Citroen DS4 1.6 VTi 120CP – So damn chic

0

 

Citroen DS4 nu este tocmai o noutate insa în mod clar este o prezenta exotica, de vina fiind în primul rand frumusetea atemporala a exteriorului avangardist ce îl plaseaza printre cele mai originale optiuni chiar si acum la mai bine de 2 ani de la lansare.

DS4 nu a avut neaparat un succes comercial rasunator, insa masinile deosebite trebuie sa ofere si o usoară doza de exclusivism care, sa fim sinceri, n-ar mai exista daca ai vedea un DS4 la fiecare colt de strada…. Încă un lucru bun este ca, spre deosebire de majoritatea masinilor exotice, DS4 nu este un model extrem de scump insă poate fi configurat exact pe placul tau, fara a umfla inutil nota de plata. Inca de la lansare a fost oferit motorul pe benzina 1.6 construit impreuna cu BMW si prezent in 3 versiuni: aspirat 120CP pentru versiunea de baza si turbo cu 156 si 200 CP. Bineinteles ca o versiune diesel nu putea lipsi, Citroen oferind motorizarea HDI 110 (1.6 litri si 110CP) si HDI160 (2 litri si 163 CP).

Tinand cont de prelungita criza economica în care inotam am decis sa nu fim foarte exigenti si sa vedem daca poti fi extravagant cu bani mai putini. Am testat un DS4 cu motorizarea de baza 1.6VTI aspirata pe benzina ce ofera doar 120cp insa promite cel mai redus cost de achizitie si cel mai scazut nivel de CO2.

IMG_6101

Exterior

DS4 atrage priviri în orice situatie şi probabil o va face mult timp de acum încolo. De fiecare data cand m-am intalnit cu acest model am avut impresia ca designerii Citroen au incercat sa deseneze o capodopera care sa dăinuie în timp şi sa încânte privirea cât mai mulţi ani. În mare parte au şi reuşit, la x ani de la lansare DS4 făcând încă furori. Designul extrem de reuşit trebuie apreciat mai ales ca vorbim de un crossover, dar nu unul clasic, ci o combinatie plăcută de maşina mai inalta şi un soi de coupe cu 4 uşi. Este greu de încadrat acest DS4 într-o clasa anume, şi daca reusesti totuşi sa o faci, în minutul urmator vei găsi doua motive pentru a te razgandi. DS4 nu este un coupe, dar are clantele portierelor spate disimulate in montant si geamurile spate sunt fixe. DS4 nu este un SUV de oras, dar are o garda la sol mai generoasa decat in cazul unei compacte normale. DS4 ar fi un crossover, dar unul al dracului de frumos. Partea frontala seamana mult cu cea de la C4 insa farurile sunt mai alungite si capota putin mai ridicata; din lateral DS4 este un mix fantastic de forme simple dar de mare efect, totul terminandu-se inspre aripa spate puternic evazata. Partea din spate nu seamana cu niciun Citroen, este plina de personalitate, cu o bara generoasa, portbagaj cu hayon puternic inclinat si grupuri optice sofisticate si elegante. Jantele au un design superb ce inspira dinamism iar vopseaua neagra scoate mult in evidenta decorurile nichelate folosite in jurul portierelor si pe ambele spoilere fata-spate.

IMG_6123

Interior

De prima oara cand urci intrun DS4 ai impresia ca exteriorul a fost un exercitiu prin care designerii Citroen si-au facut incalzirea. Interiorul lui DS4 este atat de spectaculos si arata atat de bine incat pentru cel putin 10 minute uiti ca trebuie sa mai si pleci la drum. Plansa de bord este masiva dar prezinta forme interesante, consola centrala este intesata de butoane dar fiind inconjurat de pielea fina de culoare maro nici nu-ti mai arde sa studiezi ergonomia postului de conducere. Care, apropo, nu este deloc rea in ciuda multimii de butoane imprastiate parca peste tot: consola centrala, volan si stanga plansei de bord. In plus mai exista si un display generos si usor de urmarit plasat deasupra comenzilor audio de unde de fapt vei comanda sistemul audio, navigatia si cam tot ce tine de multimedia in aceasta masina. Volanul are o forma tare placuta, la fel de masiv ca si plansa de bord, dar foarte placut la condus, cu un grip excelent. Pleiada de taste si controlere rotative prezente pe acesta deruteaza in prima faza, dar in momentul in care pricepi cum a fost organizat pe zone si te acomodezi cu gandul ca unele taste sunt multifunctionale si marea majoritate nu, vei aprecia aceasta ergonomie….frantuzeasca. Ne-ar fi placut un controller central pentru sistemul multimedia, dar momentan va trebui sa ne multumim cu butoanele destul de mici de pe consola centrala cu ajutorul carora vei naviga prin meniurile nu foarte intuitive ale sistemului Citroen. Din fericire insa sistemul audio si telefonul au cate o serie de comenzi si pe volan. Spatiul interior nu este neaparat un punct forte, insa pozitia la volan este buna, la o inaltime linistitoare, iar in spate doi adulti pot calatori relativ comod. Linia plonjata a plafonului poate deranja la cap un pasager mai inalt, dar acesta este pretul pentru designul avangardist. Suprafetele vitrate sunt destul de mici, mai putin parbrizul atipic ce se prelungeste pe acoperis si care permite patrunderea in habitaclu a unei cantitati mari de lumina.

IMG_6234

Dinamica

O spun de la bun inceput ca DS4 cu motorizarea de baza pe benina nu ascunde nicio trasatura sportiva, nu a fost creat pentru asa ceva, cei 120 CP fiind suficienti pentru o deplasare rapida insa ei se lupta cu masa si mai ales forma de crossover. Din fericire insa motorul aspirat de 1.6 litri produs impreuna cu BMW se tureaza usor si prezinta suficient cuplu in zona joasa de turatii pentru ca plecarile de pe loc sa fie destul de rapide. Chiar daca lipsa unei turbine nu prea te incita la giumbuslucuri pe patru roti, cutia de viteze este foarte bine etajata, primele patru trepte ajutandu-te sa exploatezi optim cei 120 CP si sa obtii reprize bune pentru un motor aspirat. Chiar si la viteze ridicate DS4 se prezinta bine, motorul plafonandu-se undeva pe la 150km/h de unde incepe sa traga din ce in ce mai greu. Reuseste insa sa sustina viteze ridicate pe autostrada iar la depasirile mai din scurt daca retrogradezi una sau doua trepte poti obtine rezultate bune. Directia este foarte placuta in oras si precisa la drum intins, nu ofera un feedback sportiv dar este coerenta si previzibila, placuta chiar si pe curbele rapide de la munte. Suspensia lui DS4 este o combinatie incerta intre rigiditate si confort, nu exceleaza la niciunul dintre aceste aspecte dar reuseste sa absoarba denivelarile fara a fi excesiv de tare iar ruliul pe viraje este sincer, previzibil si usor controlabil. Jantele late cu talon mic ajuta aduc un plus de stabilitate pe drumurile virajate, iar per ansamblu comportamentul rutier este sigur si placut. DS4 te imbie la un stil de condus relaxat, cel putin in cazul acestei motorizari, iar la nevoie daca ti se indemana putin cu schimbatul treptelor de viteza poti sa te deplasezi destul de rapid.

IMG_6279

Buget

Citroen DS4 este o surpriza placuta cand privesti lista de preturi, in parte datorita discounturilor actuale (intre 744 EUR si 1.240 EUR cu TVA, depinzind de varianta), dar nu numai. Motorizarea VTi 120CP incepe de la 19.583 Euro cu TVA (20.387 EUR cu TVA pret de lista minus discount-ul de 744 EUR cu TVA) pentru versiunea Chic, urcand la 21.086 Euro cu TVA  (22.326 EUR cu TVA pret de lista minus 1.240 EUR cu TVA discount) pentru versiunea medie So Chic pe care am avut-o disponibila pentru acest test ce avea printre dotarile standard si clima automata pe doua zone, tapiterie mixta textil-piele de culoare Club Habana si superbele jante Canberra. Sistemul de navigatie mai adauga la nota de plata 950 euro, scaunele fata incalzite vin la pachet cu pachetul de senzori parcare la 700 euro, farurile cu xenon sunt listate la 800 euro iar impecabilul sistem audio Hi-Fi Denon costa doar 650 euro, preturi cu TVA inclus.  Astfel, pentru putin peste 24.000 euro, obtii un model extravagant, orginial, plin de farmec ce sigur va atrage ca un magnet privirile mult timp de acum incolo, si o motorizare corecta ce la nevoie poate fi si rapida. In ceea ce priveste consumul nu te astepta la un miracol, cu toate ca noi am fost placut surprinsi de cei 9-10 litri/100 km obtinuti in mediul urban si cei 6.3 litri scosi pe traseu extraurban. Motorul aspirat de 1.6 este foarte bine echilibrat si urca lejer in ture fara un impact considerabil asupra consumului, insa daca exagerezi cu pretentiile sportive implicit consumul va creste cam cu 1-2 litri peste valorile de mai sus. Pentru cei care fac foarte multi kilometri exista versiunea diesel HDI 115 ce ofera un cuplu motor mai mare si la o turatie mai joasa, insa ridica pretul cu circa 2.200 euro.

IMG_6095

Verdict

3-5-stars

Citroen DS4 primeste de la noi 3.5 stele din totalul de 5 disponibile cu un mare plus pentru designul special ce il transforma intr-o optiune mai exotica. Finisajele interioare ne-au placut foarte mult, fiind evident ca totul a fost proiectat pentru a incanta privirea si simturile. Insa au scapat si cateva plastice de calitate mai scazuta, dar totusi in media segmentului, si nu prea ne-a convins nici la spatiul interior. Ne-a placut insa tinuta de drum sincera si vivacitatea motorului aspirat pe benzina, care in plina era turbo se descurca foarte bine si chiar este o optiune demna de luat in calcul. Poti cumpara acest DS4 daca iti doresti o masina mai deosebita si te vei bucura din plin de designul exterior extraordinar si de un interior foarte rafinat, iar pentru pretentii sportive ceva mai ridicate poti oricand opta pentru motorizarea pe benzina de 156 CP sau cea de 200 CP care este senzationala.

PLUS - garajul.ro design exterior, interior rafinat, cutie de viteze

MINUS garajul.ro suspensie rigida, reprize lente, spatiu interior

Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial

“Citroen a avut viziunea si curajul de a initia o sub-gama sau un sub-brand in cadrul propriei game, si astfel au aparut modelele DS (DéeSse – zeita), nume care face referire la trecutul istoric al marcii, Dupa prima aparitie a gamei, reprezentata de mini-ul posh, elegant, stilat si sportiv DS3, a urmat acest DS4, ca o combinatie unica intre o compacta, un cross-over si un coupé. Masina ne-a impresionat placut in multe feluri, pornind de la design-ul exterior, interiorul elegant si rafinat, tinuta de drum foarte buna si motorul voluntar, Pe altarul design-ului, sunt sacrificate insa unele elemente de practicalitate, cum ar fi geamurile spate fixe sau spatiul pentru picioare la nivelul pasagerilor spate. In final, e o oferta altfel, atractiva pentru cei care vor sa aleaga altceva decit eterna compacta germana. Iar in Romania, avantajul garzii la sol mai mari este un atu clar. Din punct de vedere al design-ului, DS4 este in mod cert o reusita, facindu-ne sa ne intrebam daca nu cumva designerii Citroen au decis in mod expres alegerea unor linii mai fade in cazul suratei sale “generaliste”, Citroen C4.

Date Tehnice

CITROEN DS4
Motorizare  1.6VTi
Cilindree (cc)  1.995
Numar cilindri  4
Numar supape  16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  150/4.000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  320/2000
Carburant  motorina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze  manuala/6 trepte
Rezervor (l)  65
Portbagaj (l) min.  603
Viteza maxima (km/h)  190
0 – 100 km/h (sec)  11.2
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  10
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  7.8
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  8
Emisii CO2 (g/km)  168
Masa proprie (kg)  1.605
Lungime x Latime x Inaltime (m)  4.63×1.79×1.70

 

Galerie foto