RENAULT CLIO 0.9TCe – let\’s have fun

0

 

A castigat premiul “European Car of the Year” de doua ori, in 1991 si 2006, este considerat un best-seller in Europa si la sfarsitul anului trecut a fost lansata a patra generatie. Este vorba de noul Renault CLIO, mai proaspat si mai indraznet ca niciodata, dornic sa acapareze clientela europeana.

Toata lumea stie cum arata un Clio, este o vedeta a pietei auto europene, precum 208, Polo si Golf si un campion la vanzari. Din 1991 cand a aparut primul model menit sa inlocuiasca celebrul Renault 5, Clio este abia la a 4-a generatie, care, as spune eu, pare cea mai indrazneata din toate punctele de vedere. Nu a crescut mult in dimensiuni insa este mult mai dinamic si mai atragator. Alura sa sport este un avantaj in fata concurentiilor, fiind singurul model care inspira foarte mult dinamism si are un aspect masculin. Renault pare sa fi schimbat serios strategia de piata, poate si datorita succesului inregistrat cu Dacia si necesitatea imperioasa de a repozitiona brandul Renault undeva mai sus, astfel incat noile modele sunt caracterizate de o calitate a asamblarii mult mai buna decat inainte iar materialele folosite la interior sunt parca mai placute la atingere. Un pionier al designului auto european, Renault nu se dezminte nici in cazul micului Clio, designul exterior indraznet continuandu-se cu un interior modern si cu o ergonomie  buna a comenzilor.

Am dorit sa vedem cat de mult a evoluat Clio fata de generatia a treia lansata in 2005 si am testat pentru voi motorizarea vedeta 0.9TCe de 90 CP.

IMG_3434

Exterior

Designul noului Clio este aparte in clasa mica, fluiditatea liniilor si formele agresive creand o imagine sportiva rar intalnita in segment. Se aseamana foarte putin cu vechea generatie, atat cat sa-l recunosti ca este un Renault. Elementele principale ce compun partea frontala sunt cele doua faruri generoase si rombul Renault intre ele. Spoilerul fata a fost si el atent studiat,  cele doua proiectoare si grila neagra dintre ele subliniind aspectul dinamic impreuna cu capota relativ plonjata. Oglinzile laterale (in cazul nostru de culoare neagra) sunt fixate pe portiera, sub geam, integreaza lampa de semnalizare si au dimensiuni generoase pentru a asigura o vizibilitate optima. Forma rotunjita a portierelor, clantele din spate mascate in zona geamului si marginea inferioara de culoare neagra continua ideea de sportivitate si creaza o trecere lina spre partea posterioara unde lampile de stop filiforme creaza un contrast pozitiv. Spatele s-a dorit a fi simplu, cu sigla Renault intre blocurile optice si o banda nichelata in zona inferioara a hayonului. Piesa de rezistenta este insa spoilerul spate cu un deflector negru foarte frumos finisat. In cazul modelului nostru, dotat cu un pachet Sport ce cuprinde printre altele si spoiler fata mai coborat cu 4cm fata de cel standard, impactul vizual este amplificat si de catre superba culoare metalizata ce se asorteaza teribil de bine cu negrul prezent pe spoilere, oglinzi si portiere. Garda la sol in acest caz este destul de mica creand probleme la manevrele de parcare si neaducand mari avantaje la tinuta de drum. Manerele mascate ale portierelor spate te duc cu gandul la un coupe si au permis o forma mai musculoasa a portierelor inspre spate. Jantele predominant negre se incadreaza extrem de bine in imaginea sportiva a acestui model de clasa mica ce pare ca vrea sa ne demonstreze ca si in acest segment se poate creiona o masina frumoasa.

IMG_3443

Interior

 

Interiorul ultimelor generatii Clio nu a mai avut nimic de spus in momentul proiectarii noului model. Designul interior este complet nou si extrem de functional. Pentru prima oara putem spune ca ergonomia buna este la ea acasa si cea mai mare premiera este pozitia de condus joasa. Volanul este ceva cam mare dar posibilitatile ample de reglaj ajuta la gasirea pozitiei optime la volan. Schimbatorul de viteze este parca ceva mai placut de manevrat, insa timoneria nu este atat de precisa pe cat ne-ar fi placut. Ceasurile din spatele volanului sunt o combinatie reusita intre analog si digital, viteza de rulare fiind afisata digital in zona centrala, sub displayul computerului de bord. Alveolele in care sunt pozitionate ceasurile sunt de mare efect chiar daca  unii nu agreaza atat de mult argintiu. Consola centrala este deosebit de practica cu displayul tactil pozitionat in partea superioara, deasupra gurilor de aerisire. Putin mai jos gasim comenzile climatizarii automate, la indemana si usor de folosit. IMG_3474Sistemul multimedia include navigatie cu harta Romaniei, conexiune bluetooth, mufa USB si o grafica simpla si practica. Sistemul audio poate fi accesat si de la satelitul de comanda din spatele volanului. Volanul prezinta niste ornamente din plastic care nu sunt chiar pe gustul tuturor, reducand putin gripul oferit de pielea de buna calitate. Interiorul noului Clio abunda de spatii de depozitare: la baza consolei centrale, deasupra torpedoului si in buzunarele generoase ale usilor. Fara nicio problema reusesti sa-ti stochezi toate obiectele personale si mai ramane si loc. Portbagajul are un volum de 300 litri si un acces destul de comod, chiar daca marginea de incarcare este cam prea inalta. Spatiul interior este generos si usor mai mare decat la vechea generatie. Atat in fata cat si in spate pasagerii calatoresc confortabil, tapiteria scaunelor si a banchetei fiind placuta si ferma. Suportul lateral pentru locurile din fata este bun iar in spate 2 pasageri pot calatorii la drum lung in deplin confort.

Dinamica

Ne-am obisnuit ca Renault Clio sa fie o masina confortabila, corecta si cam atat. Iata ca noua generatie da peste cap cam tot ceea ce stiai tu despre Renault oferind o tinuta de drum foarte placuta si cu ceva valente sport. Directia este puternic asistata pentru un confort maxim in oras, dar nu dezamageste nici la drum intins unde ofera un feedback neasteptat de consistent ce te ajuta sa inscrii usor pe viraje puntea fata care este destul de ferma si pastreaza bine directia dictata de sofer. Puntea spate este si ea destul de ferma, uneori prea zgomotoasa pe denivelari, dar foarte eficienta in cazul condusului ceva mai sportiv. Ruliul este minim iar daca exagerezi si te apropii prea mult de limitele aderentei, masina este previzibila si usor controlabila.

Motorul 0.9TCe a fost o surpriza extrem de placuta chiar daca nu este o optiune sportiva, in ton cu designul si suspensia sport. Foarte fasnet in oras datorita etajari ideale a primelor trepte de viteza, micul motor iti asigura o deplasare rapida in traficul de zi de zi. Urca usor in ture insa devine usor zgomotos la turatie mare. Reprizele pana in 90km/h sunt foarte bune insa la viteze superioare performantele sunt destul de diluate cei 90 CP fiind parca insuficienti in ciuda unei greutati de doar 1009 kg. In mod surprinzator insa, noul Clio reuseste sa atinga si mai ales sa mentina viteze destul de ridicate pe autostrada chiar daca demarajele nu sunt surprinzatoare. Se poate calatorii confortabil si la peste 140km/h putand atinge fara probleme viteza maxima de 182 km/h inscrisa in fisa tehnica. In cazul depasirilor retrogradarea este imperios necesara insa in mod clar acest motor este mult mai bun decat vechile versiuni 1.4mpi.

IMG_3459

Buget

Preturile la clasa mica sunt din ce in ce mai mari in ultimii ani, deci cei 13.100 euro pret de lista pentru acest Clio pot parea multi la prima vedere. Insa vorbim de varianta de echipare de top numita Dinamique unde dintre optionale mai alegem doar climatizarea automata si senzorii de parcare si astfel pentru 13.880 euro cu TVA avem o masina extrem de bine dotata. Printre dotarile incluse enumeram sistemul Media Nav cu touschscreen, bluetooth si cartografia intregii Europe, jante aliaj de 16″, faruri de zi LED, ABS+ESP, geamuri electrice fata si spate, cotiera centrala, volan imbracat in piele, senzor de ploaie si lumina si foarte multe variante de personalizare a interiorului in nuantele dorite.  Daca raportam la concurenta, vom avea surpriza sa observam ca noul Clio este unul dintre cele mai abordabile modele, varianta de baza Authentique pornind de la 10.400 euro cu TVA.

Downsizing extrem, turbina, 3 cilindri – si totusi nu o sa consume cat un diesel mic, insa se apropie periculos de mult de valori ce pana nu demult nu erau atinse nici macar de acestea. Am reusit in Bucuresti sa obtinem 7.5 litri/100km in conditiile unui trafic aglomerat, cu multe minute bara la bara si abordand un stil de condus relativ agitat. Rareori o sa depasesti 10 litri/100km, noi nu am reusit. La drum intins insa, fara prea mari eforturi, poti ajunge la destinatie cu 5.3litri/100km. Singura situatie cand Clio TCe poate exagera cu benzina este la drum lung si ritm sustinut pe autostrada, unde, daca depasesti cu mult limita legala consumul creste exponential spre 8 litri/100km. Din punct de vedere al consumului, Clio TCe este o optiune foarte buna pentru un rulaj decent de 10-20.000 km pe an si este perfecta pentru cei care ruleaza kilometrii putini dar preponderent urban.

IMG_3471

Verdict

3_5 stars

Noul Clio este un mare pas inainte fata de vechea generatie. Vine cu un design indraznet si foarte elaborat ce inspira o personalitate debordanta, are un interior practic si frumos desenat, un spatiu interior generos si o tinuta de drum foarte buna. Este o masina corecta care ofera placere la condus si ceva atitudine sportiva. Pozitia la volan este cred cea mai buna pozitie dintr-un Renault iar sistemul multimedia cu ecran tactil este foarte practic si eficient. Motorizarea 0.9TCe este un exemplu fericit de donwsizing eficient, oferind suficienta putere pentru o deplasare zilnica rapida si nu dezamageste nici la drum intins. Ok, ar fi fost de dorit mai multi cai putere pentru performante mai bune la viteze mari, insa acest neajuns este compensat de un consum urban si extraurban foarte mic. Noul Clio primeste de la noi 3 stele si jumatate din totalul de 5 disponibile pentru ca este una dintre cele mai bune masini de clasa mica prezente pe piata si pentru ca este plin de caracter.

PLUS - garajul.ro tinuta de drum, design, consum

MINUS garajul.rogarda la sol, reprize, ornamente volan

Opinie Stefan Frangulea – director editorial

“Presat de succesul marcii Dacia, Renault a inteles ca trebuie sa ofere mai mult prin modelele marcii proprii. Clio 4 ofera astfel un pachet funky, foarte atractiv la design, cu multiple variante de customizare si un aspect foarte dinamic si agresiv. E surprinzator cum se pliaza pe banda 1 conducatorii care zaresc noaptea in retrovizoare luminile acestui nou Clio! Tinuta de drum este foarte buna, sportiva, dar nu neconfortabila, insa cu pretul unei suspensii mai zgomotoase decit ne obisnuise marca franceza pina acum. Motorul 0.9 TCE este foarte voluntar, dar se plafoneaza putin la viteze de peste 100 km/h, sugerand ideea ca acest downsizing a fost impins prea departe, si poate o versiune degonflata a unui 1.2 TCE ar fi fost putin mai echilbrata pentru un uzaj mixt oras-extraurban-autostrada.”

IMG_3521

Date Tehnice

RENAULT CLIO
Motorizare  0.9TCe
Cilindree (cc)  898
Numar cilindri  3
Numar supape  12
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  90/5.250rpm
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  135/1500
Carburant  benzina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze  manuala/5 trepte
Rezervor (l)  45
Portbagaj (l) min.  300
Viteza maxima (km/h)  182
0 – 100 km/h (sec)  12.2
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  7.5
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  5.3
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  6.5
Emisii CO2 (g/km)  105
Masa proprie (kg)  1.009
Lungime x Latime x Inaltime (cm)  406x173x145

 

Galerie foto