Seat Leon FR 1.4 TSI – Compacta perfecta?

0

 

A treia generatie a modelului de clasa compacta Seat Leon a fost al doilea model prezentat oficial de grupul VAG realizat pe noua platforma MQB, inaugurata de noul Audi A3. Intre timp, aceasta platforma a fost declinata si pe noile generatii ale modelelor VW Golf si Skoda Octavia. Avand ocazia sa vedem cum se prezinta noua platforma MQB in cazul modelor Audi A3 si Skoda Octavia, am fost suprinsi de faptul ca in functie de setari si configurari noua platforma se simte diferit de la un model la altul, in functie de specificul marcii si al modelului (foarte agila si sportiva la Audi, mai putin dinamica si mai orientata spre confort la Skoda). Drept urmare, am testat noul Seat Leon FR 1.4 TSI deoarece am fost curiosi sa vedem care este si interpretarea spaniola a temei, fireste sub forma unui model de clasa compacta cu tendinta sportiva, in concordanta cu imaginea marcii. Interesul pentru acest drive-test a fost cu atat mai mare cu cat la nivel personal, design-ul noului Seat Leon mi se pare foarte reusit, mai cu seama in versiunea FR precum cea testata, asa ca am fost nerabdator sa alerg putin modelul spaniol pe serpentinele patriei.

Alaturi de Ibiza, Leon reprezinta coloana vertebrala a gamei Seat, si este normal sa fie asa, clasa compacta reprezentind 38 % din piata europeana. Prima generatie Seat Leon, lansata in 1999 si produsa in unele versiuni pana in 2006, primul model de clasa compacta al marcii spaniole lansat dupa preluarea de catre grupul VAG, era practic o versiune hatchback cu 5 usi derivata din limuzina compacta-medie Seat Toledo, fiind pozitionata ca un model compact mai sportiv si mai ieftin decit VW Golf IV, pe a carui platforma era de altfel si construit. In interior, Seat Leon 1 utiliza o plansa de bord derivata din cea a precedentei versiuni de Audi A3. Modelul a fost foarte apreciat atat in Europa cat si in tari de pe alte continente (precum ar fi Mexic) mai ales versiunile sportive (Leon 20V T de 180CP, ulterior botezat Cupra, Leon Cupra R cu 209 CP, impins mai tarziu la 224 CP, Leon Cupra 4 cu 2.8 VR6 de 204 CP, editia speciala ABT pentru piata elvetiana botezata Cupra 4 Compresor cu 2.8 VR6 supra-alimentat cu 280 CP sau versiunea diesel Cupra 4 TDI de 150 CP). De altfel, modelul Leon Cupra R este inca mentionat in topurile britanice ale “celor mai bune 10 hatch-uri sportive din toate timpurile“. In total, au fost produse peste 600.000 de exemplare din aceasta prima generatie Seat Leon.

A doua generatie a compactei spaniole a fost produsa incepand din 2005 pana in 2012, abordand un design mai rotunjit, in concordanta cu infatisarea modelelor de tip monovolum lansate de marca spaniola, purtand amprenta lui Walter da Silva, fostul designer sef al Alfa Romeo (de unde si unele influente de design precum manerul usilor spate mascat in stalpul din spatele usii). Desi au fost voci care au criticat diverse aspecte precum design-ul rotunjit, mai consensual decat liniile pline de caracter ale primei generatii, calitatea mai slaba a plasticelor la interior decat pe alte modele ale grupului VAG sau calitatea inegala a finisarii vehiculelor provenite din fabricile spaniole ale lui Seat, totusi modelul a avut succes la vanzari si a obtinut o serie de premii importante, cum ar fi: premiul de design Red Dot in 2006; Cea mai buna masina a anului 2009 in segmentul modelor compacte de import, premiu acordat de Auto Motor und Sport Germania; Masina pentru firme a anului 2006 in Germania; Masina anului 2006 in Danemarca; Masina diesel a anului 2006 in Scotia; Masina Auto 1 a anului 2006 in Spania, premiu acordat de Auto Bild. La sfirsitul anului 2012, se produsesera deja peste 550.000 exemplare din a doua generatie Seat Leon. Noi am testat versiunea Seat Leon FR echipata cu motorul 1.4 TSI de 122 CP si cutia de viteze manuala cu 6 trepte, si va invitam sa vedeti in paginile urmatoare ce impresii ne-a lasat noul model spaniol.

Exterior

Asa cum am mentionat anterior, generatia precedenta a lui Seat Leon a avut un design rotunjit inspirat de linia de modele de tip monovolum reprezentata de Altea, Altea XL si Toledo (generatia precedenta), care nu a fost pe placul tuturor. Noul Seat Leon marcheaza o schimbare radicala a liniei de design, inspirata de conceptul IBE, manifestul initial al lui Luc Donckerwolke ca designer sef Seat (limbajul de design “Arrow Head”), abordand acum un design cu multe muchii si linii rectangulare, curate si simple, care aduc cumva cu o intepretare “à l’espagnole” a design-ului noului Audi A3.

IMG_4105Sigur ca am auzit opinii care regreta lipsa de emotie si senzualitate a liniei regasita in formele rotunjte ale generatiei a doua, insa din punctul nostru de vedere, design-ul noului Leon este un succes, reusind sa combine excelent un strop de emotie si pasiune in conducere asociat traditional cu marca spaniola si ideea de precizie a ingineriei si tehnologiei germane. Intr-un cuvint, Enjoyneering.

Atractia design-ului noului Leon a fost cu atat mai mare cu cat modelul testat de noi era din linia de echipare FR (Formula Racing) – ceea ce inseamna un design personalizat al spoilerelor fata si spate pentru o linie mai sportiva, jante cu design sportiv de 18 inci, geamuri fumurii la usile spate, faruri spate cu leduri – si era dotat cu senzationalele faruri full led, o premiera in clasa compacta, despre care vom mai vorbi in sectiunile urmatoare, si care definesc in mod esential imaginea masinii in partea din fata. Noul Seat Leon este primul model Seat care poarta emblema Seat usor restilizata, mai simpla si mai clara. Partea laterala este strabatuta de doua nervuri usor diagonale, care pornesc mai sus la capatul masinii si coboara usor spre jos estompandu-se spre stalpul central. Acestea dau dinamism profilului, fiind artificii de design simple dar eficiente. S-a renuntat la artificiul de design cu manerul usilor spate ascuns in stalpul spate, acum manerele de usi fiind clasice, precum la prima generatie. Al treilea geam lateral este pastrat, ca si la a doua generatie, desi rolul lui e mai mult estetic si nu practic, neaducand nimic semnificativ in plus la capitolul vizibilitate laterala spate, care este in nota mediocra specifica compactelor moderne. Si daca tot am pomenit vizibilitatea, ea este in rest foarte buna, atat in fata cat si in lateral, ajutata de plasarea oglinzilor laterale cat si in spate, unde luneta este mai generoasa decat la alte compacte . Spatele este si el foarte reusit, cu stopurile subtiri si alungite care dau impresia de latime si, chiar daca aduce aminte de alte modele cum ar fi noul Renault Clio, reuseste sa desavarseasca in mod inspirat linia dinamica de ansamblu a caroseriei. Intr-o piata a compactelor in care multe modele sunt deja prezente de ani buni pe piata, avand un design care incepe sa capete riduri (Opel Astra, Renault Megane) iar alti competitori sunt foarte conservatori in privinta design-ului evolutiv de la o generatie la alta (VW Golf, Audi A3), noul Seat Leon este una din cele mai placute aparitii de pe piata, indeosebi daca se opteaza pentru versiunea FR.

Interior

La interior avem de-a face cu o schimbare la fel de radicala fata de generatia precedenta. Seat Leon 2 avea un interior cu forme rotunjite, preluat si adoptat de la monovolumele Seat Altea, Altea XL si Toledo (generatia precedenta), caracterizat prin suprafete mari de plastic de calitate si finisare pe alocuri mediocra. Noul model vine cu forme mai rationale, dominate de linii mai drepte, combinate in forme triunghiulare dar plansa de bord pastreaza o curbura generala placuta care nu e straina de unele modele ale producatorilor premium, inclusiv unele modele Audi. Ergonomia si iluminarea interiorului amintesc de altfel de noul Audi A3, cu ceva fantezie in plus si ceva mai putina austeritate, ceea ce nu e deloc un lucru rau. Ecranul tactil al sistemului multimedia este incadrat intre aeratoarele centrale, precum la anumite modele Opel mai vechi, dar acest lucru permite pozitionarea lui la indemana pentru a fi comandat cu usurinta de sofer.

IMG_4108Calitatea materialelor si asamblarea sunt foarte bune, si chiar daca impresia generala de calitate la interior nu este la nivelul Audi A3 sau ale modelelor Volkswagen, este foarte aproape, pozitionand noul Seat Leon in topul clasei compacte din aceasta privinta. Elementele de practicalitate precum si spatiul interior marcheaza si ele un progres semnificativ fata de precedenta generatie, cu toate ca noul Leon este mai scurt cu 52 mm decit modelul pe care il inlocuieste. Explicatia sta in forma mai traditionala de hatchback, cu rotile impinse spre extremitatile caroseriei, precum si in ampatamentul mai mare cu 58 mm. Ca rezultat, spatiul este foarte generos, atat pentru pasagerii din fata cit si pentru cei din spate. Pozitia la volan este foarte buna, sportiva, orice sofer putand sa isi regleze un post de conducere pe placul sau cu usurinta datorita comenzilor ample. Exista multe spatii de depozitare si “cup holdere” raspandite prin tot habitaclul. Usile spate au o deschidere larga, permitand un acces usor, si exista suficient spatiu pentru picioarele pasagerilor din spate, cat si spatiu la cap chiar si pentru pasagerii mai inalti. Portbagajul este profund si are o forma regulata, avand o capacitate de 380 litri (cu 38 litri mai mult decit generatia precedenta), mai mare decat cea a lui VW Golf sau Ford Focus, si fiind printre cele mai generoase din clasa compacta – pacat doar ca marginea inalta de incarcare cat si faptul ca spatarele scaunelor nu creaza o suprafata plana cand sunt rabatate umbresc putin din caracterul practic care ar fi putut fi aproape de perfectiune. Pentru cei care doresc mai mult spatiu, Seat anunta o versiune break (sport touring – ST) la sfarsitul lui 2013 sau inceputul lui 2014.

Dinamica

Este incredibil cat de bine poate sa traga si cat de rapid poate se se miste acest Seat Leon echipat cu micul motor 1.4 TSI de 122 CP! Masina are o dinamica de “warm hatch”, fiind capabila sa sustina ritmuri ridicate pe autostrada cot la cot cu modele mult mai puternice si sa parcurga foarte rapid un traseu sinuos de munte, oferind multa placere pilotulului sau. Agilitatea tinutei de drum pe curbe este ajutata si de sistemul XDS (Electronic Differential Lock), disponibil standard pe toate modelele Leon si care actioneaza ca un diferential cu alunecare limitata “light” raspunzand la descarcarea rotii din fata de la interiorul virajului in momentul abordarii rapide a unui viraj. XDS foloseste comenzile sistemului ESP aplicand presiune de franare pe roata din interior pentru a preveni patinarea acesteia. Puntea spate raspunde si ea foarte agil, masina fiind extrem de bine echilibrata si pentru nici un moment nu am resimtit vreo limitare provenita din faptul ca puntea spate era de tip semirigid (suspensie spate cu bara de torsiune) si nu multi-link (in cazul Seat Leon ca si la Skoda Octavia suspensia multi-link este deocamdata rezervata numai versiunii 1.8 TSI de 180 CP in vreme ce la noul VW Golf si noul Audi A3 ea este oferita pe modelele avind putere mai mare de 122 CP). Setarea platformei MQB in cazul Seat Leon este asadar una foarte agila si sportiva, comparabila din punct de vedere al senzatiei subiective la volan cu cea a modelului Audi A3 pe care am avut ocazia sa il testam, si care beneficia de suspensia multi-link.

Suspensia versiunii FR este setata cu o usoara orientare spre sport, dar in nici un moment rigiditatea acesteia nu afecteaza semnificativ confortul de rulare care este mai mult decit acceptabil. Directia este precisa, suficient de ferma, franele sunt puternice iar cutia de viteze manuala cu 6 trepte este o placere de manuit datorita cursei scurte si usurintei in manevrare, fara sa agate. Ampatamentul mai lung ajuta si el la stabilitatea pe viraje. Modelele FR vin echipate cu sistemul SEAT Driver Profile, care permite ajustarea setarilor directiei si pedalei de acceleratie. Exista setari pentru modul Normal, Sport, Eco si Individual. Pentru o conducere mai activa, noi recomandam modul Individual cu directia setata normal si acceleratia setata pe sport. Modul Sport inseamna si directia si acceleratia pe sport, caz in care directia se intareste destul de mult, si nu vedem acest mod util decat pe un drum virajat abordat in forta. Ca o nota amuzanta, o data cu schimbarea profilului in SEAT Driver profile se schimba si iluminarea difuza din panourile usilor.

In concluzie, acest Seat Leon FR este fara indoiala cel mai bun Seat pe care l-am condus in experienta mea auto, si ar putea da lectii multor masini in privinta placerii de a conduce si a compromisului intre sportivitate si confortul rularii de zi cu zi. Suntem curiosi cum se poate simti un 1.8 TSI sau un model Cupra, daca acest 1.4 TSI ofera atit de multa placere la volan.

IMG_4130

Buget

Seat Leon 1.4 TSI in echiparea sportiva FR costa 17.797 EURO cu TVA. Dotarile standard sunt destul de cuprinzatoare, incluzand: jante \’Dynamic\’ de 17 inci cu anvelope 225/45 R17, suspensii sport, geamuri fumurii spate si luneta, blocuri optice spate cu led, scaune fata sport, reglaj manual lombar pentru scaun sofer si pasager, reglaj manual pe inaltime pt scaunul soferului, volan reglabil pe inaltime si adancime, volan sport multifunctional imbracat in piele, schimbator viteze si frana de mana in piele, bancheta spate rabatabila asimetric, aer conditionat automat Climatronic, SEAT Drive Profile, Media System Colour, Radio/MP3/WMA Player, touch screen cu diagonala de 12.7 cm, slot card SD, intrare AUX, mufa USB, oglinzi exterioare actionate electric si incalzite, pliabile electric, geamuri electrice fata si spate, computer de bord, inchidere centralizata cu telecomanda, servodirectie cu asistare variabila in functie de viteza, lumini de zi, stergator parbriz si luneta cu temporizare, bluetooth (inclusiv audio streaming), 8 difuzoare, Antena Diversity receptie receptie imbunatatita, Airbag-uri frontale pentru sofer si pasager, cu posibilitate de dezactivare airbag pasager, airbag-uri laterale pentru sofer si pasager,airbag-uri cortina, airbag genunchi pentru sofer, centuri de siguranta in 3 puncte pentru toate locurile, cu avertizare necuplare centuri de siguranta sofer si pasager fata, sistem de prindere Isofix si Top Tether pe bancheta din spate lateral, ESC (controlul electronic al stabilitatii), control presiune pneuri cu avertizare sonora si luminoasa, frane pe disc fata / spate, imobilizator electronic, Hill Hold Control (ajutor demaraj in rampa), diferential electronic (XDS), proiectoare de ceata cu functie Cornering.IMG_4172

Intre echipamentele optionale recomandate mentionam doar: pachetul lumini si vizibilitate (oglinda retrovizoare interioara cu reglaj automat antiorbire, functie de aprindere automata a farurilor, faruri cu functie Coming Home si Leaving Home) pentru 121 EUR cu TVA, senzationalele faruri full LED pentru 1.086 EUR cu TVA, pachetul iarna (scaune fata incalzite cu control separat, indicator nivel lichid spalare parbriz, sistem spalare faruri, duze incalzite pentru spalare parbriz, senzor de lumina si ploaie) pentru 472 EUR cu TVA si eventual, pentru cei pasionati de muzica, SEAT Sound System (amplificator cu 6 canale, 10 difuzoare, boxa centrala integrata in plansa de bord, difuzor redare sunete inalte in stalpul A, difuzor redare sunete medii in portiere, difuzor redare sunete joase in portierele fata, subwoofer amplasat in portbagaj) pentru 274 EUR cu TVA. Considerand toate acestea, se poate configura o masina completa la un pret de aproximativ 20.000 EUR cu TVA, un pret extraordinar de competitiv avand in vedere ceea ce se ofera. Un Golf configurat similar este cel putin cu 10 % mai scump – e drept insa ca Golf-ul are suspensie multi-link pentru motorul 1.4 TSI de 122 CP si ofera posibilitatea dotarii cu cutie automata DSG pe acest motor (la Seat Leon cutia DSG nu este, cel putin deocamdata, disponibila pe motorul 1.4 TSI 122 CP). Avind in vedere si potentialele reduceri ce pot fi negociate la dealerii Seat (unde sunt sanse mai mari de a obtine un discount decat la dealerii Volkswagen), pretul de achizitie scade in zona de preturi unde au urcat cele mai recente versiuni ale compactelor coreene, ilustrand inca o data competitivitatea noului Seat Leon.

In privinta consumului, Seat anunta urmatoarele valori ale cifrelor de consum pentru Seat Leon FR 1.4 TSI, pentru consumul mediu urban/extraurban/mixt: 6.5/4.4/5.2 litri la 100 km. In realitatea traficului de pe soselele patriei noi am obtinut un consum mediu de 6.3 litri/100 km daca nu se apasa prea tare pedala de acceleratie si respectiv un maxim de 7.5 litri/100 km in ritm mult mai sustinut. In traficul aglomerat din minunatul nostru Bucuresti, nu am depasit 9-10 litri/100 km, ajutati fiind si de excelentul sistem Start/Stop. Avand in vedere si sanatatea cavaleriei de sub capota, consideram aceste valori de consum foarte bune, si toate astea in conditiile unei silentiozitati perfecte a motorului pe benzina, fara vibratiile sau “rontaitul” specific unui motor diesel.

Verdict

4.5-stars-out-of-5

Seat Leon FR 1.4 TSI primeste de la noi 4.5 stele din totalul de 5 disponibile, si numai lipsa unei oferte mai largi in gama (motorizari, optionale, posibilitatea echiparii cu cutia automata) ne-a facut sa nu acordam, pentru prima data la Garajul.ro, calificativul maxim. Seat reuseste prin a treia generatie Leon sa faca cea mai buna masina a sa, o masina care merge foarte bine, putand da lectii multora din modelele oferite actualmente pe piata. Intepretarea spaniola a temei de compacta sportiva pe platforma MQB este una magistrala, masina arata, in mod subiectiv fireste, mai bine decat noul Golf si Audi A3, fiind cu 10 % mai ieftina decat un Golf similar si apropiindu-se de noile pretentii de pret ale compactelor coreene. Seat a dat o lovitura mare cu acest nou Leon, reusind o masina foarte inspirata, si meritand in toate privintele sa aiba succesul scontat. Din perspectiva noastra, pana la aparitia unor versiuni Cupra care joaca in alt registru, acest 1.4 TSI FR este oferta optima in gama actuala Leon, dar regretam lipsa posibilitatii de a dota si  aceasta versiune cu cutia automata DSG, pentru a acoperi o gama cat mai larga de potentiali cumparatori. Pana cand vom avea sansa de a testa si noul Golf, Seat Leon este pentru noi cea mai buna compacta din piata.

PLUS - garajul.ro design exterior, calitate si spatiu interior la pretul corect, placerea de a conduce (motor, cutie, tinuta de drum)

MINUS garajul.rovizibilitate laterala spate, margine inalta a portbagajului, gama oferita relativ limitata deocamdata

Opinie Victor Georgescu – Redactor Sef

“Seat Leon mi-a intarit convingerea ca Grupul VAG este maestrul absolut al platformelor comune, noua MQB fiind mult mai mult decat marketing,  flexibilitatea noii platforme ajutand fiecare marca din portofoliu sa-si pastreze propria identitate prin setari diferite. Noul Leon vine cu un design mult mai echilibrat si mai rational decat vechea generatie, insa genele sportive specifice marcii spaniole au fost pastrate, masina aratand senzational din toate unghiurile. 122CP dintr-o cilindree de 1.4 nu mai impresioneaza pe nimeni, iar combinatia cu sigla FR pare o usoara blasfemie pentru fanii marcii, insa proba condusului da peste cap orice prejudecata. Cei 122 CP par a fi dopati caci se simt a fi mult mai multi, in mare parte datorita cutiei de viteze etajata extraordinar de bine, demarajele fiind impresionante la fel ca si stabilitatea si tinuta de drum. Directia este foarte placuta iar puntea spate semi-rigida nu prezinta niciun dezavantaj. Noul Leon se conduce usor chiar si intrun ritm sustinut, oferind foarte multa placere la condus. Este o masina plina de caracter, dar nu orice fel de caracter, ci unul eminamente sportiv, semn ca Seat ofera in continuare o doza maxima de \’auto emoción\’! “

IMG_4133

Date Tehnice

SEAT LEON FR 1.4 TSI
Motorizare 1.4TSI
Cilindree (cc) 1.390
Numar cilindri 4
Numar supape 16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 122/5.000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 200/1.500-4.000
Carburant benzina
Norma de poluare EURO 5
Cutie de Viteze manuala/6 trepte
Anvelope 225/45 R17 (standard la FR)
Rezervor (l) 50
Portbagaj (l) min. 380
Viteza maxima (km/h) 202
0 – 100 km/h (sec) 9.3
Consum Urban (l/100km) 6.5
Consum Extraurban (l/100km) 4.4
Consum Mixt (l/100km) 5.2
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) 9
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) 6.3
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) 7.5
Emisii CO2 (g/km) 120
Masa proprie (kg) 1.224
Lungime x Latime x Inaltime (m) 4.271×1.816×1.444

 

Galerie foto