X-trail chiar daca se afla la sfarsit de cariera, noul model fiind asteptat pentru sfarsitul acestui an, inca este in forma maxima, fiind unul dintre cele mai robuste SUV-uri compacte. Versatilitatea interiorului si performantele foarte bune in teren accidentat coroborate cu reducerile de pret de final de cariera il transforma intr-o optiune extrem de tentanta.
Traditia Nissan in domeniul 4×4 nu poate fi pusa la indoiala nici de catre cei mai carcotasi dintre noi, modelele Patrol, Terrano si NP300/Navara avand in spate multi ani de productie si nenumarate victorii in variate competitii. X-Trail a fost lansat in 2001 pe platforma Nissan FF-S, aceeasi pe care erau atunci construite Nissan Primera si Almera, si a fost gandit ca cel mai mic 4×4 din gama, pozitionat imediat sub Terrano. Mezinul gamei a beneficiat in acea vreme de tot know-how-ul de care dispunea Nissan in materie de tractiune integrala, si rezultatul final a fost mult peste asteptari, mai ales ca nu s-a optat pentru un sistem part-time precum cel de pe off-roaderele veritabile. Prima generatie X-Trail din 2001 a venit cu un design curat, o garda la sol consistenta si un interior practic marcat de panoul instrumentelor de bord plasat central. A doua generatie a crescut in dimensiuni si a venit cu un design mai actual si un interior desenat cu grija pentru a fi in primul rand practic. Motorizarile oferite pe X-Trail au fost doar trei: doua unitati pe benzina de 2 litri si 140CP, respectiv 2.5 litri si 178CP – ultima disponibila special pentru piata nord-americana, si o unitate diesel de provenienta Renault de 2 litri si 150CP. La nivelul transmisiilor s-a putut opta pentru transmisiile manuale cu 6 trepte sau o cutie automata cu variatie continua (CVT).
Am testat pentru dumneavoastra Nissan X-Trail 2.0dCi 150CP cu cutie manuala, pentru a vedea daca X-Trail inca mai are ceva de spus in clasa plina de noutati a SUV-urilor compacte.
Exterior
X-Trail este o prezenta originala atat printre restul modelelor din gama Nissan, cat mai ales printre modelele concurente ale celorlalti constructori. Dimensiunile nu sunt iesite din comun, insa formele masive si alura robusta inspira foarte multa soliditate. Partea frontala ne intampina cu o capota lunga si inalta si un calandru masiv ce aminteste de ultima generatie Patrol si care este flancat de grupurile optice moderne de mari dimensiuni. Spoilerul fata are o forma interesanta fiind desenat cu intentia clara de a asigura un unghi de trecere cat mai bun. Parbrizul este inalt si aerul de autoturism masiv este dat si de barele de pe acoperis ce inglobeaza doua proiectoare foarte utile in teren accidentat. Linia laterala este curata si bine proportionata, in evidenta iesind doar bosajele aripilor in dreptul rotilor si forma interesanta a celui de-al treilea geam lateral. Partea din spate atrage privirea prin grupurile optice de mari dimensiuni montate pe verticala, foarte bine ferite de mizerie si eventuale lovituri accidentale. Hayonul este armonios proportionat cu o luneta mare de forma dreptunghiulare si o deschidere practica pe verticala. Elementele cromate prezente pe manerele portierelor, calandru si pe barele de pe plafon se asorteaza bine cu protectiile negre discrete dar eficiente din zona pasajelor rotilor, pragurilor laterale si partea inferioara a spoilerelor. Oglinzile de mari dimensiuni sunt foarte utile atat la drum intins cat si in teren accidentat, iar geamurile laterale fumurii dau un aer modern acestui exterior proiectat cu mai bine de 6 ani in urma.
X-Trail nu poate castiga un concurs de frumusete insa ofera o imagine de masina solida, robusta, spatioasa si inca moderna. Grupurile optice dau o nota discreta de eleganta si proportiile echilibrate ascund eficient dimensiunile exterioare generoase.
Interior
X-Trail este unul din cele mai practice SUV-uri pe care le-am condus, numarul spatiilor de depozitare si mai ales logica pozitionarii acestora impresionand placut inca de la primul contact. Interiorul bej, tapiteria din piele de foarte buna calitate si trapa panoramica creeaza un ambient foarte placut, luxos si elegant care vin sa completeze o oferta generoasa de spatiu interior. Se sta foarte bine atat in fata cat si in spate, spatarul banchetei spate este reglabil iar scaunele fata s-au dovedit extrem de confortabile atat la drum intins cat si la alergatura zilnica de prin oras. Pozitia la volan este una dintre cele mai bune dintrun SUV prezentand un compromis ideal intre pozitia inalta atat de utila in teren accidentat cat si o pozitie joasa, relaxanta, utila la drum intins. Volanul este imbracat in piele si are comenzi pentru sistemul audio si telefon, consola centrala este aerisita si include comenzile climatizarii automate, displayul multimedia si un imens spatiu de depozitare tapisat si acoperit in partea superioara. Spatii de depozitare mai intalnim si in extremitatile bordului unde este elegant mascat cate un suport de bauturi pentru pasager si sofer, pe consola centrala sub comenzile climatizarii, pe tunelul median in jurul franei de mana, in cotiera generoasa si in buzunarele usilor. Interiorul este foarte bine finisat, cu materiale de foarte buna calitate asamblate cu grija. Displayul sistemului multimedia ar fi putut fi mai mare, insa este foarte intuitiv si usor de folosit. Impresionante sunt trapa panoramica foarte mare si sitemul de camere all-around-view ce iti ofera prin intermediul camerelor video montate in fata, spate si in ambele oglinzi laterale, o vedere foarte utila de jur-imprejurul autoturismului. Toate comenzile sunt la indemana si nu necesita perioada de acomodare intrucat totul este intuitiv si simplu, fara artificii inutile. Vizibilitatea este buna in toate directiile iar portbagajul este de dimensiuni mari si ascunde sub podeaua dubla un sertar si alte spatii de depozitare foarte bine structurate si mai ales usor de accesat. Insonorizarea este undeva peste media segmentului, zgomotul patrunzand in habitaclu doar in cazul rularii cu viteze foarte ridicate. Deasemenea o adevarata placere a fost si sistemul audio Bose ce asigura o auditie excelenta.
Dinamica
X-Trail imi lasa impresia ca ar innota cumva impotriva curentului pentru ca este unul din putinele SUV-uri in productie care nu mizeaza pe sportivitate sau o dinamica iesita din comun ci pe aspectele practice unde chiar trebuie sa puncteze un astfel de automobil. Priviind si gabaritul, chiar ca nu te astepti la prea mult in ceea ce priveste dinamica pe asfalt, insa surpriza va fi maxima cand, dupa primii kilometrii rulati, iti vei da seama ca X-Trail este mai agil decat te-ai fi asteptat. Suspensiile sunt confortabile iar pneurile late cu talon relativ mic ajuta la o stabilitate buna pe viraje dar care nu te indeamna la un condus sportiv ci la o atitudine relaxata, masina inclinandu-se destul de mult mai ales cand nu este incarcata. Motorul diesel de 2 litri de provenienta Renault ofera 150 CP, nu este chiar cel mai rafinat, nici cel mai elastic insa ofera suficient de mult cuplu motor pentru a asigura demaraje bune. Cutia de viteze este clar etajata pentru a favoriza consumul redus si uneori, mai ales atunci cand parasesti asfaltul, ai impresia ca un reductor ti-ar face viata mai frumoasa. Pe sosea insa masina se misca bine, confortul este excelent iar demarajele rapide nu sunt o problema mai ales daca retrogradezi o treapta. Senzatia la condus este placuta, te simti bine in X-Trail pentru ca il simti mare, solid, iar cei 150CP sunt suficienti chiar si pe autostrada la viteze ridicate. Sistemul de tractiune denumit ALL MODE 4×4-i s-a dovedit deosebit de eficient mai ales tinand cont ca nu are reductor ci doar o cutie de transfer si un diferential spate controlat electronic. Eficienta si polivalenta acestuia este data insa de modul de lucru al senzorilor ce comanda practic cuplarea puntii spate intrun mod proactiv – atat in cazul pierderii aderentei pe puntea fata cat si in cazul acceleratiilor mai puternice sau in viraje pentru mentinerea traiectoriei. Comutatorul de langa schimbatorul de viteze iti permite rularea in trei moduri: 2WD, Auto si Lock, ultimul mod blocand practic distributia puterii 50%-50% intre cele doua punti in cazul situatiilor cu aderenta precara. Foarte putine SUV-uri actuale se misca in teren accidentat cu atata naturalete precum X-Trail. Am parasit asfaltul si am intrat timid pe un drum pietruit ca dupa 3 ore X-Trail sa iasa nonsalant din nou pe asfalt dupa ce innotase efectiv prin noroaie si sleauri adanci pline de apa, parcursese in viteza drumuri neasfaltate prin padure si urcase si coborase tot felul de carari pe unde masinile nu mai trecusera demult si unde chiar si drumetia per-pedes ridica ceva probleme. Singura limita reala pe care o ai in off-road cu X-trail este garda la sol si tipul de anvelope folosite. Daca tii cont de aceste doua chestiuni, nu vei ramane niciodata in dificultate cu acest Nissan.
Buget
La prima vedere X-Trail este departe de a fi un chilipir, insa odata ce studiez cu atentie lista de dotari, cei 35.090 Euro ai versiunii pe care noi am testat-o nu mai par deloc asa de multi. Vorbim de o echipare de varf ce cuprinde printre altele tapiserie in piele, jante aliaj 18\’\’, faruri Xenon, geamuri fumurii, acces keyless-go, scaune electrice fata, scaune incalzite fata si spate, sistem de camere video cu vedere la 360 de grade, conexiune Bluetooth si USB si un sistem audio de foarte buna calitate. Pentru inca 2.300 Euro se mai poate adauga sistemul Nissan Connect Premium BOSE care include navigatie si sonorizare de top. Pentru acesti bani pleci acasa cu unul din cele mai robuste SUV-uri compacte de pe piata. Te vei bucura de reale capacitati in teren accidentat, de confort, spatiu si un motor suficient de puternic pentru ati asigura o deplasare rapida sau economica, dupa caz. In plus dealerul tau Nissan sigur te va surprinde cu un discount frumos ce va transforma X-Trail intr-o optiune foarte avantajoasa.
In ceea ce priveste consumul, X-Trail ne-a surprins placut cu niste valori mai mult decat corecte pentru clasa din care face parte. Nu te astepta sa consume cat o Micra, insa un 10 litri/100km in trafic urban sunt foarte rezonabili si mai ales usor de obtinut daca nici traficul nu este infernal. La drum intins daca mangai cu blandete acceleratia reusesti sa calatoresti cu o medie de 6 litri/100km, daca insa preferi un stil de condus mai dinamic media va creste pe la 7.5 litri/100km. Pe un traseu mixt de circa 600km extraurban care au inclus atat cateva zeci bune de km in offroad cat si drumuri virajate si autostrada parcursa in forta, am reusit sa obtinem pe computerul de bord un consum mediu de 7.8 litri/100km.
Verdict
X-Trail primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 disponibile pentru ca este unul dintre putinele SUV-uri compacte care chiar se descurca foarte bine in teren accidentat si care nu te dezamageste nici pe sosea. Deasemenea este o masina foarte bine construita, cu materiale durabile, de buna calitate, foarte spatioasa si confortabila la drum lung. Motorul de origine Renault este suficient de puternic pentru a asigura deplasari rapide pe sosea si autostrada, insa nu este suficient de rafinat iar cutia manuala de viteze nu este suficient de bine etajata. Ne-am fi dorit o tinuta de drum mai riguroasa pe sosea si totodata niste suspensii mai putin rigide in teren accidentat, insa Nissan X-Trail reuseste sa puncteze bine la aproape toate aspectele importante. Coroborat cu preturile rezonabile si mai ales cu posibilele discounturi de sfarsit de cariera, X-Trail este inca extrem de atractiv.
Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial
“Desi nu mai este chiar o noute, urmind sa fie inlocuit ca model in gama producatorului in 2014, Nissan X-Trail 2.0 dCi a fost o surpriza foarte placuta pentru noi, prezentindu-se ca un model de o polivalenta rara si ca o oferta foarte onesta, avand in considerare tocmai polivalenta modelului. Avem de-a face cu un model SUV care pastreaza gene serioase de vehicul off-road, 4×4, dovedite pe un parcurs de munte in Piatra Craiului, este foarte spatios si util pentru un uzaj familial si se poate deplasa suficient de rapid si de agil pe orice parcurs, rutier, autorutier sau in oras. Nu vrea sa pretinda ca are o tinuta de drum sportiva pe serpentine, insa ruliul este gradual, perfect previzibil si controlabil prin dozajul intre pedala de acceleratie si rotirea volanului, iar confortul e prezent pe orice tip de drum. In epoca actuala in care vedem unele modele de tip SUV care nu reusesc sa puncteze in mod real nici la tinuta de drum, nici la confort si nici la capabilitatile in off-road, faptul ca X-Trail reuseste sa faca atat de multe lucruri bine, in mod onest si serios, este cu atit mai mult de apreciat. Sa speram ca Nissan va reusi sa pastreze caracterul specific si pentru viitoarea generatie, care din punct de vedere design se va apropia mai mult de viitorul Qashqai.”
Date Tehnice
NISSAN X-TRAIL | |
Motorizare | 2.0dCi |
Cilindree (cc) | 1.995 |
Numar cilindri | 4 |
Numar supape | 16 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 150/4.000 |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 320/2000 |
Carburant | motorina |
Norma de poluare | EURO 5 |
Cutie de Viteze | manuala/6 trepte |
Rezervor (l) | 65 |
Portbagaj (l) min. | 603 |
Viteza maxima (km/h) | 190 |
0 – 100 km/h (sec) | 11.2 |
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) | 10 |
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) | 7.8 |
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) | 8 |
Emisii CO2 (g/km) | 168 |
Masa proprie (kg) | 1.605 |
Lungime x Latime x Inaltime (m) | 4.63×1.79×1.70 |
Galerie foto