TEST: Renault Clio RS Gordini – Lectia de pilotaj

0


RENAULT CLIO RS 2.0 16V 203 CP GORDINI

[tab: Intro]

Nu putem sa incepem o prezentare a modelului Renault Clio RS Gordini – unul din cele mai pure si reusite hot-hatch-uri ale ultimelor ani – fara sa vorbim putin despre Amédée Gordini. Celor mai tineri numele de Gordini probabil nu le spune mare lucru, insa colegul meu Stefan isi aminteste foarte clar cum tatal sau vorbea despre Renault Dauphine Gordini, Renault 8 Gordini si Renault 12 Gordini, niste versiuni sportive fabuloase ale modelelor de serie cunoscute in toata Europa (ultimele doua inclusiv de romani sub forma modelelor produse sub licenta, Dacia 1100 si Dacia 1300)

Asadar putina istorie chiar nu strica. Amedeo Gordini s-a nascut intr-un sat de linga Bologna in 1899 si la virsta de 8 ani a avut ocazia sa asiste pentru prima data la o cursa auto, devenind imediat fascinat de lumea automobilelor. A inceput sa lucreze intr-un atelier auto la virsta de 11 ani si putin mai tirziu a inceput sa lucreze la un dealer Fiat in Bologna, sub supravegherea lui Eduardo Weber (care va deveni mai tirziu cunoscut ca si inventatorul carburatorului Weber si producator de carburatoare). La virsta de 14 ani s-a mutat la Isotta-Fraschini unde a lucrat ca mecanic impreuna cu Alfieri Maserati (unul din cei patru frati Maserati). Dupa ce a servit in Armata Italiana in timpul Primului Razboi Mondial, se intoarce la Isotta-Fraschini si construieste prima sa masina, folosind piese Isotta-Fraschini si un motor vechi Bianchi, dupa care incepe o mica afacere de tuning pentru motoarele Hispano-Suiza. In perioada urmatoare, viziteaza Parisul si placut impresionat de acesta decide sa se stabileasca in Franta, lucrind mai intii pentru o companie specializata in repararea motoarelor Hispano-Suiza.

In 1925 infiiinteaza propria sa afacere in Franta, linga fabrica de asamblare a modelelor Fiat detinuta de Henri-Theodore Pigozzi, ocupindu-se de modificarea si tunarea de modele Fiat si participarea in concursuri cu acestea, cum ar fi cursele de Grand Prix motor racing si cele 24 de ore de la Le Mans. Din 1934, cind Pigozzi incepe sa produca modele Fiat sub licenta sub brandul Simca, Gordini incepe sa sa ocupe de tunarea motoarelor Simca, inregistrind un prim succes in acelasi an la cursa auto Bol d\’Or de la Saint-Germain, urmata de alte victorii incluzind Index of Performance at Le Mans in 1938 si 1939. Performantele masinilor pregatite de Gordini il determina pe ziaristul Charles Faroux (creatorul cursei de 24 de ore de la Le Mans) sa spuna ca motoarele si trenurile de rulare Gordini sunt rezultate in urma unei magii. Astfel, Amédée Gordini (care si-a schimbat numele din Amedeo, cu ocazia primirii cetateniei franceze) va incepe sa fie cunoscut ca “le Sorcier”, adica vrajitorul.

Colaborarea cu Simca continua, Gordini fiind ajutat si de fiul sau Aldo care s-a alaturat echipei in anii ’40 ca mecanic si sofer ocazional. In Septembrie 1945, Gordini devine primul castigator al unui eveniment auto de dupa Al Doilea Razvoi Mondial, triumfand in cursa Robert Benoist Cup din Bois de Boulogne. Gordini incepe sa construiasca masini de curse de sine statatoare, iar echipa Simca-Gordini devine o forta redutabila in lumea curselor auto, motoarele lui Gordini devenind tot mai mari si supra-alimentate, pentru a putea concura in nou infiintata Formula 1. In 1952 Jean Behra obtine cea mai faimoasa victorie a echipei Simca-Gordini la Reims, dar datorita reducerii sumelor de bani alocate pentru curse, colaborarea lui Gordini cu Simca inceteaza in 1956. Intre timp, in 1953, Amédée Gordini fusese recompensat de Republica Franceza prin acordarea medaliei de Cavaler al Legiunii de Onoare.

Nimic pana acum despre Renault, veti spune. Ei bine, perioada de colaborare cu Renault incepe de-abia in 1956, cand Renault sare in ajutorul lui Gordini si ii cere sa dezvolte modelul Dauphine intr-o masina competitiva de raliuri. Gordini isi muta echipa si atelierele la Renault si ajuta la dezvoltarea modelelor Renault 8 pentru curse si a modelelor Alpine pentru cursa de la Le Mans. La sfarsitul lui 1968, compania Gordini fuzioneaza cu compania Renault iar in anul urmator atelierele Gordini se muta la Uzina Amédée Gordini de la Viry-Chatillon, care devin sediul central al Renault-Sport. Multi dintre tinerii ingineri pregatiti si formati de Gordini vor juca roluri importante in programul de Formula 1 al lui Renault.

In paralel cu eforturile din cursele auto, Gordini dezvolta si versiuni sportive bazate pe modelele de serie produse de Renault, care devin adevarate modele-cult, si aici se cuvin mentionate Dauphine Gordini (lansat in 1957), Renault 8 Gordini (prezentat in 1964, lansand legenda modelelor in albastru France cu doua dungi albe) si Renault 12 Gordini (lansat in 1970). In 1978, modelul Renault Alpine V6 Turbo purtand culorile si numele Gordini obtine victoria la Le Mans. Un an mai tarziu, Gordini moare la Paris, la varsta de 80 de ani, si este inmormantat in circuitul Montmartre.

Dupa 30 de ani in care marca Gordini a fost pusa la naftalina, Renault preferand promovarea brandului propriu Renaultsport (RS), in 2009 constructorul francez decide sa o relanseze, ca o serie speciala in cadrul gamei RS, prezentand modelul Twingo RS Gordini, urmat in 2010 de Clio RS Gordini. Aceste modele sunt derivate mai luxoase ale modelelor Renaultsport, accentul fiind pus pe design si pe finisarea interiorului. Modelul Clio RS Gordini este disponibil si in Romania incepand din acest an, ocazie cu care Renault ne-a oferit posibilitatea de a gusta din sportivitatea Clio RS si rafinamentul Seriei Gordini.

[tab: Exterior]

Renault Clio RS este un hot hatch cu adevarat “hot”, iar versiunea Gordini aduce condimentele potrivite pentru a acapara lumina reflectoarelor. Din orice unghi l-ai privi Clio RS Gordini isi tradeaza segmentul din care face parte, acela de pocket rocket. In momentul in care-l vezi in mod automat se activeaza copilul din tine si “francezul galagios” parca te striga nerabdator exclamand “Joaca-te cu mine!”.

Te apropii si observi spoilerul fata cu a lui aripa ce pare desprinsa din Forumla 1 si a carei culoare alb glacier personalizeaza versiunea Gordini. Apoi realizezi ca nuanta speciala Bleu Malte, care aminteste de celebrul albastru Gordini, impreuna cu dungile albe longitudinale reprezinta cea mai buna optiune pentru hot hatch-ul francez. Daca faci doi pasi spre lateral si il admiri pe Clio RS Gordini din profil vei observa oglinzile laterale vopsite in acelasi alb glacier si jantele Beebop diamantées bleues de 17 toli. Pe acestea din urma nu le-am apreciat la inceput, dar dupa prima sedinta foto au reusit sa ma faca sa-mi schimb parerea. Desigur ca privirea iti este atrasa si de aripile evazate si fantele de aerisire prezente in cele anterioare.

Inainte sa-i deschizi portiera de mari dimensiuni a lui Clio RS este indicat sa faci cativa pasi in spate si sa observi posteriorul, macar pentru a vedea ce priveliste vor avea cei care vor incerca sa conteste performantele “francezului galagios”. Elementul dominant este difuzorul de aer, ce inglobeaza cele doua terminatii ale evacuarii de mari dimensiuni. Nu trebuie neglijat totusi eleronul montat pe hayon, ce contribuie si la profilul sportiv al hot hatch-ului din segmentul B.

[tab: Interior]

Ai admirat exteriorul suficient, este timpul sa intri in habitaclu. Atingi manerul portierei si cartela aflata in buzunar iti da acces intr-o lume a distractiei. Inainte de a apasa butonul magic “START/STOP” observi detaliile exclusiviste aduse de Seria Gordini. Primele pe care le observi sunt scaunele sport imbracate in piele cu accente albastre, care iti ofera un foarte bun suport lateral si nu sunt obositoare pe distante lungi, dar nu se ridica la inaltimea scaunelor Recaro de tip scoica. Volanul sport imbracat in piele, ale carui dungi albe le continua pe cele de pe capota, se asorteaza perfect cu schimbatorul de viteze de culoare albastra, ce prezinta sigla Gordini in locul grilei “H”, si te invita la bord pentru o experienta tactila tipica unui model Renault Sport.

Te asezi in scaun, iti reglezi pozitia (ce ar fi putut fi mai joasa), atingi din curiozitate bordul imbracat in piele si iti pui centura de siguranta. In acel moment privirea iti este atrasa de o placuta metalica aflata la baza schimbatorului de viteze. Aceasta certifica apartenenta la seria limitata Gordini si prezinta numarul exemplarului in care tocmai ai urcat (in cazul modelului de test nr. 1618). Te simti privilegiat ca te afli la bordul unui model special si copilul din tine zburda de fericire, asa ca ii dai frau liber si apesi cu incredere butonul “START/STOP”.

[tab: Dinamica]

Indrazneala iti este recompensata de un sunet gutural emis de evacuarea studiata atent de catre inginerii francezi si instinctul iti spune ca va urma o experienta memorabila. Cuplezi treapta intai a cutiei de viteze si ridici usor pedala de ambreiaj de o tarie tipica modelelor sportive, moment in care realizezi ca Renault Clio RS Gordini poate rula civilizat prin oras fara sa te oboseasca prea tare. Neavand sasiul Cup, ce vine cu arcuri si amortizoare mai dure, Clio RS Gordini filtreaza suficient de mult denivelarile pentru a putea fi folosit zilnic prin oras.

Vei fi cuprins de nostalgie deoarece propulsorul aflat sub capota lui Clio RS Gordini este exponentul unei ere aflate pe pragul de a apune, era motoarelor aspirate. Unitatea de 2.0 litri are 4 cilindri dispusi in linie si dezvolta o putere maxima de 203 CP la 7.100 rpm si un cuplu motor maxim de 215 Nm la 5.400 rpm. Conform fisei tehnice Clio RS Gordini poate sprinta de la 0 la 100 km/h in 6.9 secunde si atinge o viteza maxima de 225 km/h. Desi valorile maxime ale puterii si cuplului sunt atinse in zona superioara a turometrului, propulsorul aspirat se dovedeste foarte elastic. Astfel poti rula linistit chiar si sub 2.000 rpm, iar de la aceasta valoare ai la dispozitie suficiente resurse pentru a putea efectua confortabil manevre in mediul urban.

Dar orasul se termina si in fata ta se infatiseaza o insiruire de viraje pe care le-ar fi indragit si “vrajitorul” insusi, astfel ca retrogradezi, treci de 4.000 rpm si descoperi de ce l-am numit pe Clio RS Gordini “francezul galagios”. Iar galagia pe care o face tinde spre arta, pe masura ce creste turatia sunetul baritonal al evacuarii fiind inlocuit de o simfonie a pistoanelor ce ajung sa propulseze arborele cotit pana la 7.500 rpm.

Atunci totul prinde sens si in acelasi timp nu mai conteaza nimic, in afara de punctul de franare pentru urmatorul viraj. Directia te bombardeaza cu informatii despre fortele la care supui pneurile fata si iti confera increderea necesara pentru a aborda virajele cu aplomb. Tii propulsorul in zona superioara a plajei de turatii si incerci sa gasesti limita aderentei, iar atunci cand o depasesti sistemul de control al tractiunii intervine surprinzator de eficient si mai putin intrusiv decat te-ai astepta. Subvirarea este tinuta in frau de sistemul CSV, iar pentru ca ruliul sa-si faca aparitia trebuie sa te aventurezi peste limitele la care te simti confortabil.

Elasticitatea propulsorului te ajuta sa poti aborda virajele intr-o treapta superioara, evitand astfel ruperile bruste de aderenta. Franele Brembo au un comportament exemplar, functionand la fel de bine dupa o serie de viraje abordate in regim de proba speciala, iar pedala permite o dozare corecta a acestora.

Abordezi viraj dupa viraj, profiti de fiecare linie dreapta pentru a dezlantui toti cei 203 cai dornici de galop si realizezi ca Renault Clio RS Gordini este un model ce te ajuta sa-ti descoperi limitele si sa le depasesti. Pentru ca primele limite pe care le atingi sunt ale tale, nu ale “francezului galagios” si fiecare viraj abordat devine o lectie de pilotaj. Asadar Clio RS Gordini te imbie sa conduci sportiv si te rasplateste prin senzatii ce-ti pun un zambet atat de larg pe buze incat poti face febra musculara.

[tab: Consum]

Daca citesti cu interes aceasta sectiune, atunci Clio RS Gordini nu este pentru tine. Consumul nu este un aspect important pentru un potential cumparator al unui hot hatch. Totusi propulsorul aspirat de 2.0 litri nu este atat de gurmand pe cat te-ai astepta, fapt probat de consumul de 10.8 litri/100 km inregistrat pe parcursul celor peste 700 km ai testului. Stilul de condus a fost evident unul sportiv, alternat cu unele segmente in care am mers “la consum”.

In treapta a 6-a la 80 km/h consumul instant indica aproximativ 6.8 litri/100 km, la viteze de autostrada acesta depasind 8 litri/100 km. In oras Clio RS Gordini consuma in jur de 12-13 litri/100 km in cazul unui nivel mediu al traficului si poate atinge 15 litri/100 km daca se ruleaza in ambuteiaj.

Desigur ca in sesiunile de pilotaj consumul hot hatch-ului francez poate depasi 18 litri/100 km, dar cine mai are timp sa urmareasca display-ul computerului de bord atunci cand virajele se succed intr-un ritm ametitor? Cu siguranta privirea va fi intreptata spre turometru si al lui indicator de schimbare optima a treptelor.

[tab: Buget]

Renault Clio RS are un pret de pornire sub pragul de 20.000 de euro (mai exact 19.400 de euro cu TVA), dar versiunea Gordini ajunge la 22.300 de euro cu TVA. Diferenta este una semnificativa, dar povestea din spatele numelui Gordini si exclusivitatea editiei limitate isi au pretul lor. Iar elementele ce personalizeaza Seria Gordini (jantele cu design special, bordul imbracat in piele, tapiteria in doua tonuri, etc.) schimba suficient de mult infatisarea lui Clio RS incat sa starneasca pasinui ce justifica la nivel subiectiv pretul mai mare.

Clio RS Gordini vine in standard cu toate dotarile esentiale unui automobil modern, lista de echipamente optionale fiind foarte scurta. Conectivitatea Bluetooth si Line-in costa 62 de euro cu TVA, iar pachetul Audio connexion 124 de euro cu TVA. In afara de acestea clientii mai pot opta pentru senzorii de parcare spate (248 de euro cu TVA), sistemul de incalzire a scaunelor fata (186 de euro cu TVA) si sistemul de navigatie Carminat TomTom (590 de euro cu TVA).

[tab: Verdict]

Atunci cand testezi un model precum Renault Clio RS Gordini nu incepi prin a-i cauta calitatile, ci defectele. Asta am si facut, dar cautarea a relevat doar doua inconveniente ce merita mentionate: pozitia usor inalta la volan si zgomotul excesiv la viteze de croaziera pe autostrada.

Renault Clio RS domina in continuare segmentul hot hatch din clasa mica, oferind cel mai bun pachet la un pret cu adevarat accesibil. Iar Seria Gordini nu face decat sa scoata in evidenta un model extrem de reusit si sa-i confere un plus de incarcatura istorica si de exclusivism.

M-am simtit ca un copil care a primit jucaria pe care si-o dorea si am savurat fiecare clipa petrecuta la volanul lui Clio RS Gordini in deplinatatea ei. “Francezul galagios” mi-a oferit o serie de experiente pe care nu le voi uita si m-a facut sa sufar de “sindromul zambetului incontrolabil”. Ma inclin in fata specialistilor Renault Sport si a celui ce a fost Amedeo Gordini si zambesc nostalgic gandindu-ma ca Seria Gordini este si cantecul de lebada al modelelor RS cu motoare aspirate (chiar a hot hatch-urilor in general echipate cu astfel de propulsoare).

Merci Renault! Grazie Amedeo!

[tab: D. Tehnice]

RENAULT CLIO RS GORDINI 2.0 16V 203CP CVM6
Motorizare  2.0 16V 203CP
Cilindree (cc) 1998
Numar cilindri 4
Numar supape 16
Tractiune fata
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 203/7100
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 215/5400
Tip injectie multipunct secventiala
Carburant benzina
Norma de poluare Euro5
Cutie de Viteze  CVM6
Pneuri 215/45 R17
Rezervor (l) 55
Portbagaj (l) min. 288
Viteza maxima (km/h) 225
0 – 100 km/h (sec) 6.9
Consum Urban 11.2
Consum Extraurban 6.5
Consum Mixt 8.2
Emisii CO2 (g/km) 190
Masa proprie (kg)  1204
Lungime x Latime x Inaltime 4017-1768-1484