TEST: Peugeot 508 2.0 HDi – Francez germanizat

3

Peugeot 508 Active 2.0 HDi FAP

[tab: Intro]

Avind in vedere si istoria inaintasilor sai Peugeot 405, 406 si 407, am fost curiosi sa vedem cum se comporta Peugeot 508 din perspectiva concurentei tot mai mari atit pe piata de berline si break-uri, cit si din partea modelelor de tip monovolume, cross-over si SUV.

Peugeot a fost una din primele marci auto importate oficial in Romania dupa 1989, urmata de Opel si Mercedes. Imi amintesc in perioada 1990-1992, cu cita invidie ii priveam pe posesorii de Peugeot 405, berlina sau SW, pentru ca aparitia la volanul unei astfel de masini reprezenta o dovada a succesului. Majoritatea erau echipate cu motoare pe motorina aspirate, 1.9D, dezvoltind 68 CP, abia mai tirziu fiind oferita si o versiune dT cu turbina, de 92 CP. Peugeot 405 fusese lansat in 1987, avind un design realizat de Pininfarina, si cistigase in 1988 titlul de “Masina anului in Europa” cu cel mai mare scor din toata istoria concursului, neegalat nici pina astazi. In total, s-au vindut peste 3.4 milioane de exemplare, Peugeot 405 fiind in topul celor mai bine vindute 50 de modele auto ale tuturor timpurilor, si fiind ultimul model Peugeot vindut si pe piata din SUA si Canada.

Desi inca se mai fabrica si astazi in Iran si Egipt sub licenta, 405 a fost inlocuit pe piata europeana in 1995 de succesorul Peugeot 406. Pe piata locala, deja dominata de ideea de masina nemteasca, concurenta lui Peugeot 406 a reprezentat principala amenintare pentru importatorul VW, Porsche Romania, la intrarea acestuia pe piata din Romania. Peugeot 406 a fost una dintre cele mai bine vindute masini cu motorizari diesel in Europa si este inca in versiunea HDi, detinatoarea recordului de cea mai lunga distanta parcursa cu un singur plin de carburant, realizat in 2002 – 2.348 de kilometri in 36 de ore, in Australia, de la Melbourne la Rockhampton.

In fata concurentei in crestere pe piata auto, pe de-o parte din partea concurentei germane pe piata limuzinelor si break-urilor medii-mari de familie si business si pe de alta parte din partea monovolumelor pe piata masinilor pentru familisti, in 2004, Peugeot lanseaza modelul 407. Mi-aduc aminte foarte bine lansarea acestui model pe piata romaneasca – o lansare fastuoasa, la Palatul Snagov, cu 7 masini prezentate invitatilor, un set-up Science Fiction pentru a ilustra design-ul deosebit al partii frontale. Mi-aduc aminte si acum ca vazind Peugeot-ul 407 m-am gindit ce bine ar fi sa reusesc sa pot avea o astfel de masina.  407 oferea o suspensie de exceptie, toate modelele fiind echipate cu suspensie fata cu braţe duble triunghiulare şi pivoţi decuplaţi, de tip “double wishbone” (similara cu cea de tip RevoKnuckle/HiPerStrut oferita pe modele sportive precum Renault Megane RS, Ford Focus RS etc.) si cu suspensie multilink cu 5 brate pe spate, oferind un compromis foarte bun intre confort si tinuta de drum dinamica. Peugeot a urmarit ca prin modelul 407 sa relanseze cererea clientelei pentru modele de tip berlina, dar design-ul novator s-a dovedit, ca in multe cazuri, predispus la o imbatrinire prematura, iar neajunsurile aferente acestuia au ajuns in prim plan. Totusi, peste 860.000 exemplare din modelul 407 au fost vindute pina in 2010, cind modelul Peugeot 407, alaturi de fratele sau mai mare Peugeot 607, au fost inlocuite de Peugeot 508, protagonistul testului nostru de astazi.

Design

Asa cum am mentionat, Peugeot 508 este urmasul modelelor 407 si 607, insa in principal el este conceput ca un continuator al lui 407, care sa poata prin modelele mai scumpe din linia de echipare GT sa ofere un vehicul adecvat si vechilor clienti de 607. Fata de design-ul spectaculos al lui Peugeot 407, dar care a imbatrinit prematur (cum e de multe ori cazul pentru liniile de design novatoare) pastrind in prim plan neajunsurile (consola mare fata, portbagajul mic datorita formei de sageata incordata), Peugeot 508 are o forma mult mai traditionala, mai cuminte si mai conservatoare, cu proportii clasice de tipul berlinei in trei volume.

Detaliile generale ale caroseriei sunt mult diferite fata de predecesorul 407 in sensul ca liniile curbate, tipic frantuzesti, au fost inlocuite de muchii mai drepte, mai ferme, care mie mi-au amintit mai mult de anumite berline germane. Exista o serie de detalii rafinate insa, cum ar fi calandrul si celelalte elemente cromate, nervura din jurul siglei cu leul de pe capota sau cele trei linii de semnalizatoare de pe stopuri, care aduc cu urmele unor gheare, toate acestea salvind farmecul masinii. Personal, nu am apreciat profilul prea pronuntat de tip trei volume al capacului portbagajului, insa pe parcursul testului am constatat ca masina atrage privirile, atit in trafic cit si parcata, si ca opinia generala este foarte favorabila, desi multi au spus ca in absenta colantarii de marketing de la importator nu ar fi recunoscut modelul ca pe un Peugeot.

Am auzit in acest sens opinii destul de variate, pornind de la cea conform careia seamana cu un VW sau Audi pina la aceea ca arata precum un Lexus! Probabil a stiut Peugeot ce a stiut in acest sens, 508 fiind primul model al constructorului din Sochaux care are o inscriptionare destul de fina a numelui “Peugeot” in fata, intre calandru si sigla leului francez.

[tab: Habitaclu]

In habitaclu, germanizarea design-ului inceputa cu linia exterioara continua. Liniile sunt simple, riguroase, as zice fara fantezie. Partea buna a germanizarii este aceea ca din punct de vedere al calitatii materialelor folosite, Peugeot 508 este la nivelul productiilor germane, sau in orice caz, foarte aproape. Logica comenzilor pentru computerul de bord, cruise control, radio CD este una mai putin intuitiva, dar dupa putina obisnuinta am ajuns sa o controlez usor. Bordul aduce si doua “cup holdere” instalate pe consola centrala, dar datorita inclinarii consolei centrale a bordului, acestea nu sunt prea practice, putind sa gazduiasca doar o sticla mai mica PET cu apa sau suc sau o doza de cola nedeschisa (odata deschisa, s-ar scurge pe consola centrala a bordului datorita pozitiei inclinate). Un element relativ exotic a fost volanul imbracat in piele care era usor aplatizat in partea de jos, similar cu unele modele sport ale grupului VW si Audi (iarasi similaritatile cu producatorii germani!).

Din perspectiva pozitiei la condus, eu unul mi-am gasit destul de greu pozitia perfecta la volan pentru ca reglajul mecanic al scaunului avea un pas intre pozitii destul de mare, insa in cele din urma din jocul combinatiilor sus/jos si fata/spate am reusit sa ma acomodez bine. In privinta banchetei din spate, am remarcat faptul ca pentru a acomoda suficient spatiul pentru cap in conditiile unei linii de pavilion plonjate, bancheta este situata cu sezutul destul de jos, astfel incit o persoana inalta sta intr-o pozitie nu foarte confortabila, cu genunchii prea sus. Tot la capitolul detaliilor ergonomice perfectibile, as mentiona si relativa lipsa a spatiilor de depozitare, acestea fiind putine la numar si mici.

Spatiul intern este suficient de mare, masina avind o dimensiune mai mult decit respectabila de 4.79 metri, insa design-ul germanizat cu portiere inalte, sugerind soliditate, poate da o impresie de inghesuiala care nu reflecta realitatea. Peugeot a incercat si a reusit sa faca o masina cu un spatiu interior aproape la fel de mare ca un 607 dar la un gabarit nu cu mult mai mare decit 407. Portbagajul este mare, avind o capacitate foarte buna de 515 litri, insa din pacate si de aceasta data gura de incarcare este destul de redusa ca deschidere. Am remarcat ca o mica atentie foarte placuta faptul ca portbagajul poate fi deschis si direct prin actionarea butonului de pe cheie (sa mai spunem cit de mult seamana cheia cu una de VW Passat?), nu doar prin apasarea butonului mascat in interiorul zero-ului de la sigla 508. Prin apasarea butonului din mijlocul cheii, capota portbagajului nu doar se descuie ci se si ridica, ceea ce poate fi foarte util atunci cind esti incarcat sau cind masina este murdara.

[tab: Dinamica]

Modelul Peugeot 508 pe care l-am testat era echipat cu motorul 2.0 HDi in versiunea mai veche de 140 CP si 320 Nm (exista in oferta si o evolutie a acestui motor care ofera 163 CP si 340 Nm). Am fost foarte placut impresionat de sanatatea acestui motor care fuge foarte bine, se infige fara lag, si arata o acceleratie si mai ales o repriza demna de un motor mai puternic si mai mare. Initial am crezut chiar ca avem la drive test modelul echipat cu motorul de 163 CP si am verificat in talon caii putere (de fapt, kilowatii) masinii pe care o conduceam! Cutia de viteze este etajata corect, insa timoneria este destul de laxa, as fi preferat poate un ghidaj mai ferm. Oricum, masina se conduce foarte usor si te obisnuiesti imediat cu ea la traficul din oras, iar agerimea motorului ajuta la strecurarea rapida prin traficul aglomerat. Motorul are o functie de tip “overboost” care mareste cuplul motor pina la 340 Nm la acceleratiile puternice.

Setarea suspensiilor este un aspect asupra careuia Peugeot 508 are o pozitionare destul de ambigua. Dupa predecesorii sai care excelau printr-o suspensie caracterizata de compromisul armonios intre o tinuta de drum foarte buna si un confort apreciabil, 508 are o suspensie mult mai tare, mai teapana, o suspensie care face sa fie destul de pronuntat resimtite mai ales denivelarile transversale mici. Totusi, la parcurgerea unui drum virajat, masina are un ruliu destul de pronuntat. Concluzionind, calitatea rularii nu putem spune ca este confortabila dar nici masina nu se simte lipita de sosea in curbe, ceea ce ne face sa ne intrebam care au fost obiectivele echipei responsabile de setarea suspensiei – poate ca pur-si-simplu s-a urmarit doar replicarea unei suspensii mai tari pentru ca masina sa se simta cit mai …germana? Daca predecesorul 407 avea suspensia de tip “double wishbone” standard pe toate modelele, in cazul lui 508, Peugeot a considerat acest set-up ca fiind prea greu (adauga 20 kg pe puntea fata) si prea scump si drept urmare a decis sa o pastreze, doar pentru modelele mai puternice si avind cuplu mai mare, in speta cele din echiparea GT, care vine combinata cu motorul 2.2 HDi de 204 CP si 450 Nm. Avind in vedere ca pe un parcurs virajat martorul ESP s-a aprins destul de des, opinam ca poate solutia “double wishbone” ar fi meritat pastrata pentru a tempera cuplul motor debordant al motorului 2.0 HDi.

Peugeot 508 a fost supus testelor EURONCAP in 2011, obtinind un rezultat de 5 stele. Sub aspectul sigurantei active, toate versiunile sunt echipate cu ABS + EBD + ESP + Hill Assist, cu mentiunea ca sistemul ESP intervine destul de des atit datorita unor setari foarte prudente cit si din cauza cuplului motor mare al motorului 2.0 HDi.

[tab: Consum]

Peugeot anunta un consum oficial mediu de 4.8 litri/100 km pentru 508 2.0 HDi 140 CP, cu un consum minim extraurban de 3.9 litri/100 km si un consum urban de 6.4 litri/100 km.

Cu toate ca aceste cifre nu sunt atinse in realitate, asa cum ne-am obisnuit in cazul tutoror modelelor actuale, datorita limitarilor impuse de standardul oficial de masurare a consumului, Peugeot 508 s-a dovedit foarte economic pe parcursul testului nostru.  Consumul mediu pe parcursul testului a fost de 5.1 litri/100 km, iar in oras nu a depasit nici la orele de virf 10 litri/100 km, consumul urban in Bucuresti stabilizindu-se in medie undeva sub 9 litri/100 km. Coroborat cu performantele foarte bune ale motorului 2.0 HDi, aceste valori de consum sunt excelente. Asadar Regele leu, 508, nu e deloc pofticios!

[tab: Buget]

Peugeot 508 are un pret de pornire de lista de 22.145 EUR cu TVA pentru versiunea 508 Access 1.6 VTI BMP, echipata cu motorul de 120 CP pe benzina de 1.6 litri si o cutie de viteze robotizata.  Modelul 508 testat de noi, in echiparea Active, cu motorul de 2.0 HDi in versiunea de 140 CP si cutia manuala cu sase trepte are un pret de lista de 25.823 EUR cu TVA. Consideram ca este un pret corect pentru aceasta masina, comparind-o si cu concurenta din clasa berlinelor medii si mari. Momentan Peugeot ofera reduceri la toate modelele 508, pentru versiunea pe care am testat-o reducerea fiind de 2.088 EUR cu TVA. De asemenea, pina la 29 februarie Peugeot deruleaza o campanie de reduceri pentru modelele 508 pe stoc, oferind o reducere egala cu valoarea TVA-ului aferent pretului de lista. Asta inseamna ca o masina echipata similar cu masina noastra de test este oferita la un pret de 21.091 EUR cu TVA, ceea ce reprezinta o oferta foarte tentanta.

Modelul testat de noi era in echiparea intermediara Active, care este o echipare suficienta din prisma echipamentelor standard suplimentata cu citeva optionale orientate nu atit de mult spre lux sau confort cit mai mult spre pragmatismul unei limuzine de business, cum ar fi echiparea pentru bluetooth handsfree. Din echipamentele echiparii Active mentionam climatizarea automata bi-zona, faruri cu aprindere automata si stergatoare automate, doua prize 12V, 8 boxe pentru sistemul audio, jante aliaj, 6 airbag-uri, regulator si limitator viteza, oglinda interioara electrocromata, mufa auxiliara jack si USB.

Daca e sa ne uitam la concurenta germana, un Volkswagen Passat 2.0 TDI 140 CP in echiparea medie Confortline in linii mari comparabila ca dotari de serie cu echiparea Active de la Peugeot, costa 24.416 EUR cu TVA, si probabil nu veti putea obtine o reducere similara cu cea oferita de Peugeot. In privinta concurentei franceze, Renault Laguna Dynamique Navi 2.0 dCi 150 CP ofera sistemul de navigatie standard si are un pret de lista de 24.900 EUR cu TVA, pret la care Renault aplica o reducere de 2.000 EUR cu TVA, dar este o prezenta mai putin aratoasa decit 508. Fratele de concern PSA, Citroen C5, in versiunea 2.0 HDi 140 CP Seduction, are un pret de lista de 24.877 EUR – de mentionat ca si Citroen ofera reduceri substantiale in limita stocului disponibil, depinzind de model si motorizare.

Garantia oferita de Peugeot in mod standard este de 2 ani fara limita de kilometri, dar actualmente pentru modelul Peugeot 508, importatorul Trust Motors ofera o garantie extinsa de 5 ani in limita a 100.000 km, probabil ca o reactie in urma extinderii garantiei Volkswagen la 4 ani fara limita de kilometri.

Pentru mai multe detalii referitoare la promotii, echipari si preturi pentru modelul Peugeot 508 va invitam sa accesati configuratorul oficial, care da o lectie de utilitate si usurinta in utilizare multor altor marci auto importate in Romania.

[tab: Verdict]

Peugeot 508 este un model care convinge prin design-ul reusit exterior si interior, cu finisari de calitate, si prin motorul excelent, puternic si economic. Masina este foarte comod si usor de folosit din perspectiva acomodarii imediate si folosirii in oras. Ca puncte in minus, din perspectiva noastra am remarcat timoneria mai laxa a cutiei de viteze si setarea oarecum ambigua a suspensiilor, care sunt si destul de rigide afectind confortul dar permit si destul de mult ruliu pe drumurile virajate. Fata de predecesorii sai, 508 a abordat o tendinta clara de germanizare, care probabil multora le va fi pe plac, dar mie mi-a stirnit o anumita nostalgie legata de farmecul specific unei masini franceze, si ma refer aici la specificitatile frantuzesti de design si confort.

Masina va fi pe placul unui cumparator privat sau de flota de companie care doreste o limuzina de clasa medie-mare la un pret mai mic decit VW Passat, cu un design mai aparte sau care pur-si-simplu doreste altceva decit omniprezentul model Volkswagen. Sau care, poate, doreste doar sa stea linistit ca nu ii se fura oglinzile retrovizoare.

___________________

Foto: Cyno Studio

[tab: D. tehnice]

PEUGEOT 508 2.0 HDi 140CP CVM
Motorizare  2.0 HDi 140CP
Cilindree (cc) 1997
Numar cilindri 4
Numar supape 16
Raport compresie 16,00:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 140/4000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 320 (340 cu overboost)/2000
Tip injectie directa common rail
Carburant motorina
Norma de poluare Euro5
Cutie de Viteze  CVM6
Pneuri 225/50 R17
Rezervor (l) 70
Portbagaj (l) min. 515
Viteza maxima (km/h) 210
0 – 100 km/h (sec) 9.8
Consum Urban 6.4
Consum Extraurban 3.9
Consum Mixt 4.8
Emisii CO2 (g/km) 125
Masa proprie (kg)  1430
Lungime x Latime x Inaltime 4792-1853-1456


3 COMENTARII

  1. Designul noului model este cel putin discutabil, probabil va fi mai usor de digerat in momentul cand toata gama va fi aliniaa cu noua linie de design adoptata de Peugeot. Totodata forma atipica a spatelui si linia laterala masiva au mari sanse sa fie pe placul clientilor noi. Din pacate a disparut chic-ul tipic modelelor frantuzesti si germanizarea intensa nu ma convinge. Mai pe sleau spus, un client de Passat nu se va orienta spre Peugeot indiferent de izul nemtesc pe care l-ar emana frantuzoaica….

Comments are closed.