Seat schimba din nou macazul – noul Toledo se prezinta cu o caroserie in 3 volume si hayon generos, undeva la limita intre clasa mica si cea compacta. Am testat pentru dumneavoastra Toledo Style cu motorul diesel 1.6TDI ce ofera 105CP si cutie de viteze manuala in 5 trepte.
Toledo este un nume cunoscut in industria auto, prima generatie fiind lansata de catre Seat in 1991 si produsa pana in 1998. A doua generatie Seat Toledo este probabil cea mai cunoscuta la noi in tara, caroseria conservatoare de sedan clasic si platforma tehnica preluata de la Golf 4 garantandu-i succesul comercial. 2004 a insemnat o ruptura totala de trecut, a treia generatie Toledo aducand un design cu totul nou si o forma de MPV sportiv, care nu a fost apreciata chiar de toata lumea. Insa tehnologia Volkswagen inglobata in aceasta masina, motorizarile performante imprumutate din banca de organe comuna a grupului si calitatea buna a fabricatiei au tinut clientii aproape. Aceasta a treia generatie s-a produs doar 5 ani, pana in 2009, si era practic o interpretare sportiva a conceptului de monovolum compact, cu un design dinamic si o oferta foarte generoasa de spatiu interior.
Noul Toledo propune o abordare diferita, mai matura, puternic orientata spre eficienta si cu grija pentru buzunarul clientului, insa totodata pastreaza acel farmec aparte pe care modelele Seat l-au avut intotdeauna.
[tab:Exterior]
Nu este un secret pentru nimeni faptul ca Toledo si Skoda Rapid sunt, teoretic, una si aceeasi masina, ambele producandu-se la uzina Skoda din Mlada Boleslav. Interesant este insa cum au reusit spaniolii de la Seat sa-i confere lui Toledo o personalitate cu totul aparte, masina fiind mult diferita de sora ei din Cehia. Designul exterior este modern si in linie cu celelalte modele Seat. Partea frontala prezinta niste grupuri optice foarte aratoase si un calandru central similar cu cel de la Ibiza. Linia laterala pastreaza forme de sedan clasic iar spatele, cu stopurile fin desenate, este intradevar frumos. Spoilerele au fost desenate cu grija si dimensionate corect astfel incat sa nu fi nevoit sa acorzi o atentie deosebita manevrelor de parcare. Garda la sol este generoasa si nu ridica absolut niciun fel de probleme in cazul bordurilor supradimensionate prezente adesea in orase. Oglinzile sunt similare cu cele ale altor modele VAG, ceea ce inseamna ca au o forma aerodinamica ce nu genereaza mult zgomot la viteze mari si asigura o vizibilitate excelenta soferului. Detaliile au fost atent studiate si s-a renuntat la orice artificiu inutil, masina dorindu-se a fi in primul rand practica. Toledo are forme echilibrate si inspira soliditate. Culoare metalizata optionala “Somontano Red” prezenta pe masina testata confera un plus de eleganta, transformand Toledo intr-un model chic.
[tab:Interior]
Toledo surprinde la interior prin calitatea de fabricatie si un layout simplu, practic al plansei de bord. Intalnim multe elemente preluate de la alte modele VAG iar ergonomia este fara de cusur. Toate comenzile sunt la indemana si usor de identificat, acomodarea fiind aproape instantanee. Interiorul a fost asamblat cu grija iar materialele folosite sunt in primul rand durabile. Poate prea mult plastic dur, insa textura materialelor este placuta iar soliditatea montajului te face sa simti ca esti intr-o masina construita bine. Reglajele scaunelor sunt ample si oricine isi poate gasi o pozitie comoda, indiferent de gabarit. Din pacate sprijinul lateral este redus iar sezutul destul de scurt cauzeaza un usor disconfort in cazul drumurilor mai lungi. Sistemul de climatizare automat este cu reglare pe o singura zona, dar este foarte eficient si usor de setat. O ergonomie foarte buna o regasim si in cazul sistemului audio care asigura o auditie buna a muzicii preferate in habitaclu.
Spatiul interior este punctul forte al lui Toledo. Cu o lungime exterioara de doar 4.482 mm dar cu un ampatament generos de 2.602 mm, Toledo gazduieste in deplin confort doi adulti solizi pe bancheta din spate, la nevoie chiar trei – daca vorbim de un drum scurt. Spatiul la picioare este suficient, nici pe inaltime nefiind probleme nici macar pentru cei mai inalti. Spatiile de depozitare sunt mereu la indemana, pozitionate acolo unde te-ai astepta sa fie si generos dimensionate. Un mare plus pentru conectorul USB plasata foarte la indemana pe consola centrala si pentru cotiera reglabila. Portbagajul ofera nu mai putin de 550 litri de spatiu util de depozitare, o valoare extrem de buna pentru aceasta clasa. Si acesti 550 litri ii accesezi extrem de usor datorita unui hayon generos. Daca iti doresti o masina cu portbagaj generos dar care sa nu arate precum o cutie de pantofi, Seat Toledo este perfect pentru tine.
Dinamica
Trenul de rulare nu a fost setat pentru sportivitate ci s-a urmarit in primul rand reducerea ruliului pana la o valoare neglijabila si asigurarea unui confort cat mai bun pe denivelari. Primul obiectiv a fost atins, Toledo fiind foarte previzibil in situatiile limita, directia este foarte precisa si daca fortezi nota ESP-ul te scoate elegant din incurcatura interveniind rapid. Confortul este in general bun, inclusiv pe drumurile deteriorate, insa montarea unor roti de 17inch cu anvelope cu talon foarte mic a dus la o rigiditate usor nejustificata mai ales in cazul denivelarilor transversale precum liniile de tramvai.
Motorul 1.6TDI surprinde placut de fiecare data cand il conduci, indiferent pe ce model al grupului Volkswagen. Cei 105 CP sunt livrati liniar si atunci cand ai nevoie sa-i aduni pe toti la un loc sa-i pui la munca intr-o depasire rapida din scurt, e suficient sa apesi serios pedala de acceleratie si masina va tasni cu putere inspre inainte. La fel ca si in cazul fratelui mai mare de 2 litri disponibil pe modelele de clasa compacta, si acest 1.6 este setat in asemenea fel incat se poate rula la turatii foarte joase in oras cu un consum infim de motorina sau se poate accelera puternic si folosi palierul inalt de turatii pentru a obtine performante foarte bune. Necesita o scurta perioada de acomodare, pana cand reusesti sa te familiarizezi cu curba de cuplu si sa intuiesti intervalele optime in care ar trebui sa schimbi treptele de viteze, dar dupa prima suta de km parcursi vei reusi sa exploatezi optim acest motor.
Cele 5 trepte ale cutiei de viteze pot parea putine in 2013, insa va garantez ca Toledo nu are nevoie de mai multe. Primele trei trepte sunt destul de scurte pentru a te putea strecura rapid prin traficul aglomerat. Treapta a 3-a de exemplu este atat de permisiva incat poti rula cu 50km/h in oras sau poti accelera puternic pana la peste 100km/h pe sosea fara niciun fel de probleme. Ultimele doua trepte de viteze sunt mai lungi, in special treapta a 5-a – care asigura o turatie extrem de mica la viteze ridicate.
Pot spune ca motorul 1.6TDI este unul dintre cele mai echilibrate si rafinate dieseluri de pe piata in momentul actual. In interior nu este transmisa nicio trepidatie iar zgomotul este placut, gros, deloc deranjant. Posibilitatea de a rula la 90km/h la putin peste 1200 rpm in treapta a 5-a fara a simti nicio vibratie deranjanta si fara a \’gatui\’ motorul, nu denota decat o evolutie tehnologica fara precedent. Acest diesel este liniar, placut in utilizare, puternic la nevoie si extrem de economic. Pe Toledo nici ca-ti poti dori mai mult…..
Buget
Toledo cu motorizare 1.6TDI nu este un model ieftin, modelul nostru avand un pret de pornire de 18.093 Euro cu TVA. Adaugand pachetul Style Plus ce include jante pe 17 inchi, senzori parcare spate, mufa USB, Bluetooth si radio CD MP3 cu 6 difuzoare si inca cateva optionale precum geamuri laterale fumurii, scaune incalzite, alarma si o culoare metalizata, pretul final ajunge la 19.835 euro. Deloc putin daca ne gandim ca vorbim de o masina de familie de clasa mica, insa trebuie tinut cont de motorul modern si de dotarile incluse in pretul de baza (precum Climatronic, tempomat, jante aliaj pe 16 inch, frane spate cu discuri etc), noi practic avand la test varful de gama. Pentru un buget de circa 14.000 euro se poate opta pentru un Toledo Reference 1.2TSI 86CP ce ofera dotari rezonabile de confort precum AC manual, geamuri electrice, aceleasi sisteme de siguranta activa si pasiva, computer de bord, volan reglabil etc..
Din punct de vedere al consumului, nu sunt decat cuvinte de lauda. Propulsorul diesel, cu ai sai 250 Nm ne-a asigurat un consum maxim de 8 litri la o suta de km intr-un trafic super-aglomerat in Bucuresti in conditiile in care s-a condus cat mai sportiv posibil. La drum intins, fara a face prea mari eforturi si mai ales fara a pune vreun ou de gaina sub pedala de acceleratie, poti obtine consumuri sub 5 l/100km. Acest propulsor este caracterizat de o capacitate fantastica de a rula la turatie minima, in jurul a 1500 rpm, fara a fi gatuit, fara a transmite trepidatii neplacute si fara a avea niciun lag la demaraj.
Verdict
Toledo puncteaza extrem de bine la spatiul interior, intrucat in niste dimensiuni exterioare sa spunem compacte, reuseste sa ofere spatiu suficient pentru 4 adulti si un portbagaj imens de 550 litri. Motorul 1.6TDI in versiunea high-power furnizeaza 105CP si impreuna cu cutia de viteze in 5 trepte ii confera lui Toledo fix acel dinamism de care are nevoie. Este agil atat in traficul urban cat si la drum intins, retrogradarile nefiind necesare iar consumul de carburant fiind extrem de redus. Nu prea ai ce sa-i reprosezi, decat poate faptul ca interiorul este cam prea serios pentru ce eram obisnuiti de la Seat – dar ergonomia aproape perfecta nu ar fi fost posibila altfel. Si daca alegi si tapiseria bej vei avea o atmosfera interioara calda, primitoare si mai placuta decat in cazul interiorului clasic intr-un gri/negru banal.
Toledo este o afacere simpla, o oferta cinstita. In schimbul unui pret putin cam piperat vei primi totusi o masina echipata cu toate optionalele importante in ziua de azi, cu un motor eficient, foarte placut in utilizare si extrem de economic, vei primi foarte mult spatiu interior si un portbagaj generos, totul impachetat intr-un design proaspat, placut, unde parca se mai simte ceva din auto emoción-ul de altadata ….
Opinie Stefan Frangulea – director editorial
“Seat Toledo este primul model al marcii spaniole care nu mai este produs pe teritorul Spaniei ci in Cehia, la Mlada Boreslav, fiind practic fratele Skodei Rapid. E o masina cinstita, utila, care ofera un spatiu interior si un portbagaj spatios si practic datorita hayonului, singura limitare aferenta platformei originare din clasa mica fiind spatiul pe latimea habitaclului. Tinuta de drum e sigura si corecta, desi poate putin cam rigida pe denivelari. Motorul 1.6 TDI este dinamic si consuma carburant cu pipeta, dar in versiunea echipata cu acest motor, masina devine destul de scumpa, fiind justificata doar ca si masina de firma in conditiile unui rulaj anual serios. Pentru familiile care ruleaza mai putin, probabil un 1.2 TSI 105 CP poate fi o alternativa mai potrivita. In ceea ce priveste insa o portie de “auto emoción”, cum zice Victor, sau “enjoyneering”, cum zice mai nou Seat, asteptam cu interes noul Seat Leon!”
[tab:Date Tehnice]
SEAT TOLEDO | |
Motorizare | 1.6 TDI |
Cilindree (cc) | 1598 |
Numar cilindri | L4 |
Numar supape | 16 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 105CP/4400rpm |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 250Nm/1750rpm |
Carburant | motorina |
Norma de poluare | Euro5 |
Cutie de Viteze | MANUALA 5 TREPTE |
Pneuri | 215/45 R16 |
Rezervor (l) | 55 |
Portbagaj (l) min. | 550 |
Viteza maxima (km/h) | 190 |
0 – 100 km/h (sec) | 10.4 |
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) | 8 |
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) | 4.8 |
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) | 5.8 |
Emisii CO2 (g/km) | 190 |
Masa proprie (kg) | 1190 |
Lungime x Latime x Inaltime (cm) | 448x171x146 |
[tab:Galerie]