TOYOTA AURIS 1.6 Valvematic vs. KIA CEE\’D 1.6GDI – Ultimele aspirate

0

Cu toate ca toti visam coupe-uri sportive, decapotabile sau supercar-uri obraznice, de cele mai multe ori plecam de la dealer cu o compacta sau o masina de clasa mica. Statisticile o demonstreaza clar – modelele din acest doua clase sunt cele mai bine vandute in Europa si implicit si cele unde concurenta este extrem de stransa, fiecare producator incercand sa atraga un numar cat mai mare de clienti prin oferirea modelului \’ideal\’ . Piata romaneasca este oarecum in ton cu cea europeana, modelele compacte germane fiind cele mai bine vandute, urmate la ceva distanta de producatorii francezi. Modelele asiatice si-au facut incet incet si ele loc printre preferintele romanilor demonstrand o fiabilitate buna si de multe ori un pret mai avantajos. Clientul roman este din ce in ce mai interesat de raportul pret/calitate/performante si este din ce in ce mai atras de conditiile de garantie extinsa oferite de producatorii japonezi si coreeni.

Dorind sa continuam testele noastre comparative cu modelele clasei compacte, am chemat la confruntare doua asiatice indraznete, frumoase si extrem de competitive – Toyota Auris si Kia Cee\’d – ambele echipate cu motoare aspirate pe benzina de 1.6 litri, ambele asamblate in Europa si ambele proiectate pentru a fi pe placul nostru, al europenilor mofturosi. Indrazneala nu se regaseste doar la design cat si in ceea ce priveste propulsoarele de sub capota caci, in plina era turbo, Kia si Toyota s-au ambitionat sa ofere motoare pe benzina aspirate ce parca nu au auzit de downsizing. Aparent simple si demodate, aceste propulsoare inglobeaza multa tehnologie noua si  multa electronica pusa la lucru pentru a oferi o exploatare cat mai eficienta, economica si o experienta de condus cat mai placuta.

Exterior

IMG_3262Kia Cee\’d a lasat in urma designul simplu si putin anost al primei generatii si se prezinta cu o infatisare mult mai sofisticata. Prima impresie este de masina eleganta si spatioasa. Indiferent din ce unghi o privesti, este frumoasa si cu proportii foarte bine echilibrate. Partea frontala este dominata de blocurile optice de mari dimensiuni cu o taietura cel putin interesanta, linia laterala este fluida  si se inchide elegant cu partea posterioara desenata mai simplu dar cu blocuri optice foarte bine integrate in peisaj. Suprafetele vitrate sunt generoase si elegant desenate pentru a se incadra in formele fluide ale caroseriei. In ciuda unei lungimi de 431cm, datorita siluetei plonjate inspre fata, Kia Cee\’d pare mai mare decat este in realitate, impresia generala de masina spatioasa fiind insa binevenita. Mi-a placut mult forma clantelor de la portiere si aspectul usor rotunjit al caroseriei. Este clar ca Cee\’d este o masina eleganta in care iti va face placere sa urci in fiecare dimineata.

IMG_3369Toyota Auris se departeaza si ea de look-ul jucaus al precedentei generatii si ne surprinde cu un design mai agresiv dominat de muchii ascutite si volume clar definite. Partea frontala plonjata incadrata de blocuri optice mici si agresive inspira dinamism curat, linia laterala este oarecum conservatoare si este dominata de forme regulate, iar spatele masiv uimeste prin forma originala a blocurilor optice. La prima vedere, designul partii posterioare este discutabil, dar dupa ce te acomodezi cu masina ai sa intelegi ca functia a dictat forma. Atrag atentia unele detalii precum clantele portierelor si al treilea geam lateral triunghiular. Suprafetele vitrate generoase asigura o vizibilitate buna in toate directiile. Auris este mai scurta cu doar 3 cm fata de Cee\’d, masurand 428cm lungime, insa forma patratoasa a spatelui si designul mai rectangular al portierelor iti lasa impresia ca masina este mult mai compacta decat Cee\’d. Auris se incadreaza mult mai bine in noua linie de design Toyota, inrudirea cu fratele Rav4 fiind vizibila mai ales in partea din spate. Identitatea de marca este mult mai bine subliniata si masina are un look mult mai dinamic decat in trecut.

Interior

Kia Cee\’d face o figura buna si in ceea ce priveste interiorul. Plansa de bord este eleganta, frumos desenata si functionala, dispunerea comenzilor amintind foarte mult de modelele europene. Pozitia la volan este nici prea joasa dar nici prea inalta, cei mai pretentiosi probabil vor stramba din nas insa paradoxal iti gasesti destul de repede locul, perioada de acomodare fiind minima. Vizibilitatea este foarte buna in aproape toate directiile, mai putin in spate, unde in ciuda unei lunete destul de largi, formele rotunjite ale spatelui nu sunt usor de intuit la o manevra de parcare mai din scurt. Oglinzile laterale par cam mici in raport cu dimensiunile masini dar au o forma destul de bine studiata si rezulta o vizibilitate foarte buna.IMG_3276 Ceasurile de bord sunt un mic de clasic si modern, vitezometrul central fiind de fapt un display LCD color care odata pus contactul te intampina cu o animatie inspirata. Cand se lasa seara, impresia artistica este maxima, toate butoanele fiind frumos iluminate iar cadranele mari si lizibile. Ergonomia este buna iar spatiile de depozitare sunt numeroase si de dimensiuni generoase. Din punct de vedere practic am apreciat in mod deosebit spatiul de depozitare scobit in partea de jos a consolei, unde iti poti depozita  la indemana destul de multe obiecte personale. In portbagaj vei putea incarca 380 litri de  bagaje, valoarea fiind de top in clasa compacta. Marginea de incarcare este putin cam ridicata dar nu deranjeaza.

Toyota Auris da peste cap tot ceea ce te-ai putea astepta de la o masina compacta printr-un mix ciudat de modern si retro totul condimentat cu materiale de foarte buna calitate si o finisare ireprosabila. Designul este in general discutabil, dar indiferent de prima impresie, dupa cateva ore de condus sigur vei indragi acest interior. Forma patratoasa a bordului se dovedeste a fi extrem de practica si creaza o senzatie placuta de siguranta. Comenzile sunt plasate ergonomic iar totul este extrem de bine asamblat.IMG_20130410_095525 Pielea care imbraca o parte din plansa de bord este de obicei o dotare ce se regaseste doar la marcile premium si a fost o surpriza extrem de placuta sa o regasim in standard pe echiparea Sol. Lumina albastru-deschis a ceasurilor de bord este foarte odihnitoare iar sistemul multimedia este foarte usor de folosit.   Ne-ar fi placut sa inlaturam ceasul digital pozitionat undeva in dreapta gurilor centrale de aerisire, in primul rand pentru ca pare contemporan cu penultima generatie Celica si in al doilea rand pentru ca nu este pozitionat in raza vizuala a soferului, insa acesta este singurul neajuns pe care am reusit sa-l atribuim la interior lui Auris. Spatiile de depozitare sunt la indemana si au dimensiunile corecte iar ergonomia comenzilor este foarte buna, chiar daca la inceput putin derutanta pentru clientii care nu sunt familiarizati cu Toyota. Portbagajul inghite 360 litri, o valoare buna pentru clasa compacta, si are o forma regulata ce faciliteaza mult operatiunile de incarcare-descarcare.

Dinamica

Kia Cee\’d cu ale sale dimensiuni exterioare generoase te face sa iti moderezi asteptarile in ceea ce priveste veleitatile sportive inca dinainte de a invarti cheia in contact, dar dupa primii kilometri parcursi cu acest GDI iti dai seama ca motorul de 1.6  ce ofera 135CP la 6.300rpm este departe de a fi doar o optiune mai ieftina a dieselului. In mod surprinzator valoarea de cuplu la turatii joase este destul de buna si motorul urca nervos in ture. Dezavantajul este ca maximum de performanta il obtii la turatie foarte ridicata, unde propulsorul corean devine destul de zgomotos si putin cam insetat. Demarajul de la 0 la 100km/h este realizat in 9.9 secunde. IMG_3357Sistemul de injectie directa ajuta teoretic si la obtinerea unei functionari liniare, insa ai nevoie de o perioada de acomodare pana incepi sa pricepi cam pe unde trage bine. Suspensia a fost o surpriza placuta in oras, intrucat amortizeaza destul de bine denivelarile, chiar daca este usor zgomotoasa. Reversul medaliei este la drum intins unde caroseria se inclina destul de mult si nu prea iti da voie sa exagerezi. Elanul sportiv iti este taiat si de directie care in ciuda posibilitatilor de reglaj este mereu cam lipsita de feedback. Inscrierea corecta pe virajele stranse se face destul de greu, la viteza foarte mare masina nefiind foarte predictiva si ruliul iti cam taie tot elanul.  Din punct de vedere al sigurantei la rulare, nu putem sa-i reprosam nimic lui Cee\’d, deoarece masina sta corect pe sosea, ofera un confort bun la deplasare si permite efectuarea manevrelor de urgenta fara mari batai de cap, insa cand pleci la drum cu Cee\’d trebuie sa lasi acasa pretentiile sportive si sa te bucuri de un motor echilibrat si prestatii satisfacatoare.

Toyota s-a multumit sa imbunatateasca un motor care deja a facut istorie in ultima decada pe multe dintre modelele sale, iar rezultatul final este o motorizare deosebit de rafinata si de placuta in utilizare ce ofera 132CP la 6.400rpm. Silentiozitate si eficienta sunt cuvintele ce definesc cel mai bine acest motor ce functioneaza impecabil si surprinde cu prestatii dinamice bune chiar daca valoarea de 10 secunde pentru sprintul 0-100km/h nu este chiar foarte mica. Cu toate ca vorbim de un motor aspirat, valoarea de cuplu la turatii joase este foarte buna, Auris raspunzand nesperat de bine si sub 2.000-2.500rpm ceea ce ajuta foarte mult atat in oras cat si la drum intins cand vrei sa faci o depasire fara a retrograda.IMG_3361Reprize bune se obtin insa in plaja superioara de turatii, unde sistemul Valvematic permite obtinerea unei explozii de forta, tot ce trebuie sa faci este sa apesi cu convingere acceleratia si sa lasi acul turometrului sa urce la peste 4.000 rpm. Puterea este livrata in continuare liniar, insa numarul mare de rotatii si demultiplicarea buna a treptelor de viteza iti asigura o deplasare rapida. Suspensia te ajuta foarte mult in cazul unui condus mai sportiv fiind ferma si sigura fara a sacrifica confortul in cazul denivelarilor atat de des intalnite pe soselele noastre. In oras la trecerea peste denivelari transversale Auris amortizeaza bine socurile, in habitaclu nepatrunzand niciun zgomot deranjant. Masina pare extraordinar de bine inchegata, indiferent de conditiile de exploatare iar directia ofera un feedback excelent ajutandu-te sa inscrii masina pe traiectoria ideala fie ca vorbim de viraje rapide sau de o repliere pe banda intai dupa o depasire in tromba.

Buget

Kia Cee\’d 1.6GDI este una dintre cele mai avantajoase compacte de pe piata. Pentru un pret de 17.032 euro cu TVA primesti o compacta in echipare de nivel mediu cu un motor echilibrat si eficient. Dotarile standard incluse la versiunea City sunt mai mult decat generoase si includ: climatizare automata pe doua zone, proiectoare de ceata, geamuri electrice, cotiera centrala in fata, radio CD cu mp3 si conexiune USB si Bluetooth, tempomat, ESP si suspensie spate Multi Link. Adaugand optionalele sugerate de noi cateva randuri mai jos, ajungi la un pret final de 17.418 euro cu TVA si primesti si garantie de 7 ani. IMG_3267

La capitolul consum, tinand cont de motorul aspirat, valorile obtinute de noi au fost foarte bune. Dupa o zi intreaga in traficul bucurestean sugrumat am obtinut o medie de 9 litri/100km bineinteles cu AC pornit. Daca exagerezi cu acceleratia sau prinzi foarte multe ambuteiaje valoarea va creste undeva la 10-11 litri/100km. La drum intins, fara a urmari un record de consum dar si fara a forta masina mai mult decat este nevoie, am obtinut o medie de 7 litri/100km. Se poate si mai putin, dar pentru demaraje mai rapide si pentru depasiri motorul aspirat trebuie urcat destul de mult in ture si implicit consumul instantaneu creste.

Dotari recomandate Cee\’d: pachet Vision (senzor ploaie&lumini, ECM), senzori parcare

Toyota Auris 1.6 Valvematic  in echipare de top Sol costa 18.531 euro cu TVA, pret promotional OPTIMO. La prima vedere nu pare deloc un pret mic, mai ales daca ne raportam la concurenta Cee\’d, insa lista foarte mare de dotari standard ne aduce aminte ca japonezii de la Toyota nu iubesc deloc optionalele. Echiparea Sol iti ofera absolut tot ce iti poti dori de la o compacta si chiar cate ceva in plus. Avem sistem multimedia Toyota Touch cu u ecran tactil color de 6.1inchi cu conexiune USB, Aux-In si Bluetooth, comenzi audio si telefon pe volan, tapiterie mixta stofa si piele, bord imbracat partial in piele, cotiera centrala, sistem acces keyless-go, cruise control, Park Assist, ESP si controlul tractiunii, volan si schimbator viteze imbracate in piele, oglinda interioara electrocromatica, camera video posterioara si senzor pentru lumini si stergatoare. Singura optionala disponibila este vopseaua metalizata.IMG_3415

Valorile de consum inregistrate cu Toyota Auris sunt ceva mai mici decat in cazul lui Cee\’d, in mare parte datorita cuplului prezent la turatii joase si a sistemului Valvematic. In acelasi Bucuresti aglomerat am obtinut o medie de 8.5 litri/100km in conditiile in care ne-am miscat destul de repede. La drum intins media indicata de computerul de bord a fost de 6.5 litri/100km la un ritm de condus preponderent normal insa si cu varfuri de viteza maxima si depasiri din scurt. Daca traficul este lejer si ai un picior bland pe acceleratie se poate calatorii cu 6 litri/100km fara nicio problema.

 Dotari recomandate Auris: linia de echipare de top Sol.

IMG_3295

Verdict

3_5 stars

KIA CEE\’D 1.6GDI City

Este o optiune onesta la un pret corect care are un mare atuu si anume designul reusit subliniat si de alura eleganta. Vine cu un interior functional si la fel de bine desenat precum exteriorul, cu o pozitie la volan potrivita pentru orice varsta si o vizibilitate buna in orice directie. Motorul aspirat cu injectie directa ofera prestatii bune si un consum decent. Nu te va da pe spate cu o dinamica nemaipomenita, ci te vei bucura de o masina echilibrata ce se misca cu dezinvoltura in trafic si care, la nevoie, poate fi si rapida. Totul vine impachetat frumos cu o garantie nemaintalnita de 7 ani si un pret atragator. Kia Cee\’d primeste de la noi 3 stele si jumatate din totalul de 5 stele posibile.

PLUS - garajul.ro design, spatiu interior, garantie

MINUS garajul.ro tinuta de drum, performante dinamice, consum

4 stars out of 5

TOYOTA AURIS 1.6 VALVEMATIC Sol

Este foarte aproape de ceea ce eu inteleg prin \’compacta ideala\’, primeste 4 stele din totalul de 5 si este castigatoarea acestui comparativ. Nu este perfecta insa se apropie periculos de mult de referinta in clasa compacta, VW Golf. Este spatioasa, foarte bine construita, cu un design ce inspira dinamism si un interior excelent finisat.  Daca tanjesti dupa un motor turbo de cilindree redusa si pe hartie motorul 1.6 Toyota iti pare descurajant, nu ai de ce sa-ti faci griji; tehnologia inglobata in acest propulsor aspirat il face cel putin la fel  de placut in exploatare ca orice alt motor pe benzina oferit de concurenta iar valorile de consum sunt foarte bune. Fiabilitatea proverbiala a marcii, garantia de 5 ani in limita a 160.000km si pretul foarte bun raportat la dotarile oferite transforma Toyota Auris intr-una din cele mai bune optiuni din clasa compacta.

PLUS - garajul.ro calitatea finisajelor, motor echilibrat, consum redus

MINUS garajul.ro designul partii din spate, luneta ingusta, performante dinamice

Opinie Stefan Frangulea – director editorial

“Modelele compacte asiatice devin din ce in ce mai mult o alternativa reala, efectiva, la ofertele producatorilor europeni, cu atat mai mult cu cat producatorii lor, coreeni sau japonezi, fac eforturi substantiale de a le concepe si dezvolta pe placul pietei auto europene. Modelele din acest comparativ ne-au impresionat in multe privinte, si nu in ultimul rand prin incapatanarea lor de a arata ca exista viata in continuare in motorul pe benzina aspirat. Practic, atit la nivelul performantelor cat si al consumurilor, ele nu sunt cu nimic mai prejos decit modelele europene cu motoare turbo, cu conditia de a manevra mai mult cutiile de viteze, de altfel placute in utilizare, si a tine motoarele in ture cand se doresc performante dinamice. Sigur ca prezenta cuplului motor mai jos in ture la un motor turbo poate fi mai placuta in exploatare, dar reversul este ca aceste motoare 1.6 aspirate sunt in principiu foarte fiabile. La capitolul USP (“unique selling proposition”)  Kia Cee\’d are de partea ei design-ul reusit si modern, usurinta in utilizare si garantia unica de 7 ani, in vreme ce Toyota Auris pare sa se bazeze mai mult pe imaginea de fiabilitate si soliditate a marcii, dublata de impresia de soliditate si seriozitate a conceptiei si asamblarii. Design-ul noii Toyota Auris este discutabil, nefiind pe placul tuturor gusturilor si parand sa nu fie un obiectiv prioritar al producatorului nipon, iar acest aspect este subliniat si mai mult atunci cand masina este pusa alaturi de liniile elegante, moderne si dinamice ale Kiei C\’eed.

IMG_3383

Date Tehnice

Model TOYOTA AURIS KIA CEE\’D
Motorizare  1.6 Valvematic  1.6 GDI
Cilindree (cc)  1.598  1.591
Numar cilindri  4  4
Numar supape  16  16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  132/6.400  135/6.300
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  160  165
Carburant benzina benzina
Norma de poluare  EURO 5  EURO 5
Cutie de Viteze  manuala 6 trepte manuala 6 trepte
Rezervor (l)  50  53
Portbagaj (l) min.  360  380
Viteza maxima (km/h)  200  195
0 – 100 km/h (sec)  10  9.9
Consum Urban Garajul.ro 8.5l/100km 9l/100km
Consum Extraurban Garajul.ro  6.5l/100km  7l/100km
Consum Mixt Garajul.ro  7l/100km  7.5l/100km
Emisii CO2 (g/km)  138  140
Masa proprie (kg)  1.265  1.193
Lungime x Latime x Inaltime (cm)  428x176x146  431x178x147

 

Galerie Foto