PEUGEOT 301 Allure 1.6HDI – Leul contraataca

0

 

Criza economica ce pare sa nu se mai sfarseasca a determinat orientarea multor producatori auto spre segmentul low-cost unde clientul in general are un buget de putin peste 10.000 euro si urmareste achizitia unui model cat mai polivalent posibil pentru a fi utilizat drept unica masina din familie. Succesul la vanzari de care s-a bucurat Logan si aportul financiar important adus de Dacia grupului Renault a demonstrat lumii intregi ca schema este castigatoare si majoritatea producatorilor generalisti si-au trasat ca obiectiv urgent lansarea unui model low-cost.

Cu 301, Peugeot ataca clasa sedanurilor low-cost cu foarte mult stil si incearca sa ofere o alternativa rafinata si eleganta. Peugeot a aruncat intr-un sertar adanc reteta vechiului 206 Sedan produs in Iran care nu se vroia a fi decat un 206 caruia i s-a atasat un portbagaj de sedan, si a creat un model de sine statator, cu un design placut in ton cu restul gamei Peugeot. Rezultatul final este un sedan spatios, asa cum cere clientul din tarile emergente in plina dezvoltare, cu motorizari economice de ultima generatie si un pret cat mai abordabil. Am vrut sa vedem daca un asemenea model poate fi placut la condus si am testat pentru dumneavoastra Peugeot 301 Allure cu motorizarea diesel 1.6 HDI de 92 CP.

IMG_4307

Exterior

Peugeot 301 este pentru mine cel mai frumos sedan low-cost de pe piata. Nu ca ar fi multe, dar Peugeot ne demonstreaza ca o masina ieftina nu este obligatoriu sa fie urata, ci din contra. Privit din fata 301 atrage atentia cu farurile simple cu sticla clara, frumos desenate, grila centrala generoasa si logoul constructorului plasat pe capota incadrat de doua nervuri. S-au ales linii simple dar de efect si pentru restul caroseriei, partea laterala avand o forma relativ clasica strabatuta de doua nervuri ce incep din extremitati si sunt mai subliniate pe portiere. Geamurile laterale sunt de dimensiunea potrivita pentru a se incadra perfect, iar forma oglinzilor si a manerelor sunt simple si elegante. Spatele lui 301 nu este tocmai cel mai frumos fund din industria auto dar are marele avantaj ca aduce foarte mult cu fratele mai mare 508, ceea ce nu este deloc rau pentru un sedan abordabil. Blocurile optice din spate se prelungesc destul de mult pe aripile si au un design pe cat de simplu pe atat de elegant. Dimensiunile lunetei duc la o vizibilitate foarte buna inspre spate, iar jantele de aliaj sunt bine incadrate in designul elegant al masinii. Lungimea de 4.44 metri a ajutat mult la obtinerea unei forme eleganta si fluida a caroseriei ce duce mai mult spre notiunea de limuzina si se indeparteaza de formele mai patratoase ale consacratului Logan. N-am prea agreat marginea cromata de la baza geamurilor laterale insa este doar o impresie subiectiva.

IMG_4329

Interior

 

Dupa interiorul revolutionar al lui 208, Peugeot surprinde din nou, de aceasta data printr-un interior extrem de conservator unde se pare ca s-a preferat concentrarea eforturilor in directia obtinerii unei ergonomii bune si a unei asamblari corecte. Materialele sunt de buna calitate si sunt mai placute la atingere decat la concurenta, chiar si in zonele unde s-a folosit exclusiv plastic dur. Ceva note de stil observam la desenarea partii centrale a volanului, la designul totodata practic al grilelor de aerisire si la forma placuta a fetelor interioare ale usilor. Ornamentul piano-black, foarte la moda in ultima vreme, este prezent si in interiorul lui 301. Consola centrala de forma trapezoidala este foarte practica, degajand mult spatiu la nivelul genunchiului soferului. Ea inglobeaza un display monocrom  in partea superioara, putin demodat dar inca practic, sistemul audio si mai jos comenzile climatizarii. Acestea din urma pot genera confuzie intrucat sunt foarte similare unui climatizari automate, insa ele de fapt controleaza o instalatie simpla de aer conditionat. IMG_4258De dragul economiei, butoanele de comanda a geamurilor electrice sunt pozitionate la baza consolei centrale si nu pe usa cum ne-ar fi placut. Spatiile de depozitare sunt mai reduse la numar, dar cele prezente sunt generoase si practice, de exemplu buzunarele usilor fata. Cotiera centrala poate si ea adaposti un telefon mobil si inca ceva maruntisuri iar torpedoul este incapator. Spatiul interior este poate cel mai mare avantaj al lui Peugeot 301. Locurile din spate ofera foarte mult spatiu la nivelul picioarelor, mai mult chiar decat ofera Skoda Rapid si clar mult peste Logan. Pozitia la volan este joasa si comoda, insa volanul se regleaza foarte putin pe verticala. Portbagajul este generos insa bratele capotei sunt similare cu cele de la Logan si rapesc din spatiul bagajelor. O curiozitate este faptul ca portbagajul se deschide exclusiv din butonul de pe bord sau din telecomanda de pe cheie.

Dinamica

Asteptarile in materie de dinamica de la un model low-cost nu pot fi altfel decat mici, insa Peugeot surprinde si la acest capitol cu ajutorul motorului HDI de 1.6 litri. Cei 92 CP par putini pe hartie, insa odata ce invarti cheia in contact si treci cu vederea mormaitul de diesel de scoala veche, performantele te lasa cu gura cascata. Motorul diesel trage nesperat de bine la turatii joase. Palierul de turatii in care acest motor da tot ce poate este relativ mic, pe la 3.500 rpm incepand sa fie zgomotos si tinzand spre plafonare, insa nici nu ai nevoie de mai mult caci cutia de viteze in 5 trepte este foarte bine etajata si exploateaza foarte eficient fiecare cal putere. Este singurul motor diesel de generatie noua care imi aminteste in mod placut de brutalitatea dieselurilor de odinioara, care erau proiectate pentru a oferi o explozie de putere. Sa ne intelegem, nu vei obtine recorduri pe vreun circuit cu acest Peugeot 301 insa te vei putea deplasa destul de rapid indiferent de conditiile de rulare. Suspensia este un compromis reusit intre confort si tinuta de drum sigura. Denivelarile sunt absorbite usor, fara zgomot si fara a fi resimtite de catre pasageri, iar balansul placut al caroseriei este un aliat placut importriva drumurilor cariate. Pe viraje Peugeot 301 prezinta un ruliu moderat, directia destul de usoara – atat de apreciata in oras – ajutandu-te sa inscrii masina pe traiectoria corecta, la limita masina fiind previzibila si usor de redresat. Din pacate, cativa kilometrii parcursi cu aceasta masina nu sunt suficienti pentru ati crea o impresie corecta. La primul contact masina pare ciudata si imprecisa, in mare parte datorita suspensiei orientate spre confort, insa dupa cateva ore de acomodare si de  condus in diferite situatii iti dai seama ca stabilitatea este buna si poti merge cu viteze destul de mari fara niciun pericol.

IMG_4377

Buget

Peugeot 301 in echiparea de top Allure costa 13.827 EURO cu TVA (incluzind o reducere de lansare de 1.022 EUR cu TVA) in conditiile in care lista de dotari este destul de lunga. Vorbim de ESP, ABS, proiectoare ceata, aer conditionat cu control electronic, sistem audio cu mp3, USB si Bluetooth, cotiera fata, computer de bord, geamuri electrice, jante de aliaj de 15 inchi si volan imbracat in piele de buna calitate. Diferenta de pret fata de un Logan in echipare de varf este de 1.500 euro in conditiile in care modelul romanesc vine cu un sistem multimedia evoluat ce incorporeaza navigatie si aduce in plus si tempomatul util la drum intins. Peugeot ofera insa un motor vivace si un design mai rafinat, conditii in care diferenta de pret este perfect justificata, dar totusi este mare, in termen relativi, pentru cumparatorii cu bugete destul de limitate.

Despre consum, in cazul lui Peugeot 301, avem putine de spus intrucat motorul HDI de 92 CP are o functionare placuta, iar cuplul bun la turatii joase garanteaza o exploatare foarte economica. In Bucurestiul aglomerat am consumat intre 6-6.5 litri /100km, in functie de ambuteiaje. La drum intins insa, 301 este o surpriza extrem de placuta, in conditiile unui condus sportiv consumul inregistrat pe computerul de bord fiind de 4 litri/100km.

IMG_4339

Verdict

3_5 stars

Peugeot 301 1.6HDI  primeste de la noi 3.5 stele din totalul de 5 disponibile pentru ca este o alternativa onesta in clasa sedanurilor ieftine si vine cu o oferta generoasa de spatiu, un motor de ultima generatie foarte placut in exploatare si extrem de economic si un nivel calitativ ridicat pentru o masina care se vrea a fi low-cost. Designul este rafinat, confortul suspensiei este la nivel ridicat in orice conditii de deplasare iar interiorul este frumos finisat cu materiale placute. Sistemul multimedia este usor depasit insa este usor de folosit si are conexiune USB si Bluetooth. Comenzile geamurilor electrice sunt prost pozitionate in jurul schimbatorului de viteze insa volanul este imbracat in piele de buna calitate iar pozitia la volan este excelenta. Nu ne-a placut cum este finisat portbagajul, dar spatiul pentru pasageri pe bancheta din spate este peste media clasei. 301 este un model reusit, placut la condus, spatios si cu un pret competitiv ceea ce il transforma intr-o oferta avantajoasa pentru clientul roman. Totusi, pentru unii clienti, diferenta de aproximativ 1.500 EUR cu TVA fata de modelul Logan similar poate fi un obstacol financiar semnificativ.

PLUS - garajul.ro motor, spatiu interior, confort suspensie

MINUS garajul.roinsonorizare, finisaje portbagaj, pret

Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial

“Peugeot 301 a fost poate una din surprizele cele mai placute dintre masinile testate in acest an. Modelul low cost al producatorului francez surprinde printr-un design, un confort si o functionare rafinate, foarte placute, cu atit mai mult cu cit pretul ramine unul competitiv, mai ales daca avem in vedere reusitul propulsor 1.6 HDi si comparam cu pretul pentru oferta diesel a cuplului Skoda Rapid/Seat Toledo. Trenul de rulare este setat in favoarea confortului, insa daca se trece peste o retinere initiala si se invata limitele masinii, este posibila mentinerea fara probleme a unui ritm sustinut de viteza pe o sosea virajata. Interiorul, design-ul si confort-ul sunt peste ceea ce ofera Dacia Logan, insa aceasta pastreaza de partea sa avantajul pretului mai mic, disponibilitatii sistemului Sat NAV la un pret foarte mic si al tinutei de drum mai dinamice. In final, 301 are toate sansele sa iti faca un loc pe piata, pentru ca si in zona modelelor familiale low cost exista clienti care vor sa se diferentieze si care pun pret pe rafinament si design.”

IMG_4403

 Date Tehnice

PEUGEOT 301
Motorizare 1.6HDI
Cilindree (cc)  1.560
Numar cilindri  4
Numar supape  8
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  92/4.000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  230/1750
Carburant  motorina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze  manuala/5 trepte
Rezervor (l)  50
Portbagaj (l) min.  506
Viteza maxima (km/h)  180
0 – 100 km/h (sec)  11.3
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  6.5
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  4
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  4.5
Emisii CO2 (g/km)  112
Masa proprie (kg)  1.180
Lungime x Latime x Inaltime (m)  4.44×1.74×1.46

 

Galerie foto