TEST: Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG6 Shine 92 CP – Esential

0

INTRO

Citroën se afla intr-o ofensiva de produs sustinuta, care aduce un aer proaspat in oferta sa de modele, asa cum am avut de exemplu ocazia sa constatam cu o ocazia testului cu Citroën DS3 1.6 THP, una din cele mai vesele, joviale si entuziaste bombinete testate la Garajul.ro. In paralel cu gama premium dezvoltata sub initialele DS, producatorul francez incearca sa isi regindeasca si gama curenta, modelele din seria botezata cu litera C, pornind de la atributele modelelor importante din istoria sa care au marcat salturi si inovatii fara seaman la momentele de lansare (si ne gandim aici la Traction Avant, la H-Van, la 2CV, la DS sau GS). Vorbim aici de gindirea inovatoare, in afara regulilor prestabilite, “thinking out of the box” pe care Citroën o aplica in cazul de fata categoriei modelelor crossover de clasa mica si compacta, probabil una din categoriile cu cele mai multe compromisuri de acceptat din punct de vedere al ofertelor la momentul actual in piata auto.

Prin C4 Cactus, Citroën reuseste sa aduca in luminile rampei o masina apropiata de un concept car si care prin jovialitate, vivacitate si prezentare aduce aminte de ilustrul sau inaintas Citroën 2CV, parte din panteonul de modele inovatoare Citroën de dinainte de preluarea marcii de catre Peugeot in anii \’70 urmata de avalansa de modele Peugeot re-stampilate cu sigla celor doi dinti ai rotii de transmisie si aruncate in gama Citroën.  E ca si cum cercul e inchis si Citroën revine la traditia sa istorica de inovatie si gindire dincolo de limite. “Plus ça change, plus c\’est la même chose“, vorba francezului Jean-Baptiste Alphonse Karr. E o chestiune frecventa in istoria Frantei, daca e sa ne gindim numai la Revolutia Franceza inceputa cu decapitarea regelui Ludovic al XVI-lea si a sotiei sale, pentru a se finaliza, dupa multe aventuri, cu incoronarea imparatului Napoleon….

Bineinteles ca am fost foarte curiosi sa testam aceasta aparitie inedita, chiar unica, pe scena pietei auto actuale si am avut norocul de a putea beneficia la test de un model Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG6 Shine oferit cu generozitate de importatorul Peugeot-Citroën, caruia ii multumim si pe aceasta cale.

IMG_1806

EXTERIOR

La exterior, Citroën C4 Cactus aduce un aer proaspat si unic in oferta auto actuala, fiind un model imposibil de clasat intr-o categorie sau un tipar, si fiind masina care a atras cele mai multe priviri (curioase si admiratoare) dintre cite am avut la drive-test la Garajul.ro. E drept ca si culoarea masinii de test, Hello Yellow, a avut probabil un cuvant de spus in acest sens. Un alt element care atrage atentia si intriga este reprezentat si de panourile Airbumps, o inventie Citroën reprezentata de niste panouri de cauciuc moale, pozitionate in partea din fata si din spate si pe lateralele masinii, si menite sa diminueze riscul avariilor cauzate de micile lovituri din trafic sau la parcare. Aceste panouri pot fi alese in culori contrastante fata de vopseaua masinii, ceea ce adauga puncte suplimentare caracterului funky, cool si inedit al aparitiei reprezentate de Citroën C4 Cactus.

Din punct de vedere al aparitiei si gabaritului, Citroën C4 Cactus este semnificativ mai joasa decit alte modele cross-over din clasa mica si compacta, desi pastreaza avantajul unei garzi la sol care o plaseaza in aceasta categorie. Ca si gabarit, masina se situeaza intre un model clasic de clasa mica si unul de clasa medie, desi la baza are o plaforma de clasa mica. Forma rotunjita atrage simpatia si elimina orice idee de agresivitate iar farurile pe trei niveluri, cu lumini de pozitie foarte fine si faruri incadrate in spoilerele Airbumps creaza o imagine de extraterestru linistit. Unii ar putea vedea o aripioara de rechin in montantul lateral spate, dar noi zicem ca poate fi cel mult una de delfin, pentru ca ansamblul nu degaja deloc vreo urma de agresivitate ci doar jovialitate si buna dispozitie.

La capitolul idei inovatoare orientate spre simplitate, am remarcat faptul ca stopitoarele pentru lichidul de parbriz sunt pozitionate chiar in varful bratelor stergatoarelor, ceea ce e o solutie si cu avantaje de greutate si reducere a complexitatii constructive dar si cu aspecte practice favorabile.

Desi forma caroseriei ar putea fi mai degraba fi considerata aparent ca orientata spre functie si nu spre caracterul estetic, in final consideram ca designerii Citroën nu au exagerat cu nimic – stilul noului lor model C4 Cactus fiind fara indoiala original dar ramanind totusi omogen si foarte consensual (toti cei cu care am vorbit apreciind design-ul exterior al masinii).

IMG_1793

INTERIOR

La interior, gindirea inovatoare si stilul diferit, esential, se pastreaza. In fata unor concurenti cu tablouri de bord tot mai voluminoase, mai aglomerate cu comenzi si mai masive, venind agresiv peste sofer, Citroën C4 Cactus raspunde cu un bord aerisit si simplificat, dominat de existenta a doua ecrane, unul in fata soferului, pozitionat pentru a fi vazut prin cercul volanului (si nu deasupra, ca la recentele surate de la Peugeot, 208 si 308), pentru viteza si principalele indicatoare si semnale (lipsit insa de turometru, din dorinta de simplificare) si unul central, cu touch screen, care comanda toate sistemele si aduce aminte de solutia de la aceleasi surate Peugeot 208 si 308). In rest, comenzile sunt reduse la butonul rotativ pentru faruri, manetele pentru semnalizare si stergatoare de pe coloana volanului, la 7 shortcut-uri pe marginea ecranului central (pe care le stim tot de la 208 si 308) si la 6 butoane si un potentiometru de volum in josul ecranului central.

E o abordare noua si aerisita care ne-a placut, desi unele aspecte sunt mai dificil de abordat in utilizarea zilnica, de exemplu daca vrem sa comutam climatizarea pe recirculare, trebuie intrat intii pe shortcut-ul de “Climatizare” in ecranul touch-screen dupa care trebuie apasat butonul virtual de recirculare.

Pasagerul din dreapta nu beneficiaza de o gura de aerisire, fiind servit de una din gurile de aerisire de pe consola centrala a bordului, sub ecranul tactil, iar forma foarte compacta a bordului in dreptul pasagerului si torpedoul generos cu capacul care se deschide in sus oferind o deschidere foarte mare a putut fi obtinuta datorita faptulului ca airbag-ul pentru pasager este situat in plafon (o alta mostra de gindire inovativa, de simplificare, iesita din comun).

Exista o serie de detalii de design la nivelul capacului torpedoului si al manerelor usilor care sunt tratate in stil “marochinarie”, trimtand la o geanta de piele, ceea ce ar sugera o anumita preocupare de a fi pe placul clientelei de sex feminin. Scaunele sunt foarte confortabile si generoase, aducand aminte de niste fotolii de salon si de modelele frantuzesti de generatie mai veche. Pentru o persoana de gabarit mai mare, pozitia la volan poate fi insa mai greu de acomodat, fiind mai degraba una cu genunchii orientati in sus, situati semnificativ deasupra sezutului. Volanul e reglabil doar pe inaltime, tot datorita orientarii spre simplitate si reducerea greutatii, dar personal nu pot spune ca am perceput asta ca un neajuns, mai ales datorita tabloului de bord destul de compact si aerisit, plasat practic suficient de departe de sofer.

In cazul versiunii cu cutie de viteze pilotata ETG – Efficient Tronic Gearbox, precum modelul testat de noi, comanda cutiei migreaza pe consola centrala iar levierul de frina de mina ia o forma contorsionata pentru a permite existenta unei perne suplimentare intre cele doua scaune care creaza imaginea de canapea specifica masinilor americane din trecut. Nu putem spune ca i-am vazut prea mult utilitatea, pentru ca am circulat cu cotiera dintre scaune lasata jos dar din punct de vedere vizual, am apreciat inducerea ideii de canapea pentru a sustine si mai mult perceptia de confort al scaunelor. Acest montaj ocupa insa loc si drept urmare C4 Cactus ofera un singur suport pentru bauturi la baza consolei centrale.

Locurile din spate sunt si ele comode si suficient de spatioase, si datorita profilului sculptat al spatarelor scaunelor fata si a spatiului oferit pentru picioare, care pot fi introduse sub scaunele fata. Totusi, e de dorit ca pasagerii din spate sa nu fie claustrofobi, pentru ca geamurile nu se deschid culisand in portiera ci sunt doar rabatabile – e tot o solutie pentru reducerea greutatii. Singurul moment cind iti poti da seama ca modelul are la baza o platforma de clasa mica este la ocuparea cu 3 persoane a banchetei spate, cind latimea limitata poate sa ridice unele probleme de confort. Portbagajul are o capacitate suficient de buna (358 litri, comparabil cu un model compact) dar pacatuieste printr-o margine de incarcare foarte inalta precum si prin bancheta ne-fractionata, deci rabatabila doar intr-o singura bucata, solutie orientata tot spre reducerea greutatii dar pe care Citroën se pare ca e pe cale sa o reconsidere, analizand posibilitatea unei banchete fractionabile macar ca si echipare optionala.

Vizibilitatea este probabil unul din aspectele in care design-ul exterior isi spune cuvantul, deoarece atit la nivelul montantilor laterali fata cit si a celor spate campul vizual este ingustat. In spate, solutia poate veni de la camera de vedere pentru mers inapoi, disponibila ca echipare de serie pe versiunea testata de noi.

IMG_1775

DINAMICA

In ciuda folosirii apelativului C4, Citroën C4 Cactus este constuit pe platforma imbunatatita a modelului de clasa mica C3. E o solutie care a fost dictata atit de dorinta de a tine greutatea in friu si de a pastra orientarea spre esential, cit si de faptul ca noua platforma flexibila inaugurata de Peugeot 308 este inca la inceput de drum. Intrucit majoritatea modelelor de tip SUV si crossover sunt cumparate in Europa de Vest in versiuni 4×2, Citroën a renuntat la oferirea unei versiuni 4×4 scapand astfel de greutatea suplimentara a elementelor adaugate unei platforme care sa poata suporta si versiuni integrale. Astfel, versiunile de baza pe benzina ale lui Citroën C4 Cactus cantaresc sub 1 tona in vreme modelul diesel echipat cu cutia ETG testat de noi cantareste doar 1.055 kg.  Vorbim practic de greutati care sunt cu 200 kg mai mici in medie decit ale modelului compact echivalent Citroën C4, si sunt chiar mai bune decit ale unor modele de clasa mica.

Aceasta greutate redusa in combinatie cu motorizarea diesel de 1.6 litri e-HDi care dezvolta 92 CP si un cuplu de 230 Nm permite o deplasare rapida, cu reprize si acceleratii mai mult decit suficiente, totul in conditiile unui consum redus, despre care vom mai vorbi la rubrica buget. Din pacate insa, aceasta deplasare nu este una si foarte cursiva, datorita cutiei ETG – Efficient Tronic Gearbox. Este vorba de o cutie manuala cu 6 trepte a carei comenzi de ambreiaj si schimbare a treptelor au fost automatizate prin intermediul unor motoare electrice. Noi am mai testat aceasta cutie in trecut pe Peugeot 3008 HYbrid4, si desi intre timp inginerii Peugeot-Citroën au mai optimizat functionarea acesteia, totusi inca avem de-a face in cazul unei rulari mai energice, in forta, cu o usoara intrerupere a accelerarii la schimbarea vitezei, cu efect de zgaltaire, ca si cum masina ar sughita. Totusi, o rulare foarte sportiva nu e prea potrivita cu caracterul masinii, asa ca daca se ruleaza in mod constant, mai calm, sau la o rulare in oras, functionarea cutiei pilotate nu pune nici un fel de probleme atita vreme cit se ridica piciorul foarte putin de pe acceleratie la schimbarea vitezei sau se folosesc padelele de pe volan (oferite standard). Retrogradarile nu sunt afectate de acelasi fenomen de zgaltaire si mai mult, am remarcat chiar faptul ca la incetinire cutia stie sa faca frina de motor de o maniera destul de sustinuta si potrivita. Peugeot-Citroën (PSA) sustine ca aceasta cutie este cu intre aproximativ 15 si 35 de kg mai usoara decit o cutie automata clasica aflata in portofoliul PSA, insa probabil in ciuda acestui avantaj de greutate, in final PSA va decide sa inlocuiasca aceasta cutie cu o cutie automata clasica, probabil furnizata de Aisin.

Dincolo de aceste consideratii privind functionarea cutiei, Citroën C4 Cactus se dovedeste o masina foarte fisneata, care tine curbele foarte bine, cu o directie suficient de precisa si informativa (pentru o directie electrica), si asta si datorita unor suspensii setate destul de sportiv dar care nu afecteaza semnificativ confortul pe denivelari. Greutatea si inaltimea reduse si suspensiile relativ ferme inseamna un ruliu aproape inexistent astfel incit masina se conduce ca o masina obisnuita dar pastrind totusi avantajul unei garzi la sol si a unei pozitii la volan putin mai inaltate. Totusi, din punct de vedere al suspensiei, nu putem sa nu remarcam cit de departe suntem fata de confortul moale de covor zburator al produselor Citroën de pina acum citiva ani.

IMG_1745

BUGET

Citroën C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG6 Shine 92 CP are un pret de pornire de lista de 18.476 EUR cu TVA, in conditiile unei echipari mai mult decit generoase care cuprinde 6 airbag-uri (airbag sofer, airbag pasager cu tehnologie “airbag-in-roof”, airbag-uri laterale si cortina), ABS + REF + AFU + ESP + ASR, Sistem monitorizare presiune pneuri, Ecran tactil 7″, Sistem audio MP3 cu 4 incinte acustice si comenzi pe volan, Oglinzi exterioare reglabile electric, Geamuri fata cu actionare electrica. Geamuri spate pivotante, Regulator / limitator de viteza programabil, Stergatoare parbriz cu sistem “Magic Wash”, Prinderi ISOFIX pe locurile laterale spate, Inchidere centralizata cu telecomanda, protectii Airbump, Faruri diurne cu LED, Hill Assist, Volan cu piele bi-ton si insertii cromate, Bare longitudinale plafon negre, Carcase oglinzi retrovizoare negre (Noir Brilliant), Detector de apa in motorina, Climatizare automata, Sistem audio cu 6 incinte acustice + functie Jukebox, Sistem de navigatie pe ecranul tactil, Connecting Box: Bluetooth + Kit “maini libere”, 2 porturi USB + 1 priza 12V + 1 Jack, Senzori de parcare spate + camera video pt. marsarier, Proiectoare ceata cu functie “cornering light”, Oglinzi exterioare degivrante, Stergatoare parbriz automate, Aprindere automata faruri, Geamuri spate si luneta fumurii, Jante aliaj 16″. Modelul testat de noi beneficia de o serie de optionale precum jantele pe 17 inci (193 EUR cu TVA), barele longitudinale albe (113 EUR cu TVA), roata de rezerva de dimensiuni reduse (97 EUR cu TVA), carcase oglinzi exterioare albe (61 EUR cu TVA).

Avand in vedere calitatile masinii cit si ofertele concurentilor, pretul e in linia pietei, Citroën C4 Cactus avand de partea sa avantajul originalitatii design-ului si al conceptului (Renault Captur 1.5 dCi EDC de exemplu costa 18.350 EUR cu TVA intr-o versiune similara de echipare). Daca echiparea cu cutie automata nu este o alegere obligatorie si nu se ruleaza foarte mult, probabil ca o versiune manuala pe benzina (aspirata 1.2 de 82 CP sau 1.2 turbo de 110 CP), mai ieftina, si cu o echipare medie poate fi o alegere mai buna si mai apropiata de spiritul de esential si simplitate al masinii.

Pentru cei preocupati de fiabilitate, mentionam ca incepind cu 1 ianuarie 2015, modelele Citroen beneficiaza de o garantie de 4 ani in limita a 100.000 km.

Consumul oficial anuntat de Citroën pentru Citroën C4 Cactus este de 3.8 litri/100 km in parcurs urban, 3.4 litri/100 km in regim extraurban pentru un consum mixt de 3.5 litri/100 km. Practic, este cea mai economica masina din cate am testat vreodata la Garajul.ro, integistrand un consum mediu pe un parcurs combinat de 4.4 litri/100 km, in vreme ce in traficul aglomerat al Bucuresti-ului, media de consum a fost in jur de 6 litri/100 km, consumul netrecand nici in cea mai pare aglomeratie dincolo de bariera a 7 litri/100 km. La aceste performante de consum contribuie atat greutatea redusa, eficienta motorului 1.6 e-HDi cit si sistemul Start-Stop care este, ca de obicei la PSA, printre cele mai bune de pe piata – neintruziv, activ la fiecare oprire si capabil sa opreasca motorul inca din frinarea la stop, inainte ca masina sa fie oprita pe loc.

IMG_20150125_162329

VERDICT

Citroën C4 Cactus primeste de la noi 3.5 stele din totalul de 5 disponibile, numai ezitarile cutiei de viteze robotizate privandu-l de obtinerea a 4 stele, pe care fara indoiala un model cu cutie manuala le va marca fara probleme. Ne-au placut infatisarea unica si joviala, elementele inovative, de la Airbumps si pina la stergatoarele Magic Wash sau interiorul aerisit, neinvadat de butoane, tinuta de drum buna si aplombul si apetitul rezervat al motorului diesel de 1.6 litri.

Printre elementele de imbunatatit, mentionam cutia robotizata perfectibila, spatarul monobloc al banchetei si gura inalta de incarcare a portbagajului, volanul reglabil doar pe inatime si vizibilitatea relativ limitata de montantii fata si spate lati.

3-5-stars

PLUS - garajul.ro  concept novator ca o gura de aer proaspat, sasiu reusit, consum redus

MINUS garajul.ro cutie robotizata care zgaltaie, spatarul banchetei monobloc, gura ridicata de incarcare a portbagajului.

DATE TEHNICE

Citroën C4 Cactus
Motorizare  1.6e-HDi
Cilindree (cc)  1.560
Numar cilindri  4
Numar supape  16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  92 CP/3.750
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  230 Nm/1.750
Carburant  motorina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze pilotata/6 trepte
Rezervor (l)  50
Portbagaj (l) min.  358
Viteza maxima (km/h) 182
0 – 100 km/h (sec)  11.4
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  7.9
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  6.4
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  7.2
Consum Urban oficial (l/100km)  3.8
Consum Extraurban oficial (l/100km)  3.4
Consum Mixt oficial (l/100km)  3.5
Emisii CO2 (g/km) 92
Masa proprie (kg)  1.055
Lungime x Latime x Inaltime (mm)  4.157/1.729/1.480

GALERIE FOTO