Renault Fluence 1.6 dCi Dynamique – Maturitate deplina

0

Intro

Modelele de clasa compacta de tip sedan sunt printre preferatele clientilor romani (ca si a celor italieni sau spanioli), silueta in trei volume fiind un element important atit pentru o linie eleganta, statutara, cit si pentru oferirea unui portbagaj cit mai spatios, in detrimentul modularitatii unui hatchback. Unul din modelele de succes reprezentative pentru aceasta clasa a fost precedentul Renault Mégane Sedan, un adevarat bestseller pe piata locala.

In cazul actualei generatii Mégane, Renault a preferat separarea din punct de vedere stilistic cit si onomatic a versiunii sedan de modelul compact de tip hatchback, si asa s-a nascut Renault Fluence. Aceasta distinctie vine si din faptul ca modelul sedan este dezvoltat pe baza fratelui corean de la Samsung, SM3. Am avut ocazia unui prim test cu Renault Fluence inca de la lansarea modelului, si am remarcat calitatile acestuia ca un model care reuseste sa fie mai mult decat un model de buget, fiind o alternativa viabila pentru o familie tanara sau ca masina de companie.

Anul acesta, Renault a realizat un facelift al modelului Fluence, facelift care a fost axat pe 3 directii principale: implantarea cu foarte mare succes a unei noi fete frontale aliniate la noua imagine de marca Renault, imbunatatirea ambiantei si a calitatii materialelor la interior precum si montarea noului si senzationalului motor 1.6 dCi de 130 CP, pe care am avut deja ocazia sa il testam pe Mégane GT. Prin bunavointa importatorului Renault in Romania, am avut ocazia sa testam noua colectie Fluence 2013 si sa vedem cum s-a maturat sedan-ul compact francez.

IMG_7912

Exterior

La momentul lansarii, Renault Fluence a fost influentat de strategia de design a lui Renault de la momentul respectiv, care, dupa o perioada foarte flamboaianta de design (reprezentate intre altele de faimosul Mégane cu popotin), a evoluat spre un design mai cuminte si mai consensual. Ca rezultat, prima generatie Fluence afisa un design placut, curat, consensual, dar nu foarte spectaculos.

Recentul facelift aduce grefa noii grile frontale redesenate in spiritul noii filozofii de design promovata de designerul şef Renault, Laurens van den Acker. Vorbim de o grila de mari dimensiuni, in care logo-ul cu rombul cromat este superdimensionat si inconjurat de plastic lucios. Farurile capata si ele sprincene noi in concordanta cu noua grila, si de asemenea si partea inferioara a spoilerului este putin restilizata si primeste si lumini de pozitie cu LED pentru rularea pe timp de zi. Noua parte frontala este integrata perfect in linia generala a caroseriei si da o identitate de brand mai puternica, laolalta cu o sugestie sporita de sportivitate. Partea din spate nu este modificata substantial, si intregul ansamblu se prezinta de o maniera armonioasa, calificind acest facelift ca fiind unul foarte reusit.

IMG_7959

Interior

Daca la exterior, Renault a preferat sa diferentieze versiunea in trei volume, Fluence, de compacta sa hatchback, in interiorul lui Fluence gasim acelasi bord cunoscut de la Mégane 3. Facelift-ul a adus materiale de o calitate mai buna, moi si placute la atingere, precum si o noua grafica a tabloului de bord, care este un mix de analogic si digital unic in clasa compacta. Ergonomia a fost imbunatatita, dar inca sunt anumite aspecte care surprind. Facelift-ul a integrat si excelentul sistem multimedia R-Link, cuprinzind si sistemul de navigatie cu ecran tactil cunoscut de la modelele mai recente ale producatorului francez. Totusi, in cazul lui Fluence, Renault a trebuit sa acomodeze acest sistem pe conformatia existenta a bordului, si asa avem un ecran tactil pozitionat sus sub parbriz, deasupra consolei centrale, de o maniera in care numai cei cu mina lunga vor putea sa ajunga la ecran si sa il atinga. Exista si niste comenzi cu butoane pentru sistemul R-Link, pozitionate sub comenzile de climatizare, dar acestea sunt destul de mici, greu de accesat din cauza schimbatorului de viteze si nu au toate functionalitatile incorporate. Renault a preferat sa renunte la joystick-ul gen iDrive care comanda navigatia Tom Tom pe versiunile precedente pentru a face loc pentru doua “cup-holdere“. Solutia este una de compromis, dar conceptul actual R-Link functioneaza foarte bine in cazul unei plansa de bord de conformatia celei de la noul Clio, spre exemplu.

Fata de modelul pre-facelift, si pentru un model francez, putem spune ca exista mai multe spatii de depozitare, relativ bine plasate, dar s-ar fi putut si mai bine – pragmatismul modelelor germane la acest capitol ramanind la un nivel superior.

Pe ansamblu, interiorul este asamblat solid, preocuparea pentru cresterea calitatii percepute fiind evidenta atit la nivelul calitatii imbinarilor, a materialelor cit sia scaunelor cu margine constrastanta si cu piele partiala mai calitativa decit in trecut. Totusi, sezutul scaunelor din fata ni s-a parut prea scurt, si orice forma de sustinere laterala este de asemenea absenta. In spate, spatiul pentru pasageri este foarte mare, trei persoane putind calatori chiar la un drum lung fara nici un fel de probleme. Portbagajul cu ai sai 530 de litri si de forma regulata este mai spatios decit al unor limuzine de clasa mare, si poate gazdui fara probleme bagajele pentru 5 pasageri.Totusi, ca la orice sedan, gura de incarcare, relativ larga, ramine totusi limitata in cazul incarcarii unor obiecte mai voluminoase.

Vizibilitatea este buna in fata si lateral, dar linia inalta a portbagajului cu fundul inalt si linia ascendenta spre spate a geamurilor laterale spate limiteaza putin vizibilitatea spre spate.IMG_7969

Dinamica

Experienta de conducere a noului Renault Fluence facelift 1.6 dCi Dynamique este dominata de impresia lasata de ansamblul format de excelentul motor 1.6 dCi de 130 CP si cutia de viteze in 6 trepte. Avem de-a face cu unul din cele mai bune grupuri motopropulsoare din clasa compacte, cu performante apropiate de motoarele de 2.0 diesel de la Grupul VAG sau Ford. Motorul urca bine in ture inca de la turatii mici (80 % din cuplul motor e disponibil de la 1.500 turatii/minut, cuplul maxim fiind atins la 1.750 turatii/minut)  are resurse incredibile de repriza in orice treapta, accepta sa fie turat pina la 5.000 turatii pe minut, putind fi condus ca un motor pe benzina si, nu in ultimul rind, are un sunet foarte placut si sportiv in utilizare. Cutia de viteze este corect etajata, placuta in utilizare, chiar daca cursa levierului de la o viteza la alta este destul de lunga. Timoneria precisa si modul in care motorul conlucreaza cu transmisia manuala sunt la nivelul celor mai bune oferte din categoria compacta.

In privinta suspensiei, Renault Fluence apeleaza la solutii tehnice destul de simple si ieftine, sustinind abordarea orientata spre buget, si anume o suspensie fata tip Pseudo Mac-Pherson cu brat inferior rectangular si bara antiruliu si o suspensie spate de tip ax semi-rigid. In plus, ca mai toate modelele vindute in Romania, modelul testat de noi beneficia de pachetul drumuri grele, care presupune o suspensie inaltata si mai moale, aspecte favorabile din prisma drumurilor cu denivelari si a bordurilor dar mai putin promitatoare din perspectiva tinutei de drum. Cu toate acestea, am fost placut impresionati de comportamentul pe un drum virajat al noului Fluence facelift, marcind astfel un progres clar fata de modelul fara facelift. Masina se inscrie precis pe trasa, are un ruliu progresiv si perfect previzibil iar pierderea aderentei se face gradual si poate fi usor corectata prin ridicarea piciorului din acceleratie. Modelul testat era echipat cu jantele pe 17 inci, foarte frumoase, care nu degradau confortul si care probabil aveau un cuvint pozitiv de spus in privinta stabilitatii. Coroborat cu excelentul ansamblu motor-cutie, masina poate produce suficienta placere de a conduce pe un drum de munte, cu conditia de a intra in viraje mai usor si a accelera dupa ce s-a ajuns la apex-ul acestuia. Directia electrica este foarte usoara, actionind in mod precis si oferind un minim feedback, dar ar fi fost totusi de dorit din perspectiva de pilotaj sa avem un pic mai multa greutate si feedback in volan. Setarea prezenta pe masina va fi insa fara indoiala apreciata in oras.

In final, orientarea masinii spre confort este una onesta si in linie cu imaginea acesteia si cu asteptarile clientilor tinta. Masina este insonorizata corect, doar sunetul motorului diesel urcat sus in ture putind fi mai intruziv in habitaclu, insa asa cum am mai mentionat, acesta are o sonoritate placuta, chiar sportiva, ne-specifica unui propulsor diesel. Suspensia este putin cam zgomotoasa pe denivelarile mai ample, insa face o treaba buna in a izola ocupantii habitaclului de acestea.

In final, putem spune ca noul Fluence facelift echipat cu motorul 1.6 dCi are un dinamism aparte in cadrul categoriei de modele compacte sedan, unde toate ofertele sunt orientate spre zona de confort si mai putin pe cea de sportivitate, dar modelul francez beneficiaza de aportul unui motor excelent, probabil cel mai bun in categorie.

IMG_7994

Buget

Noul Renault Fluence facelift porneste de la un pret de 13.200 EUR cu TVA (cu o reducere in aceasta perioada de 1.700 EUR cu TVA fata de pretul de lista de 14.900 EUR cu TVA) in varianta de echipare Authentique cu motorul 1.6 16V pe benzina. Modelul testat de noi, Dynamique 1.6 dCi are un pret de pornire de 19.300 EUR cu TVA (pret de lista de 21.000 EUR cu TVA la care se aplica reducerea de 1.700 EUR cu TVA). La acest pret, se poate achizitiona o masina dinamica, cu un motor viguros si foarte putin insetat, si echipata generos, printre echipamentele de serie putind mentiona: Aeratoare spate in consola centrala, A.B.S. cu repartitor electronic de franare E.B.V.+ A.F.U. (Asistenta la Franarea de Urgenta), Airbag-uri frontale adaptabile pentru sofer si pasager, ESP, controlul dinamic al traiectoriei, Aer conditionat cu reglare automata bi-zona, Bancheta spate rabatabila si fractionabila 1/3 2/3, Aprinderea automata a luminilor de avarie in cazul unei franari de urgenta, Bare de protectie in ton cu caroseria, C.A.R. (Inchiderea automata a usilor, portbagajului si a trapei pentru carburant la demaraj), Computer de bord, Geamuri electrice fata si spate, Directie asistata electric variabila, Imobilizator electronic codat, Inchidere centralizata a usilor cu telecomanda, Instrumente de bord cu afisaj mixt numeric si analogic, Oglinzi retrovizoare electrice si degivrante, asferica pe partea soferului, Oglinzi retrovizoare vopsite in culoarea caroseriei, 4 jante aluminiu 16″, Pachet “Drumuri dificile”, Radio  CD 4X20W MP3, Bluetooth, USB, satelit de comanda volan, Airbag-uri laterale torace pentru locurile din fata, Scaune fata cu reglare longitudinala/inclinare, Sistem Isofix de prindere a scaunului copil pentru locurile laterale spate, Scaun sofer cu reglaj lombar, Oglinda retrovizoare interioara electrocrom, Oglinzi retrovizoare rabatabile electric, Functia “Follow me home”, Faruri de zi LED, Card acces/demaraj cu functia “maini libere”, Tempomat si limitator viteza, Baghete laterale protectie in ton caroseria, Senzor de lumina si de ploaie, Spatiu de depozitare inchis in cotiera din fata si cotiera spate, Proiectoare de ceata, Volan imbracat in piele, Scaun sofer cu reglare pe inaltime, Tapiterie mixta material textil/inlocuitor piele de culoare gri carbon.

Pentru cine doreste o echipare si mai bogata, optionalele sunt destul de putine (avind in vedere echiparea standard bogata) si accesibile – prezente de altfel toate pe masina de test. Astfel, vopseaua metalizata costa doar 200 EUR cu TVA, excelentul sistem multimedia R-Link cu ecran pe 7 inci costa 689 EUR cu TVA, Sistemul de monitorizare presiune pneuri costa 100 EUR cu TVA, Sistemul de asistenta la parcare spate (necesar datorita spatelui inalt) + Frana parcare asistata costa 460 EUR cu TVA, farurile Xenon inclusiv sistemul de spalare costa doar 600 EUR cu TVA, scaunele fata cu incalzire sunt 150 EUR cu TVA iar jantele din aluminiu pe 17 inci sunt 300 EUR cu TVA. Astfel la 21.799 EUR cu TVA se poate achizitiona o masina full-option. Avind in vedere reducerea practicata si pretul mic al optionalelor, noi va recomandam alegerea tuturor optionalelor, cu o rezerva poate in privinta jantelor de 17 inci, care poate ar putea fi lasate deoparte pentru o masina care e orientata confort si preocupata sa fie atenta la buget, mai ales ca jantele mai mari inseamna si preturi mai mari la anvelope.

Pentru cei preocupati de fiabilitate, mai ales din prisma unor situatii cu modele Renault din trecut, sau din prisma fabricarii in Turcia, se poate de asemenea opta pentru extinderea garantiei pina la 5 ani prin pachetul Renault Adagio 24 luni, dar nu mai mult de 100.000 km, pentru pretul de 234 EUR cu TVA.

La acest nivel de pret, nu se poate cumpara un model sedan compact de la competitie cu un motor diesel la fel de dinamic si o echipare la fel de bogata. Oferta grupului VAG reprezentata de Skoda Octavia 1.6 TDI, asamblata in Cehia sau VW Jetta 1.6 TDI asamblat in Mexic prezinta modele mai slab echipate si dotate cu un motor 1.6 TDI de 105 CP cuplat la o cutie manuala cu 5 trepte, mult mai putin dinamic si ofertant din punct de vedere al placerii de a conduce. Saltul la motorizarea 2.0 TDI din oferta VAG inseamna un surplus de pret de cel putin 2.000 EUR cu TVA, depasind astfel bugetul in care se poate achitiona un Fluence 1.6 dCi full option.

Consumul oficial anuntat de Renault pentru noul Fluence 1.6 dCi Dynamique este de 5.7 litri/100 km in parcurs urban, 3.9 litri/100 km in regim extraurban pentru un consum mixt de 4.6 litri/100 km. Din pacate, Fluence 1.6 dCi nu beneficiaza de sistemul Start-Stop care ar permite o reducere suplimentara a consumului urban. In realitate noi am obtinut un consum mediu de 6.5 litri/100 km, cu 5.2 litri/100 km consum la drum lung si un virf de 7.9 litri/100 km in traficul aglomerat din Bucuresti. Sunt valori excelente pentru o masina de 4.6 metri lungime si 1.350 kg, mai ales avind in vedere si vigoarea dinamica a acceleratiilor si reprizelor excelentului motor 1.6 dCi.

IMG_20131124_122757

Verdict

4 out of 5 stars (2)

Renault Fluence 1.6 dCi Dynamique primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 disponibile datorita design-ului exterior elegant, a motorului extraordinar, a spatiului util foarte mare (habitaclu si portbagaj) si a calitatii interiorului, marcind un progres semnificativ fata de versiunea fara facelift la capitolul design, interior, motor, tinuta de drum, si impresie generala de calitate. In privinta aspectelor care ne-au placut mai putin, am putea mentiona ruliul pronuntat, unele detalii de ergonomie in special la nivelul integrarii ecranului tactil si a butoanelor de comanda al acestuia precum si vizibilitatea spate ingreunata de linia inalta a portbagajului si de linia ascendenta a geamurilor de la portierele spate.

In urma acestui drive test, am concluzionat faptul ca modelul sedan compact francez a trecut printr-un proces de maturare in care calitatile sale intrinseci au fost pastrate si rafinate, marcind imbunatatiri importante pe zona de design si calitate a materialelor interioare si oferind un motor 1.6 dCi extraordinar sub aspectul performantelor dar si al economicitatii, fiind o oferta demna de luat in seama in fata concurentei germane sau cehe.

PLUS - garajul.ro motor extraordinar, spatiul interior si al portbagajului, calitatea materialelor

MINUS garajul.roruliu pronuntat, unele detalii de ergonomie, vizibilitate spate

Opinie Victor Georgescu – Redactor Sef

Renault Fluence 1.6 dCi Dynamique este o prezenta extrem de placuta, designul este fluid, cu forme armonioase si proportii echilibrate iar oferta de spatiu este remarcabila. Faceliftul a adus modificari la partea frontala care acum are mai mult caracter ca in trecut. Surpriza cea mare se afla sub capota, unde este poate cel mai bun 1.6 diesel de pe piata – rafinat, puternic, urca usor in ture si este extrem de economic. Interiorul nu a suferit modificari majore, remarcam doar aparitia tabletei multimedia care functioneaza foarte bine insa din pacate este aproape imposibil de utilizat comenzile touchscreen. Pozitia de condus este buna, usor inalta, insa confortabila iar materialele de la interior sunt bune. Renault Fluence este o afacere foarte buna mai ales daca tii cont de discountul de 1.700 euro cu care iesi de la orice dealer..

Date Tehnice

Renault Fluence 1.6 dCi Dynamique
Motorizare 1.6 dCi
Cilindree (cc)  1.598
Numar cilindri  4
Numar supape  16
Raport compresie 15,5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  130 CP/3.600 rpm
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  320 Nm/1.750 rpm
Carburant motorina
Norma de poluare  EURO 5
Cutie de Viteze manuala/6 trepte
Pneuri  205/60 R16
Rezervor (l)  60
Portbagaj (l) min.  530
Viteza maxima (km/h)  196
0 – 100 km/h (sec)  10.2
Consum Urban (l/100km)  5.7
Consum Extraurban (l/100km)  3.9
Consum Mixt (l/100km)  4.6
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  7.9
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  5.2
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  6.5
Emisii CO2 (g/km)  119
Masa proprie (kg)  1.349
Lungime x Latime x Inaltime (mm)  4.622×1.809×1.479

Galerie foto