DACIA LOGAN 1.5dCi Laureate – de la low cost la smart buy

0
75
Dacia Logan New vs Old - garajul 29

Dacia Logan New vs Old - garajul COVER final

Dacia a reusit din nou sa surprinda publicul cu noua generatie Logan. Modificarile sunt substantiale fata de modelul precedent, cu toate ca platforma tehnica este aceeasi, iar produsul final este o masina cu adevarat moderna.

Prima generatie Logan a fost prezentata pe 2 iunie 2004 la Paris si a fost disponibila pe piata din septembrie al aceluiasi an, fiind practic materializarea planurilor lui  Louis Schweitzer  de a relansa brandul Dacia cu un model ieftin si fiabil. Mult trambitatul pret de 5.000 euro a fost doar un vis frumos, varianta de baza a lui Logan costand la lansare 5.800 euro, versiunile cu echipamente optionale atingand 10.000 euro.  Abia in 2009, cumulat cu programul Rabla si implicit cu tichetele de la stat, s-a putut achizitiona un Logan in varianta de baza la un pret sub 5.000 euro. Succesul acestui model a fost rasunator, in octombrie 2010, la 6 ani de la lansare, a iesit de pe poarta fabricii de la Mioveni Loganul cu numarul 1.000.000. Intre timp Logan a fost derivat si in versiunea break cu 5 sau 7 locuri denumita MCV, versiunea Van si cea Pick-up pentru transport de marfa plus hatchback-ul de clasa mica, Sandero.

Logan I a fost usor restilizat in 2008 si designul a fost actualizat inregistrandu-se modificari serioase atat in exterior cat si la interior. Modelele fabricate din toamna lui 2008 au in standard sistemul ABS si au fost foarte bine primite de public in ciuda faptului ca facelift-ul nu a adus nicio imbunatatire a ergonomiei comenzilor – adesea criticata de clienti – ci doar o improspatare a designului si o calitate mai buna de fabricatie. Motorizarile oferite pe aceasta prima generatie au fost preluate din banca de organe a Renault, initial fiind oferit doar arhaicele 1.4MPI de 75CP si 1.6MPI de 90CP pe benzina. Ulterior a fost introdus mai modernul 1.6 16v 105CP pe benzina si au intrat in oferta si  performantele motorizari diesel 1.5 dCi in doua trepte de putere, 70 respectiv 85 CP.

Noul Logan pastreaza platforma primei generatii insa a fost regandit in profunzime. Vorbim de un design nou, modern si indraznet in ciuda faptului ca proportiile caroseriei sunt in mare aceleasi, avem motorizari de ultima generatie atat diesel cat si pe benzina turbo, si nu in ultimul rand acum putem opta pentru dotari optionale moderne.

Am pus fata in fata pentru dumneavoastra noul Logan cu motorizare diesel 1.5dCi 90CP  Laureate si vechiul model tot cu 1.5dCi dar in varianta de 85CP si echipare de top Prestige.


[tab:Exterior]

Logan Phase 1, cum a fost denumita intern prima versiune, a intrigat publicul cu un design simplist si niste proportii mai neobisnuite, in special o inaltime destul de mare pentru un sedan de clasa mica, iar partea din spate destul de masiva nu era tocmai un monument de frumusete. Publicul a asimilat insa destul de repede acest design orientat mai mult spre eficienta si a apreciat spatiul interior generos. Detaliile precum grupurile optice si bosajele aripilor au dat primei generatii o personalitate aparte, de automobil simplu care inspira robustete. Logan Phase 2, adica versiunea cu facelift prezenta in testul nostru, a fost menit sa aduca un suflu proaspat gamei Dacia printrun design revizuit, cu noi grupuri optice, spoilere modificate si o capota a portbagajului mai eleganta. Deasemenea au fost inlocuite si oglinzile retrovizoare care la primul model erau mici si nepractice.

Dacia Logan New vs Old - garajul 7

Fata de ultimul model pe care il inlocuieste, noul Logan este diferit din orice unghi il privesti. Dimensiunile si proportiile au fost in mare pastrate, insa toate elemente de caroserie au fost redesenate, noul model oferind o imagine de marca mult mai puternica. Partea frontala este cu adevarat moderna, grupurile optice dreptunghiulare cu geam clar si noul spoiler oferind o priveliste placuta, chiar frumoasa. Capota motorului este mai orizontala creand o zona frontala mai masiva decat inainte. Aripile sunt ceva mai evazate si lufturile elementelor de caroserie au fost reduse simtitor. Partea laterala este parca mai fluida, mai omogena, incadrarea usilor cu pragul si aripa spate facandu-se mult mai lin. Portierele din spate prezinta acuma un al doilea geam triunghiular ce permite o deschidere mai mare a geamurilor spate. Atrage atentia capacul imens de la busonul rezervorului si noile clante de la portiere. Partea din spate a fost si ea substantial modificata, stopurile sunt noi iar bara spate este mult mai bine fixata de caroserie si inglobeaza senzorii de parcare. Capota portbagajului este o evolutie fata de cea prezenta pe generatia veche, facand elegant legatura intre grupurile optice moderne. Garda la sol este in continuare punctul forte al acestui model fiind la fel de generoasa ca pe primele doua modele.

Noul Logan este acum un autoturism cu adevarat modern si noua imagine este plina de personalitate, cu greu mai poate fi asociata unui produs low-cost.

Dacia Logan New vs Old - garajul 4

[tab:Interior]

Logan te va surprinde cu un interior proaspat ce emana un aer modern si care a preluat  doar cateva elemente de la vechea generatie. Fetele usilor au fost redesenate si ofera un spatiu de depozitare mai generos, scaunele sunt in continuare lipsite de suport lateral dar tapiseria este mai moale si mai bine lucrata iar plansa de bord are o forma complet noua si vine cu dotari nemaintalnite la Dacia pana acum. Pozitia de condus este o idee mai joasa decat inainte si plansa de bord mai ampla si mai inalta creaza si mai mult impresia unui post de conducere pozitionat mai jos. Dacia Logan - old vs new - garajul.ro

Din pacate butoanele pentru geamurile electrice au ramas pe consola centrala – pentru geamurile din fata, si in spatele franei de mana – pentru geamurile din spate. Insa comenzile pentru ventilatie si aer conditionat sunt acum mai la indemana, deasupra butoanelor pentru geamuri. Zona cea mai importanta este insa cea imediat superioara unde este asezat la loc de cinste sistemul MediaNav construit de LG – o noutate in gama Dacia – ce consta practic intr-un ecran touchscreen generos ce inglobeaza sistemul audio si navigatia, oferind totodata posibilitatea conectarii telefonului mobil prin bluetooth. Mufa USB este foarte la indemana,  meniul sistemului multimedia este foarte intuitiv iar navigatia chiar functioneaza ireprosabil.

Ce impresioneaza cel mai mult la noul Logan sunt materialele folosite, cresterea atat a numarului de spatii de depozitare cat si a volumului acestora, cum ar fi buzunarele din portiere care acum sunt mai largi si pot adaposti sticle de 1 litru, si calitatea asamblarii, elementele fiind mult mai bine fixate si cu lufturi mult mai mici. Interiorul noului Logan depaseste concurenta si in ceea ce priveste dotarile de confort, pe langa sistemul MediaNav Dacia oferind acum senzori de parcare spate, limitator de viteza, tempomat si butonul ECO ce ajuta la economia de combustibil. Toate acestea in conditiile in care oferta de spatiu este in continuare imbatabila atat in ceea ce priveste volumul portbagajului cat si spatiul generos de pe bancheta spate. Inca o noutate este bancheta spate rabatabila si un portbagaj mai bine capitonat. Din pacate bratele capotei portbagajului sunt la fel de incomode ca la generatia precedenta, rapind mult din spatiul de depozitare.

Dinamica

Dacia Logan new vs old - garajul.ro - motor

Motorul 1.5 dCi prezent pe noul Logan a fost puternic revizuit de catre Renault, modificarile vizand mare parte din componentele importante, rezultatul final fiind o putere crescuta acum la 90 CP si un cuplu maxim de 220Nm, in conditiile respectarii normelor de poluare Euro 5.  Noul motor este mult mai echilibrat decat versiunea precedenta. Cuplul este in continuare prezent la turatii joase insa puterea este furnizata liniar si urca cu nonsalanta pana la peste 4000 rpm. S-a renuntat la capacul ornamental de deasupra chiulasei, ce avea rol pur estetic si in plus era sursa de zgomot si s-a lucrat serios si bine la insonorizare. Cutia de viteze este foarte bine armonizata cu motorizarea diesel, treptele fiind optim etajate si foarte usor de exploatat in trafic chiar daca timoneria nu este chiar cea mai precisa. Ambreiajul se actioneaza usor si nu necesita perioada de acomodare iar indicatorul de schimbare a treptelor de pe bord devine foarte util in traficul urban aglomerat. Tinuta de drum a noului Logan este in continuare una corecta, previzibila si sigura. Nu s-a urmarit obtinerea unor performante dinamice iesite din comun ci a unei eficiente bune. Amortizarea denivelarilor este mai buna si, cu toate ca suspensiile par mai moi, stabilitatea pe viraje este buna iar ruliul este prezent in limite decente, fara a afecta siguranta rularii. Motorul vioi ofera reprize foarte bune in intervalul 80-120 km/h astfel incat depasirile din scurt sunt efectuate rapid si ai mereu impresia ca sub capota sunt mai mult decat cei 90 CP din acte. Directia este placuta in utilizare nefiind nici prea dura dar nici prea usoara si te ajuta sa inscrii puntea fata pe traiectoria corecta chiar si la viteze ridicate. Din pacate sistemul de franare nu pare revizuit, noul model oferind aceleasi performante modeste de franare ca si generatia precedenta. Distantele de franare sunt decente insa feedbackul in pedala de frana este foarte slab si caroseria se inclina destul de mult inspre in fata.

Surpriza cea mare a fost la rularea in regim de autostrada unde gratie insonorizarii excelente si a performantelor crescute ale motorizarii diesel poti rula cu viteza mai ridicata decat in trecut. Modelul precedent devinea foarte zgomotos de la 120-130 km/h si la peste 140km/h discretele jocuri in caseta de directie generau o senzatie de nesiguranta. Logan 2 a remediat toate aceste neajunsuri, noul motor fiind mult mai placut in intervalul 120-150km/h iar directia se comporta mult mai bine. Zgomotul la vant a fost si el atenuat noul model putand sustine fara nicio problema si in conditii de confort bun viteze de peste 140-150 km/h, plafonandu-se insa destul de rapid in jurul valorii de 170 km/h.

Dacia Logan New vs Old - garajul 29

Buget

Inca de la prima generatie  prezentata in 2004, Logan a fost absolut imbatabil atat in ceea ce priveste pretul de achizitie cat si costurile de exploatare. Mecanica simpla, componentele  ce si-au dovedit fiabilitate in timp pe modelele Renault si motorizarile economice au reprezentat cheia succesului. Noul Logan continua sa fie cea mai buna oferta din segmentul sau, modelul testat de noi fiind oferit la 11.200 Euro pret de lista. Motorul diesel de 90 CP este oferit doar pe echiparea superioara Laureate, pentru un buget mai restrans putandu-se opta pentru motorizarea 1.2 75CP pe benzina care in echiparea de baza Ambiance porneste de la 7.600 Euro, pentru modernul 0.9TCE de 90 CP (cu circa 1.300 euro mai ieftin) sau pentru acelasi 1.5dCi in versiunea de 75 CP ce este cu cateva sute de euro mai ieftin decat modelul testat de noi.

Exemplarul testat de noi avea ca optionale vopsea metalizata Beige Cendre, Pack Securite (senzori parcare spate, tempomat si volan imbracat in piele), Pack Look (jante aliaj 15″ si geamuri electrice spate) si MediaNav (include navigatie si conexiune Bluethoot), pretul final atingand 12.550 Euro, TVA inclus. La prima vedere nu pare un pret chiar mic, insa daca consideram dotarile incluse, motorul economic de ultima generatie de 90 CP si spatiul interior oferit, realizam ca niciun alt model concurent oferit la un pret similar nu puncteaza asa de bine la toate capitolele precum Logan.

dacia logan old vs new garajul.ro - rear

Consumul inregistrat cu motorizarea 1.5 dCi pare o gluma de 1 Aprilie. Intr-un Bucuresti extrem de aglomerat, circuland exclusiv la ore de varf , dupa 130 km am inregistrat pe computerul de bord un consum mediu de 6.5 litri/100km. Tot in oras, dar la un trafic lejer de weekend, Logan consuma in medie 5.0 litri/100 km. La drum intins, conducand in regim mai sportiv, am obtinut o medie de 4.5 litri/100 km pe un traseu de peste 700km ce a inclus atat drumuri nationale de campie cat si autostrada si drumuri de munte virajate. Cu ceva efort si fara a depasii limitele legale de viteza se pot atinge valori extrem de apropiate de cele oficiale.

Verdict

4 stars out of 5

Dacia Logan 2 primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 pentru ca este un produs ce a evoluat foarte mult la cam toate capitolele, pentru ca in sfarsit are un design reusit si pentru ca vine cu un pret excelent daca il  raportam la performante si nivel de dotari. Aerul de low-cost est-european al vechii generatii a disparut in totalitate, acum cand urci intr-un Logan poti intr-adevar sa spui ca esti intr-un automobil modern ce nu este cu nimic mai prejos decat concurenta.  Fiabilitatea si robustetea masinii a fost deja demonstrata in cei 9 ani de productie iar costurile cu reparatiile si intretinerea sunt reduse.

PLUS - garajul.roNe-am simtit bine in noul Logan cu senzori de parcare, sistemul MediaNav, tempomat si handsfree integrat, ne-a surprins placut elasticitatea si performantele motorului dCi si confortul la drum lung oferit de scaunele moi. Ne-a placut sunetul portierelor cand le inchizi, noua forma a plansei de bord si am apreciat progresele remarcabile in materie de insonorizare si calitate a asamblarii.

MINUS garajul.roNu ne-a incantat sistemul de franare cu feedback slab, ne-au scos putin din sarite butoanele pentru geamurile electrice plasate pe consola centrala si nu pe usa ca la Lodgy si Dokker, ne-am fi asteptat sa nu mai regasim in portbagaj bratele masive ale capotei ce ingradesc oarecum posibilitatile de incarcare si ne-am fi dorit poate un rului putin mai redus pe viraje.

Succesul primului Logan va fi cu siguranta reeditat de generatia a doua care a reusit sa imbunatateasca aproape toate aspectele unde vechiul model schiopata. Avem un produs modern din toate punctele de vedere, cu un design proaspat, dinamic, cu dotari si motorizari de ultima generatie si un pret in continuare extrem de avantajos. Un mare LIKE pentru Dacia, din partea redactiei noastre.

Opinie Stefan Frangulea – director editorial

“Ca fost proprietar de Logan Phase 1, am fost foarte uimit de uriasul pas inainte facut de Dacia cu aceasta noua generatie. Ceea ce spune Dacia este corect, si anume faptul ca noul Logan (ca si celelalte modele recente Dacia) nu mai sunt concepute pentru a fi low-cost ci sunt mai degraba smart-buy, produse care sa ofere foarta multa valoare pentru pretul cerut, cu compromisuri cit mai putine. Motorul e vioi si silentios, masina e mai dinamica decit te astepti, avind o tinuta de drum corecta si fara surprize. Progresul din punct de vedere al design-ului si al aspectelor practice este suprinzator. Exista detalii de design care amintesc de modele mai scumpe ale unor producatori germani sau apartinind unor concerne auto germane, si sincer noul Logan sustine fara probleme in utilizare comparatia cu acestea, totul la un pret absolut imbatabil.”

dacia logan old vs new garajul.ro cover 122

[tab:Date Tehnice]

DACIA LOGAN
Motorizare1.5 dCi
Cilindree (cc)1461
Numar cilindriL4
Numar supape8
Putere maxima (CP DIN) tr/mn90/3750
Cuplu maxim (Nm) tr/mn220/1750
Carburantmotorina
Norma de poluareEuro5
Cutie de VitezeMANUALA 5 TREPTE
Pneuri185/65 R15
Rezervor (l)50
Portbagaj (l) min.510
Viteza maxima (km/h)175
0 – 100 km/h (sec)
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)6
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)4.4
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)5.3
Emisii CO2 (g/km)103
Masa proprie (kg)1134
Lungime x Latime x Inaltime (cm)435x173x151

[tab:Galerie]