Peugeot 2008 Active 1.2VTi 82 CP si 1.6 HDi FAP STT 92 CP – Talent urban

0

 

In conditiile actualei crize a pietei auto, probabil ca unii din cei mai afectati sunt producatorii auto europeni generalisti, care se gasesc cumva prinsi intre ofertele producatorilor low-cost (sau “smart-buy”, asa cum se spune mai nou), ale caror modele ofera tot mai mult la preturi relativ mai mici si ofertele producatorilor premium care vin cu modele tot mai compacte, mai accesibile, precum si cu discount-uri semnificative. Cum vremurile sunt unele in care se cumpara fie masini foarte ieftine, fie masini premium (cumparatorul cu situatie financiara mai stabila, profilul de cumparator de modele premium fiind mai putin afectat de criza, efectul este ca scaderea volumului vinzarilor este mai acuta in zona producatorilor auto generalisti europeni, de regula dependenti intr-o mare masura de piata europeana.

In fata unei asemenea situatii, si constient ca nu a avut inspiratia lui Renault de a paria pe o marca low cost (Dacia) sau cea a fratelui Citroen (care a dezvoltat o sub-gama si un sub-brand cu aspiratii de premium, reprezentat de modelele DS), Peugeot reactioneaza printr-o ofensiva de produs fara precedent, cu modele foarte fresh, reusite si inovative, ofensiva pornita de noul Peugeot 208 si continuata de modelul destinat pietelor emergente Peugeot 301, noul Peugeot 308 precum si de modelul crossover de clasa mica spre compacta Peugeot 2008.

In fata constatarii ca modelele de tip crossover si SUV reprezinta singurele parti ale pietei auto care mai inregistreaza vinzari in crestere, Peugeot a demarat inca din 2010 proiectul acestui model crossover, botezat 2008, si in care marca din Sochaux isi pune mai sperante, reprezintind alaturi de 208, 301 si 308 unul din pilonii esentiali ai relansarii vinzarilor marcii. La invitatia importatorului in Romania al marcii Peugeot, Trust Motors, caruia ii multumim pentru oportunitate, am avut ocazia sa participam la evenimentul de lansare pentru presa din Romania a noului Peugeot 2008, ocazie cu care am condus versiunile 1.2VTi 82 CP si 1.6 HDi FAP STT 92 CP si ne-am convins ca voinicul lui Peugeot are tot ce ii trebuie pentru a recupera venirea mai tirzie in piata crossoverelor mici si compacte si pentru a deveni unul din actorii importanti ai acestei piete.

Poza 2008 tabs 1

Exterior

Fiind vorba un model complet nou pentru Peugeot, designerii lui 2008 au avut libertatea de a aborda liniile acestui model pornind practic de la o foaie alba. Regasim fara indoiala marcile stilistice ale noii imagini de design Peugeot, inceputa cu Peugeot 508 si continuata cu Peugeot 208. Ne referim aici la grila fata cromata cu efect usor tridimensional, farurile si stopurile alungite cu detalii fine de design precum virgula crestata in profilul lor sau pliul pronuntat de-a lungul portierelor. Rezultatul este unul foarte reusit, fiind cel mai elegant si serios design din zona crossover-urilor de clasa mica, unde majoritatea competitorilor mizeaza fie pe design-uri ludice, de desen animat sau funky (precum Juke sau Captur), sau pe copierea la alta scara a trasaturilor de design generale ale gamei de produse (si ne gindim aici la Opel Mokka). Peugeot a opinat, corect, ca exista si in aceasta clasa clienti care isi doresc un design elegant si serios, si a decis sa ofere un produs pe placul acestora.

Barele de plafon vopsite gris aluminium oferite ca echipare standard impreuna cu pasajele de roti usor patratoase si finisarea din plastic mat, robust, a partii de jos a pragurilor si spoilerelor creeaza o imagine de SUV consistenta cu pozitionarea modelului. Silueta eleganta, usor alungita, ofera insa imaginea unui crossover, a unui fel de break inaltat, impresie ce va fi reluata de indata ce ne urcam la volan. De remarcat si faptul ca plafonul se ridica putin o data ce trece in zona usilor spate, pentru a oferi mai mult spatiu la cap pentru pasagerii din spate. Acest detaliu de design este mascat ingenious de ornamental cromat lateral, iar noua ne-a adus aminte de o anume Talbot-Matra Rancho, pastrind bineinteles proportiile.

Poza 2008 tabs 2

Interior

La interior regasim bordul si linia de design pe care am descoperit-o si am apreciat-o la Peugeot 208. Avem de-a face cu aceeasi pozitionare inedita a cadranelor de bord, sus la baza parbrizului,  coroborate cu un volan sportiv, de foarte mici dimensiuni, care sa permita soferilor vizualizarea cadranelor de bord pe deasupra volanului. Ca si la testul cu Peugeot 208, am fost la fel de uimit initial si m-am acomodat la fel de repede (in maximum 5 minute) cu aceasta ergonomie diferita de majoritatea modelelor. Totusi, s-ar putea ca unii soferi sa considere relativ limitata posibilitatea de reglare pe inaltime a volanului (limitare inerenta solutiei cu volanul de mici dimensiuni si cadranele de bord pozitionate sus la baza parbrizului). Pozitia la volan este foarte apropiata de cea din 208, practic masina fiind configurata precum un break usor inaltat, astfel incit sa ofere avantajele unui cross-over (garda la sol mai mare cu aproximativ 10 cm decit 208) dar cu o pozitie sportiva la volan si o inaltime limitata. Vizibilitatea in toate directiile este buna, fiind amplificata de pozitia inalta si doar montantii spate mai grosi pot pune mici probleme, insa nu semnificative datorita siluetei cu linii clare si dimensiuni clar perceptibile.

Ecranul tactil de 7 inci este si el prezent, ca element principal pe consola centrala a bordului. Ecranul, de tip rezistiv, este disponibil standard incepind cu nivelul al doilea de echipare (Active) si permite accesarea in mod centralizat a functiilor masinii: radio, muzicã, navigatie (daca este cazul), setãri vehicul. Asa cum ne-a obisnuit 208, materialele utilizate in habitaclul lui Peugeot 2008 sunt de buna calitate, cu finisari “glossy black” si de crom satinat care dau un caracter stilat si rafinat. Fata de 208, in Peugeot 2008 minerul frinei de mina capata un design mai inedit, modern si chiar futurist.

Fata de Peugeot 208, a carui baza si platforma o foloseste, Peugeot 2008 este mai lung cu aproape 20 cm, ceea ce se reflecta in spatiul util interior, desi ampatamentul nu este modificat, insa configuratia de tip break si lungimea suplimentara au permis mutarea portbagajului mai spre spate si configurarea unei banchete spate mai confortabile. Practic, desi concureaza cu modelele crossover de clasa mica, Peugeot 2008 reuseste sa ofere un spatiu interior si un portbagaj demne de modelele de clasa compacta (360 litri capacitatea portbagajului, cu 75 litri mai mult decit 208). Patru adulti pot sa ia loc si sa calatoreasca fara probleme, in conditii de confort optim. Peugeot a reusit de asemenea sa implementeze o margine de incarcare a portbagajului larga si joasa, aspect practic remarcat in momentul in care avem de incarcat greutati. Pliind spatarele banchetei se obtine o suprafata de incarcare aproape plana si se ajunge la un volum de incarcare de pina la 1.194 litri, daca incarcam pina la nivelul plafonului. Aceste aspecte practice reprezinta unul din marile atuuri ale modelului.

F87A9781 modified

Dinamica

Peugeot este un producator auto renumit pentru calitatea tinutei la drum a modelelor sale, si drept urmare si in cazul lui 2008, producatorul din Sochaux a urmarit sa obtina o tinuta de drum cit mai sigura si sportiva, fara ruliu. In acest sens, suspensiile sunt reglate mai rigid, insa nu putem spune ca este afectat confortul, acesta fiind mai bun decit cel al modelului Peugeot 208 testat anul trecut. Compromisul de tinuta de drum si confort reusit de Peugeot este astfel unul bun si chiar mai reusit decit cel de pe 208, permitind atit abordarea unor drumuri cu denivelari cit si abordarea rapida a unui traseu virajat precum cel de la Vulcanii Noroiosi, care a fost destinatia drive-test-ului de lansare. Pe curbe, am apreciat si caracterul rapid al directiei dar am fi dorit totusi o directie putin mai comunicativa din punct de vedere al feedback-ului catre cel de la volan, alti producatori reusind sa induca un efect de feedback chiar in cazul unei directii electrice.

Noi am avut ocazia sa conducem atit versiunea diesel 1.6 HDi FAP STT de 92 CP, echipata cu un propulsor cunoscut si unanim apreciat cit si versiunea pe benzina echipata cu recentul 1.2 VTi de 82 CP, un motor care ne-a suprins in mod placut in foarte multe privinte. Motorul diesel este foarte placut in utilizare, avind un cuplu generos si un consum redus. In fapt, versiunea aceasta de 92 CP ni s-a parut chiar mai placuta decit cea de 115 CP pe care am testat-o pe Peugeot 208 prin faptul ca motorul este mai plin si raspunde mai bine in ture joase, reactionind multumitor si sub 2000 rpm. Cutia cu 5 trepte este etajata corect si se poate minuii precis. Singurul mic neajuns este legat de nivelul de zgomot la viteze mari, la nivelul maxim legal pentru rularea pe autostrada, unde probabil prezenta unei trepte a 6-a ar fi fost binevenita.

Dupa testul cu 1.6 HDi, am fost surprinsi ca trecerea pe modelul echipat cu 1.2 VTi nu a fost deloc o cadere sau o retrogradare. Prin acest motor cu 3 cilindri de 1.2 litri pe benzina aspirat, ca si prin fratele sau de 1 litru cilindree, Peugeot demonstreaza ca exista in continuare viata si potential dinamic in motorul pe benzina aspirat. Motorul trage bine inca din ture joase, ajutat fiind si de cuplul maxim disponibil inca de la 2750 turatii pe minut precum si de masa redusa a masinii (1.045 kg). Facind o combinatie reusita cu cutia de viteze etajata corect, modelul pe benzina ne-a oferit performante similare modelului diesel testat, si ne-a impresionat placut atit pe noi cit si pe ceilalti confrati din cadrul presei auto. Fireste ca performantele maxime de acceleratie si repriza se obtin prin retrogradare si urcare in ture, dar si evolutia cursiva in ture joase e foarte placuta si suficient de dinamica. In privinta retrogradarii, am remarcat pe de-o parte cutia de viteze mai precisa si mai usoara putin in manevrare decit cea de pe modelul diesel precum si sunetul specific in ture inalte al motorului cu 3 cilindri, cu o tenta sportiva care noua chiar ne-a placut.

Fata de unii din competitori, Peugeot a ales sa ofere 2008 fara o versiune cu tractiune integrala, considerind ca necesitatea unei astfel de versiuni nu e stringenta. Totusi, spre deosebire de competitorul sau francez, Renault Captur, care a adoptat aceeasi strategie, Peugeot ofera ceva foarte important in plus, si anume sistemul Grip Control (motricitate ranforsata, disponibil in functie de versiune), adica un selector in genul Terrain Response de la Land Rover prin care se poate selecta unul din cele 5 moduri de functionare si anume: Standard, Zapada, Noroi, Nisip si ESP Off, in functie de care este modificat modul de functionare al motorului, al sistemelor ABS si ESP si al cutiei automate sau robotizate daca este cazul. Nu am avut ocazia de a testa acest sistem pe modelele pe care le-am condus dar am abordat o serie de drumuri forestiere si pajisti de munte unde Peugeot 2008 ne-a surprins placut prin versatilitatea sa.

SSD_9043

Buget

Cu ocazia lansarii modelului 2008, Peugeot practica preturi speciale de lansare, cuprinzind niste discount-uri interesante astfel incit pretul de pornire pentru gama de modele 2008 este de 12.750 EUR cu TVA, ceea ce se traduce daca e sa deducem si prima de casare intr-un pret de pornire special la lansare de 11.237 EUR cu TVA. In privinta versiunilor testate de noi, Peugeot 2008 Active are un pret de lansare de 14.350 EURO cu TVA (pret de lista 15.232 EUR cu TVA) pentru versiunea echipata cu motorul pe benzina 1.2 VTi si un pret de lansare de 16.650 EUR cu TVA  (pret de lista de 17.527 EURO cu TVA) pentru versiunea echipata cu motorul diesel 1.6 HDi FAP STT. Cel mai scump model, 1.6 HDi FAP STT 115 CP in echiparea Allure, costa putin peste 20.000 EUR cu TVA cu reducerile de lansare.

Dotarile standard ale echiparii Active sunt destul de cuprinzatoare, incluzand: ABS si ESP, computer de bord, regulator si limitator de viteza, aer conditionat manual (la motorul 1.6 HDi 92 CP acesta este standard chiar de la primul nivel de echipare, Access), airbag-uri frontale, laterale fata si cortina, faruri diurne cu led, geamuri fata electrice, oglinzi electrice si incalzite, servodirectie si servofrina cu asistenta la frinarea de urgenta, bare plafon vopsite gri aluminium, priza 12V, proiectoare ceata, torpedou refrigerat, Ecran tactil, sistm audio cu 6 Boxe, Comenzi audio pe volan, USB/jack si Bluetooth, volan imbracat in piele.

Intre echipamentele optionale recomandate mentionam doar: asistenta la parcare spate plus oglinzi pliabile electric pentru 348 EUR cu TVA, Clima automata bi-zona pentru 161 EUR cu TVA, Faruri cu aprindere automata + Stergatoare parbriz automate + Oglinda interioara electrocromata pentru 129 EUR cu TVA si Geamuri electrice spate + Securitate electrica pentru copii pentru 193 EUR cu TVA. Considerind discount-urile de lansare si aceste optionale, se poate configura un Peugeot 2008 Active 1.2 VTi la un pret de putin peste 15.000 EUR cu TVA, ceea ce este foarte competitiv pentru ce ofera modelul, atit in raport cu clasa mica crossover cit si cu competitia de clasa compacta. Pentru cine nu ruleaza distante foarte mari, modelul pe benzina va fi suficient, nefiind necesara plata diferentei de pret pentru achizitia modelului HDi de 92 CP. Practic, alaturi de concurentul francez Renault Captur, Peugeot 2008 se plaseaza ca fiind una din cele mai convenabile oferte din punct de vedere al pretului dar si al calitatii si valorii oferite in clasa mica crossover.

In privinta consumului, Peugeot anunta urmatoarele valori ale cifrelor de consum pentru 2008 1.2 VTi pentru consumul mediu  urban/extraurban/mixt: 6/4.3/4.9 litri la 100 km, iar pentru 2008 1.6 HDi FAP STT valorile anuntate pentru consumul mediu  urban/extraurban/mixt sunt de: 4.7/3.6/4 litri la 100 km. Pe parcursul traseului nostru de drive test, predominant extra-urban, inclusiv autostrada, intr-un regim relativ alert dar si cu o portiune de traversare a Capitalei destul de aglomerate in ziua respectiva, noi am inregistrat un consum mediu de 5.8 litri/100 km pentru versiunea 1.6 HDi FAP STT si de 6.1 litri/100 km pentru versiunea 1.2 VTi 82 CP.

SSD_9176

Verdict

4 out of 5 stars

Peugeot 2008 primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 stele disponibile. Are un pret accesibil, un design elegant si rafinat, si ofera o practicalitate demna de modelele de clasa compacta, atit in privinta portbagajului cit si a spatiului interior. Tinuta de drum e sportiva, iar motoarele sunt vinjoase si economice. Este un produs matur capabil sa atraga clienti de la toate marcile si toate clasele – de altfel, in cadrul lansarii, Marius Cocu, Directorul de Vanzari al importatorului Peugeot, ne-a marturisit ca sunt si clienti de Peugeot 308 sau chiar 508 care se intereseaza de mai micul 2008. Este un model foarte reusit care are tot ce ii trebuie si merita sa aiba succes si sa contribuie la relansarea marcii Peugeot, devenind poate, de ce nu, un nou “Sacré Numéro”.

PLUS - garajul.ro design exterior, consum redus, pret rezonabil

MINUS garajul.rodirectie fara feedback, lipsa unei cutii cu 6 trepte, detalii ergonomie (cursa volan pe inaltime)

Opinie Victor Georgescu – Redactor Sef

“Peugeot 2008 a fost o surpriza extrem de placuta, motorizarea diesel de 92 CP fiind preferata mea din cauza valorii mari de cuplu la turatii joase. 2008 nu este un 208 usor inaltat, cum se intampla in cazul altor producatori, ci este un model bine definit, extrem de bine inchegat si cu un design seducator. Plansa de bord avangardista este nu doar de mare efect dar si foarte practica ecranul tactil fiind foarte placut in utilizare. Spatiul interior generos, suspensiile bine setate, sasiul suficient de dinamic, motorizarile agile si buna calitate a fabricatiei impreuna cu designul exterior elegant fac din Peugeot 2008 unul din cele mai atractive crossovere de pe piata. “

Date Tehnice

Model Peugeot 2008 1.2VTi Peugeot 2008 1.6HDi
Motorizare 1.2 VTi 1.6 HDi FAP
Cilindree (cc) 1.199 1.560
Numar cilindri 3 4
Numar supape 12 16
Raport de compresie 11:1 16:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 82/5.750 92/4.000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 118/2.750 230/1.750
Carburant benzina motorina
Norma de poluare EURO 5 EURO 5
Cutie de Viteze manuala 5 trepte manuala 5 trepte
Rezervor (l) 50 50
Portbagaj (l) min. 360 360
Viteza maxima (km/h) 169 181
0 – 100 km/h (sec) 13,5 11,5
Consum Urban oficial 6l/100km 4,7l/100km
Consum Extraurban oficial 4,3l/100km 4.6l/100km
Consum Mixt oficial 4,9l/100km 4,0l/100km
Consum Urban Garajul.ro 8,1l/100km 7,3l/100km
Consum Extraurban Garajul.ro 4,1l/100km 4,3l/100km
Consum Mixt Garajul.ro 6,1l/100km 5,8l/100km
Emisii CO2 (g/km) 114 103
Masa proprie (kg) 1.045 1.160
Lungime x Latime x Inaltime (cm) 4159x1739x1556 4159x1739x1556

 

Galerie foto