TEST: BMW 525d xDrive Individual 218 CP 8AT – Echilibru elegant

0

 

BMW 525d xDrive Individual 218 CP 8AT

BMW Seria 5 este, alaturi de Seria 3, unul din stilpii de temelie ai gamei producatorului bavarez. Daca Seria 3 este bestseller-ul gamei, BMW Seria 5 se claseaza pe locul doi din punct de vedere al numarului de exemplare vindute, insa e responsabila de 50 % din profiturile companiei din Munchen. In plus, Seria 5 a fost intotdeauna, incepind cu debutul primei generatii in 1972, unul din principalele modele care au definit standardele de polivalenta si de noutate tehnologica ale lumii auto. Seria 5 E60/61 a fost considerata de multi cea mai buna masina din lume considerind raportul intre pretul platit si pachetul complet primit in schimbul acestuia.

Dupa 5 generatii (nume de cod E12, E28, E34, E39, E60/E61) si peste 5 milioane de exemplare produse, Seria 5 s-a reinoit in 2010, prezentind generatia a 6-a, prima avind un nume de cod incepind cu litera F (F10/F11). Presa auto a receptionat-o cu mare entuziasm, plasind-o din primul moment la virful ierarhiei clasei mari premium, si in aceste circumstante am avut si noi curiozitatea de a vedea cum se prezinta noua Serie 5. BMW Group Romania ne-a oferit oportunitatea unui test cu un exemplar Seria 5 foarte interesant, combinind noul motor 2.0 twin-turbo diesel de 218 CP, tractiunea integrala xDrive si finisarea personalizata Individual line.

Design

Din punctul de vedere al design-ului, dupa extravaganta liniei de design avangardiste a generatiei predecente E60/E61 (conceputa in timpul epocii de design Chris Bangle, si dupa unii cel mai reusit model al acelei perioade), noua Serie 5 F10/F11 vine cu un design mai armonios si clasic, cu dozajul potrivit intre sportivitate si eleganta sic. E de urmarit ce se va intimpla in timp cu design-ul acesta mai consensual al noii Serii 5, intrucit dupa unii design-ul curajos si avangardist al fostei generatii E60/E61 era inca actual la momentul schimbului de generatie.

Linia de inrudire cu Seria 3 (E90 si F30) este evidenta din lateral, noua Seria 5 fiind mai atletic si dorind parca prin asemanarea cu sora mai mica sa ilustreze faptul ca este la fel de agila. Partea din fata a Seriei 5 insa are un tratament specific in cadrul gamei actuale BMW, prezentind cel mai frumos “bot” dintre toate modelele bavareze actuale.

Designerii BMW ramin insa niste artisti sofisticati, si desi forma generala este mai clasica decit cea a generatiei precedente, studiind mai atend masina observam o serie de detalii de design, cum ar fi grilele de aerisire ale radioatorului specifice BMW plasate mai jos si mult mai late, umbra lasata de linia curba din josul portierelor, care porneste de la roata din fata si creste catre spate, faldurile paralele de pe stopuri care parca sugereaza niste aripi sau crestele complexe de pe capota motorului, care nu sunt straine si de criteriile de siguranta impuse de testul EURONCAP de coliziune cu un pieton. Linia laterala puternic pronuntata in dreptul manerelor ne trimite cu gindul parca si la Seria 7, astfel ca aceasta noua Serie 5 se incadreaza armonios in gama actuala de modele BMW.

In cazul modelului testat de noi, linia de design eleganta a fost completata de culoarea speciala Champagner Quarz metallic, disponibila in catalogul BMW Individual pentru modica de 1.933 EUR + TVA, o culoare de tip camelon care ne-a fascinat cu nuantele sale continuu schimbatoare.

Habitaclu

In habitaclu, lectia de eleganta oferita de BMW Individual continua, prin prezenta interiorului extins din piele Choiba Brown (3.151 EUR + TVA), a volanului BMW Individual cu insertii lemn (588 EUR + TVA), a insertiilor de lemn BMW Individual Fine Wood Trim Platan Roşu Maro (907 EUR + TVA) si a pragurilor BMW Individual Antracit. Combinatia poate nu fi pe toate gusturile insa mie personal mi s-a parut geniala. De altfel, cred ca acesta este si rostul ofertei BMW Individual, acela de a oferi clientilor cu dare de mina posibilitatea de a isi croi o masina cit mai pe gustul lor. Daca este sa adaugam si sistemul audio Hi-Fi cu 12 difuzoare, ca de obicei foarte bun, putem concluziona ca habitaclul modelului testat s-a dovedit un loc foarte placut si primitor.

Restul elementelor legate de habitaclu sunt in linie similara cu celelalte BMW-uri pe care le-am testat anul acesta. Pozitia de conducere este ajustabila la milimetru iar scaunele optionale Confort (1.412 EUR + TVA), ventilate (681 EUR + TVA) au fost excelente pe un parcurs rutier mai lung, fiind fara indoiala o echipare optionala demna de luat in considerare. Instrumentele de bord urmeaza logica specifica marcii, regasita de la un model la altul si simplificata prin implementarea iDrive. Volanul BMW Individual cu insertii lemn este spectaculos ca infatisare si se imbina armonios cu restul interiorului, dar recunosc ca as fi preferat oricind un volan sport M, gros si invelit in piele fina, fara nici un fel de insertii.

Spatiul interior la nivelul pasagerilor spate este multumitor, fara insa a marca recorduri in cadrul clasei mari premium (Mercedes E-Class si Audi A6 stau mai bine la acest aspect). Pentru o limuzina destinata unui director general de firma, care adesea sta pe locul dn spate in vreme ce masina este condusa de sofer, acest aspect poate fi important. Insa daca acelui director general ii place sa conduca, probabil nu exista varianta mai buna decit o Seria 5, iar soferul va fi lasat de multe ori la sediul companiei.

Portbagajul are o capacitate de 520 de litri, fiind suficient de mare si avind o forma regulata care faciliteaza incarcarea bagajelor (chiar daca capacitatea este depasita de aceleasi modele mentionate mai sus, Mercedes E-Class si Audi A6). Pentru cine are nevoie de mai mult spatiu exista si varianta mai versatila Touring (break). Am remarcat echiparea optionala cu inchidere automata de la buton a portbagajului, de regula prezenta pe SUV-uri mari cu hayoane mai grele.

In ceea ce priveste vizibilitatea, nu avem nici aici nimic de obiectat. Suprafetele vitrate si oglinzile sunt suficient de generoase pentru a nu crea probleme in aceasta privinta. Modelul testat de noi nu era dotat cu camera de marșarier sau un sistem optional de camere de luat vederi laterale si spate care sa genereze o vedere de tip “bird’s view” a  masinii, dar senzorii de parcare fata si spate s-au dovedit suficient de precisi si de utili pentru manevrarea in orice spatii strimte.

Dinamica

La capitolul dinamica, modelul BMW 525d xDrive testat de noi ne-a impresionat din mai multe privinte, atit in ceea ce priveste motorizarea cit si tinuta de drum. In privinta motorizarii, trebuie sa recunoastem ca motorul 2.0 twin turbo diesel de 218 CP si 450 Nm este o realizare de exceptie, impresionanta prin eficacitate si performante.

Inginerii bavarezi au reusit sa obtina o asemenea izolare a vibratiilor si o sonorizare discreta si studiata, sub forma unui miriit gutural, astfel incit configuratia cu “4 in linie” a motorului sa poata fi greu de ghicit chiar de un cunoscator! Insonorizarea motorului este mult mai buna decit in cazul variantelor 20d 184 CP ale acestui motor pe care le-am testat pe Seria 3 si BMW X3. Unul din colegii nostri de redactie, dupa un contact cu masina, s-a intors ferm convins ca a avut de-a face cu un model cu 6 cilindri in linie de 3 litri cilindree. Nu era o presupunere chiar nefondata, intrucit pina in Septembrie 2011, modelul BMW 525d a fost echipat cu o versiune a motorului 3.0 L6 turbodiesel degonflata la 204 CP si 450 Nm.

De ce a facut BMW acest “downsizing” in cazul motorizarii modelului 525d? Din doua motive, una legata de consum si emisii poluante si alta legata de taxele de prima inmatriculare si impozitele anuale, care sunt calculate in multe tari raportat la cilindree. Din aceasta perspectiva, motorizarile de 2 litri turbodiesel tind sa devina configuratia optima care sa combine consum redus, impozite si taxe mici si o dinamica suficienta. Practic, acest motor cu 2 litri ofera puterea si cuplul pe care il oferea inainte un motor de 3 litri, in conditiile unui consum mai mic, si a unui impozit anual de 176 de lei fata de 2.155 lei cit ar fi fost impozitul pentru motorul de 3 litri.

In zona de acceleratii si reprize necesare in majoritatea situatiilor, motorizarile de 2 litri turbodiesel fac fata cu brio, insa dupa 100 km/h, incep sa piarda din suflu si sa se plafoneze, aspect intilnit inclusiv la motorul 20d de 184 CP de la BMW in cazul in care este montat pe masini mai grele (Seria 5, X3). Ei bine acest motor 2.0 twin turbo diesel de 218 CP si 450 Nm este primul turbodiesel cu patru cilindri si 2 litri cilindree care nu isi pierde suflul deloc la viteze cu trei cifre si continua sa aiba reprize excelente si la viteze de autostrada germana. Cifrele de performanta declarate sunt impresionante: demarajul 0-100 kmh in 7.0 secunde este o valoare mai buna decit cea obtinuta de un BMW 525i E60 echipat cu motor de 3.0 litri pe benzina si aproape la fel de buna ca si cea obtinuta de un BMW 530d E60 echipat cu motor de 3.0 litri turbodiesel!

In aceste conditii, depasirile se realizeaza foarte rapid si sigur, cu conditia de a anticipa o mica ezitare probabil mai mica de 1 secunda pe care o are cutia automata Steptronic la momentul kick-down-ului. Este probabil o chestiune de protejare a sistemului complex bi-turbo, insa noi am reusit sa rezolvam problema acestei ezitari printr-o retrogradare manuala cu 1-2 trepte, de la padelele de pe volan.

Al doilea aspect unde am fost impresionati de BMW 525d xDrive a fost tinuta de drum, si asta cu atit mai mult cu cit modelul testat nu era dotat cu sistemul de control dinamic al amortizoarelor Adaptive Drive (in mod ciudat indisponibil deocamdata pentru 525d si 525d xDrive desi disponibil optional sau in serie pentru restul gamei Seria 5). Adaptive Drive include doua sisteme, si anume Dynamic Drive (stabilizatoare active pe axele fata si spate care contracareaza tendinta de ruliu in curbe)  si Dynamic Damping Control (amortizoare cu tarie controlata electronic). Pentru 525d si 525d xDrive este disponibil Dynamic Damping Control, insa modelul testat de noi nu era echipat nici cu acest sistem. La momentul lansarii actualei serii 5 F10, anumite reviste din strainatate au opinat faptul ca sistemul Adaptive Drive este obligatoriu pentru a avea o masina cu un dinamism demn de marca BMW. Noi am avut in trecut un contact scurt cu BMW 530d cu Adaptive Drive (e drept ca mai mult pe autostrada si drumuri judetene de cimpie, fara multe viraje) insa acest 525d cu suspensia standard, pasiva si ne-ajustabila ne-a demonstrat ca nu e neaparat necesar sa alegem Adaptive Drive (daca de exemplu bugetul pentru company car nu ne permite). Chiar si cu suspensia standard, masina dovedeste un sasiu foarte sanatos si ofera multa placere la volan stind pe sosea ca pe sine. Fara indoiala sistemul de tractiune integrala xDrive nu este strain de tinuta de drum foarte buna. Exista un ruliu sesizabil, dar acesta este gradual si masina transmite in mod foarte direct si cinstit unde sunt limitele. Poate fi chiar o solutie mai sigura pentru un sofer mai neexperimentat, pentru ca modelul cu Adaptive Drive impinge limitele atit de departe incit ele odata atinse, redresarea este mult mai greu de realizat. Un mic neajuns al suspensiei standard este acela ca pe drumuri cu gropi si denivelari, mai ales cele cu imperfectiuni minore, ele sunt resimtite putin in habitaclu si se aude un zgomot surd, care nu e nefamiliar posesorilor de BMW-uri de generatii mai vechi echipate cu suspensii pasive (E90, E60), dar mult diminuat. Direcția electrica nu are puritatea direcției hidraulice a generatiei precedente, dar este corect setata si pare sa ofere chiar si un minim feedback.

In absenta sistemului Adaptive Drive, butonul Driving Experience Control modifica setarile directiei electrice, ale raspunsului la pedala de acceleratie, soft-ul motorului si modul de functionare al transmisiei. De asemenea, ca in cazul tuturor modelelor BMW recente, exista si un mod Eco Pro orientat spre imbunatatirea consumului si reducerea emisiilor, si tot ca de obicei, nu am prea apelat des la acest mod :).

BMW Seria 5 F10  a fost testat de EURONCAP in 2010 (versiunea 530d), obtinut un calificativ de 5 stele.

Consum

Consumul de combustibil oficial mediu anuntat de BMW pentru 525d xDrive 8AT este de 5.1 litri/100 km, cu o valoare pentru consumul urban de 6 litri/100 km si un consum extraurban de 4.6 litri/100 km. Noi am reusit pe un traseu rutier combinat, pastrind viteza in limitele a maximum 90-100 km/h, un consum de aproximativ 6 litri/100 km, cu aerul conditionat pornit si fara mod ECO PRO. In conditiile unui ritm mai sustinut, pe o sosea virajata sau pe autostrada, consumul mediu a inregistrat valori de maximum 8 litri/100 km. In aglomeratia traficului din Bucuresti nu am depasit o medie de 10 litri/100 km, e drept, folosind in mare masura sistemul “Start-Stop”, chiar daca re-pornirea motorului nu este printre cele mai rafinate din cite am intilnit. In orice caz, aceste performante de consum sunt impresionante pentru o limuzina de peste 200 CP cintarind 1.8 tone.

Buget

BMW 525d xDrive are un pret de lista in versiunea de baza de 54.126 EUR cu TVA, excelenta cutie automata cu 8 trepte fiind echipament de serie pentru versiunea xDrive a lui 525d. Versiunea simpla, cu tractiune spate si cutie manuala a lui 525d are un pret de pornire de 49.228 EUR, dar noi credem ca merita platit surplusul de pret pentru cutia automata si xDrive.

Pretul de lista solicitat pentru BMW 525d xDrive este foarte apropiat de cele ale competitorilor germani. Astfel, Audi A6 3.0 TDI quattro de 204 CP, cu transmisie automata S-tronic, are un pret de 54.174 Euro cu TVA, cu doar 48 de Euro mai mult decit modelul bavarez! Mercedes ofera si el modelul E250 CDI 4Matic, cu transmisie automata, la pretul de 53.041 de Euro cu TVA, cu doar aproximativ 1000 de EUR mai putin decit 525d xDrive. In aceste conditii, alegerea depinde foarte mult de gusturi, de echipamentele oferite in dotare standard precum si de ofertele promotionale oferite la un moment sau altul de importatorii si dealerii celor trei marci germane. Actualmente BMW ofera o reducere de 9.444 Euro cu TVA, astfel ca un model 525d xDrive suficient de bine dotat (incluzind tapiterie de piele, sistem de navigatie, pachet Advantage, jante de 18 inci) este oferit la un pret de 54.927 Euro cu TVA.

Modelul testat de noi, masina de presa a BMW Group Romania, era dotat cu foarte multe echipamente optionale in valoare totala de peste 25.000 Euro, fiind o vitrina pentru linia de echipamente si finisari Individual, totul pentru un pret total de lista de 79.693 Euro cu TVA. Este un pret cu siguranta mare pentru un model echipat cu un motor de 2 litri, fiind foarte aproape de pretul de lista pentru versiunea standard (destul de bine echipata) a noului model M-Performance BMW M550d xDrive cu 381 CP si  740 Nm, care costa 85.312 Euro cu TVA!

Ca si pentru restul gamei BMW, garantia oferita este de 2 ani fara limita de km, aceasta putand fi extinsa, prin intermediul unor pachete de garantie extinsa flexibile. In plus, BMW ofera gratuit pachetul BMW Service Inclusivecare cuprinde 5 ani de verificari si revizii in service-urile marcii si intretinere gratuita (schimbarea uleiului de motor, inclusiv a filtrului, inlocuirea filtrului de aer, a microfiltrului, a bujiilor si lichidului de frina). Pentru mai multe detalii referitoare la echipari si preturi pentru modelul BMW 525d xDrive va invitam sa accesati configuratorul oficial.

Verdict

BMW Seria 5 este modelul care consolideaza suprematia BMW in clasa mare premium. Versiunea 525d xDrive este un succes de vinzari generalizat in Europa, oferind lux, confort, sportivitate si eficienta tractiunii integrale, combinata cu un motor compact, cu impozit mic si consum redus. In Romania, dupa cum preciza intr-un interviu acordat bmwblog.ro de catre domnul Marco Schulz, Director General BMW Romania, noul Seria 5 a devansat la vinzari modelul BMW X5, in special datorita versiunii 525d xDrive.

Rational vorbind, acest model poate fi o alegere mult mai buna decat un SUV de clasa mare precum BMW X5, pentru ca in realitate sunt destul de rare situatiile cind ai nevoie de garda la sol suplimentara a unui SUV, iar greutatea mai mica si aerodinamica mai buna a Seriei 5 permit obtinerea unor performante foarte bune dintr-un motor mai mic si mai economic. Iar daca e nevoie de mai mult spatiu pentru bagaje si mai multa versatilitate, exista versiunea touring pentru un supliment de pret de 3.038 Eur cu TVA.  De ceva vreme cochetez personal cu ideea unui SUV (mai practic pe drumurile noastre, mai versatil, conferind o senzatie mai mare de siguranta), dar acest BMW 525d xDrive m-a facut sa imi iau gindul de la SUV si sa ma gindesc serios la acest model, una din cele mai reusite daca nu chiar cea mai reusita berlina de clasa mare de pe piata la momentul actual.

Date tehnice

BMW 525d xDrive Individual 218 CP
Motorizare 2.0 diesel 218 CP
Cilindree (cc) 1995
Numar cilindri 4 in linie
Numar supape 16
Raport compresie 16.5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 218/4400
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 450/1500-2500
Tip injectie directa de tip common-rail
Carburant motorina
Norma de poluare Euro5
Cutie de Viteze CVA8
Pneuri 225/55 R17 (standard)
Rezervor (l) 70
Portbagaj (l) min. 520
Viteza maxima (km/h) 234
0 – 100 km/h (sec) 7.0
Consum Urban 6
Consum Extraurban 4.6
Consum Mixt 5.1
Emisii CO2 (g/km) 134
Masa proprie (kg) 1795
Lungime x Latime x Inaltime (mm) 4899-1860-1464