Peugeot RCZ 1.6 THP 200
[tab: Intro]
Cu ocazia testului nostru cu Peugeot 508 am remarcat tendinta de germanizare a acestui model si disparitia charmului specific unei masini “à la française”. Echipa Trust Motors, importatorul Peugeot in Romania, a dorit sa ne dovedeasca faptul ca marca franceza mai are inca multe atu-uri in mineca cind vine vorba de seductia in stil frantuzesc si ne-a oferit posibilitatea unui drive-test cu Peugeot RCZ, primul model de autoturism Peugeot modern care nu este identificat cu un indicativ numeric cu cifra zero la mijloc (excluzind versiunile bazate pe modele utilitare gen Partner).
Peugeot RCZ este unul din putinele modele care au transpus fara modificari majore liniile unui concept car in realitate. In 2007, Peugeot arata la salonul de la Frankfurt concept-car-ul 308 RCZ, un fel de TT frantuzesc, stirnind aprecieri admirative dar si regretul ca aceasta masina superba nu va fi oferita in productia de serie. Hotarit sa isi modifice imaginea, Peugeot a decis producerea in serie a lui RCZ, pastrind aproape toate detaliile conceptului, inclusiv acoperisul “double bubble” care e o referinta la masinile de curse de alta data. Un cadou frumos pe care Peugeot si l-a oferit siesi in 2010, o data cu dublul centenar al marcii.
[tab: Design]
Probabil ca nici o alta masina pe care am testat-o pina acum nu a atras privirile in trafic atit de mult precum Peugeot RCZ. In timp ce ne deplasam prin traficul din Bucuresti, RCZ atragea privirile atit ale soferilor celorlalte masini cit si ale pietonilor. Am putut citit pe buzele unui tinar intr-o Kia C\’eed de pe o banda alaturata cuvintele “ce misto e!” si privind mai atent am constatat, spre marea mea mirare, ca acesta era singur in masina! La aceasta atractie contribuie probabil si faptul ca este un model destul de rar in Romania, dar si succesul incontestabil al design-ului – practic avem de a face cu o masina care arata ca un supercar compact, cu detalii incredibile la nivelul acoperisului “double bubble”, ale montantilor din aluminiu, a virgulei din design-ul portierelor laterale dar si al desenului elegant si sportiv al partii din spate. In mers, eleronul retractabil se deschide la viteze de peste 85 km/h la un unghi de 19 grade, adaugind si portanta aerodinamica dar punctind si la impresia artistica in fata celor care au fost depasiti. Eleronul se poate comanda si de la un buton amplasat pe tunelul central, linga minerul frinei de mina, si are de asemenea si o a doua setare la un unghi de 34 de grade la viteze de peste 155 km/h.
Partea cea mai comuna a masinii este botul, care se aseamana foarte mult cu cel al compactei 308, in versiunea pre-facelift, avind in plus insa o gura de aerisire mai mare. Poate am fi preferat si aici o solutie de design la fel de indrazneata cu restul masinii, dar e de inteles dorinta designerilor Peugeot de a integra masina in gama generala de autovehicule ale marcii.
[tab: Habitaclu]
Asemanarea cu Peugeot 308 continua in interior, unde RCZ preia bordul acestui model, insa cu modificari la nivelul detaliilor precum ceasul analogic din centrul bordului, care inlocuieste unul din cele trei aeratoare centrale sau pedalierul integral din aluminiu. Modelul testat de noi avea bordul si fetele la usi imbracate intr-o piele gri inchis de cea mai buna calitate, ca parte din dotarea Pack Piele Integrala care cuprinde Pachetul Easy Motion, tapiteria piele integrala, scaunele fata incalzite, reglajul lombar si covorasele fata, oferit pentru un pret de 3.640 EUR fara TVA.
Cu aceasta optiune, folosirea bordului de la 308 nu mai este atit de evidenta si in nici un caz nu este deranjanta, intelegind dorinta Peugeot de a pastra sub control pretul unui model de nisa precum RCZ. Ceea ce poate deranja putin sunt unele lipsuri ergonomice mostenite de la 308, cum ar fi butoanele mici ale consolei centrale, logica mai complicata a unora din comenzi sau faptul ca datorita inclinarii consolei centrale unele comenzi sunt mai greu de accesat de catre sofer care trebuie sa intinda mai mult mina. Dar toate aceasta, vom vedea mai tirziu, nu conteaza cind pornim la drum. In mers, senzatia oferita de pavilionul negru si de forma curbata a acestuia, care vine ca o umbrela deasupra soferului si pasagerilor, cu geamurile laterale mici si configurate ca un semicerc, creaza un sentiment al unei experiente speciale care va urma. In ciuda profilarii pavilionului, vizibilitatea laterala si catre spate este excelenta, singurul neajuns din acest punct de vedere fiind legat de vizibilitatea in curba care este putin obstructionata de montantii fata destul de grosi.
Locurile din spate sunt impracticabile in mod normal pentru un pasager adult, calificind mai degraba RCZ-ul ca un Coupe 2+2. Poate sta acolo un copil sau se pot pune niste bagaje, desi portbagajul este de-a dreptul spatios pentru vacanta unui cuplu (321 litri, comparabil cu al unei compacte). Totusi, datorita bordului destul de aerisit si compact, pasagerul din dreapta poate trage scaunul sau la maximum in fata, situatie in care un adult mediu poate lua loc in spate dreapta, insa cu grija la cap pentru ca spatiul nu e foarte mare, in ciuda “double bubble”. Avem astfel de-a face cu un coupe care e mai degraba unul cu 3+1 locuri, ceea ce ne aminteste de configuratia Toyotei iQ! Daca se rabateaza locurile din spate, spatiul de portbagaj ajunge pina la 639 litri cu umplerea intregului spatiu pina la luneta, dar forma e neregulata, deci sa nu va asteptati sa mutati casa cu un RCZ.
Pozitia la volan este bineinteles una sportiva, element la care contribuie si scaunele sport cu sustinere laterala si tetiera integrata si volanul sport, cu diametru mic, gros si cu partea de jos plata – unde am mai vazut noi un volan cu partea de jos plata oare? Sa fi fost Golf-ul GTI si Audi-ul TT sursa de inspiratie? Pozitia la volan se poate regla foarte usor iar cutia de viteze cu 6 trepte de mers inainte cu al ei schimbator scurt este pur-si-simplu cutie de viteze pe care am intilnit-o intr-un Peugeot de multa vreme. Comenzile sunt in general destul de virile, atit la nivelul ambreiajului, al cutiei de viteze sau al asistarii directiei avind de-a face cu o anumita duritate care e diferita de asistarea unor modele mainstream. Din acest punct de vedere, poate unele reprezentante ale sexului frumos nu se vor impaca cu comenzile acestui RCZ, dar noua ni s-a parut ca aceasta duritate a comenzilor sta bine unei masini sport.
[tab: Dinamica]
Si inca ce masina sport! Peugeot are o lunga istorie in a oferi modele cu tenta sportiva accesibile, peformantele modelelor 205 GTI si 309 GTI fiind legendare in rindul pasionatilor din lumea intreaga. In ultima vreme, marca franceza a indulcit si diluat caracterul modelelor sale sportive, insa cu acest RCZ Peugeot dovedeste ca inca stie sa faca un sasiu sportiv “aux petits oignons”.
Masina merge ca pe sine, fara sa afiseze vreodata indicatorul care arata interventia ESP la bord (spre deosebire de un alt coupe compact testat de noi recent, Mini Coupe), ceea ce ne-a facut sa ne intrebam daca avem de-a face cu un model cu o suspensie fata cu braţe duble triunghiulare şi pivoţi decuplaţi, de tip “double wishbone”, solutie utilizata in trecut de Peugeot cit si in productia actuala pentru modelul 508 GT. In fapt, nu este deloc vorba de o astfel de solutie sofisticata, RCZ-ul se bazeaza pe platfgorma lui 308 si are o suspensie de tip McPherson in fata si de tip “torsion beam” in spate, dar aceasta este reproiectata pentru o garda la sol si un centru de gravitatie mai jos, masina avind axele rotilor mai late (+54 mm in fata si +72 mm n spate) si beneficiind pe modelul de top testat de noi, 1.6 THP 200, de o bara antiruliu speciala, mai joasa, care face masina mai agila si mai resposiva. Suspensiile sunt destul de tari, garantind un regal al tinutei de drum pe serpentine, dar nu sunt inconfortabile in viata de zi cu zi. Avind ocazia de a parcurge multe serpentine cu acest RCZ, consideram ca acest sasiu ar putea face fata cu brio si unei puteri mult mai mari decit cei 200 CP oferiti de motorul 1.6 THP.
Trecind la motor, este vorba de propulsorul de 1.6 litri turbo pe care grupul PSA (Peugeot-Citroen) l-a dezvoltat in colaborare cu BMW si pe care am avut ocazia sa il testam si pe Mini Coupe (intr-o versiune cu 184 CP) precum si pe BMW 118i (avind in acest caz 170 CP). Versiunea de 200 CP de pe RCZ s-a simtit mai dinamica decit cea de pe BMW 118i, dar mai putin exuberanta decit cea de pe Mini Coupe. Oricum, propulsorul s-a facut remarcat prin niste performante foarte apropiate de cele ale unui motor 2.0 turbo pe benzina, insa cu avantajul consumului mai temperat si al taxelor mai reduse. Acceleratiile si reprizele sunt puternice (o-100 km/h in 7.5 secunde; 6.5 secunde repriza de la 80 la 120 km/h) , expediind intr-o clipa tirurile pe care le-am depasit pe Valea Prahovei. Iar tot acest parcurs virajat a fost insotit de un sunet superb, provenind de la sistemul de sunet activ prezent optional pe masina de test – e vorba de o membrana activa inclusa in esapamentul spate, care ofera un sunet de o sportivitate care da fiori pe sira spinarii, fara insa a fi obositor in oras sau la viteze mici. Ca un pasionat de automobil ce sunt, as zice ca un astfel de sistem ar trebui sa fie obligatoriu pe orice masina cu un minim de pretentii sportive!
[tab: Consum]
Peugeot anunta un consum mixt de 6.9 litri/100 km pentru un nivel al emisiilor de CO2 de 158 g/km. Consumul urban anuntat este de 8.4 litri/100 km, iar cel extraurban de 5.5 litri/100 km.
Chiar si in conditiile unei exploatari foarte sportive, consumul nu a fost unul exagerat, inregistrind o valoare medie de sub 10 litri/100 km extraurban in vreme ce in traficul urban din Bucuresti consumul a fost in jurul valorii de 12 litri/100 km. Pentru cine este preocupat de consum, exista un model RCZ si echipat cu motorul diesel 2.0 HDi de 163 CP, dar sincer nu credem ca unui motor diesel i-ar sta bine intr-un astfel de consum sport, si in plus, motorul diesel care apasa mai greu pe puntea fata poate sa insemne si o tinuta de drum mai putin agila.
[tab: Buget]
Peugeot RCZ are un pret de pornire de 27.642 de euro cu TVA pentru propulsorul pe benzina de 1.6 litri turbo in versiunea de 156 CP. Acesta este echipata cu toate sistemele de siguranta (ABS, ESP/ASR + Hill Assist) si cu airbag-uri frontale si laterale, precum si cu jante de aliaj pe 18″.
Versiunea de 200 CP costa cu 2.269 de eur cu TVA mai mult, dar include volan sport cu diametru redus, schimbator de viteze scurt si sistem de sunet motor (care costa 242 EUR cu TVA pe versiunea de baza), deci diferenta este grosso-modo de 2.000 EUR cu TVA, pret care in opinia noastra merita platit avind in vedere dinamica extraordinara a versiunii de 200 CP.
Peste dotarile de baza ale fiecari versiuni, ne mai putem dori sa optam pentru diverse pachete si optionale, cum ar fi:
– Pack EASY MOTION = Faruri si stergatoare automate + Asistenta la parcare fata + Oglinda interioara electrocromata + Sistem iluminare interioara, pentru pretul de 564 EUR cu TVA
– Pack PIELE = Pack Easy Motion + Tapiterie piele pe scaune+ Scaune fata incalzite + Reglaj lombar + Covorase fata, pentru pretul de 3.385 EUR cu TVA
– Pack PIELE INTEGRALA = Pack Easy Motion + Tapiterie piele integrala + Scaune fata incalzite + Reglaj lombar + Covorase fata, pentru pretul de 4.514 EUR cu TVA
– Pack VISION = Faruri Xenon + Spalator faruri + Detector presiune pneuri pentru pretul de 887 EUR cu TVA
– Sistem NAVIGATIE = Afisaj 3D + Bluetooth + Memorie stocare muzica + USB + DVD reader pentru pretul de 2.337 EUR cu TVA
– Sistem Audio JBL pentru 484 EUR cu TVA – acesta era prezent pe masina noastra de test si i-am apreciat calitatile de claritate si calitate a sunetului.
– Montanti aluminium “Nisip” la pretul de 193 EUR cu TVA (un “must have” din punctul nostru de vedere pentru a completa design-ul senzational).
Concluzionind, un RCZ bine echipat costa cu citeva mii de Euro mai mult decit un VW Scirocco 2.0T dar cu aproape 10.000 EUR mai putin decit un Audi TT 2.0T. Exclusivitatea modelului frantuzesc si calitatile sale dinamice pot sa justifice alegerea sa in fata mai banalului Scirocco, iar fata de un Audi TT, RCZ ofera chiar un pret foarte bun.
Garantia oferita de Peugeot in mod standard este de 2 ani fara limita de kilometri, dar ca raspuns la ofertele competitorilor si in special probabil cea a Volkswagen de a extinde garantia standard la 4 ani, Trust Motors, importatorul Peugeot in Romania, ofera niste pachete interesante de garantie extinsa, prin care se poate extinde garantia pina la 5 ani in limita a 150.000 km. Pentru mai multe detalii referitoare la promotii, echipari si preturi pentru modelul Peugeot RCZ va invitam sa accesati configuratorul oficial.
[tab: Verdict]
RCZ este un model care efectiv ne-a uimit, atit prin design-ul atit de apropiat de concept car-ul intial cit si prin tinuta de drum extraordinara si rafinamentul unei masini foarte inchegate, care ar putea face fata si unor motorizari mai puternice. Practic avem de-a face cu o masina care arata precum un supercar, la un pret foarte apropiat de cel al unui “hot-hatch”. Peugeot arata cu prisosinta ca stie sa faca masini bune, masini sportive, si plaseaza bara foarte sus din punct de vedere al asteptarilor pasionatilor auto pentru niste potentiale viitoare versiuni “hot-hatch” ale noului 208 si ale lui 308 restilizat.
In Romania, masina e foarte rara, ceea ce pentru unii potentiali cumparatori poate fi un lucru bun, adaugind un strop de exclusivitate la experienta conducerii acestui model aparte. In Europa de Vest eu personal am vazut destul de multe RCZ-uri pe strazi, avind la bord fie cupluri tinere de pina in 30 de ani, fie cupluri de peste 50 de ani, in cautarea placerii la volan o data ce copii au crescut si nevoile de spatiu s-au redus.
De regula, atunci cind testez masini a caror alegere presupune o doza mare de irational, spiritul practic domina si nu lasa loc dorintelor de a avea o astfel de masina – totusi, in cazul RCZ marturisesc ca am facut o exceptie, si am fost suprins de cit de mult mi-as dori, intr-o viata prospera intr-o tara perfecta, sa am o astfel de masina – si aici recunosc ca Peugeot a facut o treaba excelenta cu acest model de imagine, ale carui trasaturi dinamice mi-as dori sa le vad extinse si la celelalte modele din gama.
[tab: D. tehnice]
PEUGEOT RCZ Sport 1.6 THP 200 | |
Motorizare | 1.6 THP 200 CP |
Cilindree (cc) | 1598 |
Numar cilindri | 4 |
Numar supape | 16 |
Raport compresie | 10,5:1 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 200/5800 |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 275/1700 |
Tip injectie | directa |
Carburant | benzina |
Norma de poluare | Euro5 |
Cutie de Viteze | CVM6 |
Pneuri | 235/45 R18 (235/40 R19 optional) |
Rezervor (l) | 55 |
Portbagaj (l) min. | 321 |
Viteza maxima (km/h) | 237 |
0 – 100 km/h (sec) | 7.6 |
Consum Urban | 8.8 |
Consum Extraurban | 5.6 |
Consum Mixt | 6.7 |
Emisii CO2 (g/km) | 155 |
Masa proprie (kg) | 1297 |
Lungime x Latime x Inaltime | 4290-2107-1362 |
Intr’adevar, o masina deosebita, mai ales cu motorul de 1.6 200CP. Singurul aspect cu care nu sunt de acord e acela ca masina ar putea transporta 3 pasageri adulti.
Eu am incercat locurile din spate si, chiar cu scaunul pasagerului din fata dat la maxim in fata, in spate, o persoana de peste 1.70m cu greu poate intra si cu siguranta nu are destul loc la cap pentru un drum mai lung de cativa kilometri
Comments are closed.