Audi A1 E-tron. Una dintre primele masini electrice ce pot fi implementate!

1
511

Modelul Audi A1 e-tron este un prototip electric realizat pe platforma noului utilitar de la Audi, A1. Audi afirma ca acest prototip este foarte asemanator de ceea ce ar putea fi un autoturism de productie.

Motorul electric confera o putere maxima de 102 CP, care ii permite modelului A1 e-tron sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 10.2 secunde si sa atinga o viteza maxima de 130 km/h. Autonomia care alimenteaza bateria in traficul urban este putin peste 50 km.

Atunci cand bateria se consuma, se pune in functiune un motor pe benzina care pune in miscare un generator ce produce energie electrica (15 kW). Aceasta schema de functionare este similara celei montate pe Chevrolet Volt sau pe Opel Ampera, care sunt in principiu acelasi model.

Cu alte cuvinte, motorul termal nu se utilizeaza pentru a propulsa masina, ci serveste exclusiv pentru a reincarca bateria. O particularitate a acestui motor este aceea ca el nu este de ciclu Otto, ci este un motor rotativ Wankel (pe care il foloseste Mazda in cazul modelului RX8, si care a fost aspru criticat pentru multiplele defectiuni aparute in utilizare) .

Generatorul electric permite o crestere suplimentara a autonomiei cu 200 km (realizati in trafic interurban). In rezervor incap 12 litri de combustibil, iar consumul mediu este de 1.9 l/ 100 km.

Mai exista alte 2 modalitati de incarcare a bateriei. Una dintre ele se realizeaza prin intermediul franarii regenerative (la franarea la intensitate mica, motorul electric este cel care opune rezistenta inaintarii masinii si acctioneaza precum un generator electric). In acest fel, se recupereaza o parte din energia canalizata pe propulsarea masinii. De asemenea, bateria se mai poate reincarca prin mufarea sa la o priza electrica (este nevoie de 3 ore la 380V). Pe un ecran incorporat este afisat nivelul de incarcare a bateriei si timpul ramas pana la incarcarea ei completa.

Criticii au gasit acest punct sensibil si ataca la acest nivel, despre celelalte aspecte ale incarcarii nu prea e de comentat, sunt de nota zece, dar faptul ca e nevoie de un circuit electric de 380 de volti arata faptul ca nu este o varianta tocmai comoda, utilizatorii casnici nu dispun de circuite de 380V in mod normal.

Bateria este din ioni de litiu. Este in forma de T si este montata in fata axei (osiei) din spate. Are o tensiune nominala la iesire de 380V si o capacitate de 12 kWh. Cantareste mai putin de 150 kg.

Motorul electric ofera o putere de 61 CP (45 kW si 150 Nm) in conditii normale, insa puterea lui poate creste pana la 102 CP (75 kW si 240 Nm). Acesta este de tip sincron si este pozitionat in fata, in directie transversala directiei de mers.

Motorul Wankel are 254 cm cubi si se intoarce (roteste) la 5.000 rpm in mod constant (este punctul de maxima eficienta). Cantareste 70 kg, incluzand admisia, evacuarea, sistemul de climatizare, sistemul electronic, izolatia si peste care este montat.

Cum motorul pe combustibil functioneaza numai in cazul in care se descarca bateria, toate elementele auxiliare functioneaza pe baza de electricitate. De exemplu, climatizarea in afara de producerea aerului rece trebuie sa faca si caldura. Si cu franele se intampla ceva asemanator, neavand o admisie multipla care sa realizeze depresionarea din servo, o pompa de vid se alimenteaza (incarca) prin aceast procedeu. In plus, franarea pe rotile din spate nu este conectata la un circuit hidraulic (cum se intampla de obicei), ele fiind actionate electric.

Tabloul de distributie electronica care gestioneaza functionarea motoarelor, este capabil sa recunoasca si sa tina cont de ortografia de calatorie programata pe sistemul de navigatie (de exemplu, acesta opreste functionarea bateriei daca stie ca urmeaza o zona prelungita aflata in panta, unde bateria ar putea fi reincarcata).

Pana la urma acesta este unul dintre pasii inainte facuti in acest domeniu, daca masina a ajuns atat de inteligenta incat sa stie, dupa parcursul ales, cand se va incarca, calculand astfel si autonomia in plus obtinuta… suntem pe calea cea buna!

Cred ca pana la acest moment, inafara de Active Concept-ul BMW, aceasta este prima masina electrica (hibrida) pe care mi-ar placea s-o am.

A, sa nu uit… Audi A1 e-tron cantareste 1.265 kg.

Comments are closed.