TEST: BMW 118i Sport – Maturitate

3

 

BMW 118i SPORT

[tab: Intro]

In 2004 BMW lansa, cu mare tam-tam si cu un adevarat turneu al unui dirijabil prin toata Europa, Seria 1, un model BMW mai compact si mai ieftin, plasat in gama sub Seria 3 si menit sa concureze in clasa compacta alaturi de VW Golf. Nu era prima incursiune din epoca moderna a lui BMW in zona masinilor compacte, insa incercarile anterioare reprezentate de doua generatii de Seria 3 Compact, un Seria 3 scurtat, cu fundul taiat, parusera mai degraba niste testari ale pietei. Eu unul imi aduc aminte de emotia cu care am descoperit expus, la Aeroportul Baneasa, modelul Seria 1, un prim model BMW  aproape accesibil financiar pentru mine la vremea aceea.

In 2011, dupa 7 ani si peste 1 milion de masini produse (devenind al doilea cel mai vindut model din gama BMW dupa Seria 3) intr-o oferta de modele cuprinzind pe linga hatch-ul cu 5 usi, un hatch cu 3 usi, un model coupe  si un model cabrio (inclusiv un coupe senzational dezvoltat de divizia M, pe care speram sa il putem conduce si noi cindva), prima generatie Seria 1 lasa loc noului Seria 1, nume de cod F20. In teorie, acest nou Seria 1 este chemat sa duca mai departe succesul primei Serii 1 corectind defectele acesteia, si anume spatiul redus pentru pasagerii din spate si in portbagaj si un interior cu materiale destul de ieftine fata de restul gamei BMW. Prin bunavointa importatorului BMW, am avut ocazia sa vedem si noi ce progrese a facut noul Seria 1, cum se comporta si cum se conduce si mai ales daca are capacitatea sa isi indeplineasca misiunea de a deveni noua referinta in domeniul compactelor premium.

[tab: Design]

Desi a crescut din toate punctele de vedere (lungime, latime, ampatament), noua Serie 1 se inscrie din punct de vedere al design-ului ca un succesor al primei generatii si putem vorbi de o continuitate de design. Linia este usor indulcita, prezentind detalii mai expresive, insa fara a deveni o masina frumoasa. Partea cea mai discutabila ni se pare fata, unde farurile mai mari, bulbucate, sunt poate semnatura stilistica cea mai putin inspirata din intreaga gama BMW actuala. Personal, m-am intrebat daca nu cumva designerii BMW au primit indicatii clare de a nu face o masina prea frumoasa pentru a nu rapi din clientii potentiali ai seriilor mai mari.

Totusi, cu privire la aspectul design-ului exterior se cuvine sa facem citeva precizari. Prima este aceea ca designerii BMW au avut o viziune in minte cind au proiectat noul Seria 1. A doua este aceea ca prin alegerea Pachetului M Sport, partea din fata a masinii capata un design in opinia noastra mai placut si mai consensual. A treia remarca este ca prin blocurile optice generos dimensionate, noua Serie 1 pare, mai ales noaptea, vazuta in oglinda retrovizoare, o masina mult mai mare decit este in realitate, ducind cu gindul la un BMW Seria 5 de exemplu.

[tab: Interior]

Trimiterea la BMW Seria 5 continua si in interior. Practic prin design, calitatea finisarii si echipamentele disponibile, bordul noii Serii 1 devine practic un fel de Seria 5 in miniatura. Calitatea finisarii este in net progres, raspunzind astfel criticilor adresate fostei Serii 1 conform carora materialele din interior nu erau la nivelul celorlalte modele ale gamei BMW. Din punct de vedere al tehnologiei imbarcate sunt disponibile, in serie sau optional, toate sistemele oferite si pentru fratii mai mari, cum ar fi sistemul cruise-control cu functie de frinare, avertizorul de schimbare a benzii de lunare, farurile adaptive si care trec de la pozitia faza lunga la faza scurta si invers in mod automat, sistemul de afisaj Head-up Display, sistemul Driving Experience Control ce permite alegerea intre mai multe moduri de conducere (Sport+, Sport, Confort, Eco Pro) etc. Versiunea testata de noi era una generos echipata, bordul acesteia captind atentia in primul rind prin monitorul iDrive care este plasat ca un element central al tabloului de bord. Acest monitor permite accesul la o multitudine de informatii, cum ar fi sistemul de navigatie sau accesul la internet prin intermediul aplicatiilor BMW ce permit conectarea la un iPhone. De asemenea, o remarca speciala se cuvine sistemului audio Harman Kardon cu 12 difuzoare, care este unul din cele mai bune intilnite de noi.

Fosta Serie 1 a fost criticata si pentru ca spatiul interior mai ales pentru locurile din spate, era destul de limitat (si datorita configuratiei de tip propulsie, unica in clasa compacta).  In interiorul noii Serii 1, se pot sesiza imediat avantajele oferite de cresterea in dimensiuni de la o generatie la alta, si anume o crestere a lungimii cu 8.5 centimetri din care 3 centimetri la nivelul ampatamentului, reflectata in cresterea spatiului pentru picioare cu aproximativ 2 centimetri. Pe latime, se cistiga tot 2 centimetri in habitaclu iar axele rotilor sunt mai late cu 51 mm (in fata) si 72 mm (in spate). Pe ansamblu, in comparatie cu fosta Serie 1, senzatia de spatiu este mult mai importanta si am putut lua loc in spate, la cei 1.89 metri, fara probleme de acces si fara contorsionism. Portbagajul cistiga si el 30 de litri in configuratia standard, oferind o capacitate intre 360 si 1200 litri depinzind de pozitia banchetei spate).

Modelul testat de noi era echipat cu scaune sport, care ofera un suport lateral foarte bun, si permit, coroborat cu volanul reglabil in inaltime si adincime, obtinerea unei pozitii de conducere ideale pentru soferii de orice gabarit. Volanul sport este si el foarte placut, oferind o priza foarte buna ce ușurează foarte mult un sofat sportiv pe serpentine. Aceste doua echipamente erau in cazul modelului testat parte din Linia de echipare Sport Line, una din cele doua versiuni de personalizare (cealalta fiind Urban Line, care e mai putin interesanta dupa gustul meu), insa se pot comanda si separat.

[tab: Dinamica]

Am avut ocazia sa testam BMW 118i atit in cadrul drive test-ului nostru efectuat pe soselele patriei, cit si in cadrul evenimentului BMW Joy Drive unde am testat o flota de Seria 1 pe un circuit de tip poligon de slalom. Masina are o tinuta de drum exemplara, mergind pe sine pe curbe si permitind abordarea curbelor la viteze foarte mari si fara interventia sistemului DSC, inclusiv pe trasee cu probleme de aderenta (nisip, urme de noroi, carosabil umed). Acesta intervine doar in situatii la limita, precum manevrele de evitare, si intr-un mod foarte discret si putin intruziv. Practic, intelegem de ce pina la venirea ultimelor ierni, multi englezi nu aveau habar ca BMW-urile lor au tractiune pe rotile din spate!. Comportamentul dinamic este ajutat si de suspensiile sport, de impartirea maselor in raportul 50:50 intre punti (permisa de configuratia de tip propulsie) cit si de masa relativ redusa a masinii, si anume 1.370 kg, cu 30 de kilograme mai putin decit vechea generatie Seria 1 120i, si asta in ciuda dimensiunilor mai mari. Directia asistata electrohidraulic este probabil unul din cele mai bune sisteme de acest tip si noua ni s-a parut suficient de transparenta desi unii puristi regreta comunicativitatea unui sistem clasic de tip hidraulic. Asta e, datorita presiunii pe reducerea consumului si a emisiilor poluante, aceste sisteme electrohidraulice probabil se vor cvasi-generaliza.

Cutia de viteze manuala cu 6 trepte cu care era echipat modelul testat a fost o alta surpriza placuta, avind o manevrare mai usoara decit la modelele BMW mai vechi echipate cu cutie manuala (si in cazul carora suspectam faptul ca BMW adauga in mod expres o manevrare mai grea si mai virila a cutiei si a pedalei de ambreiaj pentru a impinge potentialii cumparatori spre alegerea excelentelor cutii automate).

Suspensiile sport nu inseamna insa un confort redus la rularea pe drumurile denivelate, unde practic constatam ca BMW a reusit un compromis remarcabil intre o tinuta de drum ferma, sportiva, fara ruliu, si un confort absolut acceptabil pe drumuri proaste (fara a se situa insa la nivelul celor mai confortabile suspensii oferite de exemplu de un Citroen Hydractive, insa nu asta este obiectivul acestei masini).

Propulsorul Twin-Turbo de 1.6 litri, prezent pe modelul de test, pune la dispozitie o putere maxima de 170 CP la 4.800 rpm si un cuplu motor maxim de 250 Nm intre 1.500 si 4.500 rpm. Demarajul de la 0-100 km/h se realizeaza in 7.4 secunde, rezerva de putere fiind in opinia noastra suficienta in orice situatie, cu avantajul oferit de consumul si fiscalitatea reduse ale unui motor de 1.6 litri. Noi am avut ocazia sa testam acest motor intr-o configuratie si mai sportiva pe Mini Coupe Cooper S (184 CP) si pe Peugeot RCZ (200 CP), dar realist vorbind, nu ai nevoie de mai mult, cuplul motor semnificativ permitind reprize viguroase si efectuarea depasirilor foarte rapid si in deplina siguranta (cine vrea mai mult, poate opta pentru versiunea 125i, recent adaugata in catalog, care ofera 218 CP din motorul de 2.0 Twin Turbo, o versiune mai degonflata a propulsorului pe care l-am testat pe BMW X1 xDrive28i). Motorul ofera o acustica studiata, cu timbru sportiv, care contribuie si ea la placerea de a conduce acest BMW 118i.

[tab: Consum]

Consumul anuntat de BMW pentru 118i este de 7.5-7.6 litri/100 km in mediul urban si 4.8-4.9 litri/100 km in extraurban, pentru o valoare mixta de 5.8-5.9 litri/100 km. Nivelul de emisii anuntat este de 134-137 grame de CO2 pe km.

In realitate, aceste valori sunt destul de greu de atins. In traficul din Bucuresti, BMW 118i a consumat in medie cam 10-11 litri/100 km, aceleasi valori fiind atinse si in cadrul unei conduceri sportive pe un drum virajat.

Din experienta noastra, pentru acest nivel de putere si performante, BMW-ul Seria 1 consuma mai putin cu pina la 1 litru decit competitorii din clasa compacta, beneficiind de avantajele oferite de tehnologia EfficientDynamics (indicator de schimbare optima a treptelor de viteza, recuperarea energiei la frinare, start-stop, pneuri cu rezistenta redusa la rulare, gestiune electrica a diferitelor organe mecanice cum ar fi pompa de ulei, directia etc.). Recunoastem ca avind la dispozitie un motor atit de dinamic pe un sasiu asa sportiv, nu am testat deloc modul Eco Pro oferit standard, care influenteaza gesiunea motorului, consumul electric al diferitelor organe mecanice si raspunsul acceleratiei.

[tab: Buget]

BMW 118i are un pret de pornire de 28.086 de euro cu TVA. Pachetul Sport Line prezent pe masina testata costa 1.980 EUR cu TVA. Exemplarul testat de noi era unul foarte bine dotat, asa cum ne-au obisnuit modelele demonstrative oferite de BMW Romania, avind un pret de aproximativ 45.000 EUR cu TVA, insa consideram ca se poate configura o masina in echipare suficienta la un pret de 35.000 EUR cu TVA.

Acest pret nu este unul exagerat dupa noi avind in vedere calitatile intrinseci ale unui produs BMW, dar poate parea ridicat pentru o compacta mai ales cind la o diferenta de pret de 5-6.000 EUR cu TVA in plus, se poate cumpara un Seria 3 motorizat similar, care are o imagine de limuzina sportiva BMW si un potential de revinzare mult mai mare. Potentialele cumparatoare de sex feminin vor prefera probabil avantajele oferite de SAV-ul BMW X1, care e doar putin mai scump, beneficiind si de niste reduceri interesante la momentul actual, dar acesta este construit pe o platforma hardware mai veche decit noua Serie 1, care practic este conceputa pe plaforma noii Serii 3.

In zona compacta premium, principalul rival este Audi A3 Sportback 1.8T, care are un pret de 28.120 EUR cu TVA insa beneficiaza de reduceri in asteptarea noii generatii care va fi lansata anul acesta. De asemenea, asteptam cu interes sa vedem oferta de pret a lui Mercedes pentru noua clasa A, care va fi de data asta un hatch sportiv similar cu Seria 1 renuntind la structura de monovolum compact cu podea inaltata. In zona de pret dintre oferta producatorilor generalisti si cea a celor premium, un VW Golf 1.4 TSI 160 CP Confortline costa 19.609 EUR plus TVA in oferta Edition.

Garantia oferita de BMW este de 2 ani fara limita de km, aceasta putand fi extinsa, prin intermediul unor pachete de garantie extinsa flexibile. Se cuvine sa mentionam de asemenea si pachetul BMW Service Inclusive, oferit gratuit, care cuprinde 5 ani de verificari si revizii in service-urile marcii si intretinere gratuita (schimbarea uleiului de motor, inclusiv a filtrului, inlocuirea filtrului de aer, a microfiltrului, a bujiilor si lichidului de frina). Din acest punct de vedere, costul de exploatare al unui vehicul BMW va fi mai mic decit al unui vehicul al unei marci concurente, avantajul pentru client fiind estimat de noi la un nivel de cel putin 1000 EUR.

In prezent exista o oferta speciala pentru BMW Seria 1, ale carei detalii le puteti gasi aici sau aici. Pentru mai multe detalii referitoare la echipari si preturi va invitam sa accesati configuratorul oficial.

[tab: Verdict]

Noul BMW Seria 1 este un produs foarte matur, care a corectat toate defectele reprosate generatiei precedente si ofera o poarta de acces fara compromisuri catre lumea BMW. Estetica este discutabila, dar cu timpul ne-am obisnuit cu ea, iar 118i ofera, pentru un pret putin mai mare decit al unui hot-hatch, un model cu tenta sportiva cu suficienta putere si cu un rafinament specific unui produs premium.

Cu toate acestea, din perspectiva pretului si a pozitionarii acestuia fata de clasa compacta generalista si fata de Seria 3 in gama BMW (practic cu 5.000 EUR cu TVA mai mult se poate cumpara un BMW Seria 3 similar), BMW Seria 1 va ramine probabil un model destul de marginal pe piata noastra, mai ales in versiunea echipata cu acest motor, variantele preferate fiind probabil mai degraba cele de la baza gamei care permit accesul la lumea BMW pentru o categorie mai larga de cumparatori. Totusi, ceea ce ofera BMW Seria 1 este o propunere foarte coerenta care va fi apreciata probabil in aglomeratele metropole europene unde dimensiunile compacte pot fi un avantaj important.

[tab: D. tehnice]

BMW 118i Sport Line
Motorizare  1.6 Twin Power 170 CP
Cilindree (cc) 1598
Numar cilindri 4
Numar supape 16
Raport compresie 10,5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 170/4800
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 250/1500-4500
Tip injectie directa
Carburant benzina
Norma de poluare Euro5
Cutie de Viteze  CVM6
Pneuri 195/55 R16
Rezervor (l) 52
Portbagaj (l) min. 360
Viteza maxima (km/h) 225
0 – 100 km/h (sec) 7.4
Consum Urban 7.5-7.6
Consum Extraurban 4.8-4.9
Consum Mixt 5.8-5.9
Emisii CO2 (g/km) 134-137
Masa proprie (kg)  1370
Lungime x Latime x Inaltime 4324-1984-1421

3 COMENTARII

Comments are closed.