In cadrul conferintei de presa de la Salonul Auto de la Frankfurt 2013, Hyundai a prezentat noutatile marcii la nivel de gama: noul i10, ix35 facelift, ix35 Fuel Cell, i20 WRC.
Noul model Hyundai i10 continua tendinta inceputa de cele mai recente modele Hyundai, fiind proiectat, dezvoltat si fabricat in Europa, pentru clientii europeni, in cadrul centrului de cercetare si dezvoltare Hyundai Motor Europa, din Rüsselsheim, Germania, si devenind o referinta pentru clasa mini in ceea ce priveste spatiul si functionalitatea.
Hyundai Motor isi propune sa isi consolideze succesul obtinut in clasa A prin intermediul noii generatii i10, care dispune de caracteristici intalnite la segmentele superioare, precum comenzi pe volan, pilot automat cu limitator de viteza, volan si scaune fata imbracate in piele si incalzite, sistem de asistenta la pornirea din rampa, buton de pornire „Smart key”, faruri de zi cu LED sau sistem de climatizare automata. Astfel, noul i10 imbina design-ul dinamic cu nivelul inalt de echipare si materialele utilizate, completate de o gama extinsa de sisteme de siguranta. Hyundai i10 este un model foarte important pentru Hyundai. Incepand cu 2007, vanzarile Hyundai i10 in Europa au depasit 450.000 unitati, recordul fiind atins in 2009, inregistrand 107.000 unitati comercializate. In 2010, i10 era cel mai bine vandut model Hyundai din Europa, iar in 2012 inca se mentinea in acest clasament, situandu-se pe locul al patrulea. Hyundai Motor a stabilit noi obiective pentru i10 in segmentul mini, dorind sa ajunga la 74.000 unitati comercializate in primul an, astfel inregistrand o cota de piata de 6.3%.
In ultimul deceniu, Hyundai a facut un salt urias din punct de vedere al design-ului modelor sale, astfel incit design-ul exterior este la momentul actual cel mai important motiv pentru care clientii aleg un autovehicul Hyundai, indiferent de segmentul din care acesta face parte. Studiile efectuate au aratat faptul ca 31% dintre cumparatorii Hyundai au clasat design-ul drept principalul criteriu de selectie, depasind cu 2% media inregistrata la nivelul industriei. Drept urmare, Hyundai Motor nu a subestimat importanta design-ului in dezvoltarea noii generatii a mezinului i10. Noul i10 ofera clientilor europeni cea mai recenta interpretare a conceptului de design „sculptura fluida”.
In cadrul primelor cercetari realizate in Italia si Marea Britanie, comparativ cu principalii competitori din segment, noua generatie Hyundai i10 a obtinut cele mai interesante reactii spontane ale participantilor.
Influentele europene utilizate in dezvoltarea modelului de clasa mica se reflecta in dimensiunile majorate. Noul Hyundai i10 masoara 3,665 metri, fiind cu 8 cm mai lung decat predecesorul sau, devenind astfel unul dintre cele mai lungi autovehicule din segment. De asemenea, de la cel mai ingust model al clasei A, i10 devine cel mai lat, masurand 166 cm (+6,5 cm). Cu o linie a plafonului mai joasa cu 4 centimetri, masurand 150 cm inaltime, modelul infatiseaza o tinuta atletica pe carosabil. Acest element este completat de linia mediana proeminenta a caroseriei.
Dimensiunile exerioare marite se traduc prin unul dintre cele mai voluminoase si practice interioare din segment, oferind cel mai generos spatiu de depozitare si spatiu pentru picioare (189 cm). Capacitatea portbagajului a fost extinsa pana la 252 litri cu bancheta din spate in pozitie normala, cu 27 litri mai mult decat in cazul predecesorului sau, respectiv 1.046 litri cu bancheta rabatata. Comparativ cu modelul anterior, ocupantii locurilor din fata se bucura de 44 mm spatiu suplimentar pentru zona picioarelor, 1070 mm in total, dar si de 16 mm in plus spatiu pentru zona umerilor (1306 mm). De asemenea, habitaclul ofera un spatiu generos pentru zona capului, respectiv 1008 mm.
Caroseria noului Hyundai i10 este mai rigida, datorită utilizarii otelului de inalta rezistenta si a ranforsarilor suplimentare, avand o rigiditate la torsiune mai mare cu 27% fata de predecesorul sau. Materialul caroseriei are in compozitie 29,2% otel cu rezistenta crescuta – o evolutie semnificativa, comparativ cu 9% in structura variantei anterioare. Modificarile aduse caroseriei noului i10 cresc rezistenta la impact, reducand zgomotul, vibratiile si duritatea (NVH). Zgomotul interior redus masoara 38 decibeli (dB) la stationare si 65 dB la rularea pe autostrada – valori sub parametrii inregistrati de principalii competitori.
Hyundai Motor ofera potentialilor clienti posibilitatea de a alege intre doua motoare performante Kappa, pe benzina, de 1.0 si 1.25 litri. De asemenea, noul Hyundai i10 dispune de doua variante de transmisie, manuala cu cinci trepte sau automata cu 4 rapoarte.
Propulsorul de 1 litru, in 3 cilindri, livreaza 66CP la o capacitate de 998 cc. Cuplul maxim de 94 Nm (69 lb.ft) este disponibil de la 3500 rpm. Aceasta motorizare va fi disponibila si cu instalatie GPL, dispunand de 67CP la 6200 rpm cu un cuplu de 90 Nm la o turatie de 3500 rpm.
Hyundai Motor asteapta ca vanzarile pentru motorul Kappa de 1.25 litri in patru cilindri sa acopere aproximativ 40% din vanzarile noului model i10. Cu o capacitate de 1248 cmc, livreaza 87CP la o turatie de 6000 rpm, iar cuplul maxim de 120Nm (88 lb. ft.) este atins la 4000 rpm.
Siguranta reprezinta o prioritate pentru Hyundai Motor, iar noul i10 beneficiaza de cele mai avansate tehnologii intalnite pana acum la segmentele superioare, fiind unul dintre cele mai sigure autovehicule din segment. Sistemele de siguranta activa si pasiva asigura o protectie maxima atat pentru pasageri, cat si pentru pietoni. Sistemele de siguranta activa, precum controlul electronic al stabilitatii (ESC), sistemul de management al stabilitatii (VSM) sau sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri, reprezinta, in premiera pentru Hyundai Motor, in clasa mini, dotari standard. Sistemele de siguranta pasiva care echipeaza noul model i10 includ centuri de siguranta cu avertizare sonora, inchidere centralizata automata, precum si sase airbag-uri – doua frontale, doua laterale si doua tip cortina fata – care ofera o protectie crescuta in cazul unei coliziuni.
Noua generatie Hyundai i10 marcheaza o etapa semnificativa pentru Hyundai Motor si anume demararea productiei in Europa pentru modelele de clasa mica. Producerea modelului in cadrul fabricii de la Ízmit, Assan Otomotiv Sanayi (HAOS), a implicat o investitie de 475 milioane euro in 2012. Aceasta a generat mai mult de 2800 locuri de munca atat in cadrul unitatii de productie, cat si la furnizorii locali, costurile totale ajungand la peste 1 miliard euro. Adaugarea noii linii de productie i10 – alaturi de modelul de clasa B al companiei, i20 – creste capacitatea anuala a uzinei de la Ízmit, pentru 2014, la 200.000 unitati. In prezent, capacitatea de productie anuala a fabricilor din Turcia si Cehia ajunge la 500.000 unitati.
Alaturi de Hyundai i10, cealalta vedeta a standului Hyundai la Frankfurt este reprezentata de Hyundai ix35 – vorbim aici atit de facelift-ul popularului SUV de clasa medie, pe care noi l-am prezentat anterior cu ocazia salonului de la Geneva, cit si de versiunea i35 Fuel Cell, functionind cu hidrogen, produsa deja in serie mica pentru o serie de municipalitati din statele nordice.
Hyundai ix35 Fuel Cell este a treia generatie de vehicule fuel cell pe baza de energie electrica (FCEV) de la Hyundai. De la prezentarea Hyundai Santa Fe FCEV in 2000, compania a devenit lider international in dezvoltarea tehnologiei fuel cell pe baza de hidrogen si dispune de unul dintre cele mai extinse centre de cercetare fuel cell in Coreea. In 2005 a fost prezentata a doua generatie de vehicule fuel cell – Hyundai Tucson FCEV –echipata cu prima pila de combustie a companiei de 80 kW (109 CP).
ix35 Fuel Cell este un vehicul viabil, pentru uz cotidian, ce pastreaza de la varianta ix35 conventionala standardele de siguranta, confortul si performanta, producand zero emisii. Hyundai ix35 Fuel Cell dispune de imbunatatiri semnificative fata de predecesorul sau, autonomia a crescut cu peste 50%, dar si eficienta consumului de carburant s-a ridicat a cu peste 15%.
ix35 Fuel Cell este echipat cu un motor electric de 100 kW (136 CP), ce permite vehicului sa atinga viteza maxima de 160 km/h. Doua rezervoare pentru hidrogen, cu o capacitate totala de 5,64 kg, permit vehicului sa parcurga 594 km cu o singura alimentare, iar motorul poate porni si la temperaturi scazute, de pana la -20 Celsius. Energia este depozitata intr-o baterie litiu-ion, pe baza de polimer de 24 kW, dezvoltata impreuna cu LG Chemical.
Pila de combustie functioneaza prin transformarea energiei chimice din hidrogen in energie electromecanica. In interiorul pilei de combustie, un anod si un catod se suprapun cu membrana de polimer a unui electrolit. Procesul dezvoltarii unui curent electric are loc in trei etape:
- Gazul de hidrogen acopera anodul, facandu-l sa se divida in ioni de hidrogeni (protoni) si electroni.
- Membrana de polimer a electrolitului permite strict protonilor sa treaca. Electroni se deplaseaza catre un circuit extern care va activa motorul.
- La nivelul catodului, electroni si protoni interactioneaza cu oxigenul (din aer) rezultand H2O – apa – care este eliminata de pila de combustie, fiind singurul element eliminat.
Hyundai ix35 Fuel Cell reprezinta unul dintre cele mai avansate vehicule din clasa sa, cu o dezvoltare permanenta si imbunatatiri ale costurilor de productie. Este de asteptat ca productia de serie limitata sa implusioneze vanzarile si sa atraga un numar mare de clienti ulterior anului 2015.
Strategia si viziunea companiei Hyundai privind tehnologia utilizarii hidrogenului ca si carburant pentru autovehicule au fost recunoscute la nivel international prin includerea in clasamentul “Marci globale prietenoase cu mediul 2012”, publicat in studiul Interbrand – 50 de marci internationale prietenoase cu mediul. Clasat pe locul 17, Hyundai a fost unul dintre cei mai bine pozitionati producatori auto. Interbrand a mentionat faptul ca Hyundai este lider in industria “zero emisii” prin dezvoltarea tehnologiei pe baza de hidrogen fuel cell. Prin dezvoltare tehnica, asemenea altor planuri si initiative unde Hyundai s-a implicat, compania puncteaza angajamentul fata de vehiculele pe baza de hidrogen fuel cell ca o solutie prietenoasa cu mediul inconjurator, pentru a intampina viitoarele necesitati privind mobilitatea.
Hyundai i20 WRC este modelul pregatit de Hyundai pentru revenirea in Campionatul Mondial de Raliuri (WRC). Pina la debutul planificat pentru sRaliul de la Monte Carlo 2014, Hyundai a demarat un purernic progam de testare, sub conducerea veteranului WRC, Michel Nandan, numit in functia de Director al echipei. Francezul, care a detinut pozitii tehnice cheie pe scena mondiala a raliurilor inca de la jumatatea anilor ‘90, s-a alaturat anul acesta formatiunii Hyundai intr-un moment semnificativ pentru producator in dezvoltarea programului WRC. Pilotii de teste sunt francezul, Bryan Bouffier si finlandezul Juho Hänninen.
Hyundai si-a anuntat intentia de a participa la Campionatul Mondial de Raliuri la Salonul Auto de la Paris, din septembrie, anul trecut. In prezent, Hyundai dezvolta specificatiile WRC pentru noul model i20, care va concura pe toata durata campionatului din 2014. De asemenea, Hyundai a desemnat o filiala motor-sport dedicata, Hyundai Motorsport GmbH, care va implementa programul WRC al marcii. Gyoo Heon Choi a fost numit presedinte al Hyundai Motorsport GmbH.
Aceasta nu este prima participare a marcii la WRC. Implicarea companiei in acest sport a inceput in 1998 cand, pentru doua sezoane, marca Hyundai a fost prezenta la clasa F2. In 1999, echipa a anuntat ca incepand din sezonul 2000 va concura cu modelul Accent WRC cu trei usi. Acest model a participat in Campionatul Mondial de Raliuri pana in sezonul 2003. Hyundai ridica stacheta pentru revenirea sa in WRC prin formarea unei echipe interne, care va opera in locatia dedicata din Alzenau, Germania – situata in apropiere de Frankfurt, unde este pozitionat sediul operational al Hyundai Europa.