Renault Scenic 1.6 dCi XMOD – Mutatie reusita

0

INTRO

Renault a fost adesea un inovator pe piata auto propunand concepte si produse noi, fidel principiului formulat intr-unul din sloganurile sale publicitare anterioare: creator de automobile –  \’\’Créateur d\’Automobiles\’\’.

Probabil domeniul in care Renault a inovat cel mai mult este acela al vehiculelor conviviale, familiste, de tip monvolum, unde prima mare inovatie a fost reprezentata de lansarea modelului Espace, in 1984, in clasa medie-mare, urmand de declinarea conceptului de monovolum in clasa mini prin Twingo in 1992 si in clasa compacta-medie prin Scenic in 1996.

Generatia actuala a lui Renault Scenic, a treia la numar, a fost prezentata in 2009 si a beneficiat de un facelift cu ocazia Salonului Auto Geneva 2013. Cu aceasta ocazie, Renault a adaugat in oferta Scénic un model special de tip cross-over, denumit XMOD, care ar putea sa para la prima vedere un fel de succesor al lui Renault Scénic RX4 din prima generatie, dar spre deosebire de acesta nu are tractiune integrala ci doar tractiune pe puntea fata, bazandu-se pe un sistem electronic de control al tractiunii denumit Extended Grip.

Practic, fata de momentul in care Renault inova cu modelele monvolum care deveneau preferatele familiilor din intreaga Europa, preferintele clientilor au migrat catre modele de tip cross-over si SUV (precum Nissan Qashqai, Ford Kuga, Honda CR-V etc.), singurele care inca mai inregistreaza cerere in crestere. Renault a venit cu intirziere la acest bal al modelelor crossover/SUV, si cu o oferta cu atractivitate limitata sub forma lui Renault Koleos (design neconsensual, pozitionare de pret la nivel relativ ridicat, portbagaj mic, imagine restrinsa in Europa datorita platformei de provenienta Samsung Motors).

In fata acestei situatii, pina la derivarea unor noi SUV sau cross-overe de clasa mica, compacta si medie (precum Captur), Renault a incercat sa dea un suflu nou monovolumului sau compact-mediu prin oferirea acestei versiuni tip crossover, XMOD. De altfel importatorul Renault Romania, recunoscand tendinta de piata mentionata mai sus, nu a retinut in oferta pentru Romania decit aceasta versiune speciala pentru Scénic, alaturi de versiunea standard a variantei alungite Grand Scénic, si ne-a oferit posibilitatea sa vedem cum merge si ce atuuri are aceste monovolum care se crede si vrea sa fie crossover.

IMG_20140411_181922

EXTERIOR

La exterior, Renault Scénic XMOD apeleaza la o serie de artificii de design pe care le-am mai vazut atit la stramosul sau Scénic RX4 de prima generatie cit si la alte modele de tip break sau monovolum care vor sa se pozitioneze pe zona cross-over, precum Seat Altea Freetrack: vorbim aici de niste panouri de plastic masiv care protejeaza elementele de la baza caroseriei, praguri ale spoilerelor si bare de amarare cromate, toate acestea impreuna cu culoarea modelului de test, un galben metalizat foarte viu, reusind sa ii imprime un aer modern si funky. Am constatat astfel ca masina intoarce capete pe unde trece, desi la nivel personal poate am opta pentru o culoare mai putin stridenta.

Unii potentiali cumparatori ar putea aprecia look-ul stil offroad ca fiind poate exagerat, mai ales cind masina merge pe un bulevard elegant sau pe o vreme frumoasa si insorita, ca si cum ai etala echipamentul de alpinism la opera. E o chestiune de gust, personal, noi apreciind injectia de testosteron si modern pe care Renault a realizat-o pentru Scénic XMOD.

IMG_9074

INTERIOR

La interior, diferentele sunt mai mici fata de versiunea “civila” de Grand Scénic pe care am testat-o mai demult. Dincolo de senzatia initiala de spatiu imens oferit intr-un gabarit exterior destul de compact, interiorul este dominat de tabloul de bord cu indicatoarele plasate central si digital, o marca stilistica a monovolumelor Renault. Totusi, ansamblul este lipsit de caracterul futuristic al bordului unui model Citroen, spre exemplu, fiind in realitate destul de practic si usor de utilizat. Aceasta abordare ceva mai conventionala compenseaza in usabilitate ceea ce pierde in privinta efectului de showroom si poate fi mai pe placul unora din utilizatori.

Habitaclul beneficiaza de multe spatii de utilizare, inclusiv o cotiera foarte incapatoare care pare un fel de pestera fara fund.  Si portbagajul e suficient de spatios, oferind un volum de 437 de litri (1837 de litri cu scaunele spate rabatate), alaturi de o podea plata si o gura de incarcare joasa. Tunelul median nu exista, iar cele trei scaune individuale (culisante si demontabile) de pe rindul din spate sunt pozitionate cu sezutul mai sus decit cele din fata, ceea ce favorizeaza vizibilitatea pentru ocupantii lor si ii va incinta pe copii.  Acestia vor aprecia si cele doua masute rabatabile in spatarele scaunelor din fata, utile pentru calatoriile lungi.

Pozitia la volan este una inalta dar fata de vechile generatii Scénic este mai apropiata de una dintr-o masina obisnuita (volanul mai vertical) decit de ce dintr-un van sau camioneta (volanul mai orizontal). Confortul scaunelor este foarte bun, iar in combinatie cu tapiteria de piele, ele ofera suficienta sustinere laterala. Ecranul LCD central integreaza acum excelentul sistem R-Link (standard), care poate fi comandat tactil (cam greu, fiind cam departe de sofer) sau prin intermediul unei rozete plasate intre cotiera fata si schimbatorul de viteze – nu e tocmai iDrive-ul de la BMW in folosire, dar dupa putina obisnuinta te poti descurca bine cu el. Am remarcat faptul ca navigatia Tom Tom nu are hartile puse la punct pentru anumite localitati mai mici din Romania.

IMG_20140411_182038

DINAMICA

Cum se poate conduce un monovolum, fie si unul care se crede crossover, altfel decit banal si plictisitor, vor zice unii. In realitate, cei care cred asta sunt cum nu se poate mai departe de adevar. Mai intii, pentru ca Renault Romania a retinut pentru Scénic XMOD o singura versiune de motorizare, si anume exceptionalul motor 1.6 dCi de 130 CP si 320 Nm pe care am avut ocazia sa il testam pe Renault Fluence facelift si pe Renault Megane GT Line. Este cel mai bun motor diesel din zona de cilindree de pina la 2 litri, silentios, elastic si cumpatat la consum. Cind am preluat masina, motorul era cald, masina venind din alt drum recent, iar daca n-as fi stiut din fisa tehnica faptul ca vorbim de motorizarea 1.6 dCi, as fi putut fi indreptatit sa ma intreb cu ce combustibil merge masina – motorul are elasticitate de la ture foarte joase, n-are lag, e silentios si urca in ture voniceste pina dupa 5.000 rpm. Asa ca l-am inteles pe pasagerul meu de ocazie care banuia ca motorul e un TCe (turbo benzina)…. Coroborat cu cutia de viteze cu manevrare precisa si etajare corecta, reprizele in depasiri sunt o formalitate.

Iar caracterul sportiv se pastreaza si dupa ce autostrada se termina si incepe un drum virajat. Datorita suspensiilor destul de rigide, setate sportiv, masina tine curbele ca o compacta buna traditionala, fara sa fie afectata de inaltimea caroseriei si centrul de greutate plasat mai sus. Directia, desi electrica si relativ lipsita de feedback, iti da suficienta incredere si e suficient de precisa pentru o abordare sportiva a curbelor. Reversul este ca aceste suspensii mai rigide afecteaza intr-o anumita masura confortul – nu avem de-a face cu o masina inconfortabila dar e departe de confortul de suspensii care era pina mai deunazi specifica producatorului francez. E o chestiune de gust poate, subsemnatul apreciind aceste suspensii sportive dar colegul de redactie considerindu-le putin cam prea rigide.

Citeva cuvinte si despre Extended Grip. Acesta este un sistem care intervine cu ajutorul ESP-ului pentru a ajuta soferul la iesirea din noroi sau zapada, cât timp anvelopele sale îl ajută la asta şi masina nu este suspendata pe burta. Nu am apucat prea mult sa testam cele doua setari specifice (pe linga cea normala pentru sosea), si anume Loose Ground (care permite rotilor sa patineze mai mult) si Expert (care gestioneaza sistemul de franare, permitand in acealasi timp soferului sa controleze in totalitate cuplul motor si acceleratia, fuctional doar pentru viteze mai mici de 40 Km/h). Sistemul e in principiu similar cu cel Grip Control promovat de Peugeot pe 2008 si 3008 (mai simplu in versiunile 4×2 si mai complex in cele hibride).

IMG_8997

BUGET

Renault Scénic XMOD, in unica motorizare 1.6 dCi echipata cu cutia de viteze manuala cu 6 trepte, este disponibil intr-o singura versiune de echipare, foarte bogata, pentru un pret de 22.161 EUR cu TVA (incluzind o reducere de 2.000 EUR) iar optionalele sunt, asa cum ne-a obisnuit Renault, destul de accesibile. E un pret la care la alti producatori se poate cumpara doar o compacta traditionala, si cu motoare de multe ori mai putin dinamice si economice decit acest 1.6 dCi. Daca e sa consideram si ca modelele SUV de clasa mica, de genul Peugeot 2008, Renault Captur sau Opel Mokka cu tractiune fata se apropie ca pret de 20.000 EUR cu TVA, concluzionam ca oferta pentru Renault Scénic XMOD este una generoasa si convenabila, daca doriti spatiu util mai mare, o pozitie la volan mai ridicata sau o garda la sol putin mai mare.

Pentru cei preocupati de fiabilitate, se poate de asemenea opta pentru extinderea garantiei pina la 5 ani prin pachetul Renault Adagio 24 luni, dar nu mai mult de 100.000 km, pentru preturi accesibile.

Consumul oficial anuntat de Renault pentru Renault Scénic XMOD este de Fluence 1.6 dCi Dynamique este de 5.1 litri/100 km in parcurs urban, 4.0 litri/100 km in regim extraurban pentru un consum mixt de 4.4 litri/100 km. Din pacate, nici  1.6 dCi nu beneficiaza de sistemul Start-Stop care ar permite o reducere suplimentara a consumului urban (ca de altfel nici Fluence sau Mégane echipate cu acest motor). In realitate noi am obtinut un consum mediu de 7.1 litri/100 km, cu 6.4 litri/100 km consum la drum lung si un virf de 7.9 litri/100 km in traficul aglomerat din Bucuresti. Sunt valori excelente avind in vedere acceleratiile si reprizele motorului 1.6 dCi.

IMG_20140411_182219

VERDICT

Renault Scénic XMOD primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 disponibile, impresionindu-ne placut prin spatiul interior generos si practic, flexibil si configurabil, motorul rafinat rapid si economic si tinuta de drum buna, precum si prin dotarile bogate oferite la un pret covenabil. Am fi preferat sa putem opta si pentru o versiune cu cutie automata si am fi dorit sa vedem si o varianta cu tractiune integrala care sa fie un demn urmas al bunicului Scénic RX4.

4-out-of-5-stars-2-300x69

PLUS - garajul.ro  interior spatios si foarte practic, motor rafinat, puternic si economic, versiune unica cu echipare foarte buna si pret de achizitie relativ redus

MINUS garajul.ro o singura motorizare si transmisie in oferta, lipsa optiunii de tractiune integrala, unele aspecte practice si de comanda

DATE TEHNICE

Renault Scénic XMOD
Motorizare  1.6dCi
Cilindree (cc)  1.598
Numar cilindri  4
Numar supape  16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  130 CP/3.600
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  320 Nm/1.750
Carburant  motorina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze  manuala/6 trepte
Rezervor (l)  60
Portbagaj (l) min.  437
Viteza maxima (km/h)  195
0 – 100 km/h (sec)  10.3
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  7.9
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  6.4
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  7.2
Consum Urban oficial (l/100km)  5.1
Consum Extraurban oficial (l/100km)  4,0
Consum Mixt oficial (l/100km)  4.4
Emisii CO2 (g/km)  114
Masa proprie (kg)  1.511
Lungime x Latime x Inaltime (mm)  4.372/1.845/1.479

GALERIE FOTO