x Latime x Inaltime4.320 x 1.765 x 1.430

Comments are closed.