Nici nu s-au stins inca bine toate discutiile dupa lansarea Daciei Lodgy si producatorul din Mioveni vine cu detalii complete despre modelele surori ale Daciei Lodgy, si anume Dokker si Dokker Van. Ce e acest tandem Dokker? Pai ginditi-va la aceste modele ca fiind Kangoo si Kangoo Express din gama Dacia. Dacia Dokker este un combi cu 5 locuri destinat unei utilizari mixte (personale si profesionale) care datoria volumului util si modularitatii sale va fi probabil pe placul micilor antreprenori. Dokker Van este versiunea furgoneta destinata numai transportului de marfuri, si care se afirma prin spatiul util foarte generos, care va fi probabil pe placul firmelor de distributie si de livrari rapide. Cele doua modele vor fi produse in noua uzina din Tanger, in Maroc, la fel ca si Lodgy, si unde de altfel sunt deja comercializate incepind cu luna mai 2012, urmind ca vinzarile in toata Europa sa demareze in toamna acestui an. Si inainte de a trece la detalii, hai sa lamurim intrebarea care sta pe buzele tuturor: ce vor sa spuna cu numele asta, Dokker? Conform echipei de marketing Dacia, numele „Dokker” este derivat din cuvântul englezesc „dockworker” adica un muncitor care se ocupă de încărcarea şi descărcarea navelor în port, sugerind capacitatea de incarcare, de munca grea si robustetea noilor Dacii.
Cele doua modele au dimensiuni similare, relativ compacte, cu o lungime de 4,36 m, lăţimea de 1,75 m şi înălţimea de 1,81 m. Dacia Dokker se adresează celor ce doresc o masina polivalenta, cu care sa poata si munci in timpul saptaminii transportind obiecte voluminoase, dar sa poata merge si cu familia la sfirsitul saptaminii sau in vacante. Spre deosebire de Lodgy care poate transporta optional 7 persoane, Dokker are o capacitate de 5 persoane dar ofera cel mai mare volum de portbagaj dintre toate combi-urile polivalente – 800 de litri si o lungime de incarcare de 1,16 metri (o piata unde pe linga Kangoo mai concureaza si Peugeot Partner, Fiat Doblo, Opel Combo, Skoda Roomster etc.). Cu bancheta din spate rabatata volumul util ajunge la 3 m3, si un planseu de 1.57 metri, optimizat in vederea utilizării în scop profesional. Accesul la zona de încărcare sau la locurile din spate este facilitat de cele două uşi laterale culisante vitrate (modelul de baza este echipat în serie cu o uşă laterală culisantă vitrată iar doua uşă culisantă este disponibilă opţional sau în serie pe versiunea vârf de gamă).
Ca si Dokker, si Van-ul proclama cel mai bun nivel de incarcare din segment (3,3 m3 şi o lungime de încărcare de 1,9 m). Van-ul pastreaza doar usa laterala culisanta dreapta dar pluseaza cu o gama intreaga de posibilitati de transformare si accesorii. Sarcina utilă maximă a Dacia Dokker Van atinge 750 kg. Capacitatea de incarcare poate fi extinsa datorita modularitatii scaunului din dreapta (Optiunea Dacia Easy Seat prin care scaunul pasagerului se poate rabata pentru a degaja o suprafaţă plană, asemenea unei măsuţe, se poate plia în poziţia „portofel” sprijinit de torpedou pentru a obţine astfel o lungime de încărcare de 2,42 m, sau poate fi scos din vehicul, oferind un volum de încărcare de 3,9 m3 si permitind încărcarea cu uşurinţă a obiectelor cu o lungime de 3 m). În funcţie de versiune şi de reglementările în vigoare în diverse ţări, habitaclul este separat de spaţiul de încărcare prin două bare de protecţie, un perete vitrat sau un grilaj pivotant.
Dacia beneficiază de experienţa Renault în materie de adaptări suplimentare destinate clienţilor profesionişti, realizate Îimpreună cu reţeaua de carosieri agreaţi de Renault. Dacia Dokker Van poate fi astfel configurată ca vehicul de ambulanţă, vehicul pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii, vehicul izoterm/frigorific, vehicul atelier sau vehicul de intervenţie.
Dokker si Dokker Van ofera o serie de elemente de confort si echipare similare cu cele prezentate la Dacia Lodgy, si aici ne referim la sistemul multimedia „Media Nav” cu touch screen de 18 cm (7″), sistem de navigaţie, radio, conectivitate şi sistem de telefonie Bluetooth. Opţional sunt disponibile limitatorul de viteză şi asistenţa la parcarea cu spatele. Interiorul este similar celui pe care l-am descoperit la Dacia Lodgy. Sistemul de navigaţie tactil şi beneficiază de o grafică 2D şi 3D, iar hartile pot fi actualizate cu ajutorul prizei USB şi a interfeţei web dedicate (www.dacia.naviextras.com).
Si motorizarile sunt relativ similare, in functie de piata, Dokker si Dokker Van putind fi oferite cu 4 motorizari: noul motor pe benzina 1.2 TCe 115 CP, motorul pe benzina 1.6 MPI 85 CP precum si doua versiuni diesel ale motorului 1.5 dCi – aici apare insa o diferenta fata de Lodgy pentru ca Dokker pastreaza motorul 1.5 dCi de 90 CP dar renunta la versiunea de top de 110 CP in favoarea unei versiuni de baza care ofera 75 CP. Cele două motoare diesel care beneficiază de eticheta Dacia eco2 afişează un consum de numai 4,5 l/100 km* şi generează emisii de CO2 de 118 g/km. Motorul pe benzina 1.2 TCe are un cuplul generos, de 190 Nm, echivalent cu cel al unui motor de 2.0 litri aspirat, fiind disponibil în proporţie de 90 % încă de la 1 500 rotaţii/ minut şi integral în plaja cuprinsă între 2 000 şi 4 000 rotaţii/ minut, ceea ce asigura bune reprize.
In privinta design-ului, noua la Garajul.ro ni se par reusite liniile tandemului Dokker, sugerind robustete si calitate, si aratind atentie pentru o serie de detalii practice, cum ar fi de exemplu barele de protectie astfel pozitionate pentru a asigura protectia blocurilor optice. In serie, Dokker si Dokker Van au bare de protectie negre, cum le sta bine unor modele dure, utilitare.. În funcţie de versiune, cele două modele pot beneficia de baghete laterale. Barele de protecţie de culoarea caroseriei sunt disponibile opţional pe modelul Dokker Van şi pe versiunile superioare ale modelului combi Dokker.
Precum Dacia Lodgy, Dokker şi Dokker Van sunt realizate pe noua platformă M0 care integrează un nou compartiment motor şi o unitate spate specifică. Puntea faţă este de tip Pseudo Mac Pherson cu braţ triunghiular, provenind din familia Dacia. Puntea spate cu osie supla, epura programata si arcuri helicoidale este provenită de la Renault Kangoo. Pe versiunea combi este disponibilă o bară antiruliu de 20,3 mm. Dacia Dokker şi Dokker Van beneficiază de o gardă la sol de 189 mm şi, respectiv, de 186 mm, ceea ce le permite să înfrunte orice tip de drumuri.
La capitolul siguranta activa, Dacia Dokker si Dokker Van au un sistem de frinare cu ABS , repartitor electronic al forţei de frânare şi asistenţă la frânarea de urgenţă iar sistemul de control al traiectoriei ESC este disponibil în opţiune, fiind vorba de un sistem Continental Mark 100, propus şi pe Dacia Lodgy. Sistemul cuprinde Traction Control, antipatinaj şi modul anti-răsturnare. Vehiculul este echipat în serie cu airbag-uri pentru şofer şi pasager, precum şi cu airbag-uri laterale cap/ torace. Sistemul de fixare ISOFIX integrat în 3 locuri de pe bancheta spate permite instalarea în deplină siguranţă a scaunelor pentru copii sau a înălţătoarelor.